Villanykompresszorral támad a legerősebb dízel SUV

Itt az Audi SQ7

Szerző: Vezess levél küldés 
Dátum: 2016.03.03. 14.30

Világelső technikai megoldásokkal és brutálisan erős dízelmotorral érkezik az új Q7 család első sportmodellje, az SQ7.

  Unalmas számprezentációnak indult az Audi AG sajtótájékoztatója Ingolstadtban, ahol a vállalatcsoport 2015-ös évét értékelte a cégvezetés. Ám egy meglepetésmodellel az autós újságíróknak is vonzóbbá vált a program. Bemutatkozott az Audi SQ7. Míg az Audi szedán és kombi modelljeinek sportverziói hagyományosan nagy teljesítményű benzinmotort kapnak, a szabadidőjárműveknél a gyár már próbálkozott a műfaji adottságok miatt amúgy is stílusosabb és észszerűbb dízeltechnológiával. Az SQ5 326 vagy 340 lóerős 3.0 V6 dízelmotorja után most itt a következő gázolajos sportmodell: az SQ7 TDI nyolchengeres motorja a maga 435 lóerejével és 900 (!) Nm nyomatékával, amellyel a legerősebb dízel SUV a piacon. Új 4,0 V8-as dízelmotor kerül a kocsiba, amelynek szekvenciális dupla turbóját (kis és közepes terhelésen csak az egyik üzemel) világelső, elektromos hajtású kompresszor támogatja meg. A technológiával először az Audi RS5 TDI tanulmányautóban találkozhattunk, munkatársunk révén személyesen is. Alkalmazásával teljesen kiküszöbölhető a turbólyuk, a gázparancs után nem egészen 250 milliszekundum (azaz egynegyed másodperc) alatt felépül a szükséges nyomás, és elszabadul a kontrollált pokol: a nagy szabadidőjármű 4,8 másodperc alatt gyorsul 100-ra. A dinamikát bizonyítandó, levetítettek a sajtótájékoztatón egy videót, amelyen az SQ7 egy Alpha jet vadászrepülő ellen gyorsult, és győzött. DSCN7595 A veszteségmentes és csak szükség esetén üzemelő feltöltésnek, valamint az ezzel összefüggésben (most először) alkalmazott változó szelepemelési rendszernek köszönhetően átlagos üzemanyag-fogyasztás nem haladja meg a 7,4 litert – persze szabvány szerint. A turbófeltöltőit a hengersorok között hordó, ezért hely- és energiatakarékos, 90 fokos V8-as motorhoz nyolcfokozatú tiptronic sebességváltó csatlakozik, gyors váltásokkal és egyenletes sebességű haladásnál aktiválódó vitorlázó funkcióval. A fentiek után nem meglepő, hogy az SQ7 széria légrugós felfüggesztése is adaptív, de nem a szokásos módon: vezérlését hálózatba kötötték az autó egyéb rendszereivel, így három további futómű-specifikus funkció is megvalósult: ezek a sportos hangolású aktív differenciálmű, az elektromechanikus, aktív kanyarstabilizátor  és az összkerékkormányzás. Az elektromechanikus stabilizátor egy bonyolult bolygóműre kötött villanymotor segítségével megfelelő mértékű és irányú nyomatékot fejt ki a terepen szétkapcsoló, majd aszfalton ismét aktiválódó stabilizátorrúdra, így gyakorlatilag oldaldőlés nélkül kanyarodhatunk. A megoldás gyorsabb, kevésbé igényel karbantartást, mint a hasonló, hidraulikus rendszerek. DSCN7608 A különleges elektromos rendszerekhez (turbó, kanyarstabilizátor) nem kevésbé egyedülálló energiaforrás szükségeltetik: az általánosan elterjedt 12 voltos rendszeren felül az SQ7 egy különálló, 48 voltos fedélzeti hálózatot is kapott. Ez utóbbi szükség esetén (egy konverteren keresztül) a fedélzeti fogyasztókat is ellátja, ami tehermentesíti a 12 voltos indítóakkut, és azáltal a motor generátorát, ami további fogyasztáscsökkentést eredményez. Formailag finom, de markáns különbségek választják el a csúcsmodellt az alapkiadású Q7-esektől: új a hűtőmaszk, megváltozott a lökhárító, és oldalt is találunk légbevezető nyílásokat. A felszereltség és a kidolgozás terén a létező legmagasabb szintre készülhetünk a kényelmi, biztonsági és vezetőtámogató rendszerek terén. Az opciós listán jobbára csak olyan, valóban extravagáns tételekkel találkozunk, mint a karbon-kerámia fékrendszer vagy a fedélzeti rendszerek távvezérlésére is alkalmas okostelefonos alkalmazáscsomag. Az SQ7 még nem rendelkezik típusbizonyítvánnyal, így hivatalosan még nem vásárolható meg, ára azonban már van: Németországban kevés híján 90 ezer eurót (27,8 millió forint) kérnek el érte, miközben a dízel hibrid Q7 e-tron quattro 80 ezerbe kerül.

Kommentek

Unod a dugókat? Ettől most eldobod az agyad

Te is kivagy attól, hogy órákig araszolsz reggelente, míg beérsz a munkába? Két megoldás van: válaszd a tömegközlekedést, vagy ugorj a kocsisor elejére. Mutatjuk, hogyan.

Megtalálod a Bentley-t ezen a 60 ezer megapixeles fotón?

A világ egyik legnagyobb fényképét készíttette el a Bentley. A technológia a NASA-tól származik, a téma pedig a világ egyik legdrágább felnőtt játszótere: Dubaj.

Váratlan magyar konkurenst kapott a McDonalds

Különleges töltőállomást mutatott be a MOL, Kelet-Közép-Európában elsőként a drive through szolgáltatást vezetnek be rajta.

Visszanyal a fagyi: jogsértés miatt hőbörög Kína

A kínai Chery Automobile Co. panaszt tett a helyi szabadalmi szervezeteknél: el akarják érni, hogy a Mercedes elektromos almárkája ne használhassa az EQ nevet.

F1: Vettelt nem izgatja a Mercedes

Sebastian Vettel azt mondja, a Mercedeshez való átszerződés egyáltalán nem téma számára. A vártnál gyengébb melbourne-i kezdés sem probléma.

“Feltámad a Zsiguli, 200 lóerővel tér vissza” – Ordas kamu, el ne hidd!

Muszáj írni egy olyan álhírről, ami futótűzként terjed a Facebookon, és egyre több magyar internetes oldal hiteles állításként veszi át, pedig hatalmas nagy kamu az egész.

F1: Hamilton 99 százalékos, Bottas szombatra javulna

A Forma-1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíj szabadedzései után Lewis Hamilton hajszál híján tökéletesnek érezte a napot, Valtteri Bottasnak viszont fel kell kötnie a gatyát.

Egy film, amit látnod kell, ha érdekel a hazai motorgyártás sorsa, történelme

Kende Márta és a Magyar Televízió 47 perces filmje a Motorkerékpárgyárról, és annak bezárása előtti időszakáról.

F1: Videón a szezon első autótörése

Aki lemaradt a közvetítésről, most megnézheti a 2017-es Forma-1-es idény első autótörését és azt, hogyan úszott meg egy potenciálisan nagy bukást a Red Bull-os Max Verstappen Melbourne-ben.

F1: Hamilton uralta az idény első edzésnapját

A Forma-1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíj mindkét pénteki szabadedzésén fél másodperc feletti előnnyel zárt a mercedeses Lewis Hamilton. A Ferrari egyelőre hátrébb van.

Új Insignia: minél drágább, annál jobb!

Erős benzinmotorral, fullosan az igazi az új Insignia. Egy ilyenben még igaz is az Opel állítása: olyan, mint egy prémiumautó, csak olcsóbb.

F1: Jövőre eltüntetik a cápauszonyokat

A Forma-1 állandó versenyigazgatója szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség 2018-ra betilthatja az idén visszatért légterelőket. Charlie Whiting a Verstappen-szabályról is beszélt.

Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

Mesterséges nappali fénnyel segítenék a kamionsofőröket

A Daimler azon töri magát, hogyan tudna a természetes fényhez hasonló világítást teremteni a kamionokban. Szerintük a fényszegény fülkék rossz hatással vannak a sofőrök teljesítményére.

Legendás Ford Escort cserélt gazdát 72 millió forintért

A Ford Escort Mk I raliváltozatából nem sok maradt meg gyári állapotban, ezért ritka kincs a gyűjtők körében. Néhány napja cserélt gazdát az egyik patika állapotú példány.

Paddockforradalom a Forma-1-ben

Folytatódik a Forma-1 megújítása, az új tulajdonos, a Liberty Media döntése alapján az idei évtől korlátozott számban a paddockba szóló belépőket is piacra dobnak.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.