Elkészült az örökké tartó autó

Local Motors

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.12.23. 11.00

A 3D-nyomtatott autójáról híres Local Motors azt állítja, a Jövő Autója (ha ők készítik) akár otthoni hobbibarkácsolással is örökké életben tartható.

Az arizonai Local Motors már tavaly felhívta magára a figyelmet, amikor egy gyártástechnológiai szakkiállításon a börze helyszínén, két nap alatt “kinyomtattak” egy komplett városi kisautót. A 3D-nyomtatás alapvető szemléletbéli különbsége a hagyományos gyártással szemben, hogy nem forgácsolással-darabolással, hanem anyagveszteség nélküli építéssel állítja elő a termékeket.

Ebben a takarékossági, ha tetszik, zöld szellemben az LM3D munkanéven fejlesztett elektromos autó úgy készül, hogy örökké tartson. Természetesen lesznek elhasználódó, kopó-fogyó alkatrészek ebben a kocsiban is, de a gyártó állítása szerint az autó minden egyes porcikája egyedileg cserélhető, könnyen, egyszerűen, akár otthoni körülmények között is. A nyomtatott alkatrészek (ezek teszik ki a kocsi alkatrészeinek 3/4-ét; a villanymotort és az akkut értelemszerűen nem lehet nyomtatással, műanyagból elkészíteni) pedig akár otthon is előállíthatók.

Mivel a 3D-nyomtatás háztartási léptékű technológiája is robbanásszerűen terjed világszerte, nem tűnik túlzásnak a Local Motors állítása: a jövő korszerű autóival nem hal ki az otthoni barkácsolás, sőt; aki akarja, nemcsak beszerelheti, hanem akár maga el is készítheti otthon az elöregedett, megrongálódott alkatrészeket.

Egy ilyen autó szinte olyan mértékben újulhat meg újra és újra, mintha élne, sőt, fejlődne. A házilag cserélhető elemeket ugyanis a fejlesztések ütemében frissebbekre lehet váltani, folyamatosan. És ezek a fejlesztések sem kizárólag a gyártóhoz köthetők: a Local Motors “nyílt forráskódú” terméknek szánja autóit, amelyhez ugyanúgy bárki fejleszthet elemeket, kiegészítőket, ahogy az androidos készülékekre is szabadon lehet applikációkat írni. A gyártó állítása szerint ez az egész nem valami fura sci-fi írói álom. Az LM3D fejlesztése jelenleg a töréstesztekre való felkészülésnél jár, ha minden jól megy, 2017-ben az első barkácsoló szellemű vásárlók 53 ezer dolláros megcélzott áron át is vehetik az első autókat.

15 millió forint ugyan elég soknak tűnik egy ilyen furcsa kis műanyag dűne-buggyért, de ha egy örökké tartó autót kapunk ennyiért, már egész más képleteket kell használni a TCO-számításokhoz.

Kommentek

  • szaboata

    Velorex look 4 keréken.

  • tomsimpson

    Emisszió 2.0! Környezetkímélőnek beállított környezetszennyezés a köbön!

    Ahogy én látom:
    Az autó nem örök életű, hanem otthon legyárthatóak az alkatrészei. Ez attól jobb, hogy nem kell a szerelőnek, vagy a gyártónak fizetni, de ettől nem lesz környezetkímélőbb.
    Már csak azért sem, mert az elhasználódott anyagot nem lehet újra beolvasztani, mint a fémek esetében, hanem (ami a műanyag legnagyobb hátránya) évezredek alatt fog valamilyen kelet-afrikai tengerparton lebomlani.
    Az elektromos hajtás szintén parasztvakítás.
    Az elektromos áram (amivel az akksit fel lehet tölteni) jelentős többségét fosszilis tüzelőanyaggal állítjuk elő, tehát attól, hogy maga az autó nem füstöl, CO2 még bőven keletkezik, csak máshol.
    Hogy mennyi? Nyilván, az energia minél több átalakuláson megy keresztül, annál több a veszteség, tehát egész biztosan több, mint ha helyben lenne elégetve a tüzelőanyag, amiből közvetlenül mozgási energia nyerhető.
    Szóval amíg nem szélerőművekkel vagy majdani fúziós energiával vannak feltöltve az akksik, addig hazugság környezetkímélésről beszélni.
    További indok, hogy amíg egy belsőégésű motort, ha “kifekszik” kivonnak a forgalomból, és egyszerűen beolvasztják, addig egy akkumulátor veszélyes hulladéknak minősül.

    Szóval akármilyennek is látja a jövőt a Local Motors, én azt látom, hogy a technológia egyre kifinomultabb=könnyebben romlik, és használódik. Tehát egyre gyakrabban kell autót cserélni. Jelenleg ez a tendencia. A 2006 körül berobbanó gazdasági válság okozta az ilyen irányú fejlesztéseket.
    Sok gyártó csődbe ment, a megmaradtaknak az egyetlen esélye, hogy rövidebb élettartamú autókat gyártsanak.
    Szóval nem árt a dolgok mögé nézni, mi mért történik, és nem csak bólogatni, felületes ismeretek alapján.
    A Porsche évtizedekkel ezelőtt legyártott olyan autót, aminek majdnem minden egyes eleme újrahasznosítható volt, és 30(!!!) év garanciát vállalt rá! Csak ugye senkinek nem érdeke, hogy egy autó problémamentesen kiszolgáljon egy emberöltőt.
    Ha ezt valaki túlszárnyalja, és életképesen a piacon tartja, akkor majd elismerően bólintok.
    Addig meg csak mosolygok. :)

  • SMate

    Magyarországon is elég szép kezdeményezések vannak a környezetbarát járművek készítésére. https://www.youtube.com/watch?v=CuaWwrzG_lE

Megtalálod a Bentley-t ezen a 60 ezer megapixeles fotón?

A világ egyik legnagyobb fényképét készíttette el a Bentley. A technológia a NASA-tól származik, a téma pedig a világ egyik legdrágább felnőtt játszótere: Dubaj.

Váratlan magyar konkurenst kapott a McDonalds

Különleges töltőállomást mutatott be a MOL, Kelet-Közép-Európában elsőként a drive through szolgáltatást vezetnek be rajta.

Visszanyal a fagyi: jogsértés miatt hőbörög Kína

A kínai Chery Automobile Co. panaszt tett a helyi szabadalmi szervezeteknél: el akarják érni, hogy a Mercedes elektromos almárkája ne használhassa az EQ nevet.

Csalással vádolják a Fordot

Elégedetlen ügyfelek csoportos pert indítottak a Ford ellen, mert legizmosabb autójuk pont arra nem alkalmas, amire hirdették.

F1: Jövőre eltüntetik a cápauszonyokat

A Forma-1 állandó versenyigazgatója szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség 2018-ra betilthatja az idén visszatért légterelőket. Charlie Whiting a Verstappen-szabályról is beszélt.

Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

Mesterséges nappali fénnyel segítenék a kamionsofőröket

A Daimler azon töri magát, hogyan tudna a természetes fényhez hasonló világítást teremteni a kamionokban. Szerintük a fényszegény fülkék rossz hatással vannak a sofőrök teljesítményére.

Legendás Ford Escort cserélt gazdát 72 millió forintért

A Ford Escort Mk I raliváltozatából nem sok maradt meg gyári állapotban, ezért ritka kincs a gyűjtők körében. Néhány napja cserélt gazdát az egyik patika állapotú példány.

Paddockforradalom a Forma-1-ben

Folytatódik a Forma-1 megújítása, az új tulajdonos, a Liberty Media döntése alapján az idei évtől korlátozott számban a paddockba szóló belépőket is piacra dobnak.

F1: Csak a fejeket figyeljük!

Holnap az Ausztrál Nagydíj szabadedzéseivel megkezdődik a 2017-es Forma-1-es szezon. Mutatjuk a versenyzők idei sisakjait, hogy tudjuk, mikor kit látunk a pályán.

Fény derült a nyírségi permetező vonat titkára

Az összeesküvés hívők azonnal Chemtrail-t kiáltanak, ezért megkérdeztük a MÁV-t, mi is folyik ebből a vonatból.

Forma-1-es kvíz profiknak és tanulékony kezdőknek

Kened-vágod az F1-es pilóták fontos és érdekes statisztikáit? Ha igen, ha nem, itt egy kérdezz-felelek, amiből a lexikon-agyú rajongók is tanulhatnak. Tedd próbára magad!

F1: A Mercit “biztosan érdekli” Vettel

A Red Bull-fejes Helmut Marko kezdi a kavarást, azt mondja, a Mercedest egyértelműen érdekli a ferraris Sebastian Vettel 2018-as szerződtetése.

Adnál ennyi pénzt egy Bentley-másolatért?

A Bentley Continental GT-replika Ford Mustang-alapra épült, a kivitelezéssel nincs is nagy gond, de azért látszik, hogy ez csak másolat. Kérdés, hogy megér-e ennyi pénzt.

Keménytetőt kapott a Mazda MX-5

A klasszikus kanavász és a furmányos eltűnő targa után itt a harmadik tetővariáció. Sajnos nem veheti meg bárki.

F1: Rajthoz állhat Wehrlein Melbourne-ben

Rajthoz állhat a melbourne-i Forma-1-es idénynyitón Pascal Wehrlein, a Sauber német pilótája, miután az orvosok megadták neki az engedélyt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.