Hidrogénüzemű sport-SUV az Auditól

Audi h-tron quattro concept

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2016.01.12. 09.00

Nem véletlenül tűnik ismerősnek a h-tron quattro: fél éve ugyanebben a testben elektromos hajtásláncot demonstrált az Audi, most eljött az üzemanyagcella ideje.

Amikor az Audi 2013-ban üzembe helyezte környezetbarát CNG-gyárát, amely a hidrogéngyártás melléktermékeként állította elő fenntarthatóan a g-tron járművek üzemanyagát, már lehetett sejteni, hogy előbb vagy utóbb a hidrogénnel is kezdeni akarnak majd valamit.

És kezdtek is: a h-tron quattro fedélzetén üzemanyagcellában megtermelt áram táplálja a két villanymotort. Elöl 90, hátul 140 kW teljesítményű motor dolgozik, az autó maximális teljesítménye tehát 230 kW, azaz 310 LE. A végsebességet 200 km/órában maximálta az Audi, a rendelkezésre álló 550 Nm nyomatékkal nem egészen 7 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára.

A megtermelt, de fel nem használt áramot (valamint a fékezéskor visszanyert elektromos energiát) lítium-ion akkumulátorokban tárolja az autó. A technológiának ez a része már tavalyról ismerős: akkor tisztán elektromos meghajtással, e-tron néven találkozhattunk a hamarosan bevezetésre kerülő, villanyüzemű Audi SUV előfutárával.

A h-tron padlóterületén három darab H2-tartállyal kénytelenek osztozni az akkuk. Ezekben 700 bar nyomáson tárolnak 600 kilométerre elegendő hidrogént; feltöltésük négy percet vesz igénybe.

Az autó tervezése során, ahol tudtak, igyekeztek csökkenteni az energiafelhasználást. A 0,27-es közeg-ellenállási együttható egész tisztességes érték ahhoz képest, hogy egy 193 centi széles, 154 cm magas szabadidőjárműről beszélünk; bár a tükröket helyettesítő kamerák és a 488 centis karosszéria fenéklemezét borító sík lemezek ismeretében kiemelkedőnek nem nevezhető. Ugyanakkor a h-tron álló helyzetben is képes áramot termelni: a tetőn elhelyezett napelemek (állítólag a legnagyobbak a szakmában) éves szinten akár ezer ingyen kilométerhez juttatják a boldog tulajdonost.

Az 500 literes csomagtartójával meglehetősen praktikusnak hangzó jármű természetesen önálló közlekedésre is képes, bár ezen tehetségét csak parkoláskor, illetve városi tempójú, sűrű forgalomban csillogtatja.

Miközben az autógyárak a multimédiás rendszerek fejlesztésével vannak elfoglalva (maga az Audi is organikus LED kijelzőkkel bolondította meg még a hátsó üléssort is), a h-tron különleges és igazán praktikus szolgáltatást vezet be. Mielőtt bepakolnánk a csomagteret, lerakjuk az autó mögé a poggyászt, és az autó lézeres szkennerrel felméri a csomagok méreteit, majd javaslatot tesz a leginkább helytakarékos elrendezésre.

Kommentek

Több millió veszélyes autót hív vissza a Toyota

Közel hárommillió autót hív vissza a Toyota a Takata légzsákok meghibásodásának kockázata miatt.

Tarlós tovább üti a köztereseket, újabb fejlemény

Tarlós István szerint az autósok bírságolását érintően nem működhetnek úgy a kerületi közterület-felügyelők, mint “a legrosszabb időkre emlékeztető önkéntes rendőrök”.

A legkomolyabb játék, amit idén látsz

A Toyota Hilux tavaly történelmi eredményt ért el: Ausztrália legnagyobb számban eladott gépkocsijaként zárta az évet.  Ennek örömére készült el az életnagyságú gyerekjáték.

Ha nincs meg a sofőr, nincs büntetés – Nyilatkozott a rendőrség

Az ORFK közlése szerint a közterület-felügyelet kameráival nem lehet az objektív felelősség alapján bírságolni.

F1: Ecclestone-t meghívták a Bahreini Nagydíjra

Az F1 januárban letett urát, Bernie Ecclestone-t az arab királyság koronahercege hívta meg a két hét múlva következő futamra.

A Wankel motorral röfögő Ladáknál nincs érdekesebb orosz vas

Különc gépek életben tartói, áldás rátok. Nélkületek, elkötelezett őrültek nélkül, mi sem csodálhatnánk ezeket a gazdasági zsákutcának bizonyuló, korántsem hibátlan, de annál különlegesebb szerkezeteket.

F1: Nem tudni, mikor lesz versenyképes Honda-motor

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj megerősítette a téli tesztek tapasztalatait, miszerint továbbra is a Hondái a legrosszabb F1-es motor, de egyelőre nem tudni, mikor kaphat jobban a McLaren a japánoktól.

Szomorú látvány: itt tárolja a VW a dízelbotrány miatt visszavett autókat

A 2015-ben kirobbant VW-dízelbotrány szinte az egész világot érintette, a német gyártó pedig kénytelen volt néhány helyen visszavásárolni a “csaló” autókat.

Félelmetes hajsza az autópályán

Ez a videó olyan, mintha a Need for Speedet néznénk, abban vannak hasonló csapatos száguldások.

Jól rejti árát az óriás-Toyota

Rangrejtve járni nincs jobb egy valójában sokba kerülő, de árát ügyesen palástoló kisbusznál. A Toyota Proace az igényes Verso-kivitelben járt nálunk, tesztünkön hibái is kiderültek.

Targoncás oktatófilm, csak erős idegzetűeknek

Nagyon kel vigyázni, nehogy egy lehulló tapétavágó beleálljon a fejedbe, mikor épp leveszed a kobakot.

F1: Rajzfilm készült Vettel futamgyőzelméről

Elindult az új szezon, megérkezett a MiniDrivers első rajzfilmes összefoglalója is.

Különös autót fotóztak a Ferihegyi reptérnél

Olvasók küldte a fotókat, ilyet nem látni túl sűrűn itthon. Persze előfordul.

Nézd meg, hogy kell helyesen használni a körforgalmat

Remek kis animáció demonstrálja, hogyan is kell használni a többsávos körforgalmat.

F1: Dokumentumfilm-sorozatban égeti magát a McLaren

Rosszabbkor nem is készülhetne film a csapat és a versenyzők színfalak mögötti munkájáról, de a McLaren és az Amazon idén mégis erre készül.

Titkok az új Suzukiról

Stratégiát váltott a Suzuki: míg a kifutó Swift formaterve alig tér el elődjétől, az új jóval kevésbé hasonlít rájuk. A design részleteiről a főtervezőt kérdeztük.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.