6 dolog, amit tudnod kell a sofőr nélküli autózásról

Szerző: Vezess levél küldés 
Dátum: 2016.04.07. 13.45

A Continental szerint az automatizált vezetés 6 fő kihívás elé állítja az iparágat. A jármű automatizálása lépésekben fog megtörténni: a részleges automatizálás 2016-tól, a nagymértékű automatizálás 2020-tól, a teljes automatizálás 2025-től fog megvalósulni.

6 dolog, amit tudnod kell a sofőr nélküli autózásról

“Az automatizált vezetés az intelligens hálózatba kapcsolt technikával biztonságosabbá és hatékonyabbá válik” – mondta Dr. Elmar Degenhart, a Continental igazgatóságának elnöke a 2016-os autó-motor- és sport-kongresszuson Stuttgartban. A cég az Egyesült Államoktól kezdve Japánig, Kínától Európáig az autonóm járművezetéshez szükséges alkatrészeket és rendszereket fejleszt. Mérnökeik a sofőr nélküli autózás kulcsaként hat fő alapkövet azonosítottak.

1. Érzékelők

A teljesen balesetmentes közlekedés többé nem utópia, alapja a különböző járművezető-támogató rendszerek, amik már a mai autókban is megtalálhatók. Ezek legalább olyan jól nyomon követik a jármű környezetét, mint az ember. De nem csak a biztonságot növelik, hanem csökken a járművek és teherjárművek CO2-kibocsátása is. Az érzékelők fúziójához és végső soron az érzékelők adatainak kiértékeléséhez a Continental a mesterséges intelligencia használatát kutatja. A fejlesztésekbe bevonja a szenzorika és a vezérlések területén felhalmozott gazdag tudást is. Ezen kívül a jövőben érzékelőket fognak beépíteni az abroncsokba, melyekkel a jármű rögtön képes érzékelni az úttest adottságait.

2. Hálózatba kapcsolás

Az autók hatodik érzéke az internet. Az Continental egy olyan nagyteljesítményű megoldáson dolgozik, mely igen pontos információkat képes közölni a közlekedési helyzetről. Ennek alapját az érzékelőktől származó adatok, a közlekedésben részt vevők és a nagyteljesítményű közlekedési számítógép közötti adatcsere jelenti. Ez által megnő az érzékelők hatótávolsága és a jármű “bepillanthat az utcasarkon”.

3. Párbeszéd ember és gép között

Mi a stratégia abban az esetben, ha a jármű teljesen automatikus üzemmódban például eléri az autópálya kihajtóját, a vezető visszaveszi a járművezetést? Erre a célra, valamint a jármű és a járművezető közötti általános jövőbeli együttműködése érdekében is fejlesztenek rendszereket. Ezzel egy időben a vállalat új megoldásokat tesztel a gép és ember közötti párbeszéd módosult követelményeihez.

4. Rendszerarchitektúra

Az automatizált járművezetés jövőbeli rendszerarchitektúráinak biztonságossá kell tennie az autóban feldolgozandó hatalmas adatmennyiséget. Percenként egy gigabájtnyi érzékelőadatot kell valós időben kiértékelni. A növekvő érzékelőteljesítmény és ezáltal a növekvő adatmennyiség nagy teljesítményű és meghibásodás-biztos elektronikus, valamint szoftveres architektúrát követel meg.

5. Megbízhatóság

Ma a járművezető-támogató rendszereket a vezető segítésére használják. Az automatizált vezetésnél a meghibásodás esetén is lehetővé kell tenni a biztonságos továbbhaladást és a kontrollált, biztonságos megállás lehetőségét. Az ehhez szükséges okos fékrendszerek fejlesztése már folyamatban van. Ügyelni kell a manipulációk elleni biztonságos fellépésre is. A biztonság előfeltétele a járműszoftverek folyamatos aktualizálása, hogy azok a jármű teljes élettartama során megfeleljenek a technikai elvárásoknak.

6. Elfogadás

A Continental véleménye szerint az automatizált vezetés elfogadásának alapja az eljövendő technológiába vetett bizalom. A bizalom felépítését a vezető és a jármű közötti intelligens párbeszéd segíti elő. Ennek során a járművezetőnek pontosan tudnia kell, hogy mire készül a jármű. Az aktuális vezetéssegítő és információs rendszerek fejlesztői figyelembe veszik ezt. Az ilyen rendszerek elősegítik az automatizált vezetéshez tartozó funkciók elterjedését.

Kommentek

Rózsaszín taxikkal védik a nőket

A nők biztonságos közlekedését szolgáló új taxiszolgáltatást indítanak csütörtökön Pakisztánban: a nők vezette rózsaszín taxikat telefonon vagy mobilalkalmazáson keresztül lehet megrendelni, de akár le is lehet inteni az utcán.

Van okostelefonod? Akkor ezt most imádni fogod!

Persze csak akkor, ha Te is azok közé tartozol, akik sokszor elfelejtik, pontosan hová is parkoltak. Nagyvárosban azért ez előfordul, pláne ha nincs helyismereted.

Minden autó megbukott a spanyol emissziós vizsgálaton

Spanyolországban minden vizsgált, dízelmotoros autómodell a megengedettnél több káros anyagot bocsát ki közúton.

Nem erőlteti tovább a kisautókat a BMW

Nem tervezi újabb modell fejlesztését a Mini fronthajtásos platformjára a BMW. Inkább nagyobb autóiból szeretne többet eladni.

F1: Minden, amit tudni érdemes a 2017-es szezonról

…címvédés, hiszen Nico Rosberg visszavonult. Hogy mi lesz, mi lehet az új autókat hozó új F1-es idényben, alább soroljuk. Szezonelőzetes.

Tudod, hogyan kell helyesen parkolni? Lehet, hogy nem

Mi a különbség a parkolási pótdíj és a helyszíni bírság között? Most néhány kérdésre választ adunk.

F1: Hülkenberg végre sisakot választott

Zöld vagy piros? Ma megkaptuk a választ. A Force India versenyzői is újítottak, de nincs benne sok köszönet.

F1: Hamilton thai boksszal készült a szezonra

A Mercedes-pilóta brutális kockahasat villantott a szezonnyitó előtt.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

McLaren: A Honda felejtse el a céges kultúrát!

A McLaren versenyfőnöke szerint a motorgyártó Hondának el kellene fogadnia, hogy a Forma-1 más világ, mint az autógyártás, itt mindennél fontosabb a gyorsaság és a hatékonyság.

Milliós bírságok az osztrák utakon

Vége a türelmi időszaknak, milliós bírságokat kaphatnak az osztrák utakon közlekedők, ha nem tartják be a szabályokat.

Akár Budapesten is feltűnhet az új magyar busz

Úgy tűnik, a hazai elővárosi és távolsági szegmensben a magyar Credo veszi át az Ikarus korábbi vezető szerepét. A cégnél azért Budapestről sem tettek le teljesen.

F1: Ricciardo kisiklatná a Verstappen-expresszt

Daniel Ricciardo hangsúlyozza, hogy egyelőre jó a viszonya Max Verstappennel, de az motiválja, hogy megverje a széles körben hájpolt holland tinit.

Vadállat hibridet fejleszt a McLaren

2019-ben érkezik minden idők legáramvonalasabb McLarenje. A BP23 kódjelű jármű frappáns trükkel tiszteleg az egykori F1 előtt.

A Forma-1 befutott Melbourne-be, képeken a készülődés

Itt az első képcsomag a Forma-1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíj helyszínéről. Készülődés, mókázás, szponzori rendezvények, pályabejárások Melbourne-ben.

F1: A Red Bullt sem kell félteni

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint hátrányuk egészen kicsi a Mercedeshez és a Ferrarihoz képest, és a megbízhatóság miatt sem aggódik.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.