Minden magyar Mercedesszel menne

Interjú Tekse Kálmánnal (ügyvezető, Arval)

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.03.10. 06.00

Nemcsak a magánemberek szeretnek felvágni autóikkal, a cégek is nagyobb presztízst akarnak mutatni. Egy flottakezelő beavat a piac titkaiba.

Mik a kedvenc flottaautók nálunk? Kérem, a márkák mellett típusokat is mondjon. A márkák dobogóját a Ford, az Opel és a VW-csoport adja. Ha a típusokat nézzük, akkor a Focus és a Mondeo, az Astra és az Insignia, az Octavia és a Superb, valamint természetesen a Passat alkotja az élmezőnyt. Egy-egy márkánál mindig a kisebb méretű típusból megy el több. Stabil nevek. Ennyire mereven rögzültek az ügyféligények? Ahogyan a járművek változnak, úgy változnak a flottás igények is: egyre nagyobb autókat szeretnének egyre kisebb fogyasztással, és ha lehet, minél nagyobb presztízzsel. Ha lenne Audi A6 1,6i olcsón, mindenkinek az kellene. Léteznek egyáltalán komoly darabszámú prémiumautós flották idehaza? Több ezres darabszámra senki ne gondoljon, de vannak, csak ez nálunk 20 autós flottákat jelent.

Négymilliárd forint forog

40-50 ezer darab flottás autó fut a hazai utakon, átlagosan havi 80 ezer forintot fizetnek utánuk a cégek a kezelőknek. Mivel nálunk átlagosan 4 évente cserélik a vállalkozások a flottás járműveiket, ezért évente olyan 10 ezer új autó lép be a rendszerbe, és ugyanennyi esik rá a használtautó-piacra.

Ismerek olyan vagyonos, évtizedek óta prémiumautókkal közlekedő vásárlót, aki a három német vezető márka közül kettőtől ódzkodik. Elismeri őket, de bizonyos szempontból negatívnak véli az imázsukat. A BMW-kre szerinte a sofőrök egy részének viselkedése vet rossz fényt, a Mercedes feelingjét pedig túlságosan luxusfetisizálónak gondolja. A prémiumautós flottát igénylő magyar cégek illetékesei mire vágynak? Ők pont másként gondolkodnak, ez a mentalitás egyáltalán nem jellemző. Mi inkább azt tapasztaljuk, hogy a Földön minden ember Mercedesben ülne, ha tehetné, legszívesebben mindenki S-osztályban suhanna. Plusz azt látjuk, hogy aki ős-BMW-s, az cégvezetőként is BMW-be akar ülni, aki ős-mercis, azt csak a Mercedes érdekli. Létezik egy másik csoport is, akik eddig a Mondeo-Passat típusú autókban ültek, de többre vágynak. Ha van 250 ezer forintjuk havonta egy kocsira, akkor azt tutira úgy fogjuk közösen kikalkulálni, hogy 249 999 forintra jöjjön ki, de férjen bele egy prémiummárka. Mercedesből például az A-osztálytól az S-osztályig minden van flottában. 1500-merci Vannak sportkocsis flották? Egy-két kéréssel találkoztunk már, például Maseratikra vonatkozóan, de itt már olyan költségek lehetnek, amelyek olyan garanciákat, és olyan szerződéseket igényelnek, ami nem éri meg a flottakezelőnek sem. De igény sem annyira van rá. Mi az átlagos flottaméret? Körülbelül 20 autós az átlag. Mekkora az ország legnagyobb személyautós flottája? Az állami szféráé az első hely. A rendőrség 4000-5000 autója a legnagyobb méretű flotta, de a MÁV-nak is van vagy 1000 darab. A magánszférában? Ott a vezető telekom-cégnek 2000-3000 közötti autója fut.

Gondolom, a 20 autós átlag rengeteg 2-3 autós flottából, és maroknyi nagyobból áll össze. Ez pontosan így van. Mekkora ereje van az újdonságoknak az ügyfelek szemében? Jelentős, különösen a menedzserautóknál egy 3-4 éve futó modell már nem vonzó, az újabbakat keresik. Arra is bőven van példa, hogy mondjuk 4 hónap múlva jár le a jelenlegi flottájának a szerződése, de 5-6 hónap múlva jön valami új, amit bevárnak, csak hogy az új legyen meg nekik. Tavaly nagy sláger volt az új Passat és az új Mondeo, egyúttal nehézség is: a Passatra 6-8 hónapot is várni kellett, a Mondeo szállítása előbb beállt a normális szintre. Volt olyan márka ami az elmúlt évtizedben sokáig közelében sem járt a flottás élbolynak, ám az egyik újdonsága annyira betalált, hogy beleszerettek? A jelenlegi Mazda 6-os és a Kia Cee’d így robbant be. De a Dacia, különösen a Duster is sikereket ér el. Minden az ár, vagy vannak olyan extrák, jellemzők, amik újabban előtérbe kerültek? Két trend látszik. Az egyiknél a sofőr biztonságára figyelő extrákat kéri az ügyfél, míg a másiknál a kis károsanyag-kibocsátást. Egyes külföldi multik anyacégénél meghatározott érték a flotta egészénél mondjuk a 140 g/km, amit a magyar lány is be kell tartson. 1500-mazda6 Milyen különleges kérésekkel találkoznak? Talán sokan nem tudják, de alkalmanként a dolgozó is beszáll valamennyivel a saját céges autója finanszírozásába. Mondok két példát. Tegyük fel, hogy Fiesta a céges kocsija, de állapotos lesz a felesége, kellene nagyobb autó, de a munkaadója keretébe csak ez fér bele. Ekkor jön a lehetőség, a dolgozó mondjuk havi 10 ezerrel beszáll, és onnantól Focus kombival jár a Fiesta helyett, neki ennyit megér. Más példa. 3-as BMW-t kap a vezető, de csak alapfelszereltségű fér bele, ám ő odavan a bőrért. Az autó megrendelésekor letesz mondjuk 200 ezret egy alkalommal, és onnantól négy évig bőrös BMW-t fizet neki a cége. Van egy autó, amely tulajdonságait, sőt, már-már a kategória-besorolását tekintve is kakukktojás lehet. Mi a helyzet az Octaviával? Az Octavia a legzseniálisabb találmány, Nobel-díjat érdemel a kitalálója, mert szinte mindenkinek, szinte mindenre jó. Viszik 1,2-es alapfelszereltséggel kulcsos autónak, ami egyik kézből vándorol a másikba, míg mondjuk RS-kivitelben simán lehet a főnök autója. Az állami szférában el is lehet adni a jól felszerelt változatokat vezetőknek, a magánszférában dolgozó vezetők viszont már rafkósabbak. Ők azt mondják, hogy akkor már inkább a Passat, vagy egy Insignia. Ezen a piacon is jellemző az alku? Igen, de nem az egy-két darabos flottáknál. Ha valaki 100 autót szeretne, akkor kedvezőbb a pozíciója.

Mi jár a vállalati ügyfeleknek?

Bár a cégautó juttatás is az alkalmazottaknak, elsősorban termelőeszköz. Kiesése érzékeny veszteség, akár javítás, akár karbantartás miatt, ezért az autóimportőrök a márkakereskedői hálózattal többféle megoldást dolgoztak ki a vállalati ügyfelek megnyerése és megtartása érdekében. Erre az egyik példa az Opel Business Class Service. A flottaüzletág támogatására kitalált szolgáltatáscsomag a másutt is megtalálható megoldásokra épülő, képzésekkel és a dealerek motiválórendszerével megtámogatott tevékenység. Ennek részeként a résztvevő szalonokban egy alaposan felkészített értékesítő kizárólag a flottaügyfelekkel foglalkozik és a kereskedésnek rendelkeznie kell a flottaügyfelekre szakosodott munkafelvevővel. Helyesebben szerviztanácsadóval, ami az illető képzettségét jelzi. A többletszolgáltatás része a 7-17 órás nyitva tartás (Budapesten 8-18), aminek a soron kívüli hiba-megállapítás is része. Azokban a márkakereskedésekben, ahol az Opel Business Class Service elérhető, az ügyfél bármikor, vasárnap éjjel is leadhatja autóját. A program legalább 10 százalék alkatrész- és munkadíjkedvezményt ír elő. Elvárás, hogy a flottaszempontból fontos személyautók és haszonjármű-típusokat mindig be tudja mutatni a szalon, legyen belőlük tesztautó vagy rendszám nélküli, de megtapogatható példány. Kikötés továbbá, hogy a teherautóknál a Corsa Van-Combo-Vivaro-Movano vonulat nem állhat csupa lemezelt áruszállítóból, kell lennie közöttük járóképes alváznak, hűtős vagy billenőplatós jószágnak.

Kommentek

Kátyúba hajtott a Ferrarival, az önkormányzat fizetni fog

Jótékony célra ajánlotta fel az önkormányzattól kapott kártérítést a kátyúban megsérült Ferrari után tulajdonosa.

Fokozatosan szorulnak ki az autók Londonból

London polgármestere hatékony lépéseket tesz a levegő minőségének javítása érdekében. Most az iskolák környékéről tiltotta ki az autókat.

Marchionne már nem hisz a Fiatban

A Fiat erős és sikeres volt, ám most a jelenlegi erősségeinkre kell koncentrálnunk, ez pedig a Jeep – kommentálta az olasz anyamárka indiai piaci esélyeit a Fiat Chrysler elnöke.

Baleset miatt állítja le az önvezető autók tesztelését az Uber

Figyelmetlen sofőr borította fel az Uber önvezető autóját az Egyesült Államokban. A cég a nyomozásig leállítja a fejlesztést.

Eladhatatlan rémség a Bentley gúnyába csomagolt Mustang

Időnként megpróbálkoznak az átöltöztetett Ford Mustang eladásával, de évek óta senki nem vevő a replikára.

Jean Todt: Túl nagyok a különbségek

Az autók gyorsabbak, szebbek és nehezebben vezethetőek, de Todt szerint még mindig túl nagyok a különbségek a mezőnyben.

F1: Ezért kellett halasztani a melbourne-i rajtot

A Forma-1 állandó versenyigazgatója, Charlie Whiting elmagyarázta, miért nem engedték el a mezőnyt elsőre az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Így készült az Ausztrál Nagydíj graffitije

Time lapse videó mutatja meg, hogy hogyan készült az Ausztrál Nagydíj graffitije.

F1: Nyolcmillióra büntették a Williamst

A Lance Stroll autójában elvégzett váltócsere miatt az FIA megbüntette a Williamst, de az újonc pilóta összességében pozitívan látta első F1-es hétvégéjét.

F1: “Húzok a f…ba!”

A Red Bull-os Daniel Ricciardo számára rosszabbul már nem is alakulhatott volna az Ausztrál Nagydíj, Melbourne-ben csak annak örült, hogy vége a hazai versenyének.

Sportautókra hajaz ez a német turistabusz

A most következő gyártóról ritkán hallani manapság, de ha igen, akkor az biztos valami nagy durranás.

Ennél menőbb McLarent nem látsz ma!

Szegecselt sárvédő szélesítések, hatalmas hátsó szárny és szép felnik kerültek a sárga McLaren 650S alá a Liberty Walk műhelyében.

F1: Rosberg gratulált Vettelnek

A Forma-1-es világbajnok Nico Rosberg vasárnap a családjával együtt nézte az Ausztrál Nagydíjat a tévén, a végén gratulált a győztesnek.

Alonso: A McLaren tökutolsó!

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj után Fernando Alonso lesújtó képet festett a McLaren-Honda versenyképességéről, gyakorlatilag sereghajtónak bélyegezte csapatát.

F1: Ez a Ferrari-győzelem mindenkié

Nem csoda, hogy a Ferrarinál mindenki örül a szezon első győzelmének, hiszen sokat kellett várni arra, hogy az olasz istálló újra a dobogó legfelső fokán végezzen.

Mercedes: Nincs karácsony!

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint nem a gumistratégián úszott el Lewis Hamilton győzelme, a Ferrari egyszerűen gyorsabb volt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.