Így kell vezetni a BMW-ket a jövőben

BMW i Vision Future Interaction

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2016.01.06. 16.00

A BMW bemutatta, hogyan képzeli el a jövőben az autók fedélzeti rendszereinek kezelőfelületét. Nem sok mindent fogunk nyomkodni.

A BMW futurisztikus zászlóshajójába, az i8 Syder tanulmányba ültette bele mindazon technológiai megoldásokat, amelyek meglátásuk szerint a jövőben új alapokra helyezik az ember és gép kapcsolatát.

Egyrészt a kijelzőket teljesen szabadon használja az autó: a kért adatok megjeleníthetők a felhasználó okostelefonján vagy okosóráján (természetesen csak álló helyzetben), majd onnan egyetlen mozdulattal átadhatók a fedélzeti monitorokra. Ez utóbbiak nem hagyományos konfigurációjúak: a műszerfalat háromdimenziós kijelző helyettesíti, az utas előtt pedig egy 21 colos (!), fekvő formátumú monitor helyezkedik el.

A vezető elsődleges tájékoztatására a nagyfelbontású head-up kijelző szolgál, a műszerfalat adatokkal ellátó rendszerek pedig képesek előre megjósolni az eseményeket, ami fontos például akkor, ha vissza kell venni a vezetést az autonóm üzemmódban közlekedő autótól – ilyenkor jó előre figyelmeztet a kocsi, így akár 5-7 másodperc is rendelkezésére áll a sofőrnek, hogy reagáljon.

A multimédiás tartalmak megjelenítésére a 40 centi széles, 21 col (53 cm) képátlójú központi monitor szolgál. A megjelenített adatok mennyisége és minősége automatikusan alkalmazkodik az aktuális funkciókhoz, illetve üzemmódhoz – ha például az autó autonóm rendszerei kommandírozzák a kocsit, szabadon szörfölhetnek, tévézhetnek az utasok.

Ha már az üzemmódokról szó esett: a sofőr a kormány bal oldalán válthat át a három rendelkezésre álló módus között. A Pure Drive üzem arról szól, amiről a BMW-nek kell: a vezetés élményéről. Assist üzemben a navigációs rendszer és az egyéb fedélzeti funkciók a lehető legteljesebb mértékben segítik a vezető munkáját, míg Automatikus módban nem marad más dolgunk, mint hátradőlni a különleges kialakítású ülésekben. Ilyenkor a kormánykerék kék fénybe borul.

Erre persze még a közeljövőben is csak korlátozott lehetőségünk nyílik majd, olyan dedikált autonóm szakaszokon, ahol egyenletes sebességre és a kereszteződések hiányára számíthatunk – leginkább autópályán.

Mindez eddig egészen hétköznapian hangzik 2016-ban, ezért a BMW egy egészen különleges, virtuális kezelőfelületet is bemutatott. Az Air Touch nem más, mint egy háromdimenziós mozgásérzékelő rendszer, ami a vezető kezének térbeli mozgását észlelve lehetővé teszi, hogy a monitor megérintése nélkül, pusztán az ikonokra mutatva, ujjunkkal előre bökve vezéreljük a funkciókat. Ráadásul a rendszer a szituációtól függően automatikusan aktivál shortcutokat, így nem kell mindig minden menüszintet végiglépkednünk.

A biztonság kedvéért hagyományos érintésérzékeny felület is helyet kapott a BMW i8 fedélzetén, ám ez sem teljesen átlagos, hiszen a padlókonzol bőrborítása alatt található – a BMW-sek számára aligha jelent nagy változást a bőrkárpit simogatása, hamarosan azonban konkrét funkciót nyerhet ez a ma még pusztán emocionális gesztus.

Kommentek

Így vezet villanyautót egy ralilegenda

Rauno Aaltonen a ballábfék pápája, aki még most, 79 évesen is tudja, mitől döglik a légy. A legendás MINI-s pilótát felkérte a BMW, ugyan fusson már egy kört az i3-mal, és ő megtette.

Nissan GT-R Track Edition: Köztes megoldás

A Nissan GT-R Track Edition a Nismo adottságait párosítja kisebb motorteljesítménnyel; a modell új piacra lépése jó apropó, hogy ismét elcsámcsogjunk részletein.

Ismét csökken az üzemanyag ára

Szerdán folytatódik az üzemanyag árának csökkenése, ezúttal a gázolaj lesz olcsóbb.

Tarlós véget vet az autósok rommá bírságolásának

Tarlós István szerint változtatni kell a közterület-felügyeletek szellemiségén az autósok bírságolását illetően, a főpolgármester módosítást is kezdeményez az ügyben.

Teszt: Suzuki az olcsó Škoda és a vagány Citroën ellen

Szerény benzines szívómotorral hasonlítottuk össze a Citroën C3-at a Škoda Fabiával és a Suzuki Balenóval. Lehet, hogy a visszafogott konkurenciát beelőzi a dögös francia kisautó?

Tipikus példája a “megkímélt BMW, nyugdíjas orvostól eladó” hirdetésnek

Látszólag nem lett baja az autónak, de xDrive ide vagy oda, ezt akkor sem erre találták ki. Ez kínzás.

F1: Alonso így izmozott Hamiltonnak

Fernando Alonso az Ausztrál Nagydíj előtt még egészen jó kedvében volt.

F1: A Mercedes orrára koppintottak

A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari sikerétől hangos a Forma-1-es idénynyitó, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj másnapján.

F1: A McLaren kikéri magának a mercis pletykát

A McLaren szerint szó sincs arról, hogy a csapat fontolgatná a Honda kipöckölését a versenyképesebb Mercedes-motorért cserébe.

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

F1: Räikkönen nem bírja a tempót?

Kimi Räikkönen nem volt igazán versenyképes az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarinál többet várnak tőle, de vajon képes lesz-e hozni?

F1: Az újonc is beszólt a McLarennek

Fernando Alonso után újonc csapattársa, Stoffel Vandoorne is azt nyilatkozta, hogy a McLaren-Hondáé a leglassabb autó a mezőnyben.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

F1: Vizsgálják a melbourne-i pályainváziót

Bár egyesek ünnepelték, hogy a nézők az Ausztrál Nagydíj leintése után bemehettek a pályára, a Nemzetközi Automobil Szövetség kivizsgálja az egyértelműen veszélyes esetet.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.