Amikor reggelenként beáll a végtelenül hosszú sor, és az ember már biztos abban, hogy elkésik a munkahelyéről, nagyon könnyű kiszúrni a dugó (egyik) kiváltó okát: legtöbben egyedül ülünk az autóban. Négy és fél méternyi sávhossz jut egy emberre, négyre pedig ennek négyszerese, miközben némi logisztikázással simán összeülhetne egy kocsiba az a négy ingázó, legfeljebb egy kicsit gyalogolni kell a végén, de legalább halad a sor, hiszen negyed annyi autó van az utakon. Utópia? Nem, már ma is sikerrel működnek telekocsi szolgálatok, ám azok többségükben nagyobb távolságokat szolgálnak ki. A Google alá tartozó Waze új, egyelőre kísérleti szolgáltatása azonban más: kifejezetten városi, elővárosi közlekedésre szánják, és kizárólag a reggeli és esti csúcsban működik.

Csendélet autókkal és gyomorfekéllyel, valahol Észak-Kaliforniában. A kép 10 éve készült, azóta nem feltétlenül javult a helyzet.

Az utasokat és a sofőröket okostelefonos alkalmazás hangolja össze lakcímük, munkahelyi címük, illetve az utazás preferált időpontja szerint. Minél többen laknak a környéken, ez annál egyszerűbb – nyilván ezért is választotta a kísérlet helyszínéül San Francisco vonzáskörzet (Bay Area) a Waze, hiszen itt közel 8 millióan élnek egy viszonylag nagy kiterjedésű lakott területen. London, Mexikóváros, Tokió – sorolhatnánk hosszasan a dugóba fulladó megapoliszokat, amelyek nyilván profitálhatnának egy hasonló forgalomenyhítő szolgáltatásból. A városok igen, de a sofőrök nem: a Waze Carpool konstrukciójában a pilóták kizárólag az üzemanyagköltséghez fogadnak el hozzájárulást, konkrét viteldíj nincs. Adózás persze lehet, de ez még a jövő zenéje. https://www.youtube.com/watch?v=OiCRM2c4T84 Sok hírforrás az Uberhez hasonlítja az új szolgáltatást, de ez hülyeség. Az egyetlen egyezés, hogy mindkét esetben okostelefonos felületen keresztül megy nem csak a rendelés, de a fizetés is, méghozzá automatikusan, így nem kell vitatkozni, ha beült az utas, fizetni is fog. A Google nem önzetlenül fejlesztette ki persze ezt a szolgáltatást: hosszú távú célja felmérni az emberek közlekedési szokásait, hogy aztán ennek ismeretében alakíthassa ki közelgő autonóm járműflottájának elérhetőségét.