Így kell vezetni a BMW-ket a jövőben

BMW i Vision Future Interaction

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2016.01.06. 16.00

A BMW bemutatta, hogyan képzeli el a jövőben az autók fedélzeti rendszereinek kezelőfelületét. Nem sok mindent fogunk nyomkodni.

A BMW futurisztikus zászlóshajójába, az i8 Syder tanulmányba ültette bele mindazon technológiai megoldásokat, amelyek meglátásuk szerint a jövőben új alapokra helyezik az ember és gép kapcsolatát.

Egyrészt a kijelzőket teljesen szabadon használja az autó: a kért adatok megjeleníthetők a felhasználó okostelefonján vagy okosóráján (természetesen csak álló helyzetben), majd onnan egyetlen mozdulattal átadhatók a fedélzeti monitorokra. Ez utóbbiak nem hagyományos konfigurációjúak: a műszerfalat háromdimenziós kijelző helyettesíti, az utas előtt pedig egy 21 colos (!), fekvő formátumú monitor helyezkedik el.

A vezető elsődleges tájékoztatására a nagyfelbontású head-up kijelző szolgál, a műszerfalat adatokkal ellátó rendszerek pedig képesek előre megjósolni az eseményeket, ami fontos például akkor, ha vissza kell venni a vezetést az autonóm üzemmódban közlekedő autótól – ilyenkor jó előre figyelmeztet a kocsi, így akár 5-7 másodperc is rendelkezésére áll a sofőrnek, hogy reagáljon.

A multimédiás tartalmak megjelenítésére a 40 centi széles, 21 col (53 cm) képátlójú központi monitor szolgál. A megjelenített adatok mennyisége és minősége automatikusan alkalmazkodik az aktuális funkciókhoz, illetve üzemmódhoz – ha például az autó autonóm rendszerei kommandírozzák a kocsit, szabadon szörfölhetnek, tévézhetnek az utasok.

Ha már az üzemmódokról szó esett: a sofőr a kormány bal oldalán válthat át a három rendelkezésre álló módus között. A Pure Drive üzem arról szól, amiről a BMW-nek kell: a vezetés élményéről. Assist üzemben a navigációs rendszer és az egyéb fedélzeti funkciók a lehető legteljesebb mértékben segítik a vezető munkáját, míg Automatikus módban nem marad más dolgunk, mint hátradőlni a különleges kialakítású ülésekben. Ilyenkor a kormánykerék kék fénybe borul.

Erre persze még a közeljövőben is csak korlátozott lehetőségünk nyílik majd, olyan dedikált autonóm szakaszokon, ahol egyenletes sebességre és a kereszteződések hiányára számíthatunk – leginkább autópályán.

Mindez eddig egészen hétköznapian hangzik 2016-ban, ezért a BMW egy egészen különleges, virtuális kezelőfelületet is bemutatott. Az Air Touch nem más, mint egy háromdimenziós mozgásérzékelő rendszer, ami a vezető kezének térbeli mozgását észlelve lehetővé teszi, hogy a monitor megérintése nélkül, pusztán az ikonokra mutatva, ujjunkkal előre bökve vezéreljük a funkciókat. Ráadásul a rendszer a szituációtól függően automatikusan aktivál shortcutokat, így nem kell mindig minden menüszintet végiglépkednünk.

A biztonság kedvéért hagyományos érintésérzékeny felület is helyet kapott a BMW i8 fedélzetén, ám ez sem teljesen átlagos, hiszen a padlókonzol bőrborítása alatt található – a BMW-sek számára aligha jelent nagy változást a bőrkárpit simogatása, hamarosan azonban konkrét funkciót nyerhet ez a ma még pusztán emocionális gesztus.

Kommentek

F1: Ilyen lehet a narancsszínű McLaren

Egyre valószínűbbnek tűnik, hogy Ron Dennis eltávolítása után a McLaren régi-új színt ad az autójának, visszatér a narancs. Egy grafikus már meg is álmodta, milyen lehet Alonso új autója.

F1: Helyet találtak a Red Bull-ifjoncnak

Bár Forma-1-es lehetőséget nem kapott a Red Bulltól, versenyülést azért szeretek a GP2 tavalyi bajnokának, Pierre Gaslynak 2017-re. Japánban folytatja.

Őrületes középmotoros Golf eladó, amcsi V6-ossal

Ha éppen van felesleges 1,7 milliód valami őrültségre, akkor ne keress tovább, megtaláltad. Persze a szállítás nem lesz egyszerű, és az NKH-nak is lesz egy-két szava hozzád.

Mazda MX-5 azoknak, akik nem szeretik az MX-5-öt

Biztonságérzetet adó fix C-oszloppal, a bezártság érzetét adó kemény targatetővel, komfortot adó automata váltóval is vehetnek mostantól kis Mazda roadstert azok, akik alapvetően nem is szeretik a roadstereket.

F1: Hondára vált a Sauber?

Német sajtóértesülés szerint a Sauber-csapat 2018-ra a Honda erőforrásaira válthat.

Mobillal szoktatnak le a vezetés közbeni mobilozásról

A kezdő vezetők virtuális szemüveg segítségével tanulhatják meg, hogyan reagáljanak a balesetveszélyre, és egyúttal megtapasztalhatják a helytelen viselkedés drasztikus következményeit.

Csökkent a győri Audi teljesítménye

Csökkent az Audi Hungaria Motor Kft. teljesítménye 2016-ban, 2015-höz képest 95 882 motorral és 37 231 járművel kevesebbet gyártott a cég.

F1: Alonso nem fél a szuperújonctól

A McLarennél idén bemutatkozik a GP2-t 2015-ben sosem látott fölénnyel megnyerő Stoffel Vandoorne. Fernando Alonso elismeri a képességeit, de nem tart az ifjonctól.

Csirkebuszként élednek újjá az amerikai iskolabuszok

Guatemalában számos amerikai iskolai busz kezd új életet. Az úgynevezett csirkebuszokon azonban résen kell lenniük a turistáknak.

Rábólintottak a Forma-1 megvételére

A Forma-1 kereskedelmi jogainak felvásárlására készülő amerikai Liberty Media részvényesei kedden jóváhagyták az üzletet.

F1: Na ki jelentkezett be Bottas üléséért?

A Mercedeshez igazolt Valtteri Bottas felszabadult williamses helye is vonzó volt: a pilóta honfitársa, Heikki Kovalainen négy év távollét után is szívesen visszatért volna az F1-be a kedvéért.

Meglepő autót fotóztak az M5-ösön

Vajon ki vesz amerikai piacra gyártott Passatot itthon, mikor állítólag futóműve rosszabb konstrukció, mint az európaié? Ennyivel olcsóbb lenne?

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.