Dűnemászás, gerincsérülés – küzdenek a magyarok Afrikában

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2016.01.09. 07.00

Gerincsérülés miatt visszafordult a magyar kamionos csapat, míg a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős a 7. lett az Africa Race nemzetközi terepraliverseny 10. szakaszán

Felemás napot zártak a magyarok a klasszikus Dakar útvonalán zajló Africa Race 10., Akjujt-Akjujt hurokszakaszán, amelyen a mezőny megmászta Mauritánia egyik legnagyobb homokdűnéjét is. 


Az Opel Dakar Team tájékoztatása szerint a magyar párosnak négyszer kellett lapátok segítségével kiszabadítania autóját a homok fogságából, de összességében elégedetten zárták a napot, mások sokkal rosszabbul jártak.
Szalay Balázs pilóta elmondta, összességében 40-50 percet töltöttek ásással. Hangsúlyozta: gépjárművük ezen a napon tökéletesen működött, de mivel a csütörtöki technikai gondok miatti pályarövidítésért hétórás büntetést kaptak, összetettben a hetedik helyezés nem sokat javított a pozíciójukon.
“Ez a nap megkoronázta az Africa Race-t, rengeteg dűnén küzdöttük át magunkat. Nem volt vicces, abból a szempontból viszont segített, hogy az előző napi büntetés miatt a mezőny végéről rajtoltunk, így sokat kellett előzni, ami a nyílt terepen, a dűnék között sokkal kevésbé nehéz, mint egy szűk pályán” – tette hozzá Szalay. 
Bunkoczi László navigátor kifejtette: “Ásni minden körülmények között megterhelő, hőségben és tűzálló ruhában pedig még inkább, de mostanra már kialakult, hogy nincsenek fölösleges mozdulataink, tudjuk, hogy mit hova teszünk és mikor – nem kapkodunk. Jó szakasz volt a mai, nekünk való, az autó mindenütt elment, ahol kellett, ha mi nem rontottunk, bárhová elvitt minket.”
Fedélzeti kamerás felvétel az Opel Mokkából
 
Úgy tűnik, a Qualisport kamionos alakulatának az idei viadalon semmi nem jön össze. A Scania-trióra a gyötrelmes, félbeszakított kilencedik szelektív szakasz után újabb megpróbáltatások vártak Mauritániában.
Kovács Miklós pilóta, Czeglédi Péter navigátor és Ács László főszerelő a csütörtöki napot ásózással és szereléssel töltötte a Szalay Balázs és Bunkoczi László alkotta Opel-egység társaságában. Éjjel a táborban nagy volt a nyüzsgés a magyar kontingens háza táján: a Mokkával viszonylag hamar végzett az Opel Dakar Team szervizcsapata, a Qualisportnak viszont előbb gondoskodnia kellett a differenciálmű síktárcsájának pótlásáról.


“A Kamaz gyári csapatától kaptunk segítséget, így a srácok hajnalra megjavították a kamiont. A rajtot bevállaltuk, de csak 16 kilométert teljesítettünk, ugyanis rettenetesen fájt a hátam. Tegnap, amikor holtfáradtan megérkeztünk, kiszállás közben leestem a fülkéből. Az orvosok éjjel is, hajnalban is megnéztek, végül saját felelősségre rajtoltam, de amikor éreztem a fájdalmat, úgy döntöttünk, hogy inkább kiállunk. Sok már úgysem múlik ezen. A nap zömét pihenéssel töltöttem, mert az utolsó mauritániai szakaszt szeretném versenyben teljesíteni” – mondta Kovács Miklós.
Az autós kategória éllovasai megszenvedtek: a listavezető Toyota-pilóta, Kanat Sagirov csak a 4. helyen zárt, ám előnyét sikerült ismét növelni, a kazah most 26 perc 43 másodperccel előzi meg az Optimus MD-vel versenyző Pascal Thomasse-t.
A kamionosoknál a kamazos Anton Sibalov újabb szakaszt nyert, azonban a tatárföldi alakulat másik egysége, a CNG üzemű kamionnal versenyző Szergej Kuprijanov motorhiba miatt nem tudta teljesíteni a mért távot. Az összesítésben Shibalov mögött a tatrás cseh Tomas Tomecek, valamint az MAN-es portugál pilótanő, Elisabete Jacinto tanyázik.


A motoros kategóriában a címvédő Pal Anders Ullevalseter ezúttal sem hagyott kétséget afelől, hogy ki a legjobb a kétkerekűek mezőnyében. Az egy kivételével az összes eddigi szakaszt megnyerő norvég KTM-menőt ezúttal egy másik KTM-es, Andrew Newland követte a célban, aki 5 óra 57 perces hátránnyal az összesítésben is a 2. helyen áll.
Az Africa Eco Race tizenegyedik szakasza az utolsó, a hivatalos végeredménybe is beleszámító menet lesz, a hagyományoknak megfelelően ugyanis az utolsó, szenegáli penzumot már csak demonstrációs jelleggel teljesítik majd. A 208 kilométer hosszú mért táv Mauritániában kanyarog, ám a szakasz után a karaván határt lép és már Szenegálban, St. Louis városában töltik majd az éjszakát.
Eredmények:
10. szakasz, Akjujt-Akjujt (össztáv 403 km, ebből szelektív 327 km):
autósok:
1. David Gerard, Gerard Dubuy (francia, Optimus) 4:35:52 óra
…7. Szalay Balázs, Bunkoczi László (Opel Mokka) 26:49 perc hátrány
összetettben:
1. Kanat Sagirov, Vitalij Jevtyekov (kazah, ukrán, Toyota Hilux) 41:35:41 ó
…13. Szalay, Bunkoczi 15:30:02 ó h.
kamionosok:
1. Tomas Tomecek, Ladislav Lala (cseh, Tatra) 5:17:29 ó
összetettben:
1. Anton Sibalov, Robert Amatics, Almaz Kisamijev 45:38:02 ó
motorosok:
1. Pal Anders Ullevalseter (norvég, KTM) 5:04:41 ó
összetettben:
1. Ullevalseter 46:16:16 ó
Forrás: Opel Dakar Team, Qualisport

Kommentek

Elektromos terepkupét fejleszt a Škoda

305 lóerős, összkerékhajtású hajtáslánc, 500 kilométeres hatótávolság: a Škoda Vision E magas szinten indítja a cég elektromos offenzíváját.

Nagyon jó hír jött az uniós közlekedési balesetekről

Kétéves stagnálás után tavaly ismét csökkent a halálos közúti balesetek száma az Európai Unióban.

Morbid: El akarták lopni a Ferrari-alapító maradványait

Az olasz rendőrség kedden közölte, hogy sikerült meghiúsítaniuk a néhai Ferrari-alapító, Enzo Ferrari földi maradványainak ellopását. Váltságdíjra utaztak a reménybeli sírrablók.

Nagy lebukás, tényleg sok a magyar gyorshajtó

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is.

F1-es motorértekezletre megy az Audi

Német sajtóértesülés szerint a jelenlegi motorgyártók mellett a Volkswagen-csoport egyik képviselője is ott lesz a Forma-1-es erőforrások jövőjét illető pénteki megbeszélésen.

Egykori KGB-s autót 4,5 millióért? Valaki?

A V8-as Tatra egy KGB-s változata került fel nemrég az ebay-re, amire most bárki licitálhat.

Alonso: Nincs több kávészünet!

Fernando Alonso szerint belülről egészen nagy a különbség a korábbi és a 2017-esautók között, a kanyarsebesség elképesztő. Még a McLarenben is.

A KRESZ örök dilemmájára kerül most pont

Kiengedjem? Ne engedjem ki? Mikor engedjem ki?

Így javítanak utat Ukrajnában, nem szép látvány

A járhatatlan sártengerré változó földutakat régen gyakran töltötték fel építési törmelékkel, téglákkal, amelyet a járművek szép lassan bedolgozták a földbe, és ideig-óráig könnyebb volt a haladás.

Hivatalos: jön az új Ikarus

Cseppfolyós földgázzal (LNG) hajtott buszok gyártásába kezd az év második felében az Ikarus.

Miért csökkentették 70-re a tempót a reptéri úton?

Pár hónapja felvetettük a Budapest Közútnál, hogy tán újra kéne gondolni a repülőtéri gyorsút forgalmi rendjét. És, Isten irgalmazzon lelkünknek, újra is gondolták!

F1: A Merci-főnökön röhög az egész internet

Toto Wolff beindította a mémgyárakat az Ausztrál Nagydíjon bemutatott asztalcsapkodásával.

Videó: Ilyen közel voltak a nézők Vettel Ferrarijához

Sebastian Vettel melbourne-i fedélzeti kamerás felvételéből látszik igazán, mennyire veszélyes volt, hogy a nézők már a levezető körön a pályára rohantak.

F1: Lewis Hamilton önéletrajzi filmet tervez

Nem lát megfelelő színészt, ezért önmagát alakítaná.

F1: Bahreinben dől el, mi is van az előzésekkel

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint meg kell várni a Bahreini Nagydíjat az előzésekkel kapcsolatos végleges elemzésekhez.

F1: Vérfürdő készül a középmezőnyben

Az első három csapat kiléte világos, de a best of the rest pozíciójáért 2017-ben öldöklő csata folyhat a Forma-1-es középmezőnyben. Ki van előrébb, ki bírja tovább a fejlesztési versenyt?

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.