Csak hibridként kapható a Kia új városi SUV-ja

Kia Niro

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2016.02.12. 07.00

Takarékos hajtáslánccal és amerikai formatervvel jelentkezik a Kia első, kifejezetten hibridnek tervezett városi szabadidőjárműve. A kettőből az egyik tetszik.

Európában, Európának tervezve – ez a szlogen az elmúlt években különösen gyakorivá vált az autóiparban. Ma már szinte jelentőséget sem tulajdonítunk neki, egészen addig, amíg meg nem jelenik egy Kia Niro, a koreai márka első, kifejezetten benzin-elektromos hajtásra tervezett modellje. Ez ugyanis, ahhoz képest, hogy mérföldkő a cég globális ökoautó-kínálatának kialakításában, eléggé zavartan, összefüggéstelenül építkezik az Óvilágban megfogalmazott dizájnelemekből.

Más kérdés, hogy ha észak-amerikai vásárlók volnánk, alighanem jobban simogatná szépérzékünket a hiperlágy gömbölyítéseket furcsa levágásokkal kombináló, félig kombi, félig ferdehátú forma, amely valamennyire azt a Ceratót idézi, amelyet fájdalom nélkül engedtünk búcsúzni nyolc évvel ezelőtt.

Ennyi becsmérlés után szinte fáj beismerni, hogy valamit mégis csak jól csináltak a kaliforniai Irvine-ban a dizájnerek: a Niro közeg-ellenállási együtthatója 0,29, ami a szabadidőjárművek világában bizony elismerésre méltó érték – az a Mercedes GLA tud ugyanennyit, amelynek szedán rokona, a Kecskeméten gyártott CLA világrekord 0,23-mal büszkélkedhet.

Nem véletlen a kiemelkedően áramvonalas forma. Amilyen jellegtelen ugyanis az autó (különösen az új Sportage fényében – ennek mellesleg 0,33 a Cw-értéke), olyan izgalmas a technika, már puszta létezésénél fogva. A dedikált hibrid platform ugyanis ritka madár az autóiparban, a Toyota Priuson és a konszerntárs Hyundai Ioniq modelljén kívül hirtelen nem is igazán jut eszünkbe más.

A vázszerkezet 53 százalékban nagy szakítószilárdságú acélból készült, melegen sajtolt elemek és szerkezeti ragasztók bőséges alkalmazásával: ez ma a könnyű, de merev karosszéria receptje. A tömegcsökkentés mellett (amelyhez a különleges ülésvázaktól kezdve a futómű komponensein át egészen a fékpedálig számtalan alkatrész hozzájárul) a rezgés- és zajcsillapítás is fontos szempont volt, hiszen a hibridek csekély, ám annál idegesítőbb zajokat képesek produkálni. Éppen ezért alaposan körbeszigetelték az utascellát, optimalizálták a motorfelfüggesztést, még a kormánykerék agyát is rezgéscsillapító elemmel fogatták fel.

Mivel a szintén csekély tömegű lítiumion-polimer hibrid akkumulátorokat (ezek a hagyományos 12 voltos indítóakkut is kiváltják) a hátsó ülések alá tervezték, a helykihasználás nem csorbult, az üléspozíció a Kia Soult idézi, ígéri a gyár, a csomagtartó padlója sík.

A raktér méreteit nem részletezte a Kia, a hajtásláncról viszont elárulták a lényeget. A Hyundai Ioniq hajtásláncával megegyező benzin-elektromos rendszer 1,6 literes, közvetlen befecskendezéses belsőégésű komponensét kifejezetten takarékosságra hangolták. Szintén ökobarát megoldás, hogy az Atkinson-ciklusú, hosszú löketű motor kipufogógáza egy hőcserélőn keresztül fűti a hűtővizet a hidegindítást követően. A 103 lóerős benzinmotort a sebességváltóba integrált, 43 lóerős villanymotor támogatja meg.

A váltó, akárcsak a Hyundai szedánjánál, egy hatfokozatú duplakuplungos egység, ami a hibrideknél szokásos CVT-jellegnél feltétlenül hagyományosabb, sportosabb vezetési érzetet ígér. Ugyanez igaz a mechanikus fékkel gondosan összehangolt regeneratív fékrendszerre, amely állítólag homogén, természetes lassítási érzetet ad.

A kizárólag az első kerekeket hajtó hibrid hajtáslánc átlagos üzemanyag-fogyasztását 4,7 liter/100 km-ben határozza meg a Kia.

Modern autó méretosztálytól függetlenül nem lehet meg vezetőtámogató technológiák nélkül. A Niro is hozza a formát, holttérfigyelés keresztirányú forgalom-felügyelettel, távolságtartó tempomat, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, valamint a ráfutásos baleseteket megelőző robotfék segít vigyázni az utasokra. A Kia rendszere állítólag a világon elsőként veszi figyelembe a domborzati szintkülönbségeket, azaz az emelkedőket és lejtőket.

Az ökosegédlet terén két újdonságot kapott a Niro: az egyik a gázelvétel, illetve fékezés időszerűségéről tájékoztató inforendszer, a másik egy olyan, prediktív energiagazdálkodási megoldás, amely a navigációs rendszer adatai alapján osztja be a rendelkezésére álló elektromos energiát – nem mintha a másfél kWh kapacitású akkumulátorok olyan sok áramot tudnának tartalékolni, de hát minden apróság számít.
 
Infotainmentben is erős a Niro, akár 8 GB fedélzeti memóriával, online zenei streaming szolgáltatással, okostelefonos integrációval.

A Niro egyelőre észak-amerikai modellként lépett színre, európai forgalmazásáról még nincsenek információk.

Kommentek

  • subtotal

    Nem értem a formán fanyalgást, ez egy kellemes átlagos dizájn kívül némi kivagyi elemmel, belül meg a koreaiaktól eddig meg mondjuk Fordtól megszokott ordenáré belső dizájntól fényévekkel jobb.

  • v_Tomi11

    Subtotal, teljesen egyetértek veled. Bár általában a szögletes(ebb) autókat szeretem, ez az autó tetszik!
    Az egy problémám, hogy a családomnak kicsi…

  • v_Tomi11

    Az alapforma egyébként a 2000-es évek közepi Captivára emlékeztet engem.

Milyen lesz idén az F1? A Red Bull videón mutatja meg

Egy igazi F1-rajongónak ugyan nem lesz újdonság, de megnézésre azért érdemes a Red Bull animációs videója, amelybe az autók idei változásait tekinthetjük át.

F1: “Első nap az iskolában” – videó

Videós összeállítás Valtteri Bottas első napjáról a Mercedes központjában

F1: Magnussent nem érdekli a renault-s beszólás

A Renault-tól a Haashoz igazolt Kevin Magnussen nem vette magára, hogy az előző csapata főnöke megkérdőjelezte a munkamorálját.

Ezért nincs itthon normálisan eltakarítva a hó

Egy olvasói videó kapcsán megkérdeztük a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t, hogy ugyan miért nincs normálisan letakarítva a hó az utakról. Megkaptuk a választ.

Több téren is tökéletesebb az idei Lexus IS

Az idei évre frissülő Lexus IS átgondoltabb külsővel, javított kezelőfelülettel, átfésült futóművel érkezik, és most is, mint mindig, a német konkurencia babérjaira tör.

F1: Ezért mellőzte Wehrleint a Mercedes

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azért nem Pascal Wehrleint ültette Nico Rosberg helyére, mert nem akarta tönkretenni a fiatal pilóta karrierjét.

“Feltámad a Trabant, 1,4 millióba fog kerülni!”

Muszáj írni egy olyan álhírről, ami futótűzként terjed a közösségi hálókon, és egyre több oldal hiteles állításként veszi át, pedig csak nyomokban igaz.

F1: Maldonado várta a mercis lepattanót

A korábbi Williams- és Lotus-pilóta balesetkirály, Pastor Maldonado abban reménykedett, hogy Nico Rosberg visszavonulása visszatérési lehetőséget nyit számára a Forma-1-ben.

F1: 2017-ben is a tavalyi autóval indulna a sereghajtó

Az összeomlás szélén táncoló Manor-csapat kérvényezte a Nemzetközi Automobil Szövetségnél, hogy a tavalyi modellel vághasson neki a 2017-es idénynek.

Száznál is több autóbuszt vásárolt tavaly a BKV

Megkérdeztük a BKV-t, hogy tavaly hány darab autóbuszt sikerült vásárolniuk. A számolgatás végén mi is meglepődtünk.

F1: Bottas magával vitte a Williams-szponzort

A Williams nem csak versenyzőjét veszti el, Valtteri Bottasszal együtt régi-régi szponzora is a Mercedeshez távozik.

Keményít a rendőrség: minden sofőrnek szondát kell fújni

Mostantól nincs kivétel, minden sofőrnek meg kell fújnia az alkoholszondát. A rendőrség a finn módszerrel szeretné kiszűrni az ittas vezetőket. Nógrádban vezetik be először.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.