70 éves a Typ1. Na, jó, a széria VW Bogár

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.12.30. 10.00

1945-ben, karácsony elmúltával kezdődött a Volkswagen Bogár tényleges sorozatgyártása. 21 millió darabig jutott a Typ1.

1945 decemberének legvégén, a hitlerei bukása utáni első karácsony után kezdődött a Volkswagen Bogár sorozatgyártása. Tehát épp 70 éve gördültek le az első példányok a wolfsburgi gyár futószalagjáról. A kocsit a náci rezsim eredetileg az alattvalók népautójának szánta és fel is építették a KdF-Wagen gyártására hivatott modern üzemet, az autógyár azonban haditermelésre állt át, amíg 1945 áprilisában az Egyesült Államok katonái meg nem szállták.

21 millió készült 2003 nyaráig

1945-ben mindössze néhány tucat autót gyártott az üzem, de a brit fennhatóság alatt működő gyár ezzel az 55 autóval is reményt adott a világégés utáni újrakezdéshez. A gyárat felügyelő brit haderő még abban az évben 20 000 autóra adott le megrendelést, főleg saját szervezetük működtetésére, kisebb részben a lakosság orvosi ellátásának biztosítására. A termelés a nyersanyaghiány miatt 1946-ben nemigen lépte át a havi 1000 darab Volkswagent.
 

Amikor a wolfsburgi üzem 1949-ben visszakerült német tulajdonba, a Volkswagen-gyár káprázatos felfutással vált a gazdasági csoda, a Wirtschaftswunder részévé. A jellegzetes kisautó a világ szinte minden pontjára eljutott, gyártását csak 2003 júliusában fejezte be a mexikói üzem Pueblában. Összesen mintegy 21 millió Bogár készült szerte a világon.

Érdemes megemlíteni, hogy a farmotoros jármű alapkonstrukciója a magyar származású Barényi Béla nevéhez köthető, akit a biztonsági, összecsukló kormányoszlopról és a szintén életmentő, gyűrődőzónákkal körülvett, merev utasterű autó elvéről ismer a világ. Ferdinand Porsche Barényi terveit lenyúlva adta be 1934-ben a Birodalmi Közlekedési Minisztériumhoz egy népautó dokumentációját, amit a náci propagandagépezet el is nevezett KdF-kocsinak (Kraft durch Freude – Erő az öröm révén).

Nem hívták Bogárnak

Eredetileg a kocsit nem hívták bogárhátúnak illetve a Bogár megfelelőjének az adott nyelven, legyen az Käfer (német), Bug (USA-angol), Coccinelle (francia) és így tovább. Az autó neve egyszerűen Volkswagen Typ1, amit követett a Typ2 kisteherautó, ismertebb nevén a T1-es Transporter.


Egykor a New York Times szerzője nevezte galacsinhajtó bogárnak az autót, ami német eredetiben (Mistkäfer) trágyabogárnak hangzik. Bár a saját nyelvén az egész világ Bogárnak hívta, a gyári szóhasználatban sokáig tilos volt Bogarat emlegetni: a Volkswagen Typ1 beceneve csak az 1970-es évek elejétől jelent meg a reklámokban.

Kommentek

Ismét csökken az üzemanyag ára

Szerdán folytatódik az üzemanyag árának csökkenése, ezúttal a gázolaj lesz olcsóbb.

Tarlós véget vet az autósok rommá bírságolásának

Tarlós István szerint változtatni kell a közterület-felügyeletek szellemiségén az autósok bírságolását illetően, a főpolgármester módosítást is kezdeményez az ügyben.

Kátyúba hajtott a Ferrarival, az önkormányzat fizetni fog

Jótékony célra ajánlotta fel az önkormányzattól kapott kártérítést a kátyúban megsérült Ferrari után tulajdonosa.

Fokozatosan szorulnak ki az autók Londonból

London polgármestere hatékony lépéseket tesz a levegő minőségének javítása érdekében. Most az iskolák környékéről tiltotta ki az autókat.

Tipikus példája a “megkímélt BMW, nyugdíjas orvostól eladó” hirdetésnek

Látszólag nem lett baja az autónak, de xDrive ide vagy oda, ezt akkor sem erre találták ki. Ez kínzás.

F1: Alonso így izmozott Hamiltonnak

Fernando Alonso az Ausztrál Nagydíj előtt még egészen jó kedvében volt.

F1: A Mercedes orrára koppintottak

A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari sikerétől hangos a Forma-1-es idénynyitó, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj másnapján.

F1: A McLaren kikéri magának a mercis pletykát

A McLaren szerint szó sincs arról, hogy a csapat fontolgatná a Honda kipöckölését a versenyképesebb Mercedes-motorért cserébe.

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

F1: Räikkönen nem bírja a tempót?

Kimi Räikkönen nem volt igazán versenyképes az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarinál többet várnak tőle, de vajon képes lesz-e hozni?

F1: Az újonc is beszólt a McLarennek

Fernando Alonso után újonc csapattársa, Stoffel Vandoorne is azt nyilatkozta, hogy a McLaren-Hondáé a leglassabb autó a mezőnyben.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

F1: Vizsgálják a melbourne-i pályainváziót

Bár egyesek ünnepelték, hogy a nézők az Ausztrál Nagydíj leintése után bemehettek a pályára, a Nemzetközi Automobil Szövetség kivizsgálja az egyértelműen veszélyes esetet.

Bicikli 11 millióért, nooormális?!

A jacht után most itt a Bugatti-kétkerekű: a PG bringája műszakilag is odateszi magát, de 39 ezer dolláros ára azért így is magas.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.