Elkészült az örökké tartó autó

Local Motors

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.12.23. 11.00

A 3D-nyomtatott autójáról híres Local Motors azt állítja, a Jövő Autója (ha ők készítik) akár otthoni hobbibarkácsolással is örökké életben tartható.

Az arizonai Local Motors már tavaly felhívta magára a figyelmet, amikor egy gyártástechnológiai szakkiállításon a börze helyszínén, két nap alatt “kinyomtattak” egy komplett városi kisautót. A 3D-nyomtatás alapvető szemléletbéli különbsége a hagyományos gyártással szemben, hogy nem forgácsolással-darabolással, hanem anyagveszteség nélküli építéssel állítja elő a termékeket.

Ebben a takarékossági, ha tetszik, zöld szellemben az LM3D munkanéven fejlesztett elektromos autó úgy készül, hogy örökké tartson. Természetesen lesznek elhasználódó, kopó-fogyó alkatrészek ebben a kocsiban is, de a gyártó állítása szerint az autó minden egyes porcikája egyedileg cserélhető, könnyen, egyszerűen, akár otthoni körülmények között is. A nyomtatott alkatrészek (ezek teszik ki a kocsi alkatrészeinek 3/4-ét; a villanymotort és az akkut értelemszerűen nem lehet nyomtatással, műanyagból elkészíteni) pedig akár otthon is előállíthatók.

Mivel a 3D-nyomtatás háztartási léptékű technológiája is robbanásszerűen terjed világszerte, nem tűnik túlzásnak a Local Motors állítása: a jövő korszerű autóival nem hal ki az otthoni barkácsolás, sőt; aki akarja, nemcsak beszerelheti, hanem akár maga el is készítheti otthon az elöregedett, megrongálódott alkatrészeket.

Egy ilyen autó szinte olyan mértékben újulhat meg újra és újra, mintha élne, sőt, fejlődne. A házilag cserélhető elemeket ugyanis a fejlesztések ütemében frissebbekre lehet váltani, folyamatosan. És ezek a fejlesztések sem kizárólag a gyártóhoz köthetők: a Local Motors “nyílt forráskódú” terméknek szánja autóit, amelyhez ugyanúgy bárki fejleszthet elemeket, kiegészítőket, ahogy az androidos készülékekre is szabadon lehet applikációkat írni. A gyártó állítása szerint ez az egész nem valami fura sci-fi írói álom. Az LM3D fejlesztése jelenleg a töréstesztekre való felkészülésnél jár, ha minden jól megy, 2017-ben az első barkácsoló szellemű vásárlók 53 ezer dolláros megcélzott áron át is vehetik az első autókat.

15 millió forint ugyan elég soknak tűnik egy ilyen furcsa kis műanyag dűne-buggyért, de ha egy örökké tartó autót kapunk ennyiért, már egész más képleteket kell használni a TCO-számításokhoz.

Kommentek

  • szaboata

    Velorex look 4 keréken.

  • tomsimpson

    Emisszió 2.0! Környezetkímélőnek beállított környezetszennyezés a köbön!

    Ahogy én látom:
    Az autó nem örök életű, hanem otthon legyárthatóak az alkatrészei. Ez attól jobb, hogy nem kell a szerelőnek, vagy a gyártónak fizetni, de ettől nem lesz környezetkímélőbb.
    Már csak azért sem, mert az elhasználódott anyagot nem lehet újra beolvasztani, mint a fémek esetében, hanem (ami a műanyag legnagyobb hátránya) évezredek alatt fog valamilyen kelet-afrikai tengerparton lebomlani.
    Az elektromos hajtás szintén parasztvakítás.
    Az elektromos áram (amivel az akksit fel lehet tölteni) jelentős többségét fosszilis tüzelőanyaggal állítjuk elő, tehát attól, hogy maga az autó nem füstöl, CO2 még bőven keletkezik, csak máshol.
    Hogy mennyi? Nyilván, az energia minél több átalakuláson megy keresztül, annál több a veszteség, tehát egész biztosan több, mint ha helyben lenne elégetve a tüzelőanyag, amiből közvetlenül mozgási energia nyerhető.
    Szóval amíg nem szélerőművekkel vagy majdani fúziós energiával vannak feltöltve az akksik, addig hazugság környezetkímélésről beszélni.
    További indok, hogy amíg egy belsőégésű motort, ha “kifekszik” kivonnak a forgalomból, és egyszerűen beolvasztják, addig egy akkumulátor veszélyes hulladéknak minősül.

    Szóval akármilyennek is látja a jövőt a Local Motors, én azt látom, hogy a technológia egyre kifinomultabb=könnyebben romlik, és használódik. Tehát egyre gyakrabban kell autót cserélni. Jelenleg ez a tendencia. A 2006 körül berobbanó gazdasági válság okozta az ilyen irányú fejlesztéseket.
    Sok gyártó csődbe ment, a megmaradtaknak az egyetlen esélye, hogy rövidebb élettartamú autókat gyártsanak.
    Szóval nem árt a dolgok mögé nézni, mi mért történik, és nem csak bólogatni, felületes ismeretek alapján.
    A Porsche évtizedekkel ezelőtt legyártott olyan autót, aminek majdnem minden egyes eleme újrahasznosítható volt, és 30(!!!) év garanciát vállalt rá! Csak ugye senkinek nem érdeke, hogy egy autó problémamentesen kiszolgáljon egy emberöltőt.
    Ha ezt valaki túlszárnyalja, és életképesen a piacon tartja, akkor majd elismerően bólintok.
    Addig meg csak mosolygok. :)

  • SMate

    Magyarországon is elég szép kezdeményezések vannak a környezetbarát járművek készítésére. https://www.youtube.com/watch?v=CuaWwrzG_lE

Változnak a sebességhatárok

Lassabban autózhatunk több fontos főúton és egy autópályán, utóbbin az állapota miatt. Az illetékesek folyamatosan változtatják a megengedett tempót – ha szükséges.

F1: Hamilton új tetkót varratott magára

Lewis Hamilton új tetoválással kezdte az évet.

Bottas: Szoros lesz Hamiltonnal!

A világbajnok Nico Rosberg helyére igazolt Valtteri Bottas úgy véli, szoros lesz a verseny közte és Lewis Hamilton között, de tudnak majd együttműködni. A finn pilóta első F1-es győzelmére hajt a Mercedesnél.

F1: Fontos vizsgán felelt meg a fejvédő

Az FIA a bevezetés előtt álló fejvédő rendszerrel is szimulálta Fernando Alonso hatalmas 2016-os bukását.

Hivatalos, Massa visszatér a Forma-1-be

Dőlnek a dominók: mostantól egyértelmű, hogy Valtteri Bottas a Mercedesnél folytatja, ugyanis a Williams-csapat hivatalosan is bejelentette, hogy szerződést kötöttek Felipe Massával 2017-re.

F1: Hivatalosan is megvan Rosberg utódja

A Williams hétfőn hivatalosan is bejelentette Felipe Massa visszatérését, ezzel az is végérvényesen eldőlt, hogy Valtteri Bottas lesz Lewis Hamilton új csapattársa.

Ime az új Citroën C3, ami nem csak feltűnő

Az utóbbi években nem volt ennél fontosabb típus a francia márkánál, az egyedi stílussal hódító C3-nak a városi kisautók népes mezőnyében kell helytállnia.

F1: Megmenekülhet a sereghajtó?

Pár napja maradt a csődbe jutott Manor-csapatnak a túlélésre, de úgy tudni, van már érdeklődő, megmenekülhet az alakulat.

Jön az elektromos Master

Nem lesz átlagon felüli a hatótávja, de azért megpróbálkozik vele a Renault az európai piacon.

F1: Rénszarvas húzta a világbajnokot

A kétszeres F1-világbajnok Mika Häkkinen a hétvégén megházasodott, a szertartás végén igen rendhagyó, de nagyon stílusos módon távozott a pár.

F1: A Ferrarival együtt jön az új McLaren

A McLaren-Honda is bejelentette 2017-es modelljének leleplezési időpontját, a Ferrarival egy napon mutatják majd be új autójukat. Régi-új szín kerülhet a járgányra?

F1: Hivatalos, hogy Wehrlein a Saubernél folytatja

A Sauber hivatalosan is bejelentette 2017-es felállását. Ahogyan arra hetek óta számítani lehetett, Pascal Wehrlein lesz Marcus Ericsson csapattársa.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.