Világpremier: a vadonatúj Mercedes-Benz E-osztály

Mercedes-Benz E-osztály

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2016.01.11. 07.01

Csillagporos hátsó lámpák, vadonatúj dízelmotor, mobiltelefon mint indítókulcs, és félautonóm technológiák: az E-osztály kitesz magáért.

Miután harminc lépés távolságból ikertestvérként hasonlítanak egymásra a Mercedes klasszikus limuzinjai, és jóformán csak colstokkal különböztethetők meg egymástól, kezdjük az ismerkedést a méretekkel. Az új E-osztály elődjénél 43 mm-rel hosszabb, a tengelytáv 65 mm-t nőtt.

Világpremier: a vadonatúj Mercedes-Benz E-osztály 1
 
Az autó egyéb paramétereit (a szélességét, magasságát vagy tömegét) egyelőre nem közölte a gyártó, de a számfetisiszták ne csüggedjenek: a tizenhárom oldalas sajtóanyagot csupán kedvcsináló előzetesnek szánta a Mercedes, hamarosan érkezik a hiánytalan, teljes és átfogó leírás, akit érdekel, abból kiböngészheti magának a hiányzó adatokat. Egyelőre annyit lehet még tudni, hogy a karosszéria rendkívül áramvonalas (Cw: 0,23), valamint könnyebb, mint eddig, hála a megnövelt arányban alkalmazott ultranagy szakítószilárdságú acéloknak, valamint alumíniumnak (első légterelők, motorház- és csomagtérfedél, orr, far).

Formai játékra a Mercedesnél nem igazán számíthatunk, de a szokásos trükköket itt is bevetették: az első hűtőmaszk (amely mögött egyébként lamella zárja el a levegő útját, ha nincs szükség hűtésre) kialakításából ezúttal is megmondható a felszereltségi szint. Hátul valódi újdonság az opciós csillagpor lámpatest, amely világelső reflektor-technológia alkalmazásával kelt egyedi fényhatást – kár, hogy ezt fotón nem illusztrálta a gyártó.

A belső térben is ismerős az összkép, a részletek között azonban érdekes újdonságokat találunk. Ilyen az S-osztályból leszivárgott, közös üvegpanel alá rejtett, két darab 12,3 colos gigakijelző (a virtuális műszeregység háromféle kivitelben jeleníthető meg), a valódi világújdonságnak mondott, érintésérzékeny kezelőfelületek a kormány küllőin, amelyekkel gyakorlatilag okostelefonhoz hasonlóan manőverezhetünk a menükben. Emellett megmaradt a középkonzoli, szintén érintésvezérelt kezelőközpont.

Az anyaghasználat értelemszerűen igényes, a belső megvilágítást LED-ekre bízták, ezek színe 64 árnyalat között variálható. A fény a panelek rései mögül árad, ahogy kell, még a 23 hangszórós Burmester hifi hangszórórácsaihoz is jutott dióda.

Az alsóbb, praktikumvezérelt kategóriák hozadéka a hármas osztású, 40:20:40 arányban dönthető hátsó ülés, míg a fűthető könyöklők az S-osztályból érkeztek.

Bevezetéskor mindössze kétféle motorral kínálják az E-osztályt: a 184 lóerős E200 (11 863 920 Ft) mellett megrendelhető a vadonatúj négyhengeressel szerelt, 195 lovas E220d (12 523 850 Ft – a Galériában a piros autó). Utóbbi erőforrás elődjénél jóval kompaktabb, turbója egylépcsős, változó geometriájú. A teljesen alumíniumépítésű motor forgatónyomatéka 400 Nm, átlagos üzemanyag-fogyasztása 3,9 liter/100 km, álló helyzetből 7,3 mp alatt éri el a 100 km/óra sebességet.

Később E 350 e konnektoros hibrid (279 LE, 600 Nm, 6,2 mp, 2,1 l/100 km – képeinken a sötétkék szedán), háromliteres 350 d dízel (258 LE, 620 Nm, 5,9 mp, 5,1 l/100 km), valamint egy sor egyéb motor is megjelenik a kínálatban, a gyengébb, 150 lóerős kis dízeltől kezdve az összkerékhajtású E 400 (szürke autó) benzinmotorig, 333 lóerővel és 480 Nm nyomatékkal. Minden motornál alapfelszerelés a start-stop rendszer, valamint a kilencfokozatú automata sebességváltó.

Futóműből rendelhető acélrugós, háromféle beállítással, minden esetben adaptív csillapítással, valamint a kategóriában először elérhető többkamrás légrugózás, variálható karakterű rugózással, kerekenként szabályozott, változó csillapítással.

A sajtóanyag ugyanannyi terjedelmet szentelt a vezetőtámogató rendszerek ismertetésének, mint a típus összes többi jellemzőjének. Mi igyekszünk valamivel tömörebben fogalmazni, de nem lesz könnyű, mert az E-osztály dúskál a félautonóm technológiákban.

Alapfelszerelés a gyalogosérzékelő automatikus vészfékrendszer, az oldalszélasszisztens, az éberségfigyelő rendszer. Előbbi kiegészíthető kereszteződésfigyelő funkcióval (fékez, ha jobbról vagy balról veszély közelít) és torlódás-észlelővel (amely még korábban lassít, ha előttünk áll a sor), továbbá az elénk lépő gyalogos kikerülését (lásd még: jávorszarvas-manőver) elősegítő, aktív kormányrásegítéssel.

Az adaptív tempomat immár nemcsak a követési távolságot tartja, hanem az elöl haladó autó finom irányváltásait is leköveti, így akár 210 km/óráig szinte semmi dolga nem akad a sofőrnek; sőt, 130 km/óra alatt mindezt hiányzó sávjelzések esetén is képes végrehajtani az autó. A teljes állóra fékezés után akár fél perccel is képes újra elindulni a rendszer, a táblafelismerés funkció a beállított tempót az engedélyezett korlátozásokhoz igazítja.

Valódi újdonság az aktív sávváltás-támogatás: legalább 2 másodperces indexelés után az autó automatikusan átsorol a szomszéd sávba, amennyiben ott nem észlel más járművet.

Emellett a holttérfelügyelet egészen kis sebességeknél is aktív, az autó okostelefonról is leparkolható, mint nagyobb testvére, valamint a világon elsőként képes kommunikálni a környezetében lévő infrastruktúrával – amihez persze kompatibilis úthálózat, jelzőtáblarendszer, közlekedési eseményeket felismerő program és egy csomó egyéb minden is szükséges, de valahol meg kell tenni az első lépést.

A végére még néhány tudnivaló röviden: az autó ütközés előtti preventív rendszerei az ülések légkamráit felfújva odébb tolják az utasokat, a dobhártya védelme érdekében megelőző hanghatással készítik fel a fület a csattanásra. A LED-es lámpa oldalanként 84 eleme egymástól függetlenül vezérelve biztosít programozott fénycsóvát, indítókulcs helyett pedig immár mobiltelefonunk is elég lehet az autó nyitására és indítására, köszönhetően a beépített NFC technológiának.

Kommentek

  • mtbe

    Szép lett, meg úgy általában tetszik az új Mercik formaterve, bár nehezen fogom megkülönböztetni a C osztálytól. Az S is hasonló, de ott a menetfény csíkja alapján mindig kiszúrom (eddig 4-et láttam).

  • Vérmacy

    Remélem, ez nem zörög úgy, mint a CLA…

Ez a film lesz 2017 legnagyobb bukása?

Minden esély meg van rá, hogy a januárban érkező Monster Trucks több mint 100 millió dolláros bukta lesz. Az nem kevés.

F1: Gumikáosz lehet a hétvégén

A Pirelli szerint előre megtippelhetetlen, ki milyen stratégiával próbálkozik majd a Maláj Nagydíjon, annyi biztos csak, hogy sok kiállás, eltérő megközelítések várhatók.

F1: Ricciardo Verstappentől tanul

Daniel Ricciardo nem szégyelli elismerni, hogy akár tini csapattársától is elles egyet s mást, ha ettől ő maga jobb versenyzővé válhat.

Magasnyomású mosóval kicsapni egy Peugeot belterét?

Egy ilyen manőver még japán autóval sem túl jó ötlet. Kivéve, ha kemény körülményekre felkészített, jól szigetelt, slaggal mosható kategóriába tartozó terepjáróról van szó.

Bárhogy erőlködik a dízel-benzin páros, a családi Tesla röhögve ver mindenkit

Be kell látni, négyszáz méteren, álló helyzetből eljött a belsőégés bukása. A Tesla Model S P100D a végletekig tuningolt, őrült drága benzinpusztítókat is lazán veri.

Grandiózus gyorsulási verseny 12 sportautóval

A világ legnépszerűbb szupersportautóit sorakoztatták fel a rajvonalnál, hogy kiderüljön, melyikük a leggyorsabb.

Elektromos belépőmodell a McLarentől

Középre helyezett üléssel, tisztán elektromos hajtással dobott piacra új modellt a McLaren. A P1 formavilágát visszaadó típussal rendkívül korán szeretnék márkahívővé tenni a fogyasztókat.

Vadonatúj modellt legózott össze a Jeep

Minden testvérétől örökölt valamit a kompakt Jeep Compass. A világszerte forgalmazandó autóról egyelőre semmi érdemlegeset nem lehet tudni.

Sportautómárkát vehet a Suzuki

Pénzügyi gondjai vannak a maláj Protonnak, a cégcsoporthoz tartozó Lotus értékesítése enyhíthet a problémákon. Többek között a Suzuki is képbe került a lehetőségek feltérképezése során.

Nem bújnak el többé a traffizó rendőrök

Az intézkedési kultúraváltás részeként – válaszolták kérdésünkre.

F1: Rosberget elsöpörte a szarvihar

Nico Rosberg kiposztolt egy képet a feleségével és a kislányával, nekiestek a kommentelők.