A nemzetközi energetikai ügynökség (IEA) közzétette „energiatechnológiai kilátások” című jelentését. Ebből sok egyéb mellett az is kiderül, hogy a világ teljes közúti elektromosjármű-állománya valamikor a tavalyi év végével meghaladta az egymillió darabot (egészen pontosan 1,15 millió db).

Az elektromos gépkocsik nagyjából tízéves lemaradásban vannak a szél- és napenergiához képest, ami a piaci bevezetésüket illeti – írja a jelentés, amely összesen tizenöt, a szénkibocsátást leszorító ipari szektort vizsgált meg. Ugyanakkor rohamosan tornázza le hátrányát a szegmens, annak ellenére, hogy az erőteljes növekedés csak valamikor az előző évtized végén vett lendületet, most pedig iszonyatos tempóban szárnyalnak az eladások: csak tavaly 477 ezer darab tisztán elektromos, illetve konnektorról tölthető hibrid gépkocsi került forgalomba, azaz egyetlen év alatt csaknem megkétszereződött számuk.

ev-market

A piac egészét tekintve persze ez még mindig nagyon kevés (a teljes eladott autómennyiség 0,5 százaléka), a fejlődés azonban így is lenyűgöző. És ez még csak a kezdet: ha így haladunk tovább, másfél éven belül elérjük a kétmilliós darabszámot. Ráadásul még az sem biztos, hogy nem gyorsul tovább a növekedés, hiszen folyamatosan gyarapszik a piacon elérhető modellek száma, átlagos vételáruk csökken, használati értékük (hatótávolságuk) pedig folyamatosan nő. Néhány éven belül aztán a hidrogén üzemanyagcellás típusok is felsorakozhatnak a villanyautók és plug-in hibridek mellé, még tovább fokozva a növekedés ütemét.