Nemrég a vezess.hu is beszámolt arról, hogy Nagy-Britanniában a Vauxhall (nálunk Opel) Zafira több példánya is rejtélyes tűzeset áldozatává vált.

A lángok minden esetben a fűtő-szellőző rendszerből csaptak elő, és több autó teljesen kiégett – a londoni tűzoltóság szerint az elmúlt két évben négyszeresére nőtt az autótüzek gyakorisága.

Bár a Vauxhall nem volt meggyőződve arról, hogy nem rajtuk kívül álló okokra vezethető vissza a mintegy 130 dokumentált tűzeset, vizsgálatot indítottak. Közel negyedmillió autó tulajdonosával vették fel a kapcsolatot, és végül 220 ezret vissza is hívtak, hogy kiküszöböljék a potenciális hibaforrást.

Időközben azonban az is kiderült, hogy nem konstrukciós hiba okozta a hibát: a fűtő-szellőző rendszer nem szakszerű javítása során a túlterhelés ellen védő hőbiztosítékot csere helyett sokszor áthidalták, így egy soron következő zárlatnál akadálytalanul túlhevülhetett a rendszer. A cseredarab nem olcsó, mintegy 13 000 forint, ám a fejlemények tükrében utólag talán mégis jobb választás lett volna, mint életveszélybe sorolni családokat.

A Vauxhall annak ellenére ingyenesen hajtja végre a javításokat, hogy a hibát harmadik fél okozta, hiszen, amint a cég elnöke elmondta, azt szeretnék, hogy ügyfeleik biztonságban érezzék magukat autójukban.

A cég műszaki szakemberei mindenesetre azt javasolják az esetlegesen érintett, de a visszahívásban még nem megjavított autók tulajdonosainak, hogy a nagy hőterheléssel járó szellőztetést (pl. szélvédő párátlanítása) a ventilátor maximális fokozatán végezzék, mivel azt külön biztosíték óvja a túlhevüléstől.