Nincs kegyelem a bliccelőknek a magyar autópályákon

Szerző: Vezess levél küldés 
Dátum: 2016.02.25. 11.00

Összegezte az elmúlt év e-matricás ellenőrzési tapasztalatait a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. A fejlesztéseknek köszönhetően tovább javult az ellenőrzés országos lefedettsége.

ellenorzo-auto Mintegy félmillió esetben indított pótdíjas eljárást az útdíjszedő a bliccelő autósokkal szemben 2015-ben. Annak ellenére, hogy a NÚSZ elsődleges célja a jogkövető magatartás elősegítése, még mindig sokan vannak olyanok, akik egyáltalán nem (az összes pótdíjas eset 78 százaléka), illetve csak később, már a díjköteles utakon közlekedve vagy utólag váltják meg az e-matricát. A tipikus felhasználói hibák közül emellett továbbra is előkelő helyen szerepel a díjkategória (22% a megvásárolt, de rossz kategóriában) és a rendszámtévesztés (a belföldi járművek esetében kb. 15%), igaz, ez utóbbit utólag, a pótdíjfizetési felszólítás kézhezvételét követően is korrigálhatja az autós a NÚSZ ügyfélszolgálati irodáiban, legfeljebb három karakter eltérésig. A 2014-hez képest megemelkedett számú pótdíjas ügyek jelentős része az e-matricás és e-útdíjas ellenőrzési rendszerek integrációjának köszönhető. A NÚSZ tavalyi fejlesztéséi azt eredményezték, hogy az ellenőrző pontokon található kamerák egyszerre képesek az e-matricás és HU-GO e-útdíj rendszerben is ellenőrizni az úthasználati jogosultságot, így olyan helyeken is megvalósul a kamerás adatgyűjtés, ahol erre korábban a technikai feltételek nem voltak adottak. Ennek köszönhetően tovább javult a területi lefedettség, összességében 26 százalékkal több gépjármű került ellenőrzés alá, mint egy évvel korábban. Az eredmények különösen azokon az útszakaszokon kiemelkedők, ahol korábban nem számíthattak ellenőrzésre a sofőrök az e-matricás rendszerben, így a fix kamerák által feltárt esetek 18 százaléka az M5-ös autópályán, 6-6 százaléka az M2 és M6 gyorsforgalmi utakon keletkezett. Screen-Shot-2016-02-25-at-10.26.46 A 110 fix ellenőrző kapu mellett a NÚSZ 45 mobil adatgyűjtő járműve a nap 24 órájában, összesen mintegy ötszáz mérőhelyen végezhet díjellenőrzést. A hat darab mobilcsoportos egységgel pedig helyszíni megállításos ellenőrzés keretében vizsgálják az úthasználati jogosultságot éves szinten több mint kétezer műszakban. Más hatóságokkal együttműködve a kiemelt forgalmú időszakokban teljes kitereléses ellenőrzést is végeznek. Tavaly 25 ilyen akcióban vett részt a szolgáltató, amelynek bliccelési rátája 2,4% volt. Tovább javult a pótdíjas esetek nemzetközi behajthatósága is, így azok a külföldi autósok sem kerülhetik el a felelősségre vonást, akik hazánk díjköteles útjain érvényes e-matrica nélkül közlekednek. A NÚSZ nemzetközi behajtóirodákon keresztül 21 országban (pl.: Ausztria, Németország, Nagy-Britannia, Olaszország, Lengyelország, Szlovákia, hamarosan Románia) tud eljárni a bliccelőkkel szemben, ennek köszönhetően tavaly jelentős mértékben, 25 százalékkal nőtt a külföldi behajtásra átadott pótdíjas esetek száma, mely az összes 2015-ös eset 28 százalékát jelenti. A külföldi bliccelőkkel szembeni fellépés hatékonyságát jól mutatja az is, hogy a partnerek már peresítettek és nyertek ügyeket Németországban, Ausztriában, Angliában is. A tavaly év eleji díjrendelet-módosítás hatása érezhető volt ugyan az ellenőrzési eredményekben, de az autósok többsége gyorsan megtanulta az új szabályokat. A büntetések egyébként kis odafigyeléssel könnyen elkerülhetők, ehhez a következőket kell szem előtt tartani a díjköteles utak használata során: az e-matricát minden esetben előre, a pályára való felhajtás előtt kell megváltani, továbbá vásárláskor, még kifizetés előtt érdemes ellenőrizni a díjkategória, rendszám, felségjelzés és érvényességi idő helyességét.

Kommentek

Nagy lebukás, tényleg sok a magyar gyorshajtó

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is.

Jön a 30-as korlátozás lakott területeken?

Violeta Bulc, az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa szerint érdemes lenne szigorúbban korlátozni a sebességet lakott területen.

Harmadik üléssort kap a Honda CR-V

Az új generációs Honda CR-V fedélzetén mostantól akár heten is utazhatnak. Egyetlen bökkenő van csupán: a sokszemélyes verziót csupán egy piacon forgalmazzák.

Marad Rexton a SsangYong csúcsmodellje

Nem várta meg a világpremiert a SsangYong, idő előtt bemutatott két képet a múlt héten beharangozott nagy szabadidő-modelljéről.

Videó: Ilyen közel voltak a nézők Vettel Ferrarijához

Sebastian Vettel melbourne-i fedélzeti kamerás felvételéből látszik igazán, mennyire veszélyes volt, hogy a nézők már a levezető körön a pályára rohantak.

F1: Lewis Hamilton önéletrajzi filmet tervez

Nem lát megfelelő színészt, ezért önmagát alakítaná.

F1: Bahreinben dől el, mi is van az előzésekkel

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint meg kell várni a Bahreini Nagydíjat az előzésekkel kapcsolatos végleges elemzésekhez.

F1: Vérfürdő készül a középmezőnyben

Az első három csapat kiléte világos, de a best of the rest pozíciójáért 2017-ben öldöklő csata folyhat a Forma-1-es középmezőnyben. Ki van előrébb, ki bírja tovább a fejlesztési versenyt?

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

F1: Alonso még öt évig maradhat?

A McLaren-Honda jelenlegi versenyképessége mellett az sem lenne meglepő, ha Fernando Alonso féltávnál kiszállna, de a wokingi csapat főnöke azt reméli, sokáig marad még a kétszeres bajnok spanyol.

Lauda: Bottas máris bizonyított

A Mercedes-csapat elnöke az Ausztrál Nagydíj után úgy látja, hogy jól választottak Valtteri Bottasszal, a finn elődje, Nico Rosberg szintjén van.

Ezt a vizsgát soha nem fogja elfelejteni egyik tanulóvezető sem

Amikor az oktató közli, hogy a vizsgán egy másik autót fognak vezetni, már ott elkezdődik a para, aztán meglátják milyen autó, és picit kikészülnek.

Életveszélyes előzés után bosszúálló üldözés Békésben

Többször írtunk már a defenzív vezetési stílus életmentő hatásáról. Mert rengeteg idióta van az utakon, és ha lesüllyedünk a szintjükre, és belemegyünk egy adok-kapok szituációba, akkor azzal csak magunkat, és utasainkat veszélyeztetjük.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.