A Nemzeti Adó- és Vámhivatal szerint a legnagyobb forgalomnövekedést a szlovén és a román határ mellett jegyezték fel, amit visszatükröz, hogy több mint száz igény érkezett a gázolaj jövedéki adójának visszatérítésére, a visszautalt csaknem 80 millió forint nagyobb része pedig romániai gazdálkodókhoz került.

Az idei január-októberi időszakban összességében öt százalékkal, 60 millió literrel több benzin fogyott Magyarországon, mint tavaly, gázolajból pedig tíz százalékkal, 250 millió literrel többet értékesítettek.

A nagyobb üzemanyag-fogyasztás becsült forgalmi és jövedékiadó-vonzata októberben 95 milliárd forintra tehető, amely több mint egymilliárd forinttal magasabb összeg a tavaly októberinél – írta a Magyar Idők.

Az adatok alapján az idén tapasztalt üzemanyagfogyasztás-növekedést nem a lakosság, hanem elsősorban az árufuvarozási ágazat megnövekedett igénye okozta, azaz a magánszemélyekhez kapcsolódó, klasszikus benzinturizmusról nem lehet beszélni.

A legfrissebb, december 14-i adatokat figyelembe véve, ha valaki a környező országok valamelyikéből hozzánk ruccant át tankolni, és 40 liter dízelt vásárolt, akkor országtól függően 0,5-2 literrel több üzemanyagot kaphatott ugyanannyi pénzért. A 215 és 770 forint közötti összeget jelentő nyereségért Barta Judit, a GKI Energiakutató ügyvezető igazgatója szerint nem érdemes megmozdulni, legfeljebb annak érdemes odafigyelnie, aki Magyarországon dolgozik. A szakértő hozzátette, hogy március végén csak Romániában volt olcsóbb a dízel, de akkor a magyaroknak sem érte meg átmenni. Ez is azt támasztja alá, hogy a fuvarozóknak kedvező hazai adókörnyezetnek köszönhető a megnövekedett fogyasztás.