Alakul a gigabotrány a Renault dízelmotorjai körül

Szerző: Vezess.hu levél küldés  MTI levél küldés 
Dátum: 2015.11.25. 08.45

Svájcban elvégzett vizsgálatok szerint a Renault Espace dízelmotorjának nitrogénoxid-kibocsátása akár 25-szöröse is lehet a megengedett értéknek.

A Deutsche Umwelthilfe (DUH) nevű német környezetvédő civil szervezet megbízásából az alkalmazott tudományok berni egyetemén (BFH) végeztek vizsgálatokat az Espace 1,6 literes, az Euro 6-os szabványnak megfelelő dízelmotorral felszerelt változatával. A hat teszt eredményeit kedden hozták nyilvánosságra.

Jürgen Resch, a DUH igazgatója kedden Berlinben tartott sajtótájékoztatóján kiemelte: azért végeztették el a svájci vizsgálatokat, mert a dízelmotoros Renault Espace valós károsanyag-kibocsátása más tesztek során is ijesztő mértékű volt.

“Ha az autó motorja nem hideg, hanem meleg volt, a tesztpadokon végzett minden mérés során olyan mennyiségű káros anyagot bocsátott ki, amelyet még soha nem tapasztaltunk” – mondta.

A berni laboratóriumi vizsgálatok során a Renault Espace nitrogénoxid-kibocsátása 13-25-szörös mértékig haladta meg az engedélyezett, 80 milligramm/kilométer mennyiséget, így legrosszabb esetben kilométerenként 2,06 gramm nitrogén-oxiddal szennyezte a levegőt.

“Az 1980-as évek vége, azaz az európai kibocsátási szabványok elfogadása óta nem láttunk ilyen magas szintet. Hihetetlen, hogy állítólag korszerű autók, amelyek ennyire szennyezik a levegőt, manapság is közlekedhetnek az utakon” – fogalmazott Axel Friedrich közlekedési szakértő.

A Volkswagen német autógyártó konszern károsanyag-kibocsátási botrányának kirobbanása után a Deutsche Umwelthilfe közölte: részletes információi vannak arról, hogy szinte minden német autógyártó, azaz nemcsak a Volkswagen, hanem a Daimler, a BMW és az Opel is meghamisította dízelmotoros autók károsanyag-kibocsátási értékeit. A Daimler és a BMW azonnal visszautasította ezt az állítást.

Egy hónapja a német környezetvédő civil szervezet a BHF-en elvégzett vizsgálatokra hivatkozva azt állította, hogy az Opel egyik legkedveltebb modellje, az Opel Zafira 1,6 literes dízelmotorral felszerelt változata “bizonyos helyzetekben” akár 17-szeresen is átlépi a nitrogén-oxid kibocsátásának megengedett értékét. Az Opel azóta sem reagált erre a vádra, amelyet a keddi berlini sajtótájékoztatón megismételtek a DUH vezetői.

Kommentek

  • Guevara

    Amíg a gyártókat jogilag csak a tesztciklus alatt mérhető kibocsájtási értékek kötik, ezeknek a “valós” körülmények közötti méricskéléseknek csak lejárató szerepük lehet.

  • v_johny

    Ez az egész semmi más csak szimpla bohóckodás (mindegy hogy VW, Renault vagy bárki). A hatóságok rákényszerítenek a gyártókra olyan követelményeket/elvárásokat, amiket tisztán nem lehet teljesíteni az adott motorokkal. Lehet rajtuk csiszolgatni (fejlesztgetni), de az egyre szigorúbb értéketeket nem tudják kihozni a kisebb módosításokkal, generációról-generációra egy alapjaiban új motorcsalád fejlesztése finanszírozhatatlan (sőt, talán az idő is kevés egy tisztességes család megalkotására). Pontosabban biztosan van az a pénz amiből megoldható, de ha azt tovább hárítják a vevőkre, akkor lesz csodálkozás hogy mennyibe is kerül az új modell. Sőt, lassan az ezen motorok működési lehetőségeik/tartományaik határokat is elérik, ahonnan ez a technológia nincs tovább, hiába akarjuk egy dízel motortól elvárni hogy annyira legyen szennyező mint egy hibrid. Ennek technikai határai/akadályai vannak, és/vagy akkora költség hogy az nem vihető a piacra. Tehát lehet az bármilyen gyártó terméke (VW, Renault de akár MB, BMW is vagy bármi), legyen benzines vagy dízel, az értékeket csak laborkörülmények között tudják. Ha kivisszük a közútra/valós körülmények közé, megpakoljuk majd megtankoljuk valami lőrével, rákötünk egy lakókocsit és nekieresztjük valami hegyi szerpentinnek, lehet csodálkozni a mért értékeken.

  • G-Shock

    @ Guevara – 2015.11.25 09:38

    Ez olyannyira így van, hogy gyakorlatilag minden ilyen teszt kizárólag lobbicélokat szolgál. Amikor anno megalkották az első kibocsátást szabályozó normákat, nem is annyira titkoltan nem pusztán a környezetvédelem, hanem Európa kőolajfüggésének enyhítése is cél volt. Ezzel indirekt módon akartak hatni a fogyasztásra.

    A szabályozást a kábítószerekkel kapcsolatos jogszabályokhoz tudnám hasonlítani, ahol a tiltott hatóanyagok listája alapján minősül valami kábítószernek. Ez egy kötött felsorolás. Ami benne van az, ami nincs, nem az.

    A a kibocsátás és a fogyasztás mérése jelenleg kizárólag tesztciklusok alapján zajlik, amik mintegy modellezik a valós körülményeket. Azt lenne fontos feltüntetni és hangoztatni, hogy ezeknek eleve nem sok közük van a hétköznapi használathoz, már csak azért sem, mert ha valaki pl elkezdi rugdosni a gázpedált, a motor soha nem lesz képes optimális égést produkálni.

    Miért van laboratórium mégis? Azért mert objektív, megismételhető és objektív adatokat ad. Egymás között összehasonlíthatóakká válnak a kocsik. És itt van a kutya elásva. A VW azért lóg ki a sorból, mert ők ezeket a teszteredményeket hamisították meg, hogy ezzel tegyenek szert jogtalan piaci előnyre. És ebben áll a nagyon durva csalás faktor.

    A többi gyártóra csupán azt lehet ráolvasni, hogy az X gramm/km értékeket adott körülmények közt nem produkálta. Ellenben mivel a tesztmódszer ismert, akárcsak a törésteszteknél, fel lehet készíteni rájuk a kocsit.

    Az IIHS (insurance institute for highway safety) amerikai szervezet által végzett kis átfedéses törésteszteknek (small overlap crash test) is lehetne legalább ekkora botrány a vége, mégsem lett. Csatotnájukon (https://www.youtube.com/channel/UCQ7rCjQe2LSyl9uT7A9Zr4g) tucatjával vannak összeroppanó kocsik azok közül, amiket biztonságosnak titulálnak.

    Egyszóval, amíg fix tesztek lesznek, addig a fix tesztnek megfelelő autókat fognak gyártani. Ez az elvárás, tehát ezt gyártanak. Aki még ezt is elcsalja, azzal szemben viszont fel kell lépni, és nem szabad hagyni, hogy lejáratással elbagatellizálja a csalását.

  • Szabi5

    Adblue rendszer ha épp nem üzemel csodák vannak, pedig aki kicsit is ismeri a rendszer működését, az tudja, hogy bizonyos körülmények együttállása szükséges ahoz, hogy edblue is kerüljön a levesbe. anélkül meg ugye…

  • mojszipupi

    Nincs modern dízelt gyértó cég jelenleg a világon, aki a hivatalos teszteken ne módosított vezérlő programmal felelne meg. Amit eladnak az embereknek és amivel mérnek két eltérő szoftver. Mindez teljesen legális és a kormányok pontosan tisztában vannak vele. Nekik a felmutatható kamu környezetvédelmi előírások kellenek, a vásárlóknak meg lőerő a gyértóknak profit ezáltal adóbevétel az államnak. És a kör ezzel a cinkos össze kacsintással be is zárult

  • hova

    v-johny.
    Majd amikor felnősz, lesznek gyerekeid,gondjaid lesznek a levegővel-mert most úgy érzem nincs- akkor érzed igazán, hogy “fogni kell” keményen az autók szennyezését bármilyen módszerrel is. De amíg a VW elismerten csalt, addig te “bohóckodásnak veszed. Nem az!!

  • v_johny

    hova – 2015.11.25 18:41

    Tartok tőle, hogy olyasmi kaliberű/korú embereknek vagyok a vezetője mint Te… Továbbá jó példa vagy arra, hogy az inteligencia nem kor kérdése, ne vedd magadra de ez jön le a folyamatos dilettáns hozzászólásaidból. Inkább olvass vissza, hátha leesik a lényeg. Kár sírdogálni ilyen marhaságon (nincs/nem lesz tiszta levegő a gépjárművek miatt), mert járhatsz Te bringával is (meg a sok zöld), szigoríthatod az új gépjárművek szennyezési határértékeit, kitilthatod a szennyezőbbeket a belvárosból (majd a buszok szennyeznek helyettük), attól még gyerekes azt gondolni hogy ez itt Magyarországon bármit is jelenteni fog. Sőt, az is badarság, hogy azt hiszed, hogy ezek a kibocsátási értékek (pl VW vagy most a Renault) teszik tönkre körülötted a levegő minőségét….
    Amíg 13 éves (és nem csökkenő trendet mutat) az gépjárműparkunk átlagéletkora, addig pont mindegy hogy az új modellek esetén megtörténő labormérések és a valóság hol találkozik térben és időben. Amíg egyre szennyezőbb öreg autók járkálnak fel és alá az országunkban (amik agyon vannak chip-elve), ki vannak herélve, addig te nyugodtan lobogtasd a zöld kis lobogód. Tömegek (konkrétan városok-városrészek) térnek vissza a szénnel és fával történő fűtésre, de ami még szebb, hogy minden szemetet eltüzelnek ezzel együtt. A cégek nem érintettek abban, hogy valós KIR rendszert működtessenek, az auditokra összemásolják az adatokat azt’ kész. A spec. berendezésekre nem ruháznak be, mivel nem érdekük. Ha meg is fogják őket, a bírság messze a töredéke annak a költségnek, amibe ezen beruházások kerülnek. De sorolhatnám hosszasan neked, hogy a levegő minősége mitől rossz valójában… Szóval itt max Te vagy gyerek(es felfogású), ha azt hiszed, hogy a gépjárművek kibocsájtási értékeinek gyötrésével Te ebben az országban tisztább levegőt fogsz belélegezni. Az egy dolog h a VW mit követett el (nem is erről szólt a hsz-em), tőlük függetlenül körvonalazódik végre a valóság, miszerint akármit vizsgálnak a valós körülmények közt, annak semmi köze a tesztciklus értékeihez. <= Ergo, ezek a vizsgálatok, eredmények csak bohóckodások.

Végre retteghetnek a magyar kilométeróra-csalók

Kétfordulós tárgyalásos eljárásban keres vállalkozót a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. egy olyan platform létrehozására, amely végigkíséri az autókat az újként történt eladástól a bontásig. Az adatokat bárki lekérdezheti majd.

Több millió veszélyes autót hív vissza a Toyota

Közel hárommillió autót hív vissza a Toyota a Takata légzsákok meghibásodásának kockázata miatt.

Tarlós tovább üti a köztereseket, újabb fejlemény

Tarlós István szerint az autósok bírságolását érintően nem működhetnek úgy a kerületi közterület-felügyelők, mint “a legrosszabb időkre emlékeztető önkéntes rendőrök”.

A legkomolyabb játék, amit idén látsz

A Toyota Hilux tavaly történelmi eredményt ért el: Ausztrália legnagyobb számban eladott gépkocsijaként zárta az évet.  Ennek örömére készült el az életnagyságú gyerekjáték.

F1: Minden expilóta paddockbelépőt kaphat

A Forma-1 új tulajdonosa minden korábbi F1-pilótát szívesen lát a paddockban, egyetlen feltétele lesz csap a belépő igénylésének.

Zöld energiára váltanak Európa több országában

A svéd Scania több európai országban teljesen megújuló energiára tér át a gyártás- és a szervizelés terén.

Top 10: Lakókocsik – fillérestől a 40 milliósig

A lakókocsik lehetnek ezerfélék. Kicsik, praktikusak, vagy éppen könnyűek, esetleg zsúfolva vannak extrákkal. Mutatunk pár különleges darabot.

F1: A Ferrari újra kölcsönadná a tartalékost

Olasz sajtóértesülés szerint a Ferrari a következő, kínai-bahreini dupla versenyhétvégére is a Sauber rendelkezésére bocsátotta a tartalékosát, Antonio Giovinazzit. Nem volt könnyű döntés.

F1: Ecclestone-t meghívták a Bahreini Nagydíjra

Az F1 januárban letett urát, Bernie Ecclestone-t az arab királyság koronahercege hívta meg a két hét múlva következő futamra.

A Wankel-motorral röfögő Ladáknál nincs érdekesebb orosz vas

Különc gépek életben tartói, áldás rátok! Nélkületek, elkötelezett őrültek nélkül, mi sem csodálhatnánk ezeket a gazdasági zsákutcának bizonyuló, korántsem hibátlan, de annál különlegesebb szerkezeteket.

F1: Nem tudni, mikor lesz versenyképes Honda-motor

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj megerősítette a téli tesztek tapasztalatait, miszerint továbbra is a Hondái a legrosszabb F1-es motor, de egyelőre nem tudni, mikor kaphat jobban a McLaren a japánoktól.

Szomorú látvány: itt tárolja a VW a dízelbotrány miatt visszavett autókat

A 2015-ben kirobbant VW-dízelbotrány szinte az egész világot érintette, a német gyártó pedig kénytelen volt néhány helyen visszavásárolni a “csaló” autókat.

Félelmetes hajsza az autópályán

Ez a videó olyan, mintha a Need for Speedet néznénk, abban vannak hasonló csapatos száguldások.

Jól rejti árát az óriás-Toyota

Rangrejtve járni nincs jobb egy valójában sokba kerülő, de árát ügyesen palástoló kisbusznál. A Toyota Proace az igényes Verso-kivitelben járt nálunk, tesztünkön hibái is kiderültek.

Ha nincs meg a sofőr, nincs büntetés – Nyilatkozott a rendőrség

Az ORFK közlése szerint a közterület-felügyelet kameráival nem lehet az objektív felelősség alapján bírságolni.

Targoncás oktatófilm, csak erős idegzetűeknek

Nagyon kel vigyázni, nehogy egy lehulló tapétavágó beleálljon a fejedbe, mikor épp leveszed a kobakot.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.