Csak hibridként kapható a Kia új városi SUV-ja

Kia Niro

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2016.02.12. 07.00

Takarékos hajtáslánccal és amerikai formatervvel jelentkezik a Kia első, kifejezetten hibridnek tervezett városi szabadidőjárműve. A kettőből az egyik tetszik.

Európában, Európának tervezve – ez a szlogen az elmúlt években különösen gyakorivá vált az autóiparban. Ma már szinte jelentőséget sem tulajdonítunk neki, egészen addig, amíg meg nem jelenik egy Kia Niro, a koreai márka első, kifejezetten benzin-elektromos hajtásra tervezett modellje. Ez ugyanis, ahhoz képest, hogy mérföldkő a cég globális ökoautó-kínálatának kialakításában, eléggé zavartan, összefüggéstelenül építkezik az Óvilágban megfogalmazott dizájnelemekből.

Más kérdés, hogy ha észak-amerikai vásárlók volnánk, alighanem jobban simogatná szépérzékünket a hiperlágy gömbölyítéseket furcsa levágásokkal kombináló, félig kombi, félig ferdehátú forma, amely valamennyire azt a Ceratót idézi, amelyet fájdalom nélkül engedtünk búcsúzni nyolc évvel ezelőtt.

Ennyi becsmérlés után szinte fáj beismerni, hogy valamit mégis csak jól csináltak a kaliforniai Irvine-ban a dizájnerek: a Niro közeg-ellenállási együtthatója 0,29, ami a szabadidőjárművek világában bizony elismerésre méltó érték – az a Mercedes GLA tud ugyanennyit, amelynek szedán rokona, a Kecskeméten gyártott CLA világrekord 0,23-mal büszkélkedhet.

Nem véletlen a kiemelkedően áramvonalas forma. Amilyen jellegtelen ugyanis az autó (különösen az új Sportage fényében – ennek mellesleg 0,33 a Cw-értéke), olyan izgalmas a technika, már puszta létezésénél fogva. A dedikált hibrid platform ugyanis ritka madár az autóiparban, a Toyota Priuson és a konszerntárs Hyundai Ioniq modelljén kívül hirtelen nem is igazán jut eszünkbe más.

A vázszerkezet 53 százalékban nagy szakítószilárdságú acélból készült, melegen sajtolt elemek és szerkezeti ragasztók bőséges alkalmazásával: ez ma a könnyű, de merev karosszéria receptje. A tömegcsökkentés mellett (amelyhez a különleges ülésvázaktól kezdve a futómű komponensein át egészen a fékpedálig számtalan alkatrész hozzájárul) a rezgés- és zajcsillapítás is fontos szempont volt, hiszen a hibridek csekély, ám annál idegesítőbb zajokat képesek produkálni. Éppen ezért alaposan körbeszigetelték az utascellát, optimalizálták a motorfelfüggesztést, még a kormánykerék agyát is rezgéscsillapító elemmel fogatták fel.

Mivel a szintén csekély tömegű lítiumion-polimer hibrid akkumulátorokat (ezek a hagyományos 12 voltos indítóakkut is kiváltják) a hátsó ülések alá tervezték, a helykihasználás nem csorbult, az üléspozíció a Kia Soult idézi, ígéri a gyár, a csomagtartó padlója sík.

A raktér méreteit nem részletezte a Kia, a hajtásláncról viszont elárulták a lényeget. A Hyundai Ioniq hajtásláncával megegyező benzin-elektromos rendszer 1,6 literes, közvetlen befecskendezéses belsőégésű komponensét kifejezetten takarékosságra hangolták. Szintén ökobarát megoldás, hogy az Atkinson-ciklusú, hosszú löketű motor kipufogógáza egy hőcserélőn keresztül fűti a hűtővizet a hidegindítást követően. A 103 lóerős benzinmotort a sebességváltóba integrált, 43 lóerős villanymotor támogatja meg.

A váltó, akárcsak a Hyundai szedánjánál, egy hatfokozatú duplakuplungos egység, ami a hibrideknél szokásos CVT-jellegnél feltétlenül hagyományosabb, sportosabb vezetési érzetet ígér. Ugyanez igaz a mechanikus fékkel gondosan összehangolt regeneratív fékrendszerre, amely állítólag homogén, természetes lassítási érzetet ad.

A kizárólag az első kerekeket hajtó hibrid hajtáslánc átlagos üzemanyag-fogyasztását 4,7 liter/100 km-ben határozza meg a Kia.

Modern autó méretosztálytól függetlenül nem lehet meg vezetőtámogató technológiák nélkül. A Niro is hozza a formát, holttérfigyelés keresztirányú forgalom-felügyelettel, távolságtartó tempomat, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, valamint a ráfutásos baleseteket megelőző robotfék segít vigyázni az utasokra. A Kia rendszere állítólag a világon elsőként veszi figyelembe a domborzati szintkülönbségeket, azaz az emelkedőket és lejtőket.

Az ökosegédlet terén két újdonságot kapott a Niro: az egyik a gázelvétel, illetve fékezés időszerűségéről tájékoztató inforendszer, a másik egy olyan, prediktív energiagazdálkodási megoldás, amely a navigációs rendszer adatai alapján osztja be a rendelkezésére álló elektromos energiát – nem mintha a másfél kWh kapacitású akkumulátorok olyan sok áramot tudnának tartalékolni, de hát minden apróság számít.
 
Infotainmentben is erős a Niro, akár 8 GB fedélzeti memóriával, online zenei streaming szolgáltatással, okostelefonos integrációval.

A Niro egyelőre észak-amerikai modellként lépett színre, európai forgalmazásáról még nincsenek információk.

Kommentek

  • subtotal

    Nem értem a formán fanyalgást, ez egy kellemes átlagos dizájn kívül némi kivagyi elemmel, belül meg a koreaiaktól eddig meg mondjuk Fordtól megszokott ordenáré belső dizájntól fényévekkel jobb.

  • v_Tomi11

    Subtotal, teljesen egyetértek veled. Bár általában a szögletes(ebb) autókat szeretem, ez az autó tetszik!
    Az egy problémám, hogy a családomnak kicsi…

  • v_Tomi11

    Az alapforma egyébként a 2000-es évek közepi Captivára emlékeztet engem.

Ha nincs meg a sofőr, nincs büntetés – Nyilatkozott a rendőrség

Az ORFK közlése szerint a közterület-felügyelet kameráival nem lehet az objektív felelősség alapján bírságolni.

Kiderült, hogyan úszható meg az 50 ezres bírság

Lehet egy módja annak, hogyan kerülhető el a közterület-felügyelők által kiszabott 50 ezres bírságok kifizetése.

Durva rekord a magyar autópályákon

Az előző évhez képest 2016-ban jelentősen nőtt a bliccelő autósok ellen indított pótdíjas eljárások száma Magyarországon.

BMW M8: új legenda születik

Az 5-ös és 7-es szériákkal közös padlólemezre épül a leendő BMW 8-as szuperkupé. Már az M-verzióját tesztelik.

Targoncás oktatófilm, csak erős idegzetűeknek

Nagyon kel vigyázni, nehogy egy lehulló tapétavágó beleálljon a fejedbe, mikor épp leveszed a kobakot.

F1: Rajzfilm készült Vettel futamgyőzelméről

Elindult az új szezon, megérkezett a MiniDrivers első rajzfilmes összefoglalója is.

Különös autót fotóztak a Ferihegyi reptérnél

Olvasók küldte a fotókat, ilyet nem látni túl sűrűn itthon. Persze előfordul.

Nézd meg, hogy kell helyesen használni a körforgalmat

Remek kis animáció demonstrálja, hogyan is kell használni a többsávos körforgalmat.

F1: Dokumentumfilm-sorozatban égeti magát a McLaren

Rosszabbkor nem is készülhetne film a csapat és a versenyzők színfalak mögötti munkájáról, de a McLaren és az Amazon idén mégis erre készül.

Titkok az új Suzukiról

Stratégiát váltott a Suzuki: míg a kifutó Swift formaterve alig tér el elődjétől, az új jóval kevésbé hasonlít rájuk. A design részleteiről a főtervezőt kérdeztük.

F1: Wehrlein dicséretet, és nem kritikát érdemel

A Sauber csapatfőnöke, Monisha Kaltenborn keményen kritizálta azokat, akik kritikát fogalmaztak meg az Ausztrál Nagydíjtól visszalépett Pascal Wehrleinnal szemben.

A főnök még több Verstappent akar az F1-be

A Forma-1 motorsportért felelős igazgatója, Ross Brawn arról álmodik, hogy a közeljövőben még több Max Verstappen versenyez majd a sorozatban.

Élesben veti be elektromos haszonjárműveit a Mercedes

Bár még nincs sorozatgyártásra alkalmas elektromos változat a Vitóból és a Sprinterből, mégis élesben tesztelhetik őket a következő években.

F1: Ha gyors a Ferrari, Vettel marad

A Ferrarinak akkor van a legnagyobb esélye a Sebastian Vettellel való szerződéshosszabbításra, ha gyors autót adnak alá. De mi lesz Räikkönennel a felpörgött Vettel mellett?

F1: A kis Schumacher is világbajnok lenne

Michael Schumacher fia, Mick édesapját tekinti a bálványának, így ő is szertne a Forma-1-es világbajnoki címig jutni.

F1-es motorértekezletre megy az Audi

Német sajtóértesülés szerint a jelenlegi motorgyártók mellett a Volkswagen-csoport egyik képviselője is ott lesz a Forma-1-es erőforrások jövőjét illető pénteki megbeszélésen.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.