Okos családokban már ma sem okoz gondot az autómegosztás, némi sakkozással két ember is elvégezheti a dolgait egyetlen kocsival – mindenkinél legyen egy kulcs, és ennyi. Néha azonban nagyon jól jönne, ha az a kulcs nem nálad vagy az asszonynál lenne, hanem mondjuk a tesódnál, mert pont fél órára kellene neki a kocsi, aztán hozná vissza, vagy az apósnak, mert ma ő viszi edzésre a srácokat, csak lerohadt a saját autója. Ilyenkor jön a rohangálás, az idegeskedés, és a valószerűtlen kívánság, hogy miért is nem tudjuk e-mailben vagy faxon továbbítani a kulcsot.

Hát mostantól tudjuk – ha nem is faxon, de sms-ben. A Volvo új, kísérleti rendszere ugyanis a telefonodat használja kulcsnak. Nem nagy dolog az egész, hiszen a nyomógombos indítás korában a hagyományos, fém tollú kulcsok már amúgy is meghaladottak, a digitális titkosítás megfelelő védelmet nyújt (ezt most ne vitassuk.) A következő lépés tehát a Volvo szerint, hogy a manapság szokásos jeladót is eldobjuk, és helyette Bluetooth kapcsolaton keresztül a telefonunkon tárolt, titkosított adatokkal nyitjuk, zárjuk, indítjuk az autót. Még ez sem újdonság, karácsony előtt élesben kipróbálták a svédek, hogy működik-e, és állítólag működött, igen jól.
Szóval miért is jó, ha a telefonod a kulcsod? Mert például ha a tesódnak tényleg kell fél órára a verda, online engedélyezed neki a nyitást – csak aznapra, vagy aznap délutánra, így másnap már nem tudja használni a gépet, viszont nem is kell találkoznotok sem előtte, sem utána, hogy csereberéljetek kulcsot. A fenti videón apa és felnőtt lánya szerepel, de ez ne zavarjon meg. Az autóbérlés folyamatát is leegyszerűsítheti a rendszer. Mielőtt felülsz a repülőre, a célállomáson lefoglalod a kocsit, és amint kifizetted, a cég megküldi a digitális kulcsot a mobilodra. Aztán érkezéskor GPS-szel megkeresed az autót, nyitod és indítod, hiszen nálad a kulcs, és mész a dolgodra. Aztán vannak olyan parkolóházak, munkahelyi mélygarázsok is, ahol tűzrendészeti okokból megkövetelik, hogy a biztonsági szolgálatnál leadd a kulcsod, hogy tudják mozgatni az autót – ezt a procedúrát is le lehet egyszerűsíteni, hiszen ha mennél haza, nem kell megvárni, amíg a szekuritis csávó végez a vécén, és kézmosás nélkül visszaadja a kulcsod. A Volvo annyira hisz a rendszerben, hogy 2017-től elkezdi kereskedelmi forgalomban is használni azt. Először csak a göteborgi repülőtéren működő, saját tulajdonú autómegosztó szolgáltatásnál, a Sunfleetnél, aztán viszont egyre szélesebb körben szeretnék bevezetni, míg végül egyáltalán nem maradnak kulcsok – kivéve, ha ragaszkodik hozzá a vevő. Akkor kaphat egyet. Vagy kettőt, ezt most így nem tudnánk pontosan megmondani.