Turbólyukmentes turbómotor a Mazdától

Mazda CX-9

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2015.11.24. 08.00

Az új generációs CX-9 fedélzetén debütáló erőforrás takarékosabb és robbanékonyabb a jelenlegi turbómotoroknál. Maga az autó is izgalmas, ha nem is Európa-barát modell.

A Mazda Skyactiv filozófiája Európában megtagadta a turbófeltöltést, és helyette egy sor alternatív fejlesztéssel biztosított kedvezőbb emisszió/teljesítmény arányt. A cég legnagyobb hajója, a most leleplezett CX-9 esetében azonban ennél többre volt szükség, így a mérnökök mégis csak ráfanyalodtak a turbóra, igaz, azt saját szájuk íze szerint alkalmazták.

Az új Skyactiv-G 2.5T motort kifejezetten a CX-9-eshez fejlesztették ki, és egy vadonatúj, egyedülálló technológiát alkalmaz: a dinamikus nyomású turbó névre keresztelt szerkezet képes a fordulatszám függvényében változtatni a kipufogógáz erejét. Ehhez kis fordulaton kisebb átmérőjű csatornákon át vezeti a turbinához a gázokat, így viszonylag kevés kipufogógázzal is előállítható a szükséges 1,2 bar töltőnyomás.

A másik trükk a 4-3-1 konfigurációjú kipufogórendszer: a két középső henger közös leömlőbe torkollik, míg az első és a negyedik saját leömlőt kapott. Így a főtengely minden félfordulatára pontosan egy gázlöket érkezik a turbóhoz.

A további részletek a 100 fokra lehűtött kipufogógáz visszavezetése, ami 10,5:1 arányú sűrítést tesz lehetővé; ez a turbómotorok körében igen magas érték.

A motor már 2000 fordulat/perctől 420 Nm nyomatékot állít elő, maximális teljesítménye 250 LE. A mérnökök csökkentették a hajtáslánc belső súrlódását, valamint javították a modell aerodinamikáját, így 88 km/óránál a korábbi 22 helyett 18 lóerő is elég az állandó sebességű haladáshoz. A jobb gázreakciók miatt nagysebességű gyorsításnál nem szükséges visszakapcsolni, ami további megtakarításokat eredményez, ugyanúgy, ahogy a modell első- vagy összkerékhajtástól függően 90-130 kg-os tömegcsökkentése is.

Merthogy, ne feledjük, a CX-9 minden elemében vadonatúj modell, amely nem csak könnyebb, de merevebb és számottevően csendesebb is elődjénél. Az újonc 5065 mm hosszú, 3 centivel rövidebb, mint eddig, ugyanakkor a tengelytáv 5,5 centivel nőtt, így az autónak az arányai is megváltoztak.

A biztonság terén aktív vezetőtámogató rendszerek széles választékát kínálja az autó: kamera- és radarvezérelt szolgáltatások figyelik a holtteret, a követési távolságot, a vészfékezés szükségességét. A CX-9 magától fékez, hogy elkerülje a gázolást, és automatikusan megakadályozza a szembejövők vakítását.

Ha a szembejövőket nem is vakítja el, az utasokat lenyűgözi a CX-9: igényes bőrök, valódi fabetétek, finom alumínium díszíti a kocsi belterét. A formák organikusak, az anyagmegmunkálás során hagyományos mesterségek (kardművesek, gitárkészítők) mesterfogásaihoz nyúltak vissza a tervezők.

A prémium minőség ellenére mégis csak praktikus, három üléssoros szabadidőjárműről van szó, amit jó eséllyel családok fognak vásárolni. Ezért a Mazda úgy alakította ki a hátsó üléssorokat, hogy azokat akár egy gyerek is képes legyen kezelni. Ez vonatkozik a harmadik sori ülések nyitására, vagy a második üléssor előredöntésére – utóbbi úgy is megoldható, hogy nem szereljük ki az ott rögzített gyermekülést.

Kommentek

Nagy baleset történt az F1-pilóta orra előtt

Az utakon mindenki egyforma, és ugyanakkora eséllyel fut bele egy balesetbe. Még egy F1-es pilóta is.

F1: Iszonyú sokat gyorsulnak az új autók

Az FIA legfrissebb szimulációi szerint egyes kanyarokban akár 40 km/h-val is nőhet az autók sebessége 2017-ben.

Hol kapni még új autót szívómotorral?

Mind több márka törli a turbómentes motorokat, mert az EU-szabványos fogyasztásmérés a feltöltött motoroknak kedvez. A 2008-hoz azonban atmoszférikus háromhengerest is választhatnak az óvatosabbak.

F1: Nagyot lépett előre az új motorral a Renault

A Red Bull technikai igazgatója, Adrian Newey szerint a Renault nagyot lépett előre a 2017-es motorral, de nagy kérdés, hogy a riválisok mennyit haladtak.

Megvan, ne keresd tovább a belső égésről készült tökéletes videót

Láttunk már hengerfej helyett plexivel zárt motort, amiben jól látszott a robbanások sorozata. Mókás volt, de ez a videó a profi bemutatása a történetnek, egyszerűen kihagyhatatlan.

F1: Bottas szabadon versenyezhet Hamiltonnal

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda leszögezte, hogy a Nico Rosberg helyére szerződtetett Valtteri Bottas sem lesz másodhegedűs, megverheti Lewis Hamiltont, ha tudja.

F1: Felülmúlná Alonsót a McLaren-újonc

A McLarennél idén bemutatkozó Stoffel Vandoorne azt mondja, nem egyszerűen a top10-ben akar végezni, hanem győzni akar, bár azt is tudja, idén erre még nem lesz sok esélye.

F1: Bottas még nem a végleges megoldás

A Mercedes-főnök nem titkolja, hogy Valtteri Bottas helye egyelőre csak 2017-re biztos a csapatnál, a jövőre nézve bőven van opciójuk.

Rákaptak a pestiek a percdíjas villanyautókra

A GreenGo bővítette a flottája méretét, az eddigi 45 elektromos autó helyett immár 75 autót biztosít regisztrált felhasználói számára.

Horvát villanyautó verte el a Bugatti Veyront

Na jó, nem akármilyen villanyautó, hanem a Rimac Concept One, ami sorra eszi meg a szupersportautókat.

Óriási rekord a szentgotthárdi Opel-gyárban

Szentgotthárd rekordévet zárt 2016-ban: közel 630 ezer motor készült az Opel magyarországi gyárában, ami 23 százalékkal több, mint eddig bármikor.

F1: Sainzot zsákutcába vitte a Red Bull?

A Toro Rossó-s Carlos Sainz nehezen emészti meg, hogy a Red Bull nem engedte más csapathoz, miközben házon belül sincs előrelépési lehetősége.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.