70 éves a Typ1. Na, jó, a széria VW Bogár

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.12.30. 10.00

1945-ben, karácsony elmúltával kezdődött a Volkswagen Bogár tényleges sorozatgyártása. 21 millió darabig jutott a Typ1.

1945 decemberének legvégén, a hitlerei bukása utáni első karácsony után kezdődött a Volkswagen Bogár sorozatgyártása. Tehát épp 70 éve gördültek le az első példányok a wolfsburgi gyár futószalagjáról. A kocsit a náci rezsim eredetileg az alattvalók népautójának szánta és fel is építették a KdF-Wagen gyártására hivatott modern üzemet, az autógyár azonban haditermelésre állt át, amíg 1945 áprilisában az Egyesült Államok katonái meg nem szállták.

21 millió készült 2003 nyaráig

1945-ben mindössze néhány tucat autót gyártott az üzem, de a brit fennhatóság alatt működő gyár ezzel az 55 autóval is reményt adott a világégés utáni újrakezdéshez. A gyárat felügyelő brit haderő még abban az évben 20 000 autóra adott le megrendelést, főleg saját szervezetük működtetésére, kisebb részben a lakosság orvosi ellátásának biztosítására. A termelés a nyersanyaghiány miatt 1946-ben nemigen lépte át a havi 1000 darab Volkswagent.
 

Németországban 1978-ban, Mexikóban 2003-ban futott ki a Bogár gyártása. Az első retro-utódot 2011-ben leváltotta az aktuális generáció

Amikor a wolfsburgi üzem 1949-ben visszakerült német tulajdonba, a Volkswagen-gyár káprázatos felfutással vált a gazdasági csoda, a Wirtschaftswunder részévé. A jellegzetes kisautó a világ szinte minden pontjára eljutott, gyártását csak 2003 júliusában fejezte be a mexikói üzem Pueblában. Összesen mintegy 21 millió Bogár készült szerte a világon.

Érdemes megemlíteni, hogy a farmotoros jármű alapkonstrukciója a magyar származású Barényi Béla nevéhez köthető, akit a biztonsági, összecsukló kormányoszlopról és a szintén életmentő, gyűrődőzónákkal körülvett, merev utasterű autó elvéről ismer a világ. Ferdinand Porsche Barényi terveit lenyúlva adta be 1934-ben a Birodalmi Közlekedési Minisztériumhoz egy népautó dokumentációját, amit a náci propagandagépezet el is nevezett KdF-kocsinak (Kraft durch Freude – Erő az öröm révén).

Nem hívták Bogárnak

Eredetileg a kocsit nem hívták bogárhátúnak illetve a Bogár megfelelőjének az adott nyelven, legyen az Käfer (német), Bug (USA-angol), Coccinelle (francia) és így tovább. Az autó neve egyszerűen Volkswagen Typ1, amit követett a Typ2 kisteherautó, ismertebb nevén a T1-es Transporter.

A farmotoros jármű alapkonstrukciója a magyar származású Barényi Béla nevéhez köthető


Egykor a New York Times szerzője nevezte galacsinhajtó bogárnak az autót, ami német eredetiben (Mistkäfer) trágyabogárnak hangzik. Bár a saját nyelvén az egész világ Bogárnak hívta, a gyári szóhasználatban sokáig tilos volt Bogarat emlegetni: a Volkswagen Typ1 beceneve csak az 1970-es évek elejétől jelent meg a reklámokban.

Kommentek

F1: Ilyen lehet a narancsszínű McLaren

Egyre valószínűbbnek tűnik, hogy Ron Dennis eltávolítása után a McLaren régi-új színt ad az autójának, visszatér a narancs. Egy grafikus már meg is álmodta, milyen lehet Alonso új autója.

F1: Helyet találtak a Red Bull-ifjoncnak

Bár Forma-1-es lehetőséget nem kapott a Red Bulltól, versenyülést azért szeretek a GP2 tavalyi bajnokának, Pierre Gaslynak 2017-re. Japánban folytatja.

Őrületes középmotoros Golf eladó, amcsi V6-ossal

Ha éppen van felesleges 1,7 milliód valami őrültségre, akkor ne keress tovább, megtaláltad. Persze a szállítás nem lesz egyszerű, és az NKH-nak is lesz egy-két szava hozzád.

Mazda MX-5 azoknak, akik nem szeretik az MX-5-öt

Biztonságérzetet adó fix C-oszloppal, a bezártság érzetét adó kemény targatetővel, komfortot adó automata váltóval is vehetnek mostantól kis Mazda roadstert azok, akik alapvetően nem is szeretik a roadstereket.

F1: Hondára vált a Sauber?

Német sajtóértesülés szerint a Sauber-csapat 2018-ra a Honda erőforrásaira válthat.

Mobillal szoktatnak le a vezetés közbeni mobilozásról

A kezdő vezetők virtuális szemüveg segítségével tanulhatják meg, hogyan reagáljanak a balesetveszélyre, és egyúttal megtapasztalhatják a helytelen viselkedés drasztikus következményeit.

Csökkent a győri Audi teljesítménye

Csökkent az Audi Hungaria Motor Kft. teljesítménye 2016-ban, 2015-höz képest 95 882 motorral és 37 231 járművel kevesebbet gyártott a cég.

F1: Alonso nem fél a szuperújonctól

A McLarennél idén bemutatkozik a GP2-t 2015-ben sosem látott fölénnyel megnyerő Stoffel Vandoorne. Fernando Alonso elismeri a képességeit, de nem tart az ifjonctól.

Csirkebuszként élednek újjá az amerikai iskolabuszok

Guatemalában számos amerikai iskolai busz kezd új életet. Az úgynevezett csirkebuszokon azonban résen kell lenniük a turistáknak.

Rábólintottak a Forma-1 megvételére

A Forma-1 kereskedelmi jogainak felvásárlására készülő amerikai Liberty Media részvényesei kedden jóváhagyták az üzletet.

F1: Na ki jelentkezett be Bottas üléséért?

A Mercedeshez igazolt Valtteri Bottas felszabadult williamses helye is vonzó volt: a pilóta honfitársa, Heikki Kovalainen négy év távollét után is szívesen visszatért volna az F1-be a kedvéért.

Meglepő autót fotóztak az M5-ösön

Vajon ki vesz amerikai piacra gyártott Passatot itthon, mikor állítólag futóműve rosszabb konstrukció, mint az európaié? Ennyivel olcsóbb lenne?

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.