6 dolog, amit tudnod kell a sofőr nélküli autózásról

Szerző: Vezess levél küldés 
Dátum: 2016.04.07. 13.45

A Continental szerint az automatizált vezetés 6 fő kihívás elé állítja az iparágat. A jármű automatizálása lépésekben fog megtörténni: a részleges automatizálás 2016-tól, a nagymértékű automatizálás 2020-tól, a teljes automatizálás 2025-től fog megvalósulni.

6 dolog, amit tudnod kell a sofőr nélküli autózásról

“Az automatizált vezetés az intelligens hálózatba kapcsolt technikával biztonságosabbá és hatékonyabbá válik” – mondta Dr. Elmar Degenhart, a Continental igazgatóságának elnöke a 2016-os autó-motor- és sport-kongresszuson Stuttgartban. A cég az Egyesült Államoktól kezdve Japánig, Kínától Európáig az autonóm járművezetéshez szükséges alkatrészeket és rendszereket fejleszt. Mérnökeik a sofőr nélküli autózás kulcsaként hat fő alapkövet azonosítottak.

1. Érzékelők

A teljesen balesetmentes közlekedés többé nem utópia, alapja a különböző járművezető-támogató rendszerek, amik már a mai autókban is megtalálhatók. Ezek legalább olyan jól nyomon követik a jármű környezetét, mint az ember. De nem csak a biztonságot növelik, hanem csökken a járművek és teherjárművek CO2-kibocsátása is. Az érzékelők fúziójához és végső soron az érzékelők adatainak kiértékeléséhez a Continental a mesterséges intelligencia használatát kutatja. A fejlesztésekbe bevonja a szenzorika és a vezérlések területén felhalmozott gazdag tudást is. Ezen kívül a jövőben érzékelőket fognak beépíteni az abroncsokba, melyekkel a jármű rögtön képes érzékelni az úttest adottságait.

2. Hálózatba kapcsolás

Az autók hatodik érzéke az internet. Az Continental egy olyan nagyteljesítményű megoldáson dolgozik, mely igen pontos információkat képes közölni a közlekedési helyzetről. Ennek alapját az érzékelőktől származó adatok, a közlekedésben részt vevők és a nagyteljesítményű közlekedési számítógép közötti adatcsere jelenti. Ez által megnő az érzékelők hatótávolsága és a jármű “bepillanthat az utcasarkon”.

3. Párbeszéd ember és gép között

Mi a stratégia abban az esetben, ha a jármű teljesen automatikus üzemmódban például eléri az autópálya kihajtóját, a vezető visszaveszi a járművezetést? Erre a célra, valamint a jármű és a járművezető közötti általános jövőbeli együttműködése érdekében is fejlesztenek rendszereket. Ezzel egy időben a vállalat új megoldásokat tesztel a gép és ember közötti párbeszéd módosult követelményeihez.

4. Rendszerarchitektúra

Az automatizált járművezetés jövőbeli rendszerarchitektúráinak biztonságossá kell tennie az autóban feldolgozandó hatalmas adatmennyiséget. Percenként egy gigabájtnyi érzékelőadatot kell valós időben kiértékelni. A növekvő érzékelőteljesítmény és ezáltal a növekvő adatmennyiség nagy teljesítményű és meghibásodás-biztos elektronikus, valamint szoftveres architektúrát követel meg.

5. Megbízhatóság

Ma a járművezető-támogató rendszereket a vezető segítésére használják. Az automatizált vezetésnél a meghibásodás esetén is lehetővé kell tenni a biztonságos továbbhaladást és a kontrollált, biztonságos megállás lehetőségét. Az ehhez szükséges okos fékrendszerek fejlesztése már folyamatban van. Ügyelni kell a manipulációk elleni biztonságos fellépésre is. A biztonság előfeltétele a járműszoftverek folyamatos aktualizálása, hogy azok a jármű teljes élettartama során megfeleljenek a technikai elvárásoknak.

6. Elfogadás

A Continental véleménye szerint az automatizált vezetés elfogadásának alapja az eljövendő technológiába vetett bizalom. A bizalom felépítését a vezető és a jármű közötti intelligens párbeszéd segíti elő. Ennek során a járművezetőnek pontosan tudnia kell, hogy mire készül a jármű. Az aktuális vezetéssegítő és információs rendszerek fejlesztői figyelembe veszik ezt. Az ilyen rendszerek elősegítik az automatizált vezetéshez tartozó funkciók elterjedését.

Kommentek

F1: Ilyen lehet a narancsszínű McLaren

Egyre valószínűbbnek tűnik, hogy Ron Dennis eltávolítása után a McLaren régi-új színt ad az autójának, visszatér a narancs. Egy grafikus már meg is álmodta, milyen lehet Alonso új autója.

F1: Helyet találtak a Red Bull-ifjoncnak

Bár Forma-1-es lehetőséget nem kapott a Red Bulltól, versenyülést azért szeretek a GP2 tavalyi bajnokának, Pierre Gaslynak 2017-re. Japánban folytatja.

Őrületes középmotoros Golf eladó, amcsi V6-ossal

Ha éppen van felesleges 1,7 milliód valami őrültségre, akkor ne keress tovább, megtaláltad. Persze a szállítás nem lesz egyszerű, és az NKH-nak is lesz egy-két szava hozzád.

Mazda MX-5 azoknak, akik nem szeretik az MX-5-öt

Biztonságérzetet adó fix C-oszloppal, a bezártság érzetét adó kemény targatetővel, komfortot adó automata váltóval is vehetnek mostantól kis Mazda roadstert azok, akik alapvetően nem is szeretik a roadstereket.

F1: Hondára vált a Sauber?

Német sajtóértesülés szerint a Sauber-csapat 2018-ra a Honda erőforrásaira válthat.

Mobillal szoktatnak le a vezetés közbeni mobilozásról

A kezdő vezetők virtuális szemüveg segítségével tanulhatják meg, hogyan reagáljanak a balesetveszélyre, és egyúttal megtapasztalhatják a helytelen viselkedés drasztikus következményeit.

Csökkent a győri Audi teljesítménye

Csökkent az Audi Hungaria Motor Kft. teljesítménye 2016-ban, 2015-höz képest 95 882 motorral és 37 231 járművel kevesebbet gyártott a cég.

F1: Alonso nem fél a szuperújonctól

A McLarennél idén bemutatkozik a GP2-t 2015-ben sosem látott fölénnyel megnyerő Stoffel Vandoorne. Fernando Alonso elismeri a képességeit, de nem tart az ifjonctól.

Csirkebuszként élednek újjá az amerikai iskolabuszok

Guatemalában számos amerikai iskolai busz kezd új életet. Az úgynevezett csirkebuszokon azonban résen kell lenniük a turistáknak.

Rábólintottak a Forma-1 megvételére

A Forma-1 kereskedelmi jogainak felvásárlására készülő amerikai Liberty Media részvényesei kedden jóváhagyták az üzletet.

F1: Na ki jelentkezett be Bottas üléséért?

A Mercedeshez igazolt Valtteri Bottas felszabadult williamses helye is vonzó volt: a pilóta honfitársa, Heikki Kovalainen négy év távollét után is szívesen visszatért volna az F1-be a kedvéért.

Meglepő autót fotóztak az M5-ösön

Vajon ki vesz amerikai piacra gyártott Passatot itthon, mikor állítólag futóműve rosszabb konstrukció, mint az európaié? Ennyivel olcsóbb lenne?

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.