Világpremier: a vadonatúj Mercedes-Benz E-osztály

Mercedes-Benz E-osztály

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2016.01.11. 07.01

Csillagporos hátsó lámpák, vadonatúj dízelmotor, mobiltelefon mint indítókulcs, és félautonóm technológiák: az E-osztály kitesz magáért.

Miután harminc lépés távolságból ikertestvérként hasonlítanak egymásra a Mercedes klasszikus limuzinjai, és jóformán csak colstokkal különböztethetők meg egymástól, kezdjük az ismerkedést a méretekkel. Az új E-osztály elődjénél 43 mm-rel hosszabb, a tengelytáv 65 mm-t nőtt.


 
Az autó egyéb paramétereit (a szélességét, magasságát vagy tömegét) egyelőre nem közölte a gyártó, de a számfetisiszták ne csüggedjenek: a tizenhárom oldalas sajtóanyagot csupán kedvcsináló előzetesnek szánta a Mercedes, hamarosan érkezik a hiánytalan, teljes és átfogó leírás, akit érdekel, abból kiböngészheti magának a hiányzó adatokat. Egyelőre annyit lehet még tudni, hogy a karosszéria rendkívül áramvonalas (Cw: 0,23), valamint könnyebb, mint eddig, hála a megnövelt arányban alkalmazott ultranagy szakítószilárdságú acéloknak, valamint alumíniumnak (első légterelők, motorház- és csomagtérfedél, orr, far).

Formai játékra a Mercedesnél nem igazán számíthatunk, de a szokásos trükköket itt is bevetették: az első hűtőmaszk (amely mögött egyébként lamella zárja el a levegő útját, ha nincs szükség hűtésre) kialakításából ezúttal is megmondható a felszereltségi szint. Hátul valódi újdonság az opciós csillagpor lámpatest, amely világelső reflektor-technológia alkalmazásával kelt egyedi fényhatást – kár, hogy ezt fotón nem illusztrálta a gyártó.

A belső térben is ismerős az összkép, a részletek között azonban érdekes újdonságokat találunk. Ilyen az S-osztályból leszivárgott, közös üvegpanel alá rejtett, két darab 12,3 colos gigakijelző (a virtuális műszeregység háromféle kivitelben jeleníthető meg), a valódi világújdonságnak mondott, érintésérzékeny kezelőfelületek a kormány küllőin, amelyekkel gyakorlatilag okostelefonhoz hasonlóan manőverezhetünk a menükben. Emellett megmaradt a középkonzoli, szintén érintésvezérelt kezelőközpont.

Az anyaghasználat értelemszerűen igényes, a belső megvilágítást LED-ekre bízták, ezek színe 64 árnyalat között variálható. A fény a panelek rései mögül árad, ahogy kell, még a 23 hangszórós Burmester hifi hangszórórácsaihoz is jutott dióda.

Az alsóbb, praktikumvezérelt kategóriák hozadéka a hármas osztású, 40:20:40 arányban dönthető hátsó ülés, míg a fűthető könyöklők az S-osztályból érkeztek.

Bevezetéskor mindössze kétféle motorral kínálják az E-osztályt: a 184 lóerős E200 (11 863 920 Ft) mellett megrendelhető a vadonatúj négyhengeressel szerelt, 195 lovas E220d (12 523 850 Ft – a Galériában a piros autó). Utóbbi erőforrás elődjénél jóval kompaktabb, turbója egylépcsős, változó geometriájú. A teljesen alumíniumépítésű motor forgatónyomatéka 400 Nm, átlagos üzemanyag-fogyasztása 3,9 liter/100 km, álló helyzetből 7,3 mp alatt éri el a 100 km/óra sebességet.

Később E 350 e konnektoros hibrid (279 LE, 600 Nm, 6,2 mp, 2,1 l/100 km – képeinken a sötétkék szedán), háromliteres 350 d dízel (258 LE, 620 Nm, 5,9 mp, 5,1 l/100 km), valamint egy sor egyéb motor is megjelenik a kínálatban, a gyengébb, 150 lóerős kis dízeltől kezdve az összkerékhajtású E 400 (szürke autó) benzinmotorig, 333 lóerővel és 480 Nm nyomatékkal. Minden motornál alapfelszerelés a start-stop rendszer, valamint a kilencfokozatú automata sebességváltó.

Futóműből rendelhető acélrugós, háromféle beállítással, minden esetben adaptív csillapítással, valamint a kategóriában először elérhető többkamrás légrugózás, variálható karakterű rugózással, kerekenként szabályozott, változó csillapítással.

A sajtóanyag ugyanannyi terjedelmet szentelt a vezetőtámogató rendszerek ismertetésének, mint a típus összes többi jellemzőjének. Mi igyekszünk valamivel tömörebben fogalmazni, de nem lesz könnyű, mert az E-osztály dúskál a félautonóm technológiákban.

Alapfelszerelés a gyalogosérzékelő automatikus vészfékrendszer, az oldalszélasszisztens, az éberségfigyelő rendszer. Előbbi kiegészíthető kereszteződésfigyelő funkcióval (fékez, ha jobbról vagy balról veszély közelít) és torlódás-észlelővel (amely még korábban lassít, ha előttünk áll a sor), továbbá az elénk lépő gyalogos kikerülését (lásd még: jávorszarvas-manőver) elősegítő, aktív kormányrásegítéssel.

Az adaptív tempomat immár nemcsak a követési távolságot tartja, hanem az elöl haladó autó finom irányváltásait is leköveti, így akár 210 km/óráig szinte semmi dolga nem akad a sofőrnek; sőt, 130 km/óra alatt mindezt hiányzó sávjelzések esetén is képes végrehajtani az autó. A teljes állóra fékezés után akár fél perccel is képes újra elindulni a rendszer, a táblafelismerés funkció a beállított tempót az engedélyezett korlátozásokhoz igazítja.

Valódi újdonság az aktív sávváltás-támogatás: legalább 2 másodperces indexelés után az autó automatikusan átsorol a szomszéd sávba, amennyiben ott nem észlel más járművet.

Emellett a holttérfelügyelet egészen kis sebességeknél is aktív, az autó okostelefonról is leparkolható, mint nagyobb testvére, valamint a világon elsőként képes kommunikálni a környezetében lévő infrastruktúrával – amihez persze kompatibilis úthálózat, jelzőtáblarendszer, közlekedési eseményeket felismerő program és egy csomó egyéb minden is szükséges, de valahol meg kell tenni az első lépést.

A végére még néhány tudnivaló röviden: az autó ütközés előtti preventív rendszerei az ülések légkamráit felfújva odébb tolják az utasokat, a dobhártya védelme érdekében megelőző hanghatással készítik fel a fület a csattanásra. A LED-es lámpa oldalanként 84 eleme egymástól függetlenül vezérelve biztosít programozott fénycsóvát, indítókulcs helyett pedig immár mobiltelefonunk is elég lehet az autó nyitására és indítására, köszönhetően a beépített NFC technológiának.

Kommentek

  • mtbe

    Szép lett, meg úgy általában tetszik az új Mercik formaterve, bár nehezen fogom megkülönböztetni a C osztálytól. Az S is hasonló, de ott a menetfény csíkja alapján mindig kiszúrom (eddig 4-et láttam).

  • Vérmacy

    Remélem, ez nem zörög úgy, mint a CLA…

Kamionsofőrnek álltak az F1-es sztárok

A Német Nagydíj felvezetéseként a mezőny német pilótái Mercedes Actrosok volánjánál próbálták ki magukat.

Jönnek az elektromos kamionok

Az akkumulátorfejlesztésben elért eredmények a következő évtized elején már lehetővé teszik elektromos hajtású nehéz tehergépjárművek kereskedelmi célú forgalomba állítását – véli a Daimler.

1 valóság 2 arca

A Volvo XC90 amellett, hogy a világ egyik legerősebb hétszemélyes szabadidőjárműve, a legtakarékosabb és legtisztább üzemű autó egyben. Tudj meg többet a Volvo hibrid szabadidő-autójáról!

Teherautó helyett ember húzta a helikoptert

35 tonnás helikoptert vontatott el egy nagyon erős ember.

F1: Úgy néz ki, tényleg megmenekült Monza

Olasz sajtóértesülés szerint végre-valahára tényleg sikerült megegyezni Monza 2017-től érvényes Forma-1-es szerződéséről. Imola hoppon maradt.

Biztos, hogy jobb egy Alfa, mint egy Fiat?

Elsőkerék-hajtás és nagyszériás műszaki alapok: nyitott kétülésesek esetén ez akár élménygyilkos kezdet is lehetne. De nem az, egyáltalán nem.

F1: Egy hétvégéje maradt az újoncnak

Ha Rio Haryanto és menedzsmentje nem áll elő gyorsan pár millióval, a hockenheimi Német Nagydíj lesz az indonéz pilóta utolsó versenye.

Parkolásból elégtelen

Új, helytakarékos parkolási mód? Vagy vandálok tették?

Döbbenetes vasúti baki a szerda reggeli IC-n

Répcelak helyett Sárvárra futott be a szerdán reggel Szombathelyről Budapestre induló Alpokalja IC. Vajon az utasoknak mikor tűnt fel, hogy rossz irányba mennek?

Visszavásárolja a csalós autókat a Volkswagen

Előzetes hozzájárulását adta a Volkswagen kártérítési összegéhez egy amerikai szövetségi bíró. Az ügyfelek akár autójuk visszavásárlását is kérhetik.

F1: Megerősített biztonság a Német Nagydíjra

A hétvégi Forma-1-es Német Nagydíjon nem számítanak terror- vagy egyéb akcióra, de fokozott biztonsági intézkedésekkel készülnek Hockenheimben.

Régi-új gyorsforgalmi út építése indul

Heteken belül elindul az építkezés az M4 gyorsforgalmi úton. Budapestet kötheti össze Fegyvernekkel.