Ingyenes telekocsi szolgálat a Google-től

Csak a benzinbe szállsz be, fuvardíj nincs

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2016.05.18. 09.00

Kifejezetten a forgalmi dugók mérséklése a célja annak az új szolgáltatásnak, amely a Google-birodalomhoz tartozó Waze égisze alatt indult útnak Kaliforniában.

Amikor reggelenként beáll a végtelenül hosszú sor, és az ember már biztos abban, hogy elkésik a munkahelyéről, nagyon könnyű kiszúrni a dugó (egyik) kiváltó okát: legtöbben egyedül ülünk az autóban. Négy és fél méternyi sávhossz jut egy emberre, négyre pedig ennek négyszerese, miközben némi logisztikázással simán összeülhetne egy kocsiba az a négy ingázó, legfeljebb egy kicsit gyalogolni kell a végén, de legalább halad a sor, hiszen negyed annyi autó van az utakon. Utópia? Nem, már ma is sikerrel működnek telekocsi szolgálatok, ám azok többségükben nagyobb távolságokat szolgálnak ki. A Google alá tartozó Waze új, egyelőre kísérleti szolgáltatása azonban más: kifejezetten városi, elővárosi közlekedésre szánják, és kizárólag a reggeli és esti csúcsban működik.

Csendélet autókkal és gyomorfekéllyel, valahol Észak-Kaliforniában. A kép 10 éve készült, azóta nem feltétlenül javult a helyzet.

Az utasokat és a sofőröket okostelefonos alkalmazás hangolja össze lakcímük, munkahelyi címük, illetve az utazás preferált időpontja szerint. Minél többen laknak a környéken, ez annál egyszerűbb – nyilván ezért is választotta a kísérlet helyszínéül San Francisco vonzáskörzet (Bay Area) a Waze, hiszen itt közel 8 millióan élnek egy viszonylag nagy kiterjedésű lakott területen. London, Mexikóváros, Tokió – sorolhatnánk hosszasan a dugóba fulladó megapoliszokat, amelyek nyilván profitálhatnának egy hasonló forgalomenyhítő szolgáltatásból. A városok igen, de a sofőrök nem: a Waze Carpool konstrukciójában a pilóták kizárólag az üzemanyagköltséghez fogadnak el hozzájárulást, konkrét viteldíj nincs. Adózás persze lehet, de ez még a jövő zenéje. https://www.youtube.com/watch?v=OiCRM2c4T84 Sok hírforrás az Uberhez hasonlítja az új szolgáltatást, de ez hülyeség. Az egyetlen egyezés, hogy mindkét esetben okostelefonos felületen keresztül megy nem csak a rendelés, de a fizetés is, méghozzá automatikusan, így nem kell vitatkozni, ha beült az utas, fizetni is fog. A Google nem önzetlenül fejlesztette ki persze ezt a szolgáltatást: hosszú távú célja felmérni az emberek közlekedési szokásait, hogy aztán ennek ismeretében alakíthassa ki közelgő autonóm járműflottájának elérhetőségét.

Kommentek

Keménytetőt kapott a Mazda MX-5

A klasszikus kanavász és a furmányos eltűnő targa után itt a harmadik tetővariáció. Sajnos nem veheti meg bárki.

Rollerrel reformálnák meg a közlekedést

Elektromosan hajtott rollereket használó közösségi szolgáltatással akarja megformálni a közlekedést egy startup cég Németországban.

Valódi divatcikké vált az autó

Igazi divattermékként kezeli legújabb limitált szériáját a DS. A DS 3 Inès de la Fressange kimondhatatlan neve kiművelt koncepciót takar.

Rózsaszín taxikkal védik a nőket

A nők biztonságos közlekedését szolgáló új taxiszolgáltatást indítanak csütörtökön Pakisztánban: a nők vezette rózsaszín taxikat telefonon vagy mobilalkalmazáson keresztül lehet megrendelni, de akár le is lehet inteni az utcán.

Fény derült a nyírségi permetező vonat titkára

Az összeesküvés hívők azonnal Chemtrail-t kiáltanak, ezért megkérdeztük a MÁV-t, mi is folyik ebből a vonatból.

Forma-1-es kvíz profiknak és tanulékony kezdőknek

Kened-vágod az F1-es pilóták fontos és érdekes statisztikáit? Ha igen, ha nem, itt egy kérdezz-felelek, amiből a lexikon-agyú rajongók is tanulhatnak. Tedd próbára magad!

F1: A Mercit “biztosan érdekli” Vettel

A Red Bull-fejes Helmut Marko kezdi a kavarást, azt mondja, a Mercedest egyértelműen érdekli a ferraris Sebastian Vettel 2018-as szerződtetése.

Adnál ennyi pénzt egy Bentley másolatért?

A Bentley Continental GT replika Ford Mustang alapra épült, a kivitelezéssel nincs is nagy gond, de azért látszik, hogy ez csak másolat. Kérdés, hogy megér-e ennyi pénzt.

F1: Rajthoz állhat Wehrlein Melbourne-ben

Rajthoz állhat a melbourne-i Forma-1-es idénynyitón Pascal Wehrlein, a Sauber német pilótája, miután az orvosok megadták neki az engedélyt.

F1: Egymásra mutogat Hamilton és Vettel

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj előtt a Mercedes és a Ferrari versenyzője is azt mondja, hogy a másikuk csapata kezdi favoritként az évet.

Itt a Suzuki, hol a Suzuki? A holttér átkozott veszélye videón

A 112 Press ismét hasznos, és tanulságos anyagot tett az asztalra, videójuk egy olyan forgalmi szituációt mutat be, ami könnyen balesetek forrása lehet.

A 6 legdrágább új autó itthon

Ezen a listán röpködnek a tízmilliók, szóval ha sok pénzed van, és nem tudod mire költsd el, van néhány tippünk.

F1: Elmaradhat az idény első balhéja

Úgy tudni, hogy a Mercedes és a Red Bull Racing a szezonnyitóra átépítette a korábban aerodinamikai szerepet is játszó felfüggesztését.

F1: Minden, amit tudni érdemes a 2017-es szezonról

…címvédés, hiszen Nico Rosberg visszavonult. Hogy mi lesz, mi lehet az új autókat hozó új F1-es idényben, alább soroljuk. Szezonelőzetes.

Tudod, hogyan kell helyesen parkolni? Lehet, hogy nem

Mi a különbség a parkolási pótdíj és a helyszíni bírság között? Most néhány kérdésre választ adunk.

F1: Hülkenberg végre sisakot választott

Zöld vagy piros? Ma megkaptuk a választ. A Force India versenyzői is újítottak, de nincs benne sok köszönet.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.