Az arizonai Local Motors már tavaly felhívta magára a figyelmet, amikor egy gyártástechnológiai szakkiállításon a börze helyszínén, két nap alatt “kinyomtattak” egy komplett városi kisautót. A 3D-nyomtatás alapvető szemléletbéli különbsége a hagyományos gyártással szemben, hogy nem forgácsolással-darabolással, hanem anyagveszteség nélküli építéssel állítja elő a termékeket.

Ebben a takarékossági, ha tetszik, zöld szellemben az LM3D munkanéven fejlesztett elektromos autó úgy készül, hogy örökké tartson. Természetesen lesznek elhasználódó, kopó-fogyó alkatrészek ebben a kocsiban is, de a gyártó állítása szerint az autó minden egyes porcikája egyedileg cserélhető, könnyen, egyszerűen, akár otthoni körülmények között is. A nyomtatott alkatrészek (ezek teszik ki a kocsi alkatrészeinek 3/4-ét; a villanymotort és az akkut értelemszerűen nem lehet nyomtatással, műanyagból elkészíteni) pedig akár otthon is előállíthatók.

Mivel a 3D-nyomtatás háztartási léptékű technológiája is robbanásszerűen terjed világszerte, nem tűnik túlzásnak a Local Motors állítása: a jövő korszerű autóival nem hal ki az otthoni barkácsolás, sőt; aki akarja, nemcsak beszerelheti, hanem akár maga el is készítheti otthon az elöregedett, megrongálódott alkatrészeket.

Egy ilyen autó szinte olyan mértékben újulhat meg újra és újra, mintha élne, sőt, fejlődne. A házilag cserélhető elemeket ugyanis a fejlesztések ütemében frissebbekre lehet váltani, folyamatosan. És ezek a fejlesztések sem kizárólag a gyártóhoz köthetők: a Local Motors “nyílt forráskódú” terméknek szánja autóit, amelyhez ugyanúgy bárki fejleszthet elemeket, kiegészítőket, ahogy az androidos készülékekre is szabadon lehet applikációkat írni. A gyártó állítása szerint ez az egész nem valami fura sci-fi írói álom. Az LM3D fejlesztése jelenleg a töréstesztekre való felkészülésnél jár, ha minden jól megy, 2017-ben az első barkácsoló szellemű vásárlók 53 ezer dolláros megcélzott áron át is vehetik az első autókat.

15 millió forint ugyan elég soknak tűnik egy ilyen furcsa kis műanyag dűne-buggyért, de ha egy örökké tartó autót kapunk ennyiért, már egész más képleteket kell használni a TCO-számításokhoz.