Mivel fuvaroz a magyar?

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2016.03.11. 11.52

A hazai haszonjárműpiac növekedésének fő gátja manapság nem a tőke-, hanem a sofőrhiány.

Jó év volt 2015 a teherautó-piac szereplői, leginkább persze értékesítői számára Magyarországon. Minden kategóriában bővült a piac, az új járművek eladásait nem nyomta úgy meg a használtimport, mint a személyautók értékesítését a használtimportdömping.

Nagyhaszonjárművek

A teljes értékesítés és a növekedés túlnyomó részét a nagy kocsik forgalma fedte le, a C-kategóriával vezethető teherautók eladásainak 92%-át a 16 tonna feletti autók, gyakorlatilag a kamion kategória fedte le. A nagy keresletben a  közbeszerzéses tételek is komoly szerepet játszottak, viszont a növekvő teherfuvarozási igénnyel nem tud lépést tartani a hivatásos sofőrök számának növekedése. A fuvarozói szakmai szervezetek beszámolói szerint olyan mértékű a sofőrhiány, hogy esetenként a beszerzéseket is blokkolja, visszafogja – a tavaly indított ingyenes C- és E-kategóriás jogosítvány megszerezését lehetővé tévő, államilag támogatott program eredménye még nem tudott kibontakozni. A legjobban a 3,5 tonnánál nehezebb teherautók importőreinek jött be az élet tavaly. A válság óta tartó hullámzáson határozottan átlendülni látszik a piac a számok szerint:

Adatok: MGE

Az idei évre a szakma stagnálást vagy enyhe piacnövekedést vár, főleg eximbankos finanszírozási konstrukcióban bonyolított beszerzésekkel. A sofőrhiány enyhülésével elsősorban a legnagyobb cégek növelhetik tovább kamionflottáikat.

Buszok

Az új kamionok piacának darabra nagyjából tizede a hazai buszpiac: 546 darab autóbuszt adtak át az importőrök 2015-ben. Ez 17 %-os bővülés 2014-hez képest, az importőrök már lassan elfelejthetik a válság utáni időszak mélypontját, a 2012-es 52 darabos értékesítési darabszámot. A buszos szakma 2016-ra további növekedést vár, a városi buszok piacán pedig izgalmas újdonságok várható, egyre több hibrid jármű áll majd forgalomba Magyarországon.

Kishaszonjárművek

Európában a válság óta ingadozik, de itthon 2012 óta határozott növekedésben van a B-s jogsival is vezethető kisteherautók piaca. Igaz, így is csak az 1999-es szintet érte el tavaly. “A céges járműpiac negyedét teszik ki a könnyű haszonjárművek. Tavaly jogi személyek mintegy 49 500 személyautót és 15 700 kisáruszállítót helyeztettek forgalomba. Ez mintegy 13 %-os piacnövekedést jelentett.” – sorolja a számokat Tüttő László, az Opel flottaértékesítési igazgatója.”2015 első felében a Növekedési Hitelprogram nagyon megdobta a kishaszonjármű-értékesítéseket, a kedvező feltételekkel kínált kölcsön hatása év végére csengett le. Ha idén meglódul a lakásépítés, az keresletnövekedést generálhat az építőiparban használt platós és csapatszállító haszonjárműveknél ” – nyilatkozta a Vezessnek Tüttő László.

2015 lesz a Vivaro első teljes forgalmazási éve

A beszerzéseket nagyban gerjesztette a hitelezési lehetőségek bővülése, de százas nagyságrendben befolyásolta a piacot tavaly a falugondnoki kisbuszok, egyesületi autók 100 %-ban államilag támogatott beszerzésének lehetősége. Ez utóbbi tényezőt emelte ki a tavalyi piacvezető márka, a 26 %-os részesedést elkönyvelő Ford magyarországi ügyvezető igazgatója is. Szamosi Viktor elmondta: a tavaly 50. éves jubileumát ünneplő Transit modellcsalád és a Ranger rendkívüli népszerűsége mellett az NHP program lehetőségeit maximálisan kihasználva a márkakereskedői hálózat és az importőr összehangolt munkájának köszönhetően sikeres volt a haszonjármű-értékesítési és Falubusz program, melynek keretében 302 db gépjármű talált gazdára. A márkák versenye a furgonok piacán 2015-ben: Kíváncsian várjuk a kishaszonjárművek piacán az idei eredményeket, hiszen a hatalmas lendülettel megújított Ford-portfólió után 2015-ben jött ki az enyhén felfrissített, de hatodik generációsként bemutatott Volkswagen Transporter, valamint a teljesen új Opel Vivaro és Renault Trafic. A pickupok kategóriájában is élénk verseny várható,  hiszen a tavaly év végén bemutatott Nissan Navara mellé 2016-ban megérkezik a Toyota HiLux új generációja is.

Mi jár a vállalati ügyfeleknek?

Bár a cégautó juttatás is az alkalmazottaknak, elsősorban termelőeszköz. Kiesése érzékeny veszteség, akár javítás, akár karbantartás miatt, ezért az autóimportőrök a márkakereskedői hálózattal többféle megoldást dolgoztak ki a vállalati ügyfelek megnyerése és megtartása érdekében. Erre az egyik példa az Opel Business Class Service. A flottaüzletág támogatására kitalált szolgáltatáscsomag a másutt is megtalálható megoldásokra épülő, képzésekkel és a dealerek motiválórendszerével megtámogatott tevékenység. Ennek részeként a résztvevő szalonokban egy alaposan felkészített értékesítő kizárólag a flottaügyfelekkel foglalkozik és a kereskedésnek rendelkeznie kell a flottaügyfelekre szakosodott munkafelvevővel. Helyesebben szerviztanácsadóval, ami az illető képzettségét jelzi. A többletszolgáltatás része a 7-17 órás nyitva tartás (Budapesten 8-18), aminek a soron kívüli hiba-megállapítás is része. Azokban a márkakereskedésekben, ahol az Opel Business Class Service elérhető, az ügyfél bármikor, vasárnap éjjel is leadhatja autóját. A program legalább 10 százalék alkatrész- és munkadíjkedvezményt ír elő. Elvárás, hogy a flottaszempontból fontos személyautók és haszonjármű-típusokat mindig be tudja mutatni a szalon, legyen belőlük tesztautó vagy rendszám nélküli, de megtapogatható példány. Kikötés továbbá, hogy a teherautóknál a Corsa Van-Combo-Vivaro-Movano vonulat nem állhat csupa lemezelt áruszállítóból, kell lennie közöttük járóképes alváznak, hűtős vagy billenőplatós jószágnak.

Kommentek

Nem a fáradtság okozhatta a magyar buszbalesetet

Magyar sofőrök vezették azt az autóbuszt, mely neki hajtott egy felüljàró tartóoszlopànak Olaszorszàgban.

Megszületett a Forma-1-es sztárbébi

Világra jött a Red Bull-csapatfőnök Christian Horner és az egykori Spice Girls-tag Geri Halliwell közös gyermeke.

F1: Így csapat Hülkenberg a Renault-val

Nico Hülkenberg a Force Indiát elhagyva 2017-től a Renault első számú pilótájaként folytatja F1-es pályafutását. Az új autóra még egy hónapot várnia kell, de a tavalyi modellel már ment pár kört. Panorámavideó.

Transitokkal küzd London levegőjéért a Ford

A Ford szerint nagyban csökkentené a városban, csúcsidőben futkorászó furgonok villanyosítása a levegő minőségének javulását.

Hiánypótoló oktatóvideó: hogyan töltsük fel az Alfa 4C-t ablakmosóval

Három elemből álló tölcsér és csavarhúzó is szükségeltetik ahhoz, hogy ablakmosóval töltsük fel a gyönyörű Alfa Romeo 4C-t.

F1: 2020-tól annyi Silverstone-nak?

A silverstone-i pályát tulajdonló BRDC cáfolta, hogy 2019-ben utolsó alkalommal rendeznék meg a Brit Nagydíjat.

Könnyfakasztóan csodálatos, V12-es motorpornó egy Toyota orrából

Ritkán látni ilyen formában a Toyota csodálatos V12-es motorját, pedig a hangja mellett a látvány is szívet melengető.

Szállítórobotokkal kacérkodik a Mercedes-Benz

Mit keresnek a robotok egy Sprinter rakterében? Hány szállítórobotot képes elnyelni egy furgon? Mindkét kérdést megválaszoljuk!

Így néz ki egy csoportos autómentés Oroszországban

Az oroszok senkit nem hagynak az út szélén, ha kell kézi erővel húzzák ki a bajba jutott autóst.

Ilyen az, amikor nem múlik el nyomtalanul a gyerekkor

Gigantikusra nőtt, V8-assal hajtott játékszerrel ment vásárolni ez az amerikai bácsi

Luxusautó gyűjteménnyel együtt eladó ez a hatalmas villa

Hatalmas luxusvilla 250 millió dollárért keres új gazdát, benne medence és mozi mellett pazar autógyűjtemény is található.

Vin Diesel máris lebuktatta a brutális Dodge-ot?

A pokolian erős Dodge Challenger csak áprilisban mutatkozik be hivatalosan, de a Halálos Iramban filmek forgatásán már előfordulhatnak álcázatlan példányok.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.