Öt dolog, amit tudnod kell a Ladáról

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.12.30. 16.00

Összeszedtünk öt plusz egy kulcsfontosságú szót a márka történelméből, amit érdemes mindenkinek ismernie, aki visszavárta a Ladákat.

Idén autós szempontból az év eseménye, hogy új importőrrel visszatért hazánkba a Lada. Összeszedtünk öt plusz egy kulcsfontosságú szót a márka történelméből, amit érdemes mindenkinek ismernie, aki visszavárta a Ladákat.

XXIII. kongresszus

Az SZKP, a Szovjetunió Kommunista Pártjának XXIII. kongresszusára vonatkozik. 1966 tavaszán ültek össze a szovjet és a baráti országokból meghívott elvtársak, hogy “lenini szellemben, mértéktartó meggondoltsággal, a realizmus talaján” folytatódjék a tanácskozás.
 

1966 tavaszán, a XXIII. SZKP-kongresszus döntött róla, hogy felépítik a világ egyik legnagyobb autógyárát a FIAT 124 licencgyártására

Ezen a kongresszuson döntött arról az egykori világhatalom vezető testülete, hogy a népgazdaság-fejlesztés keretében, nem háttérbe szorítva az ideológiai munka kérdéseit és a pártépítést, felépítik a világ egyik legnagyobb autógyárát. Partnerként az olasz FIAT-ra, típusként az 1967-es Év Autójának választott 124-esre esett a választás.

Lagyja

Úgy tartja a fáma, legalábbis a Nyelv és Tudomány szerzője, hogy az új autók nevét keresgélve “valaki kinézett az ablakon, meglátta a Volga túlpartján a Zsiguli hegyet, és azt mondta: elvtársak, legyen az autó neve Zsiguli. És lőn. Ezt a nevet azonban a külföldi vásárlók nehezen tudták kiejteni. Ezért a nevezett elvtárs ismét kinézett az ablakán, és megpillantott egy fából készült, régi típusú volgai vitorláshajót, egy lagyját a vízen. És hogy a külföldiek is ki tudják mondani, Lada lett az autó új neve. Ez a hajótípus látható az autó emblémáján is.”

Volgai vitorláshajó a Lagyja, ami az exportautók nevét és az emblémát is ihlette


Szputnyik

Mifelénk a szó a világ első műholdjáról ismert, az űrkorszakot 1957-ben megnyitó és a NATO-hatalmakat megrémisztő műholdról. A labdaformájú, négy rádióantennával ellátott alumíniumgolyóról nevezte el a gyár a hazai piacra szánt Samarákat.
 

Szputnyiknak hívták az orosz, majd szovjet belpiacon a Samarát. A szputnyik jelentése útitárs, akárcsak a trabanté

A szovjet, majd orosz belpiacon a keresztmotoros kompakt autó 1991-ig futott “Szputnyik” (útitárs) néven, amikor megjelent a szedán változat. Ekkor a lépcsőshátú megörökölte a Szputnyik nevet, a ferdehátú pedig Samara lett. Az 1984-ben bemutatott típus gyártása 2013-ban fejeződött be. Érdekes, hogy a Trabant szó magyarul ugyanúgy útitársat jelent, akárcsak a szputnyik.

Togliatti

Ma már a Lada-gyár helyszíne alighanem ismertebb, mint a közelében lévő település nevét adó férfi. A városnév ugyanis Palmiro Togliattai (e: toljáti) olasz kommunista vezér nevéből ered, akit többen Sztálin csatlósának tartanak. Az olasz pártvezető halála után, az ő tiszteletére keresztelték át a Lada-gyárnak otthont adó települést Togliattira a korábbi Sztavropolról. A Volga-menti városban a gyárépítés 1967-ben indult, 1970 augusztusában már sorozatban készültek az autók.

20 éve népszavazáson úgy döntött Togliatti lakossága, hogy nem veszik vissza a Sztavropol nevet. Van egy másik Sztavropol is, ez a Volga-menti város. Kép: Szabó-Jilek Ádám


VAZ

Aki kicsit ismeri az ex-szovjet autóipart, váratlanul sok járműgyár nevének végén akad Z-betűre. Ilyen a KRAZ, a GAZ, a BelAZ és az AvtoVAZ is. A Z minden esetben a zavod, azaz üzem szó rövidítése, a VAZ feloldása pedig Volzsszkij Avtomobilnij Zavod, azaz Volgai Autógyár.

Bónusztrack: 341

Egy középhaladó Lada-rajongó nyilván tudja, hogy a Nivából készült dízelmotoros változat. A PSA Peugeot Citroën 1,9 literes, szívó és turbós dízelmotorjával elsősorban a nyugat-európai exportországokat célozta meg a gyár.

VAZ, tehát Volzsszkij Avtomobilnij Zavod, azaz Volgai Autógyár. Kép: Szabó-Jilek Ádám

Létezett azonban saját fejlesztésű dízelmotor is a klasszikus orrmotoros-hátsókerekes korszakban. A VAZ 341 volt az alapmotor, 1529 köbcentivel. Szívó változatban 48 lóerőt és 78 Nm nyomatékot lehetett hadra fogni, így az autó mozgására nehéz volt hatni a gázpedállal. A Zsiguli.hu fórumtémájában bukkantam adatokra az erősebb változatokról. A Zsiguli-motortömb elején “a szíjas vezérlés miatt alakítottak, de a blokk többi része egyezik a 03-as blokkal. Kezdetben maradt a dízelnél is a 80-as löket és a 76-os furat, de ez elég gyenge volt (48 LE, 78 Nm), és megkapta a benzines 84 mm-es főtengelyét, az eredmény 1524 cm3, 54 LE, 92 Nm. Majd jött a turbós verzió: 65 LE, 122 Nm 2500-as fordulaton. Aztán jött a furatnövelés 82 mm-re. Az eredmény: 1774ccm, 75 LE, 145 Nm 2300/percen. A 2107-es 1,5-ös TD, 25 mp alatt volt 100-on és 127 km/ó volt a vége, de a fogyasztása nem volt rossz: 60 km/órás sebességnél 3,9 l/100 km, 90 km/ órás sebességnél 5,7 l/100 km, 110 km/ órás sebességnél 6,9 l/100 km.

Kommentek

  • hova

    A hasamat fogtam, annyit nevettem. Egy aranyosan kapkodó, de láthatóan törekvő-megbicsakló, majd újra erőre kapó cikk /?/-t olvastam és eszembe jutott az a sok-sok kaland a Zsigulival és “gyermekeivel” Szörényi Úr! Feltételezem, hogy meg sem született a kérdéses kongresszus évében, de egy összetett mondattal “átugrott” kb. 40-50 évet. Tetszett azért, kérem, nehogy félre értse- hiszen nemsokára Szilveszter van! Boldog Új Esztendőt kívánok!!

Nem a fáradtság okozhatta a magyar buszbalesetet

Magyar sofőrök vezették azt az autóbuszt, mely neki hajtott egy felüljàró tartóoszlopànak Olaszorszàgban.

Megszületett a Forma-1-es sztárbébi

Világra jött a Red Bull-csapatfőnök Christian Horner és az egykori Spice Girls-tag Geri Halliwell közös gyermeke.

F1: Így csapat Hülkenberg a Renault-val

Nico Hülkenberg a Force Indiát elhagyva 2017-től a Renault első számú pilótájaként folytatja F1-es pályafutását. Az új autóra még egy hónapot várnia kell, de a tavalyi modellel már ment pár kört. Panorámavideó.

Transitokkal küzd London levegőjéért a Ford

A Ford szerint nagyban csökkentené a városban, csúcsidőben futkorászó furgonok villanyosítása a levegő minőségének javulását.

Hiánypótoló oktatóvideó: hogyan töltsük fel az Alfa 4C-t ablakmosóval

Három elemből álló tölcsér és csavarhúzó is szükségeltetik ahhoz, hogy ablakmosóval töltsük fel a gyönyörű Alfa Romeo 4C-t.

F1: 2020-tól annyi Silverstone-nak?

A silverstone-i pályát tulajdonló BRDC cáfolta, hogy 2019-ben utolsó alkalommal rendeznék meg a Brit Nagydíjat.

Könnyfakasztóan csodálatos, V12-es motorpornó egy Toyota orrából

Ritkán látni ilyen formában a Toyota csodálatos V12-es motorját, pedig a hangja mellett a látvány is szívet melengető.

Szállítórobotokkal kacérkodik a Mercedes-Benz

Mit keresnek a robotok egy Sprinter rakterében? Hány szállítórobotot képes elnyelni egy furgon? Mindkét kérdést megválaszoljuk!

Így néz ki egy csoportos autómentés Oroszországban

Az oroszok senkit nem hagynak az út szélén, ha kell kézi erővel húzzák ki a bajba jutott autóst.

Ilyen az, amikor nem múlik el nyomtalanul a gyerekkor

Gigantikusra nőtt, V8-assal hajtott játékszerrel ment vásárolni ez az amerikai bácsi

Luxusautó gyűjteménnyel együtt eladó ez a hatalmas villa

Hatalmas luxusvilla 250 millió dollárért keres új gazdát, benne medence és mozi mellett pazar autógyűjtemény is található.

Vin Diesel máris lebuktatta a brutális Dodge-ot?

A pokolian erős Dodge Challenger csak áprilisban mutatkozik be hivatalosan, de a Halálos Iramban filmek forgatásán már előfordulhatnak álcázatlan példányok.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.