Vigyázz: ha balról süt a nap, leéghetsz a kocsiban!

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2016.05.13. 10.00

Ha szemből süt a nap, nincs gond, de ha oldalról, sokkal intenzívebb UV-dózist kaphatunk a bőrünkre.

Vigyázz: ha balról süt a nap, leéghetsz a kocsiban!

A napsugárzás UV-A komponense nagy szerepet játszik a bőrrák kialakulásában, ezért is nem tanácsos túlzásba vinni a napozást. Az autóban viszont nehéz elbújni a napfény elől – de sebaj, hiszen tudja mindenki, hogy az autó üvege megszűri ezeket a káros sugarakat. Azt viszont már nemigen tudja senki, hogy az oldalüveg a legtöbb autónál sokkal kevésbé képes erre, mint a szélvédő. A Reuters hívta fel a figyelmet egy kutatásra, melyben egy kaliforniai orvos 29 autót ült végig egy UV-méterrel a kezében. A doki 15 gyártó különböző típusait vizsgálta meg, 1990 és 2014 közti gyártási évvel, és azt tapasztalta, hogy míg a szélvédő (amely ragasztott üvegből készül, vagyis egy vékony műanyag réteg is van az üvegfelületek között) 95-98%-ban szűrte ki az UV-A sugárzást, az egyrétegű oldalüveg, még akkor is, ha volt rajta gyári sötétítés, 44-96%-ban volt képes erre. A 29 kocsi közül mindössze 4 oldalablaka produkált 90% feletti szűrést. Ez a teszt csupán megerősítette az orvos korábbi feltételezését, hogy a hosszú vezetés napsütésben veszélyes lehet, megfigyelései szerint ugyanis a kóros bőrelváltozások páciensei nagyobb részénél fordultak elő a bal oldalon, bal karon, mint a jobbon. A megoldás: hosszú ujjú felső, napszemüveg, vagy akár egy UV-szűrő fólia felragasztása az oldalablakokra. A fenti képen látható módszert nem ajánljuk, egy oldalról érkező IFA nagyobb kárt tehet az emberi testben, mint a napsütés.

Kommentek

Nagy baleset történt az F1-pilóta orra előtt

Az utakon mindenki egyforma, és ugyanakkora eséllyel fut bele egy balesetbe. Még egy F1-es pilóta is.

F1: Iszonyú sokat gyorsulnak az új autók

Az FIA legfrissebb szimulációi szerint egyes kanyarokban akár 40 km/h-val is nőhet az autók sebessége 2017-ben.

Hol kapni még új autót szívómotorral?

Mind több márka törli a turbómentes motorokat, mert az EU-szabványos fogyasztásmérés a feltöltött motoroknak kedvez. A 2008-hoz azonban atmoszférikus háromhengerest is választhatnak az óvatosabbak.

F1: Nagyot lépett előre az új motorral a Renault

A Red Bull technikai igazgatója, Adrian Newey szerint a Renault nagyot lépett előre a 2017-es motorral, de nagy kérdés, hogy a riválisok mennyit haladtak.

Megvan, ne keresd tovább a belső égésről készült tökéletes videót

Láttunk már hengerfej helyett plexivel zárt motort, amiben jól látszott a robbanások sorozata. Mókás volt, de ez a videó a profi bemutatása a történetnek, egyszerűen kihagyhatatlan.

F1: Bottas szabadon versenyezhet Hamiltonnal

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda leszögezte, hogy a Nico Rosberg helyére szerződtetett Valtteri Bottas sem lesz másodhegedűs, megverheti Lewis Hamiltont, ha tudja.

F1: Felülmúlná Alonsót a McLaren-újonc

A McLarennél idén bemutatkozó Stoffel Vandoorne azt mondja, nem egyszerűen a top10-ben akar végezni, hanem győzni akar, bár azt is tudja, idén erre még nem lesz sok esélye.

Zseniális újítás az autópálya-matricáknál

Számos autósnak jelent problémát annak megállapítása, hogy rendelkezik-e érvényes úthasználati jogosultsággal.

F1: Bottas még nem a végleges megoldás

A Mercedes-főnök nem titkolja, hogy Valtteri Bottas helye egyelőre csak 2017-re biztos a csapatnál, a jövőre nézve bőven van opciójuk.

Rákaptak a pestiek a percdíjas villanyautókra

A GreenGo bővítette a flottája méretét, az eddigi 45 elektromos autó helyett immár 75 autót biztosít regisztrált felhasználói számára.

Horvát villanyautó verte el a Bugatti Veyront

Na jó, nem akármilyen villanyautó, hanem a Rimac Concept One, ami sorra eszi meg a szupersportautókat.

Óriási rekord a szentgotthárdi Opel-gyárban

Szentgotthárd rekordévet zárt 2016-ban: közel 630 ezer motor készült az Opel magyarországi gyárában, ami 23 százalékkal több, mint eddig bármikor.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.