Veszélyben több százezer magyar autós jogsija

Szerző: Vezess.hu levél küldés  MTI levél küldés 
Dátum: 2015.12.15. 08.15

Egy új jogszabály szerint az alvás közbeni légzészavar is akadálya lehet a jogosítvány megszerzésének vagy meghosszabbításának.

Az intézkedés több százezer embert érinthet – írja keddi számában a Népszava. A változtatás értelmében szigorúbb orvosi alkalmassági vizsgán kell megfelelnie annak, aki jogosítványt szeretne kapni, vagy meg akarja hosszabbítani a már meglévő engedélyét.

A 2016-tól megváltozó szabályok szerint az egészségügyi alkalmassági vizsgálat – a látás-, színtévesztés-vizsgálat, vérnyomásmérés – kiegészül az alvás közbeni légzészavar szűrésével.

Az alvászavar diagnosztizálása a háziorvos feladata lesz, ő döntheti el, hogy szükség van-e részletesebb szűrésre. Miután az alvászavarok részletes kivizsgálására kevés helyen van mód, az érintettek hosszú várólistára számíthatnak.

A jogszabályt a baleseti statisztika miatt változtatták meg; míg 2011-ben 186, tavaly 290 közlekedési balesetet történt az utakon a sofőrök elalvása miatt.

Kommentek

  • Apalord

    Ismerősöm ha leül,ált. 1 percen belül elalszik és azonnal horkol. nem tartom valószínűnek, hogy mindezt majd megmondja orvosának, jogsi érvényesítéskor….Egyébként is bármilyen alvászavar diagnosztizálása csak orvos tájékoztatása után kerülhet sor.

  • Juddyt

    És ebből mennyi volt túlhajszolt kaminonos ? Mennyi volt román kamionos?

  • menőmanó

    Azokon a sofőrökön semmilyen orvosi vizsgálat nem fog segíteni, akik alvás nélkül akarnak 1500-2000km-t levezetni.

  • zoldfulu2000

    Menő: ha nincs gáz akkor valahol 1800km az egy nap levezethető legnagyobb táv, egy rendes autóval persze (tempomat alapfelétele). Én családdal 1500-at szoktam levezetni rendszerint váltás nélkül, és többnyire frissen érkezem. Van akinek persze 300 km is kihívás. Meg sok olyan autó van amiben 500-at se mennék szívesen.

  • Kempelen.

    Zöld! Ez egy orbitális hülyeség, amit írsz. Egyéne válogatja és ugyanazon egyén is teljesíthet alul vagy túl az éppen aktuális mentális és fiziológiai állapota függvényében.
    Amit írsz, azt kijelenteni olyan arrogancia, amiért 2 hét letiltás járna.

  • Marcikutya

    Egyszer Berlinből jöttem Debrecenig, 14:00-körül indultam és reggel kilecre itt voltam. Bábolnánál volt egy kétórás alvás, egy szörnyű kávé, arcmosás és onnan csak egyszer álltunk meg tankolni és pisilni Polgáron.

    Soha többet!

    Az idén reggel 7-kor Drezdából indulva este 10-re voltunk itthon egy kisebb autóval. Érdekes, ez teljesíthető volt.

  • zoldfulu2000

    Kempelen: mi ezt több mint 11 éve csináljuk, évente 6-8 szor levezetem ezt az 1200-1500km-es távot, pár éve gyerkőcökkel akik szinte jobban bírják mint mi.

    És sok embert ismerek aki ugyanezt teszi, van aki szokott is itt hozzászólni. Sőt van aki éjszaka csinálja, amit mondjuk én sem szeretek.

    Én úgy gondolom hogy egy egészséges középkorú embernek nem jelenthet gondot egy ilyen út. 50felett esetleg, vagy valami tényleg rossz autóban.

  • Sártaposó

    Hmmm. Lehet hülye vagyok, de mi a franc köze van az alvás közbeni légzészavarnak ahhoz, hogy elalszanak a volánnál????? Elmagyarázná nekem valaki?????

  • DTF

    Haziorvosnak egy kis zse, aztan mar allitja is ki a papirt. 84 eves nagyapam meg mindig vezet sajnos, pedig mar reg alkalmatlan ra, de mivel a haziorvost le lehet fizetni, igy siman evente hosszabbitjak neki…
    Es ugye ha balesetet okokzna, akkor senki sem fogja nezni h a haziorvos hibas-e vagy sem, tehat ebbol is katszik h orvosoknak kb nulla a felelossege…

  • Sinumerik

    Szerintem az orvosi alkalmassági vizsgálat nevetséges. Az orvosok annak adnak alkalmasságit aki kéri. Szerintem ez ebben a formábanez egy vicc.
    A tegnapi baleset okán elgondolkodom, pár napos jogsi és négy halott.
    Ez ám az alkalmasság.

  • Sinumerik

    Még egy gondolat. Nem tartanám egy elvetni valónak a kérdést. Vajon a kerékpárosok is alkalmasak a közlekedésben való részvételre? Nekik miért nincs alkalmassági hiszen az utóbbi időben nem egy balesetet okoztak ahol a sofőr vétlen volt.

  • Marcikutya

    A javaslatnak semmi értelme nincs, mivel senki sem fogja bevallani az orvosának, hogy van ez a problémája.

    65 év felett a jogosítvány eü. érvényességének hosszabbítását egy háromfős orvosi bizottságra bíznám. Ami most megy orvosi vizsgálat címén az egyszerűen nevetséges, de inkább félelmetes.

  • HERCULES

    Na, engem ez nem érint! :) Nekem német jogsim van és az majd akkor jár le, ha “leteszem a kanalat”!
    Ez van!

  • HERCULES

    menőmanó! Én ha nincs velem senki (családtagok) simán leveztem alvás nélkül az 1600 km-t! Ezalatt természetesen minimum egyszer meg kell állnom WC-zni és az Osztrák, valamint a magyar határon pályajegyet venni!
    De ennyi! A dolgban azért van némi csalás is mert bár kávét soha nem iszom, az utra mindíg betankolok energiaitalból (nem Redbul) ami nagyon jól bevált (nálam)!

  • multika

    Marcikutya nevű kommentelőnek üzenem, hogy 60 év alatt nem lenne szabad jogosítványt adni, mert akkor még a nemihormonok irányítják az autóvezetőt. :)

  • Marcikutya

    kedves Multika,

    tekintsünk el a kapuzárás előtti pániktól szenvedő ötvenes menedzserektől, akik éppen most dobták el a családjukat és egy piros sportkocsit vettek.

    Nem azt mondom, hogy idősek nem vezethetnek jól, édesapám 81 éves koráig vezetett, de végül rábeszéltük a vezetés feladására. Van aki fiatalon sem vezet jól, nem bírja a strapás vezetéseket.

    De azért az idősebb korban mégis az a jellemző, hogy egyre inkább nehézséget jelent a vezetés. Az általad említett fiatalkori probléma is lehetséges, bár fordított arányban és az neveléssel/büntetéssel kezelhető.

    Amúgy értettem én a humort! :-)

  • vándor

    Én kb. 40 éve jó horkoló vagyok.Kb.másfél millió km.a hátam mögött baleset mentessen.Most rá jőtt egy okos Tóni,hogy miért alszanak el a volán mögött a sofőrök csak arra nem,hogy egyszerűen nem tudják kipihenni magukat!Jogszabály előírja a pihenő időt az autonak,ami pihen is csak a gkv-nak intézendő dolgai is vannak.Hétvégi pihenők nyáron az autóban ahol melegebb van mint parkoloba,csak elájulni lehet de nem pihenni.

  • Sinumerik

    T

  • Sinumerik

    Tisztelt multika!30 fölött az autók OT rendszámot és papírokat kaphatnak. A 60 fölötti söfőröknek is ezt az eljárást javasolnám.Az ilyen típusú autókat zömmel garázsban nagy becsben tartva örzik és ápolják a kiválló állapot megörzése érdekében.Néha adott alkalommal vagy találkozóra kiviszik őket megmutatni ilyen volt a múlt.

  • Border

    Ez a törvény kicsit nagyon átgondolatlan. Az embernek önmagának tudnia kell, hogy alkalmas-e a vezetésre. Teljesen egészséges embernél is előfordulhat, hogy egy pillanatra kihagy és balesetet okoz. Ilyen alapon az emberek 80%-a biztos nem kaphatna jogsit. A rokkantak végkép nem kaphatnának, hiszen a rokkantság sok más betegséggel is járhat. Van olyan ország Európában, ahol egyszer megszerezte a jogsit az egy életre szól. Ez a kormányzat visszafelé megy nem előre.

  • Pokol

    Az ország vezetőit és a parlamenti képviselőket kellene vizsgálni mert ők aztán tudnak aludni vezetés közben. Aki elalszik az üléseken azt kirúgni a parlamentből. ők több veszélyt jelentenek a magyar társadalomra mint egy-kettő, a fáradságtó, 12-16 órás munkától meg fáradt ember. Aki csak lehet,hogy egy pillanatra lett figyelmetlen a fáradságtól. De ezek a léhűtők képesek egy egész plenális ülést is át aludni és amikor szavazni kell azt sem tudják,hogy mire csak a bekiabáló által mondott gombot nyomják meg. Na ilyenekre nincs szükségünk!!!

  • reepa

    multika – 2015.12.16 // 21:19

    az a helyzet, hogy a jelenlegi nyugdijkorhataár, 62 év….és növekszik…
    Mi lenne több 10000 gépkocsivezetővel ?

  • sforisek

    Sartaposo. Kerdesed jogos. Szerintem aki alvaskozbeni legzesi zavarban szenved annak csak felebredes utan volna szabad autoba ulni. Aki ezt a baromsagot torvenybe hozta az tudasi zavarban szenved.
    DTF. Valoszinu hogy 85 eves nagpapad meg most is jobban vezet mint te.

  • csipke

    először is az alkoholistáktól kéne végleg begyűjteni, utána a hülyéktől,nem kéne kamionokra ingyen jogsit adni,minnél idősebb az ember annál kevesebb alvás igénye, 70 évben meghatározni a felső határt, az alső meg 21 év,és semilyen szülői bele egyezésre nincs mód,hogy előbb letegye a vizsgát

  • W. A. Lacky

    Nna, megint kitalált valaki egy hétmérföldes baromságot. Csak, hogy további pénzekre lehessen lenyúlni az autósokat.

  • Venyigeszu

    Ekkora ökörséget!
    Mert aki vezetés közben elaludt, az azért aludt el, mert alvás közbeni légzészavara volt?!
    Véletlen sem azért, mert esetleg egy hete úton volt kamionosként, és a korongot cserélgetve napi 14 órákat vezetett, vagy mert előző este buliban volt, és alig aludt néhány órát…!

Tarlós vs. közterület-felügyelet 39. rész

Egyeztetés kezdődött a kerületi közterület-felügyeletek ügyében – közölte Tarlós István csütörtök délután. A főpolgármester azt javasolja, hogy a kerületekkel valamilyen társulási formában valósítsák meg a feladatot.

Siess, csak májusig adnak ingyenpénzt villanyautóra

Május elsejéig lehet pályázni az elektromos autók beszerzésére, a pályázatra 2016-ban kétmilliárd forintot biztosítottak.

Most autót nyerhetsz, ha biztonságosan közlekedsz

Játékos kampány indult a fiatalok biztonságosabb közlekedéséért, a figyelemfelhívó országos vetélkedősorozat megrendezését a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kezdeményezte.

Újabb rendőrök, akiket lehet utálni

Majd ha a Ferrari is elkezd autókat adományozni a carabinierinek, fáklyával vonulunk az olasz követség elé. Addig csak szúrósan nézünk és csúnya szavakat ismételgetünk magunkban.

F1: A Mercedes kifigurázta a saját főnökét

Az internetet elárasztó mémtenger után a Mercedes is készített egy humoros animációt asztalcsapkodó csapatfőnökéről.

F1: Kiderült, mit ronthatott el idén a Mercedes

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke elárulta, hogy az istállónak dolgoznia kell azon, hogy lefaragjon a W08-as súlyából.

F1: A híres motorguru is besegít a McLarennek

Mindent megtesz a McLaren annak érdekében, hogy úrrá legyen motorgondjain, beszervezett egy specialistát is.

Mit tud a Fiat nagy családi kombija?

Jó látni, hogy a szabadidő-autós divatőrület hullámának árjából azért kiemelkedik a józanság sziklájaként néhány olyan valóban praktikus, jó ár-érték arányú családi autó, mint például a Tipo kombi.

F1: Massa nem hiszi, hogy lelépne Alonso

Felipe Massa szerint igen valószínűtlen, hogy volt csapattársa annyira kiábránduljon, hogy a szezon közben elhagyja a McLaren-Hondát.

Áresés jön a hazai benzinkutakon

Jelentősen csökken az üzemanyagok ára szombaton a jövedéki adó változása miatt.

F1: Fél másodperc kéne a Red Bullnak

A Red Bull főnöke szerint nagyjából fél másodpercet kellene gyorsulniuk, hogy harcban lehessenek a Mercedesszel és a Ferrarival. A Renault Barcelonára, de főképp a Kanadai Nagydíjra készül fejlesztési lépcsővel.

Lehet, hogy eddig rosszul gyalogoltál

Simán lehet, hogy eddig rosszul használtad a zebrát.

F1: Minden expilóta paddockbelépőt kaphat

A Forma-1 új tulajdonosa minden korábbi F1-pilótát szívesen lát a paddockban, egyetlen feltétele lesz csak a belépő igénylésének.

Zöld energiára váltanak Európa több országában

A svéd Scania több európai országban teljesen megújuló energiára tér át a gyártás- és a szervizelés terén.

Top 10: Lakókocsik – fillérestől a 40 milliósig

A lakókocsik lehetnek ezerfélék. Kicsik, praktikusak, vagy éppen könnyűek, esetleg zsúfolva vannak extrákkal. Mutatunk pár különleges darabot.

F1: A Ferrari újra kölcsönadná a tartalékost

Olasz sajtóértesülés szerint a Ferrari a következő, kínai-bahreini dupla versenyhétvégére is a Sauber rendelkezésére bocsátotta a tartalékosát, Antonio Giovinazzit. Nem volt könnyű döntés.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.