Jó év volt 2015 a teherautó-piac szereplői, leginkább persze értékesítői számára Magyarországon. Minden kategóriában bővült a piac, az új járművek eladásait nem nyomta úgy meg a használtimport, mint a személyautók értékesítését a használtimportdömping.

Nagyhaszonjárművek

A teljes értékesítés és a növekedés túlnyomó részét a nagy kocsik forgalma fedte le, a C-kategóriával vezethető teherautók eladásainak 92%-át a 16 tonna feletti autók, gyakorlatilag a kamion kategória fedte le. A nagy keresletben a  közbeszerzéses tételek is komoly szerepet játszottak, viszont a növekvő teherfuvarozási igénnyel nem tud lépést tartani a hivatásos sofőrök számának növekedése. A fuvarozói szakmai szervezetek beszámolói szerint olyan mértékű a sofőrhiány, hogy esetenként a beszerzéseket is blokkolja, visszafogja – a tavaly indított ingyenes C- és E-kategóriás jogosítvány megszerezését lehetővé tévő, államilag támogatott program eredménye még nem tudott kibontakozni. A legjobban a 3,5 tonnánál nehezebb teherautók importőreinek jött be az élet tavaly. A válság óta tartó hullámzáson határozottan átlendülni látszik a piac a számok szerint:

Adatok: MGE

Az idei évre a szakma stagnálást vagy enyhe piacnövekedést vár, főleg eximbankos finanszírozási konstrukcióban bonyolított beszerzésekkel. A sofőrhiány enyhülésével elsősorban a legnagyobb cégek növelhetik tovább kamionflottáikat.

Buszok

Az új kamionok piacának darabra nagyjából tizede a hazai buszpiac: 546 darab autóbuszt adtak át az importőrök 2015-ben. Ez 17 %-os bővülés 2014-hez képest, az importőrök már lassan elfelejthetik a válság utáni időszak mélypontját, a 2012-es 52 darabos értékesítési darabszámot. A buszos szakma 2016-ra további növekedést vár, a városi buszok piacán pedig izgalmas újdonságok várható, egyre több hibrid jármű áll majd forgalomba Magyarországon.

Kishaszonjárművek

Európában a válság óta ingadozik, de itthon 2012 óta határozott növekedésben van a B-s jogsival is vezethető kisteherautók piaca. Igaz, így is csak az 1999-es szintet érte el tavaly. “A céges járműpiac negyedét teszik ki a könnyű haszonjárművek. Tavaly jogi személyek mintegy 49 500 személyautót és 15 700 kisáruszállítót helyeztettek forgalomba. Ez mintegy 13 %-os piacnövekedést jelentett.” – sorolja a számokat Tüttő László, az Opel flottaértékesítési igazgatója.”2015 első felében a Növekedési Hitelprogram nagyon megdobta a kishaszonjármű-értékesítéseket, a kedvező feltételekkel kínált kölcsön hatása év végére csengett le. Ha idén meglódul a lakásépítés, az keresletnövekedést generálhat az építőiparban használt platós és csapatszállító haszonjárműveknél ” – nyilatkozta a Vezessnek Tüttő László.

2015 lesz a Vivaro első teljes forgalmazási éve

A beszerzéseket nagyban gerjesztette a hitelezési lehetőségek bővülése, de százas nagyságrendben befolyásolta a piacot tavaly a falugondnoki kisbuszok, egyesületi autók 100 %-ban államilag támogatott beszerzésének lehetősége. Ez utóbbi tényezőt emelte ki a tavalyi piacvezető márka, a 26 %-os részesedést elkönyvelő Ford magyarországi ügyvezető igazgatója is. Szamosi Viktor elmondta: a tavaly 50. éves jubileumát ünneplő Transit modellcsalád és a Ranger rendkívüli népszerűsége mellett az NHP program lehetőségeit maximálisan kihasználva a márkakereskedői hálózat és az importőr összehangolt munkájának köszönhetően sikeres volt a haszonjármű-értékesítési és Falubusz program, melynek keretében 302 db gépjármű talált gazdára. A márkák versenye a furgonok piacán 2015-ben: Kíváncsian várjuk a kishaszonjárművek piacán az idei eredményeket, hiszen a hatalmas lendülettel megújított Ford-portfólió után 2015-ben jött ki az enyhén felfrissített, de hatodik generációsként bemutatott Volkswagen Transporter, valamint a teljesen új Opel Vivaro és Renault Trafic. A pickupok kategóriájában is élénk verseny várható,  hiszen a tavaly év végén bemutatott Nissan Navara mellé 2016-ban megérkezik a Toyota HiLux új generációja is.

Mi jár a vállalati ügyfeleknek?

Bár a cégautó juttatás is az alkalmazottaknak, elsősorban termelőeszköz. Kiesése érzékeny veszteség, akár javítás, akár karbantartás miatt, ezért az autóimportőrök a márkakereskedői hálózattal többféle megoldást dolgoztak ki a vállalati ügyfelek megnyerése és megtartása érdekében. Erre az egyik példa az Opel Business Class Service. A flottaüzletág támogatására kitalált szolgáltatáscsomag a másutt is megtalálható megoldásokra épülő, képzésekkel és a dealerek motiválórendszerével megtámogatott tevékenység. Ennek részeként a résztvevő szalonokban egy alaposan felkészített értékesítő kizárólag a flottaügyfelekkel foglalkozik és a kereskedésnek rendelkeznie kell a flottaügyfelekre szakosodott munkafelvevővel. Helyesebben szerviztanácsadóval, ami az illető képzettségét jelzi. A többletszolgáltatás része a 7-17 órás nyitva tartás (Budapesten 8-18), aminek a soron kívüli hiba-megállapítás is része. Azokban a márkakereskedésekben, ahol az Opel Business Class Service elérhető, az ügyfél bármikor, vasárnap éjjel is leadhatja autóját. A program legalább 10 százalék alkatrész- és munkadíjkedvezményt ír elő. Elvárás, hogy a flottaszempontból fontos személyautók és haszonjármű-típusokat mindig be tudja mutatni a szalon, legyen belőlük tesztautó vagy rendszám nélküli, de megtapogatható példány. Kikötés továbbá, hogy a teherautóknál a Corsa Van-Combo-Vivaro-Movano vonulat nem állhat csupa lemezelt áruszállítóból, kell lennie közöttük járóképes alváznak, hűtős vagy billenőplatós jószágnak.