Itt a BMW négyturbós dízelmotorja

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2016.05.17. 09.00

A világ legerősebb hathengeres dízelmotorjaként emlegeti friss fejlesztését a BMW. Műszaki világújdonság dolgozik a burkolatok alatt.

A közelmúltban számoltunk be arról, hogy a BMW majd valamikor négy turbóval váltja fel jelenleg használatos tripla turbós technológiáját. A majd valamikor konkrétan ma van: a bajorok hajnalban bejelentették, hogy a BMW 7-es idei szériájának csúcsmodelljeiben már ez a technika dolgozik. A 750d és a 750Ld (mindkettő xDrive, azaz összkerékhajtású modell) 400 lóerős, 760 newtonméter nyomatékú blokkja háromliteres, hathengeres. Szerkezeti alapját az eddig is használatos sorhatos adja, ám annak legerősebb kiviteléhez (740d, 320 LE, 680 Nm) képest is szembeötlő a növekmény.

  A legfontosabb újítás természetesen a quad-turbó kialakítás. A világelső rendszer ugyanazt a többlépcsős elvet alkalmazza, mint a három feltöltővel szerelt motorok: megmaradt a két kompakt, változó geometriájú turbó, amit közös házban helyeztek el, előttük pedig az eddigi egy, nagyobb feltöltő helyett ugyanúgy két kicsi kapott helyet, így még tovább rövidül a turbólyuk. Az egyes turbók hangolását, a kompresszorkerekek állásszögét, a levegő áramlásának irányát szabályozó szelepek pozícióját új generációs DDE elektronika vezérli, a teljesítményoptimalizálásból az elkerülőszelep, az intercooler és a kipufogószelep is kiveszi a részét. Nagy általánosságban elmondható; hogy bármely üzemi helyzetben mindkét kisnyomású, valamint az egyik nagynyomású turbó folyamatosan működik. Ha a pilóta intenzíven gyorsítana alapjáratról, egy rendszer megkerüli a két kisnyomású turbót, így fürgébben felépül a töltőnyomás. A második nagynyomású feltöltő 2500/perc környékén kapcsolódik be a játékba. BMW 750Ld xDrive 2016 Szintén újdonság, hogy a kipufogógáz-visszavezetés ezúttal a kis- és nagynyomású turbóknál is megvalósul, így tovább csökken a NOx-kibocsátás. Emellett a töltőlevegőt és a kisnyomású turbókat is külön hűtik (utóbbiak saját hűtőkört kaptak), így tovább javítható a hatásfok. A júliustól, kétféle kivitelben (normál és nyújtott tengelytávval) kapható BMW 750d (és 750Ld) xDrive motorja új befecskendezési rendszert is kapott, az eddigi 200 helyett 210 baron megy végbe az égés, a befecskendezési nyomás meghaladja a 2500 bart. A hengerfejet és a forgattyúházat egyaránt különleges, nagynyomású eljárással gyártják, ami különösen erős alumíniumöntvényt eredményez. A hengerfejtömítés ötrétegű, a dugattyúk pedig alumínium/szilícium ötvözetből készültek. Ennek köszönhetően az elméleti üzemanyag-fogyasztás 5,7-5,9 l/100 km, miközben az autó 4,6 (nyújtott kivitelben 4,7) másodperc alatt gyorsul százra.

Kommentek

Bottas: Szoros lesz Hamiltonnal!

A világbajnok Nico Rosberg helyére igazolt Valtteri Bottas úgy véli, szoros lesz a verseny közte és Lewis Hamilton között, de tudnak majd együttműködni. A finn pilóta első F1-es győzelmére hajt a Mercedesnél.

F1: Fontos vizsgán felelt meg a fejvédő

Az FIA a bevezetés előtt álló fejvédő rendszerrel is szimulálta Fernando Alonso hatalmas 2016-os bukását.

Hivatalos, Massa visszatér a Forma-1-be

Dőlnek a dominók: mostantól egyértelmű, hogy Valtteri Bottas a Mercedesnél folytatja, ugyanis a Williams-csapat hivatalosan is bejelentette, hogy szerződést kötöttek Felipe Massával 2017-re.

F1: Hivatalosan is megvan Rosberg utódja

A Williams hétfőn hivatalosan is bejelentette Felipe Massa visszatérését, ezzel az is végérvényesen eldőlt, hogy Valtteri Bottas lesz Lewis Hamilton új csapattársa.

Ime az új Citroën C3, ami nem csak feltűnő

Az utóbbi években nem volt ennél fontosabb típus a francia márkánál, az egyedi stílussal hódító C3-nak a városi kisautók népes mezőnyében kell helytállnia.

F1: Megmenekülhet a sereghajtó?

Pár napja maradt a csődbe jutott Manor-csapatnak a túlélésre, de úgy tudni, van már érdeklődő, megmenekülhet az alakulat.

Jön az elektromos Master

Nem lesz átlagon felüli a hatótávja, de azért megpróbálkozik vele a Renault az európai piacon.

F1: Rénszarvas húzta a világbajnokot

A kétszeres F1-világbajnok Mika Häkkinen a hétvégén megházasodott, a szertartás végén igen rendhagyó, de nagyon stílusos módon távozott a pár.

F1: A Ferrarival együtt jön az új McLaren

A McLaren-Honda is bejelentette 2017-es modelljének leleplezési időpontját, a Ferrarival egy napon mutatják majd be új autójukat. Régi-új szín kerülhet a járgányra?

F1: Hivatalos, hogy Wehrlein a Saubernél folytatja

A Sauber hivatalosan is bejelentette 2017-es felállását. Ahogyan arra hetek óta számítani lehetett, Pascal Wehrlein lesz Marcus Ericsson csapattársa.

F1: A szezon közepétől nyerhet a Red Bull

A Red Bull tulajdonosa, Dietrich Mateschitz csak a 2017-es idény közepétől vár futamgyőzelmeket csapatától. A Renault-n múlik, mennyire lesz sikeres az alakulat.

F1: A McLaren idén sem célozza a bajnoki címet

Fernando Alonso ugyan már nagyon szeretne a győzelmekért, a bajnoki címért versenyezni, de a McLarennél idén az első négybe jutás a cél.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.