Veszélyben több százezer magyar autós jogsija

Szerző: Vezess.hu levél küldés  MTI levél küldés 
Dátum: 2015.12.15. 08.15

Egy új jogszabály szerint az alvás közbeni légzészavar is akadálya lehet a jogosítvány megszerzésének vagy meghosszabbításának.

Az intézkedés több százezer embert érinthet – írja keddi számában a Népszava. A változtatás értelmében szigorúbb orvosi alkalmassági vizsgán kell megfelelnie annak, aki jogosítványt szeretne kapni, vagy meg akarja hosszabbítani a már meglévő engedélyét.

A 2016-tól megváltozó szabályok szerint az egészségügyi alkalmassági vizsgálat – a látás-, színtévesztés-vizsgálat, vérnyomásmérés – kiegészül az alvás közbeni légzészavar szűrésével.

Az alvászavar diagnosztizálása a háziorvos feladata lesz, ő döntheti el, hogy szükség van-e részletesebb szűrésre. Miután az alvászavarok részletes kivizsgálására kevés helyen van mód, az érintettek hosszú várólistára számíthatnak.

A jogszabályt a baleseti statisztika miatt változtatták meg; míg 2011-ben 186, tavaly 290 közlekedési balesetet történt az utakon a sofőrök elalvása miatt.

Kommentek

  • Apalord

    Ismerősöm ha leül,ált. 1 percen belül elalszik és azonnal horkol. nem tartom valószínűnek, hogy mindezt majd megmondja orvosának, jogsi érvényesítéskor….Egyébként is bármilyen alvászavar diagnosztizálása csak orvos tájékoztatása után kerülhet sor.

  • Juddyt

    És ebből mennyi volt túlhajszolt kaminonos ? Mennyi volt román kamionos?

  • menőmanó

    Azokon a sofőrökön semmilyen orvosi vizsgálat nem fog segíteni, akik alvás nélkül akarnak 1500-2000km-t levezetni.

  • zoldfulu2000

    Menő: ha nincs gáz akkor valahol 1800km az egy nap levezethető legnagyobb táv, egy rendes autóval persze (tempomat alapfelétele). Én családdal 1500-at szoktam levezetni rendszerint váltás nélkül, és többnyire frissen érkezem. Van akinek persze 300 km is kihívás. Meg sok olyan autó van amiben 500-at se mennék szívesen.

  • Kempelen.

    Zöld! Ez egy orbitális hülyeség, amit írsz. Egyéne válogatja és ugyanazon egyén is teljesíthet alul vagy túl az éppen aktuális mentális és fiziológiai állapota függvényében.
    Amit írsz, azt kijelenteni olyan arrogancia, amiért 2 hét letiltás járna.

  • Marcikutya

    Egyszer Berlinből jöttem Debrecenig, 14:00-körül indultam és reggel kilecre itt voltam. Bábolnánál volt egy kétórás alvás, egy szörnyű kávé, arcmosás és onnan csak egyszer álltunk meg tankolni és pisilni Polgáron.

    Soha többet!

    Az idén reggel 7-kor Drezdából indulva este 10-re voltunk itthon egy kisebb autóval. Érdekes, ez teljesíthető volt.

  • zoldfulu2000

    Kempelen: mi ezt több mint 11 éve csináljuk, évente 6-8 szor levezetem ezt az 1200-1500km-es távot, pár éve gyerkőcökkel akik szinte jobban bírják mint mi.

    És sok embert ismerek aki ugyanezt teszi, van aki szokott is itt hozzászólni. Sőt van aki éjszaka csinálja, amit mondjuk én sem szeretek.

    Én úgy gondolom hogy egy egészséges középkorú embernek nem jelenthet gondot egy ilyen út. 50felett esetleg, vagy valami tényleg rossz autóban.

  • Sártaposó

    Hmmm. Lehet hülye vagyok, de mi a franc köze van az alvás közbeni légzészavarnak ahhoz, hogy elalszanak a volánnál????? Elmagyarázná nekem valaki?????

  • DTF

    Haziorvosnak egy kis zse, aztan mar allitja is ki a papirt. 84 eves nagyapam meg mindig vezet sajnos, pedig mar reg alkalmatlan ra, de mivel a haziorvost le lehet fizetni, igy siman evente hosszabbitjak neki…
    Es ugye ha balesetet okokzna, akkor senki sem fogja nezni h a haziorvos hibas-e vagy sem, tehat ebbol is katszik h orvosoknak kb nulla a felelossege…

  • Sinumerik

    Szerintem az orvosi alkalmassági vizsgálat nevetséges. Az orvosok annak adnak alkalmasságit aki kéri. Szerintem ez ebben a formábanez egy vicc.
    A tegnapi baleset okán elgondolkodom, pár napos jogsi és négy halott.
    Ez ám az alkalmasság.

  • Sinumerik

    Még egy gondolat. Nem tartanám egy elvetni valónak a kérdést. Vajon a kerékpárosok is alkalmasak a közlekedésben való részvételre? Nekik miért nincs alkalmassági hiszen az utóbbi időben nem egy balesetet okoztak ahol a sofőr vétlen volt.

  • Marcikutya

    A javaslatnak semmi értelme nincs, mivel senki sem fogja bevallani az orvosának, hogy van ez a problémája.

    65 év felett a jogosítvány eü. érvényességének hosszabbítását egy háromfős orvosi bizottságra bíznám. Ami most megy orvosi vizsgálat címén az egyszerűen nevetséges, de inkább félelmetes.

  • HERCULES

    Na, engem ez nem érint! :) Nekem német jogsim van és az majd akkor jár le, ha “leteszem a kanalat”!
    Ez van!

  • HERCULES

    menőmanó! Én ha nincs velem senki (családtagok) simán leveztem alvás nélkül az 1600 km-t! Ezalatt természetesen minimum egyszer meg kell állnom WC-zni és az Osztrák, valamint a magyar határon pályajegyet venni!
    De ennyi! A dolgban azért van némi csalás is mert bár kávét soha nem iszom, az utra mindíg betankolok energiaitalból (nem Redbul) ami nagyon jól bevált (nálam)!

  • multika

    Marcikutya nevű kommentelőnek üzenem, hogy 60 év alatt nem lenne szabad jogosítványt adni, mert akkor még a nemihormonok irányítják az autóvezetőt. :)

  • Marcikutya

    kedves Multika,

    tekintsünk el a kapuzárás előtti pániktól szenvedő ötvenes menedzserektől, akik éppen most dobták el a családjukat és egy piros sportkocsit vettek.

    Nem azt mondom, hogy idősek nem vezethetnek jól, édesapám 81 éves koráig vezetett, de végül rábeszéltük a vezetés feladására. Van aki fiatalon sem vezet jól, nem bírja a strapás vezetéseket.

    De azért az idősebb korban mégis az a jellemző, hogy egyre inkább nehézséget jelent a vezetés. Az általad említett fiatalkori probléma is lehetséges, bár fordított arányban és az neveléssel/büntetéssel kezelhető.

    Amúgy értettem én a humort! :-)

  • vándor

    Én kb. 40 éve jó horkoló vagyok.Kb.másfél millió km.a hátam mögött baleset mentessen.Most rá jőtt egy okos Tóni,hogy miért alszanak el a volán mögött a sofőrök csak arra nem,hogy egyszerűen nem tudják kipihenni magukat!Jogszabály előírja a pihenő időt az autonak,ami pihen is csak a gkv-nak intézendő dolgai is vannak.Hétvégi pihenők nyáron az autóban ahol melegebb van mint parkoloba,csak elájulni lehet de nem pihenni.

  • Sinumerik

    T

  • Sinumerik

    Tisztelt multika!30 fölött az autók OT rendszámot és papírokat kaphatnak. A 60 fölötti söfőröknek is ezt az eljárást javasolnám.Az ilyen típusú autókat zömmel garázsban nagy becsben tartva örzik és ápolják a kiválló állapot megörzése érdekében.Néha adott alkalommal vagy találkozóra kiviszik őket megmutatni ilyen volt a múlt.

  • Border

    Ez a törvény kicsit nagyon átgondolatlan. Az embernek önmagának tudnia kell, hogy alkalmas-e a vezetésre. Teljesen egészséges embernél is előfordulhat, hogy egy pillanatra kihagy és balesetet okoz. Ilyen alapon az emberek 80%-a biztos nem kaphatna jogsit. A rokkantak végkép nem kaphatnának, hiszen a rokkantság sok más betegséggel is járhat. Van olyan ország Európában, ahol egyszer megszerezte a jogsit az egy életre szól. Ez a kormányzat visszafelé megy nem előre.

  • Pokol

    Az ország vezetőit és a parlamenti képviselőket kellene vizsgálni mert ők aztán tudnak aludni vezetés közben. Aki elalszik az üléseken azt kirúgni a parlamentből. ők több veszélyt jelentenek a magyar társadalomra mint egy-kettő, a fáradságtó, 12-16 órás munkától meg fáradt ember. Aki csak lehet,hogy egy pillanatra lett figyelmetlen a fáradságtól. De ezek a léhűtők képesek egy egész plenális ülést is át aludni és amikor szavazni kell azt sem tudják,hogy mire csak a bekiabáló által mondott gombot nyomják meg. Na ilyenekre nincs szükségünk!!!

  • reepa

    multika – 2015.12.16 // 21:19

    az a helyzet, hogy a jelenlegi nyugdijkorhataár, 62 év….és növekszik…
    Mi lenne több 10000 gépkocsivezetővel ?

  • sforisek

    Sartaposo. Kerdesed jogos. Szerintem aki alvaskozbeni legzesi zavarban szenved annak csak felebredes utan volna szabad autoba ulni. Aki ezt a baromsagot torvenybe hozta az tudasi zavarban szenved.
    DTF. Valoszinu hogy 85 eves nagpapad meg most is jobban vezet mint te.

  • csipke

    először is az alkoholistáktól kéne végleg begyűjteni, utána a hülyéktől,nem kéne kamionokra ingyen jogsit adni,minnél idősebb az ember annál kevesebb alvás igénye, 70 évben meghatározni a felső határt, az alső meg 21 év,és semilyen szülői bele egyezésre nincs mód,hogy előbb letegye a vizsgát

  • W. A. Lacky

    Nna, megint kitalált valaki egy hétmérföldes baromságot. Csak, hogy további pénzekre lehessen lenyúlni az autósokat.

  • Venyigeszu

    Ekkora ökörséget!
    Mert aki vezetés közben elaludt, az azért aludt el, mert alvás közbeni légzészavara volt?!
    Véletlen sem azért, mert esetleg egy hete úton volt kamionosként, és a korongot cserélgetve napi 14 órákat vezetett, vagy mert előző este buliban volt, és alig aludt néhány órát…!

Megbuktatták a Forma-1 urát, távozik Bernie Ecclestone

A Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media elmozdította pozíciójából az F1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t, ezt maga az angol üzletember jelentette be hétfő este.

F1: Vettel már úgy beszél, mint Räikkönen

Sebastian Vettel hamar kiesett a Bajnokok Tornája egyéni versenyében még szombaton.

Fejét vették egy Ladának a somogyi tolvajok

A Patalom külterületén lebukott fatolvajok hatósági jelzés nélküli Ladájától kicsordul a könny az ember szeméből, írja a sonline.hu, és nagyon igazuk van.

F1: Verstappen nem akar a legfiatalabb bajnok lenni

Max Verstappent nem különösebben érdekli, hogy akár ő is lehet az F1 történetének legfiatalabb bajnoka, ez a rekord nem motiválja.

Koros buszokkal szállítanák az utasokat Szeged környékén

Akár 16 éves buszokat is bérelne a DAKK alvállalkozója, mely főleg Szeged környékén tevékenykedik.

Télen igazán jó a habos kefélés

Télen is fontos az autómosás, sőt talán még fontosabb, mint a nyári hónapokban. De vajon milyen eredményt érhetünk el az egyszerű önkiszolgáló autómosóban szorgoskodva? Sima gőzborotva a habkefe ellen!

Töröljék el a kék zászlókat az F1-ben!

A felügyelőként dolgozó expilóta, Derek Warwick szerint egy az egyben el kellene törölni a kék zászlókat a Forma-1-ben.

F1: Rosberg ijesztő hobbit választott

A Forma-1-ből tavaly év végén világbajnokként visszavonult Nico Rosberg örül, hogy végre szabadon síelhet. Nem tanult Michael Schumacher esetéből?

Már szupersportkocsikat is érint a légzsákbotrány

Ferrarikat és McLareneket is találunk a hibás Takata légzsákok miatt indított visszahívás-sorozat legújabb ütemében.

F1: Körmenetekkel riogat a Pirelli

A Pirelli motorsportfőnöke nem biztos abban, hogy az új szabályok feldobják majd a Forma-1-es versenyzést.

Mindig is imádtad a 007-est? Akkor ez tetszeni fog.

Ez a patent kis infografika összeszedte James Bond kedvenc autóit, és néhány tudnivalót róluk.

Ezek a legjobb használt dízelek

A brit Diesel Car magazin kielemezte a piacot, és összeállította kedvenc használt autóinak listáját. Szerintük ma ezeket érdemes megvenni Európában másodkézből.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.