Ingyenes telekocsi szolgálat a Google-től

Csak a benzinbe szállsz be, fuvardíj nincs

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2016.05.18. 09.00

Kifejezetten a forgalmi dugók mérséklése a célja annak az új szolgáltatásnak, amely a Google-birodalomhoz tartozó Waze égisze alatt indult útnak Kaliforniában.

Amikor reggelenként beáll a végtelenül hosszú sor, és az ember már biztos abban, hogy elkésik a munkahelyéről, nagyon könnyű kiszúrni a dugó (egyik) kiváltó okát: legtöbben egyedül ülünk az autóban. Négy és fél méternyi sávhossz jut egy emberre, négyre pedig ennek négyszerese, miközben némi logisztikázással simán összeülhetne egy kocsiba az a négy ingázó, legfeljebb egy kicsit gyalogolni kell a végén, de legalább halad a sor, hiszen negyed annyi autó van az utakon. Utópia? Nem, már ma is sikerrel működnek telekocsi szolgálatok, ám azok többségükben nagyobb távolságokat szolgálnak ki. A Google alá tartozó Waze új, egyelőre kísérleti szolgáltatása azonban más: kifejezetten városi, elővárosi közlekedésre szánják, és kizárólag a reggeli és esti csúcsban működik.

Csendélet autókkal és gyomorfekéllyel, valahol Észak-Kaliforniában. A kép 10 éve készült, azóta nem feltétlenül javult a helyzet.

Az utasokat és a sofőröket okostelefonos alkalmazás hangolja össze lakcímük, munkahelyi címük, illetve az utazás preferált időpontja szerint. Minél többen laknak a környéken, ez annál egyszerűbb – nyilván ezért is választotta a kísérlet helyszínéül San Francisco vonzáskörzet (Bay Area) a Waze, hiszen itt közel 8 millióan élnek egy viszonylag nagy kiterjedésű lakott területen. London, Mexikóváros, Tokió – sorolhatnánk hosszasan a dugóba fulladó megapoliszokat, amelyek nyilván profitálhatnának egy hasonló forgalomenyhítő szolgáltatásból. A városok igen, de a sofőrök nem: a Waze Carpool konstrukciójában a pilóták kizárólag az üzemanyagköltséghez fogadnak el hozzájárulást, konkrét viteldíj nincs. Adózás persze lehet, de ez még a jövő zenéje. https://www.youtube.com/watch?v=OiCRM2c4T84 Sok hírforrás az Uberhez hasonlítja az új szolgáltatást, de ez hülyeség. Az egyetlen egyezés, hogy mindkét esetben okostelefonos felületen keresztül megy nem csak a rendelés, de a fizetés is, méghozzá automatikusan, így nem kell vitatkozni, ha beült az utas, fizetni is fog. A Google nem önzetlenül fejlesztette ki persze ezt a szolgáltatást: hosszú távú célja felmérni az emberek közlekedési szokásait, hogy aztán ennek ismeretében alakíthassa ki közelgő autonóm járműflottájának elérhetőségét.

Kommentek

Milyen lesz idén az F1? A Red Bull videón mutatja meg

Egy igazi F1-rajongónak ugyan nem lesz újdonság, de megnézésre azért érdemes a Red Bull animációs videója, amelybe az autók idei változásait tekinthetjük át.

F1: “Első nap az iskolában” – videó

Videós összeállítás Valtteri Bottas első napjáról a Mercedes központjában

F1: Magnussent nem érdekli a renault-s beszólás

A Renault-tól a Haashoz igazolt Kevin Magnussen nem vette magára, hogy az előző csapata főnöke megkérdőjelezte a munkamorálját.

Ezért nincs itthon normálisan eltakarítva a hó

Egy olvasói videó kapcsán megkérdeztük a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t, hogy ugyan miért nincs normálisan letakarítva a hó az utakról. Megkaptuk a választ.

Több téren is tökéletesebb az idei Lexus IS

Az idei évre frissülő Lexus IS átgondoltabb külsővel, javított kezelőfelülettel, átfésült futóművel érkezik, és most is, mint mindig, a német konkurencia babérjaira tör.

F1: Ezért mellőzte Wehrleint a Mercedes

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azért nem Pascal Wehrleint ültette Nico Rosberg helyére, mert nem akarta tönkretenni a fiatal pilóta karrierjét.

“Feltámad a Trabant, 1,4 millióba fog kerülni!”

Muszáj írni egy olyan álhírről, ami futótűzként terjed a közösségi hálókon, és egyre több oldal hiteles állításként veszi át, pedig csak nyomokban igaz.

F1: Maldonado várta a mercis lepattanót

A korábbi Williams- és Lotus-pilóta balesetkirály, Pastor Maldonado abban reménykedett, hogy Nico Rosberg visszavonulása visszatérési lehetőséget nyit számára a Forma-1-ben.

F1: 2017-ben is a tavalyi autóval indulna a sereghajtó

Az összeomlás szélén táncoló Manor-csapat kérvényezte a Nemzetközi Automobil Szövetségnél, hogy a tavalyi modellel vághasson neki a 2017-es idénynek.

Száznál is több autóbuszt vásárolt tavaly a BKV

Megkérdeztük a BKV-t, hogy tavaly hány darab autóbuszt sikerült vásárolniuk. A számolgatás végén mi is meglepődtünk.

F1: Bottas magával vitte a Williams-szponzort

A Williams nem csak versenyzőjét veszti el, Valtteri Bottasszal együtt régi-régi szponzora is a Mercedeshez távozik.

Keményít a rendőrség: minden sofőrnek szondát kell fújni

Mostantól nincs kivétel, minden sofőrnek meg kell fújnia az alkoholszondát. A rendőrség a finn módszerrel szeretné kiszűrni az ittas vezetőket. Nógrádban vezetik be először.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.