Elhunyt Ferjáncz Attila örökös magyar ralibajnok

Szerző: Vezess levél küldés 
Dátum: 2016.04.23. 08.32

Az összesen 23 Európa-bajnoki futamgyőzelmet, s több mint harminc országos bajnoki címet szerző versenyző életének hetvenedik évében hunyt el. A hírt a fia közölte a Facebookon.

Elhunyt Ferjáncz Attila örökös magyar ralibajnok

Ferjáncz Attila pályafutása 1964-ben a Műegyetem rakparton megrendezett autós ügyességi versenyen indult, ahol a táv egy részét műszaki okok miatt tolatva teljesítette. 1964-től 1966-ig Bodnár György navigátorral egy Wartburggal indult a rali versenyeken. 1966-ban az ezer köbcentis géposztályban nyerte első magyar bajnoki címét. 1967-től navigátora  Zsembery Jenő. Egy Opel Kadett Coupéval indultak, és  a páros kategóriájának legjobbja lett a magyar bajnokságban. Még ebben az évben Magyarországra került 3 db Renault 8 Gordini versenyautó, melyek közül az egyiket Ferjáncz vezethette. 1968-ban az akkori szabályok szerint nyugati gyártású kocsival nem lehetett elindulni a magyar versenyeken, így egy Skodával állt rajthoz a hazai futamokon, ahol a sok meghibásodás miatt nem sikerült bajnokságot nyernie. Eközben a nemzetközi versenyeken a Renault volánja mögött egyre jobb eredményeket, kategória győzelmeket értek el. 1969-ben Ferjáncz saját tulajdonába került a R8 Gordini, mellyel 1969, 1970, 1971 bajnoka lett. A 70-es években minden szezonban sikerült újabb bajnoki címekhez jutni, míg az autók továbbra is a Renault gyárból kerültek ki, 1974-ben a megszerezték a magyar rali történetének első Eb futamgyőzelmét Bulgáriában, és összesítésben 4. helyezést értek el az Európa-bajnokságon. Az évad végén Zsembery Jenő visszavonult, helyére Iriczfalvy Ferenc, majd 1977-től dr. Tandari János került a navigátorülésébe.

Bajna, 1982 A Ferjáncz-Tandari páros verseny közben a IV. Casco-rali Bajna-Lábatlan gyorsasági szakaszán. MTI Fotó: Németh Ferenc

Bajna, 1982
A Ferjáncz-Tandari páros verseny közben a IV. Casco-rali Bajna-Lábatlan gyorsasági szakaszán.
MTI Fotó: Németh Ferenc

Tandarival újra kiemelkedő eredményeket értek el az  EB-futamokon, miközben a magyar bajnokságban is több bajnoki címet gyűjtöttek különböző Renault típusokkal majd Audi Quattroval és Lancia Delta Integraleval. Ferjáncz 1998-ig aktívan versenyzett, pályafutása során két Európa-bajnoki bronzérmet, 23 eb-futamgyőzelmet, 32 OB győzelmet (ebből 29 rali, 3 hegyi bajnokság). Az év magyar autóversenyzője: 1972, 1974-1982, 1986, 1987 években, valamint az Autósport Örökös Magyar Bajnoka címet is megkapta. 1981-ben a Sportérdemérem arany fokozatának kitüntetettje. 2000-ben kimagasló pályafutása elismeréseként a Magyar Köztársasági Érdemrend lovagkeresztje kitüntetésben részesült.
Budapest, 1983. Henry Toivonen sokszoros rally világbajnoki futam-gyõztes, serleget adott át a Ferjáncz-Tandari párosnak, abból az alkalomból, hogy ebben az évben 10. Európa bajnoki futam gyõzelmüket aratták.  MTI Fotó: Németh Ferenc

Budapest, 1983.
Henry Toivonen sokszoros rally világbajnoki futam-gyõztes, serleget adott át a Ferjáncz-Tandari párosnak, abból az alkalomból, hogy ebben az évben 10. Európa bajnoki futam gyõzelmüket aratták.
MTI Fotó: Németh Ferenc

Versenyzői pályafutása után, 1999-től a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) elnöke lett 2007-ig, majd 2008 decemberétől újra ezt a posztot tölti be. 2000-től a Magyar Nemzeti Sportszövetség elnökségének a tagjaként tevékenykedett. Az elmúlt években súlyos betegségekkel küzdött, július 12-én töltötte volna be a hetvenet. https://www.youtube.com/watch?v=9NliMCpXC7U

Kommentek

F1: Ilyen lehet a narancsszínű McLaren

Egyre valószínűbbnek tűnik, hogy Ron Dennis eltávolítása után a McLaren régi-új színt ad az autójának, visszatér a narancs. Egy grafikus már meg is álmodta, milyen lehet Alonso új autója.

F1: Helyet találtak a Red Bull-ifjoncnak

Bár Forma-1-es lehetőséget nem kapott a Red Bulltól, versenyülést azért szeretek a GP2 tavalyi bajnokának, Pierre Gaslynak 2017-re. Japánban folytatja.

Őrületes középmotoros Golf eladó, amcsi V6-ossal

Ha éppen van felesleges 1,7 milliód valami őrültségre, akkor ne keress tovább, megtaláltad. Persze a szállítás nem lesz egyszerű, és az NKH-nak is lesz egy-két szava hozzád.

Mazda MX-5 azoknak, akik nem szeretik az MX-5-öt

Biztonságérzetet adó fix C-oszloppal, a bezártság érzetét adó kemény targatetővel, komfortot adó automata váltóval is vehetnek mostantól kis Mazda roadstert azok, akik alapvetően nem is szeretik a roadstereket.

F1: Hondára vált a Sauber?

Német sajtóértesülés szerint a Sauber-csapat 2018-ra a Honda erőforrásaira válthat.

Mobillal szoktatnak le a vezetés közbeni mobilozásról

A kezdő vezetők virtuális szemüveg segítségével tanulhatják meg, hogyan reagáljanak a balesetveszélyre, és egyúttal megtapasztalhatják a helytelen viselkedés drasztikus következményeit.

Csökkent a győri Audi teljesítménye

Csökkent az Audi Hungaria Motor Kft. teljesítménye 2016-ban, 2015-höz képest 95 882 motorral és 37 231 járművel kevesebbet gyártott a cég.

F1: Alonso nem fél a szuperújonctól

A McLarennél idén bemutatkozik a GP2-t 2015-ben sosem látott fölénnyel megnyerő Stoffel Vandoorne. Fernando Alonso elismeri a képességeit, de nem tart az ifjonctól.

Csirkebuszként élednek újjá az amerikai iskolabuszok

Guatemalában számos amerikai iskolai busz kezd új életet. Az úgynevezett csirkebuszokon azonban résen kell lenniük a turistáknak.

Rábólintottak a Forma-1 megvételére

A Forma-1 kereskedelmi jogainak felvásárlására készülő amerikai Liberty Media részvényesei kedden jóváhagyták az üzletet.

F1: Na ki jelentkezett be Bottas üléséért?

A Mercedeshez igazolt Valtteri Bottas felszabadult williamses helye is vonzó volt: a pilóta honfitársa, Heikki Kovalainen négy év távollét után is szívesen visszatért volna az F1-be a kedvéért.

Meglepő autót fotóztak az M5-ösön

Vajon ki vesz amerikai piacra gyártott Passatot itthon, mikor állítólag futóműve rosszabb konstrukció, mint az európaié? Ennyivel olcsóbb lenne?

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.