22 darab Suzuki SX4 S-Cross kezdi meg szolgálatát a mentőknél. Az Országos Mentőszolgálat tendere először eredménytelen lett, majd a műszaki elvárásokat a keretösszeghez igazítva a Magyar Suzuki járműveivel egyedül a Profile tudott érvényes ajánlatot tenni az új mentőorvosi kocsik (MOK) leszállítására.

Viszonylag magas a fényhíd, hogy jól látható legyen. A csak járó motorral aktív középső fényeket talán azok a középkorú hölgyek is észreveszik, akik keveset érzékelnek a közlekedésből maguk körül

Randevúelv

A mentőorvosi kocsik háromszemélyesek, de a jobb hátsó ülést várhatóan ritkán használják majd a mentők, legfeljebb enyhe sérültek szállítására. Ezekkel az autókkal a gépkocsivezető mellett egy orvos száll ki a helyszínre. “A MOK irányításának egyik leggyakoribb módszere az ún. randevúelv: a feladatok többségét az OMSZ alacsonyabb szintű mentőegységei látják el, indokolt esetben e mentőegységekkel találkozik (“randevúzik”) a MOK, például kiemelt szaktudást igénylő ellátások biztosítása vagy az egyéb mentőegységek ellátási problémáinak elhárítása céljából. E feladatok egy részében a helyszíni orvosi, mentőtiszti szintű beavatkozások után, a kórházba szállítás során a betegnek már nincs szüksége további mentőorvosi felügyeletre, így a MOK gyorsabban felszabadul (és ismételten bevethető), mint ha a szállítást is kötelezően végigkísérné az orvos vagy mentőtiszt” – ismertette lapunknak írt levelében a MOK működési modelljét Győrfi Pál, az OMSZ kommunikációs és pr-igazgatója.

Profile, Kistarcsa

Az autók átépítését a Profile végezte. A finn Profile Európa-szerte elismert mentőépítő vállalat, amelynek magyar leánycége Kistarcsán működik. Ebben az üzemben készült a 22 MOK. Az OMSZ és a Profile szakemberei az autó méreteihez igazítva magas fényhíddal javították a megkülönböztető jelzés láthatóságát.

Elismert mentőépítő a finn Profile magyarországi leányvállalata

Nyitott csomagtérajtóval brutális, fényes nappal is jól látható kék LED-fény jelzi a közlekedőknek a járművet. Az előre villanó fények pedig olyan észlelhetőséget biztosítanak a járműnek az eddigi tapasztalatok szerint, hogy a szirénát nem halló autósok is félrehúzódjanak.

A gyors haladás lényege ugyanis az egyenes szakaszok tempós megtétele, mert a kereszteződésekben úgyis le kell lassítania a gépkocsivezetőknek. Az átalakítás részleteiről, a rács teherbírásáról, a különleges fényerejű villogó működéséről később hosszabb cikkben számolunk be.

Hátrafelé éles LED-fény figyelmezteti az autósokat, ha a nyitott ajtó eltakarja a fényhidat

Dízelmotor, 320 Nm, de 12,0 mp 100-ig

Mindegyik mentőorvosi kocsiban 1,6 literes, 120 lóerős dízelmotor van, 320 Nm nyomatékkal, hatfokozatú kézi váltóval. Az autók gyorsulása 0-100 km/órára 12,0 másodperc, végsebességük 180 km/óra. Az S-Cross gyári vegyes fogyasztása 4,0 l/100 kilométer, ami a valós üzemben is csekély üzemeltetési költségeket ígér, a Suzukik jutányos karbantartási díjaival.

Ha érdekel a mentőzés, mindenképp olvasd el az alábbi cikket a képre kattintva. Videóval a hazai mindennapokról, ahogy kell