Aggódnak a németek az új VW-per miatt

Szerző: Vezess levél küldés  MTI levél küldés 
Dátum: 2016.01.05. 19.00

A német politikusok attól tartanak, hogy munkahelyek kerültek veszélybe a Volkswagennél, miután az amerikai igazságügyi minisztérium hétfőn polgári pert indított.

A német politikusok attól tartanak, hogy munkahelyek kerültek veszélybe a Volkswagennél, miután az amerikai igazságügyi minisztérium hétfőn polgári pert indított és csillagászati összeget követel a német autógyártó konszerntől az amerikai környezetvédelmi törvények megsértése miatt. 

Három és fél hónappal a károsanyag-kibocsátási botrány kirobbanása után az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynökségének (EPA) nevében eljáró az igazságügyi minisztérium az egyik detroiti szövetségi bíróságon benyújtott keresetében azzal vádolta meg a Volkswagent, hogy négy pontban is megsértette az amerikai levegőtisztasági törvényt. A Volkswagennek konkrétan azért kell felelnie, mert mintegy 600 ezer autójában a káros anyagok kibocsátását manipuláló szoftvert telepített a motorvezérlő programba, hogy kijátssza az európainál jóval szigorúbb amerikai környezetvédelmi előírásokat.
    
Ha a bíróság helyt ad az igazságügyi minisztériumnak, a bírság összege akár 90 milliárd dollárra, járművenként 37 500 dollárra is rúghat, ami a Volkswagen piaci tőkeértékének 125 százalékával egyenlő. Arra azonban még Washingtonban sem számítanak, hogy a bíróság a maximális mértékben szabja meg a büntetés mértékét. Ráadásul az sem biztos, hogy a per eljut az ítélethirdetés szakaszába, jóval valószínűbb egy peren kívüli megegyezés a keresetben szereplőnél jóval alacsonyabb összeg fejében, miként az a Toyota japán autógyár esetében is történt.
    
Az bizonyos, hogy az évi 200 milliárd eurós forgalmat bonyolító és 600 ezer munkavállalót foglalkoztató Volkswagennek dollármilliárdokat kell kifizetnie bírságként az Egyesült Államokban. Az eddigi legpesszimistább, még szeptemberben elhangzott jóslatban 18 milliárd dolláros összeget emlegettek, és ehhez jönnek még az egyéni kártérítési perekkel, illetve az érintett autók javításával kapcsolatos, ugyancsak milliárdokban mérhető költségek. Még az sem biztos, hogy a Volkswagen amerikai utakon futó márkái ésszerű összeghatáron belül megjavíthatóak, elképzelhető, hogy ki kell vonni azokat a forgalomból.
    
A perindítás hírére jelentősen esett a Volkswagen-részvények árfolyama a frankfurti tőzsdén kedden, és a nap veszteseként 4,17 százalékos mínuszban, 121,125 eurón fejezte be a kereskedést. A részvény napi minimuma 117,57 euró volt, ami 7 százalékkal alacsonyabb a hétfői 126,40 eurós záróárnál. A világméreteket öltő botrány kirobbanása előtti utolsó kereskedési napon, tavaly szeptember 18-án még 162,40 eurón zártak a VW-részvények. Az utóbbi 52 hetet tekintve 262,45 eurón március közepén volt a legdrágább a részvény, október elején pedig a legolcsóbb, 86,36 eurós áron. 
    
Hubertus Heil, a CDU/CSU pártszövetséggel kormányzó német szociáldemokraták (SPD) alsóházi frakcióvezető-helyettese kedden kijelentette, hogy reményei szerint a botrány gyors és átfogó tisztázásával elkerülhetőek lesznek a “drámai következmények”. Michael Fuchs, a CDU frakcióvezető-helyettese viszont úgy fogalmazott, hogy az amerikai hatóságok kemény fellépése erősítheti az amerikai autógyárakat a német riválisok rovására. 
    
Kerstin Andreae, az ellenzéki Zöldek egyik vezetője viszont arra figyelmeztetett, hogy az amerikai kormány lépései várhatóak voltak. Úgy fogalmazott, hogy senkinek nem áll érdekében a Volkswagen összeomlása, de a vállalatoknak be kell tartaniuk a törvényeket, még akkor is, ha a gazdaság számára olyan jelentős cégekről van szó, mint a Volkswagen. 
    
A wolfsburgi székhelyű konszern hétfőn csak annyit közölt, hogy továbbra is együttműködik az amerikai Környezetvédelmi Ügynökséggel a szükséges megoldások felkutatásában, illetve az ügyek kivizsgálásában. 
    
Az amerikai igazságügyi minisztérium büntetőjogi vizsgálatot is indított a Volkswagen ellen csalás vádjával arra hivatkozva, hogy félrevezette az amerikai fogyasztókat és hatóságokat az általa gyártott dízelüzemű járművek károsanyag-kibocsátását illetően. A polgári per nem zárja ki egy büntetőper elindítását.

Kommentek

  • szaboata

    Akkor is aggódtak,vajon,amikor a csaló szoftvert kiagyalták?

  • hova

    Számomra- és talán másoknak is- az a kétségbeejtő gondolatom támadt már a kezdet kezdetén, hogy a Vw konszernek mi szüksége volt erre, amikor a világ egyik legjobb, legkeresettebb autóit gyártotta és gyártja ma is? Nem gondatlanság, trehányság vagy mulasztás-tevés v nem tevés!- hanem szándékosan megszervezett csalás-beismerték ők is, így volt. Szerintem egy “kiskokis” büntetést megérdemelnek, mert már olyan összegek szerepelnek a listán, amit nem kellene kiosztani. Bírósági úton ez évekig is eltarthat- ez viszont nem jó a cégnek. Szóval egyenes derékkal, térden állva kell fogadni egy méltányos büntetést, aztán felállni és csinálni tovább, mert a német gépészet kiváló, kitűnő csak egy jobb van.

  • Stiki

    Nagyon egyszerű, hogy miért nem gondoltak a lebukásra: a pénzügyi részleg úgy határozott, hogy mivel a csalós szoftverrel autónként is jelentőset lehet spórolni (hát még egész éves eladásra vetítve), ezért berakják a szoftvert, hiszen évek óta futnak az autók bukás nélkül. Nem várták, hogy kiderül. (A gondolat nem saját találmány.)

  • Lovy11

    Nyilván szemétség amit csináltak, de ilyen alapon bármelyik márkát meg lehetne fingatni keményen. Mivel egyik sem tudja a gyári fogyasztást, nem tudja a kibocsátást sem…ilyen egyszerű.Az amik most gyűjtik a pénzt a tőkeerős vállalatoktól, pl Samsung is kapott rendesen. Nem tudom mit szólnának, ha a Gm et vagy a Fordot elkapnák Németben egy hatalmas büntetéssel válaszként.

  • mojszipupi

    Jó kezekben lesz az amcsiknál a konszern, semmi másra nem megy ki a játék. Tönkre teszik és átveszik bagóért. És miért csak a VW ről beszél mindenki, mikor számtalan Audival, Seattal pontosan ugyan így csaltak? Ha bukik a VW bukik a teljes konszern

  • zoldfulu2000

    Hova: a német gépészet bizonyára kiváló, de a VW szintél elég sunyin bekkelte ki amikor a franciák (SPA) elterjesztették a részecskeszűrőt, vagy amikor a Fiat kifejlesztette Common railt, mégis évekig hazai újságíri hátszéllel erőltették a nyers és nem valami kellemes PD-ket. Szóval azért ez a német műszaki tartalom sem feltétlenül úgy igaz, hogy az előítéletes magyar azt ismeretek nélkül elképzeli.

    Lovy: jelenleg ilyen jellegű vádakat csak a VW-val szemben hoztak fel, más gyártók kal szemben(német vagy egyéb) nem indult nyomozás.

    A gond itt az volt, hogy a VW alkalmatlan modellpalettával erőlködött az amerikai piacon, és a vezetői ambíciók nem álltak összhangban a valósan elérhatő célkkal. Egy idő után pedig a mérnökök elkezdtek a kitalált célok miatt levágni kanyarokat.

    De azért emlékezzünk vissza, a Toyota sokkal neccesebb botrányon van túl, kapott egy kismagyar szemmel csilagászati bírságot (amit a cég viszont erőlködés nélkül kifizetett), és ugyanúgy halad, ugyanúgy veszik a droidok a kocsijaikat, mintha nem akarta volna kinyírni őket. VW nűl sem lesz máshogy, a eggyengébb lábára léptek épp rá. Ha viszont egyszerre dől be az USA eladás és roggyan meg a kínai piac, abból lehetnek gondok, de ez nem 2016-ben fog bekövetkezni.

Ha nincs meg a sofőr, nincs büntetés – Nyilatkozott a rendőrség

Az ORFK közlése szerint a közterület-felügyelet kameráival nem lehet az objektív felelősség alapján bírságolni.

Kiderült, hogyan úszható meg az 50 ezres bírság

Lehet egy módja annak, hogyan kerülhető el a közterület-felügyelők által kiszabott 50 ezres bírságok kifizetése.

Durva rekord a magyar autópályákon

Az előző évhez képest 2016-ban jelentősen nőtt a bliccelő autósok ellen indított pótdíjas eljárások száma Magyarországon.

BMW M8: új legenda születik

Az 5-ös és 7-es szériákkal közös padlólemezre épül a leendő BMW 8-as szuperkupé. Már az M-verzióját tesztelik.

Targoncás oktatófilm, csak erős idegzetűeknek

Nagyon kel vigyázni, nehogy egy lehulló tapétavágó beleálljon a fejedbe, mikor épp leveszed a kobakot.

F1: Rajzfilm készült Vettel futamgyőzelméről

Elindult az új szezon, megérkezett a MiniDrivers első rajzfilmes összefoglalója is.

Különös autót fotóztak a Ferihegyi reptérnél

Olvasók küldte a fotókat, ilyet nem látni túl sűrűn itthon. Persze előfordul.

Nézd meg, hogy kell helyesen használni a körforgalmat

Remek kis animáció demonstrálja, hogyan is kell használni a többsávos körforgalmat.

F1: Dokumentumfilm-sorozatban égeti magát a McLaren

Rosszabbkor nem is készülhetne film a csapat és a versenyzők színfalak mögötti munkájáról, de a McLaren és az Amazon idén mégis erre készül.

Titkok az új Suzukiról

Stratégiát váltott a Suzuki: míg a kifutó Swift formaterve alig tér el elődjétől, az új jóval kevésbé hasonlít rájuk. A design részleteiről a főtervezőt kérdeztük.

F1: Wehrlein dicséretet, és nem kritikát érdemel

A Sauber csapatfőnöke, Monisha Kaltenborn keményen kritizálta azokat, akik kritikát fogalmaztak meg az Ausztrál Nagydíjtól visszalépett Pascal Wehrleinnal szemben.

A főnök még több Verstappent akar az F1-be

A Forma-1 motorsportért felelős igazgatója, Ross Brawn arról álmodik, hogy a közeljövőben még több Max Verstappen versenyez majd a sorozatban.

Élesben veti be elektromos haszonjárműveit a Mercedes

Bár még nincs sorozatgyártásra alkalmas elektromos változat a Vitóból és a Sprinterből, mégis élesben tesztelhetik őket a következő években.

F1: Ha gyors a Ferrari, Vettel marad

A Ferrarinak akkor van a legnagyobb esélye a Sebastian Vettellel való szerződéshosszabbításra, ha gyors autót adnak alá. De mi lesz Räikkönennel a felpörgött Vettel mellett?

F1: A kis Schumacher is világbajnok lenne

Michael Schumacher fia, Mick édesapját tekinti a bálványának, így ő is szertne a Forma-1-es világbajnoki címig jutni.

F1-es motorértekezletre megy az Audi

Német sajtóértesülés szerint a jelenlegi motorgyártók mellett a Volkswagen-csoport egyik képviselője is ott lesz a Forma-1-es erőforrások jövőjét illető pénteki megbeszélésen.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.