“Az automatizált vezetés az intelligens hálózatba kapcsolt technikával biztonságosabbá és hatékonyabbá válik” – mondta Dr. Elmar Degenhart, a Continental igazgatóságának elnöke a 2016-os autó-motor- és sport-kongresszuson Stuttgartban. A cég az Egyesült Államoktól kezdve Japánig, Kínától Európáig az autonóm járművezetéshez szükséges alkatrészeket és rendszereket fejleszt. Mérnökeik a sofőr nélküli autózás kulcsaként hat fő alapkövet azonosítottak.

1. Érzékelők

A teljesen balesetmentes közlekedés többé nem utópia, alapja a különböző járművezető-támogató rendszerek, amik már a mai autókban is megtalálhatók. Ezek legalább olyan jól nyomon követik a jármű környezetét, mint az ember. De nem csak a biztonságot növelik, hanem csökken a járművek és teherjárművek CO2-kibocsátása is. Az érzékelők fúziójához és végső soron az érzékelők adatainak kiértékeléséhez a Continental a mesterséges intelligencia használatát kutatja. A fejlesztésekbe bevonja a szenzorika és a vezérlések területén felhalmozott gazdag tudást is. Ezen kívül a jövőben érzékelőket fognak beépíteni az abroncsokba, melyekkel a jármű rögtön képes érzékelni az úttest adottságait.

2. Hálózatba kapcsolás

Az autók hatodik érzéke az internet. Az Continental egy olyan nagyteljesítményű megoldáson dolgozik, mely igen pontos információkat képes közölni a közlekedési helyzetről. Ennek alapját az érzékelőktől származó adatok, a közlekedésben részt vevők és a nagyteljesítményű közlekedési számítógép közötti adatcsere jelenti. Ez által megnő az érzékelők hatótávolsága és a jármű “bepillanthat az utcasarkon”.

3. Párbeszéd ember és gép között

Mi a stratégia abban az esetben, ha a jármű teljesen automatikus üzemmódban például eléri az autópálya kihajtóját, a vezető visszaveszi a járművezetést? Erre a célra, valamint a jármű és a járművezető közötti általános jövőbeli együttműködése érdekében is fejlesztenek rendszereket. Ezzel egy időben a vállalat új megoldásokat tesztel a gép és ember közötti párbeszéd módosult követelményeihez.

4. Rendszerarchitektúra

Az automatizált járművezetés jövőbeli rendszerarchitektúráinak biztonságossá kell tennie az autóban feldolgozandó hatalmas adatmennyiséget. Percenként egy gigabájtnyi érzékelőadatot kell valós időben kiértékelni. A növekvő érzékelőteljesítmény és ezáltal a növekvő adatmennyiség nagy teljesítményű és meghibásodás-biztos elektronikus, valamint szoftveres architektúrát követel meg.

5. Megbízhatóság

Ma a járművezető-támogató rendszereket a vezető segítésére használják. Az automatizált vezetésnél a meghibásodás esetén is lehetővé kell tenni a biztonságos továbbhaladást és a kontrollált, biztonságos megállás lehetőségét. Az ehhez szükséges okos fékrendszerek fejlesztése már folyamatban van. Ügyelni kell a manipulációk elleni biztonságos fellépésre is. A biztonság előfeltétele a járműszoftverek folyamatos aktualizálása, hogy azok a jármű teljes élettartama során megfeleljenek a technikai elvárásoknak.

6. Elfogadás

A Continental véleménye szerint az automatizált vezetés elfogadásának alapja az eljövendő technológiába vetett bizalom. A bizalom felépítését a vezető és a jármű közötti intelligens párbeszéd segíti elő. Ennek során a járművezetőnek pontosan tudnia kell, hogy mire készül a jármű. Az aktuális vezetéssegítő és információs rendszerek fejlesztői figyelembe veszik ezt. Az ilyen rendszerek elősegítik az automatizált vezetéshez tartozó funkciók elterjedését.