Mostantól nem húznak le a horvát autópályán

Szerző: Vezess.hu levél küldés  MTI levél küldés 
Dátum: 2015.12.11. 14.00

Kétszáz embert bocsátanak el a HAC-ONC, a horvát állami autópályák karbantartását és az útdíjszedést végző vállalattól hűtlen kezelés miatt.

Az alkalmazottak évek óta sikkasztottak a fizetőkapuknál, a lebukástól pedig a középvezetők védték meg őket – írta a Vecernji List című horvát napilap pénteken. Az újság azt állítja: az alkalmazottak névtelen leveleiből az is kiderül, hogy a menedzsment kényszerítette rá a dolgozókat a lopásra, munkahelyükért cserébe.

A visszaélésekről videofelvételek is készültek. Ahol nem volt kamera, ott a pénzügyi jelentésekből látszik a csalás – írta a lap, majd néhány példát is felhozott: egyik reláción, amelyért 222 kunát kell fizetni, a jelentés szerint valaki 3000 eurót fizetett, az alkalmazott pedig 22 368 kuna visszajárót vett ki a kasszából, amely valószínűleg valaki zsebében landolt. A cikk említést tesz arról is, hogy a Bregana és Rupa szakaszokon mindössze 6, illetve 5 kunába kerül az autópályadíj. A külföldi turisták azonban sokszor kuna helyett 5 vagy 6 eurót fizettek, visszajárót azonban soha nem kaptak.

A több száz alkalmazottat érintő, többmilliós csalásra azután derült fény, hogy az idén a HAC-ONC teljes igazgatóságát lecserélték, akik valószínűleg úgy döntöttek, véget vetnek a korábbi gyakorlatnak – vélte az újság.

A horvát kormány ez év márciusában elállt az autópályák koncesszióba adásától. A kabinet által kiírt tavaly lezárult pályázatra több külföldi befektető is kötelező érvényű ajánlatot tett, de a közvélemény nyomására – lakossági kezdeményezésre összegyűlt a népszavazás kiírásához szükséges mennyiségű aláírás – a kormány mégis elállt a tervétől, mint ahogy a matricás rendszer bevezetésétől is.

Az autópályákat kezelő vállalatok továbbra is fizetésképtelenek, és a csődeljárás szélén állnak. Az állam kedvezőtlen, rövid távú hiteleket vett fel magas kamattal, és most nem tudja fizetni azokat. 2014-ben a horvát autópályák vállalat (HAC) és a rijeka autópálya vállalat (ARZ) kötelezettségei körülbelül egymilliárd euróra rúgtak.

A horvát kormány csütörtökön újabb 200 millió euró értékű hitelt hagyott jóvá a HAC-nak az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Banktól (EBRD). Ezt azzal magyarázták, hogy a HAC-nak 2016-ban 466 millió euró törlesztőrészletet és 109 millió euró kamatot kell kifizetnie a korábban felvett kölcsönből, amelyet a vállalat saját bevételeiből nem tud fedezni.

Kommentek

Nagy lebukás, tényleg sok a magyar gyorshajtó

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is.

Jön a 30-as korlátozás lakott területeken?

Violeta Bulc, az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa szerint érdemes lenne szigorúbban korlátozni a sebességet lakott területen.

Harmadik üléssort kap a Honda CR-V

Az új generációs Honda CR-V fedélzetén mostantól akár heten is utazhatnak. Egyetlen bökkenő van csupán: a sokszemélyes verziót csupán egy piacon forgalmazzák.

Marad Rexton a SsangYong csúcsmodellje

Nem várta meg a világpremiert a SsangYong, idő előtt bemutatott két képet a múlt héten beharangozott nagy szabadidő-modelljéről.

F1: Bahreinben dől el, mi is van az előzésekkel

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint meg kell várni a Bahreini Nagydíjat az előzésekkel kapcsolatos végleges elemzésekhez.

F1: Vérfürdő készül a középmezőnyben

Az első három csapat kiléte világos, de a best of the rest pozíciójáért 2017-ben öldöklő csata folyhat a Forma-1-es középmezőnyben. Ki van előrébb, ki bírja tovább a fejlesztési versenyt?

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

F1: Alonso még öt évig maradhat?

A McLaren-Honda jelenlegi versenyképessége mellett az sem lenne meglepő, ha Fernando Alonso féltávnál kiszállna, de a wokingi csapat főnöke azt reméli, sokáig marad még a kétszeres bajnok spanyol.

Lauda: Bottas máris bizonyított

A Mercedes-csapat elnöke az Ausztrál Nagydíj után úgy látja, hogy jól választottak Valtteri Bottasszal, a finn elődje, Nico Rosberg szintjén van.

Ezt a vizsgát soha nem fogja elfelejteni egyik tanulóvezető sem

Amikor az oktató közli, hogy a vizsgán egy másik autót fognak vezetni, már ott elkezdődik a para, aztán meglátják milyen autó, és picit kikészülnek.

Életveszélyes előzés után bosszúálló üldözés Békésben

Többször írtunk már a defenzív vezetési stílus életmentő hatásáról. Mert rengeteg idióta van az utakon, és ha lesüllyedünk a szintjükre, és belemegyünk egy adok-kapok szituációba, akkor azzal csak magunkat, és utasainkat veszélyeztetjük.

Jöhet a rendszeres magyar KRESZ-vizsga

Egy hazai kutatás szerint az autósok 40 százaléka úgy látja, hogy a sofőröknek javára válna, ha időközönként újra kellene vizsgázniuk KRESZ-ből.

Ennyire olcsón még senki nem jutott hozzá Lamborghinihez, pláne nem ilyenhez

Mondjuk 5 dollárt pont megér ez a szénné égett Lamborghini Huracan. Egy fillérrel sem többet.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.