A strasbourgi négynapos plenáris ülés harmadik napján napirendre vették az uniós gépjármű-engedélyezési rendszer átalakítására kidolgozott hosszú távú javaslatot, amelyet már korábban bemutatott az Európai Bizottság.

A valós vezetési feltételek mellett (RDE) mért károsanyag-kibocsátási tesztre vonatkozó eljárás a gépjárművek nitrogén-oxid-kibocsátásának csökkentését tűzte ki célul. Az új autók típusengedélyének kiadásához jelenleg figyelembe vett laboratóriumi mérések ugyanis nem mutatnak reális képet, a jármű használat közbeni nitrogén-oxid-kibocsátása a hivatalos határértékeket akár 4-500 százalékkal is meghaladhatja.

Az Európai Bizottság javaslatában ugyanakkor a dízelautók nitrogén-oxid-kibocsátási határértékének ideiglenes megemelése szerepel az Euro 6 környezetvédelmi normáknak megfelelő könnyű személy- és haszonjárművek esetében. A bizottság szerint a határértékek átmeneti könnyítését az új hordozható kibocsátásmérő rendszerek használatából adódó mérési pontatlanságok és “a jelenleg gyártott dízelautók valós vezetési körülmények közötti teljesítménye rövid távú fejlesztésének műszaki korlátai” indokolják.

Az ideiglenes könnyítés miatt a parlament környezetvédelmi bizottsága kifogását fogalmazta meg a javaslattal kapcsolatban, amely mégis megkapta a képviselők támogatását, mivel az Európai Bizottság felülvizsgálati záradékot ígért pontos határidőkkel, amikorra teljesíteni kell az elvárt kibocsátási szinteket.

Giovanni La Via, az Európai Parlament környezetvédelmi bizottságának elnöke úgy értékelte, a döntéssel sikerült elkerülni a bizonytalanságokat, immár szigorú, de betartható határidők állnak az autóipar előtt. “Jobb levegőminőséget biztosítunk a polgároknak Európában, a munkahelyek elvesztése nélkül” – jelentette ki.

A szavazás megnyitotta az utat az Európai Bizottság előtt, hogy továbblépjen a második RDE-csomaggal. Ez a csomag lefekteti a valós követelményeket az Euro 6-os normát teljesítő járművek számára.

A követelmények bevezetése során első lépésként a gyártóknak az új modellek esetén 2017 szeptemberéig (az újonnan gyártott gépjárművek esetében 2019 szeptemberéig) a laboratóriumi teszteredmények és a normál használat során mért járműteljesítmény közötti eltéréseket legfeljebb 2,1-es (110 százalékos) “megfelelési tényezőre” kell csökkenteniük.

Második lépésként az új modellek esetében 2020 januárjáig (az összes új gyártású gépjármű esetén 2021 januárjáig) a mérési eredmények eltéréseit legfeljebb 1,5-ös (50 százalékos) megfelelési tényezőre kell csökkenteni, figyelembe véve a hibahatárokat is.