Turbólyukmentes turbómotor a Mazdától

Mazda CX-9

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2015.11.24. 08.00

Az új generációs CX-9 fedélzetén debütáló erőforrás takarékosabb és robbanékonyabb a jelenlegi turbómotoroknál. Maga az autó is izgalmas, ha nem is Európa-barát modell.

A Mazda Skyactiv filozófiája Európában megtagadta a turbófeltöltést, és helyette egy sor alternatív fejlesztéssel biztosított kedvezőbb emisszió/teljesítmény arányt. A cég legnagyobb hajója, a most leleplezett CX-9 esetében azonban ennél többre volt szükség, így a mérnökök mégis csak ráfanyalodtak a turbóra, igaz, azt saját szájuk íze szerint alkalmazták.

Az új Skyactiv-G 2.5T motort kifejezetten a CX-9-eshez fejlesztették ki, és egy vadonatúj, egyedülálló technológiát alkalmaz: a dinamikus nyomású turbó névre keresztelt szerkezet képes a fordulatszám függvényében változtatni a kipufogógáz erejét. Ehhez kis fordulaton kisebb átmérőjű csatornákon át vezeti a turbinához a gázokat, így viszonylag kevés kipufogógázzal is előállítható a szükséges 1,2 bar töltőnyomás.

A másik trükk a 4-3-1 konfigurációjú kipufogórendszer: a két középső henger közös leömlőbe torkollik, míg az első és a negyedik saját leömlőt kapott. Így a főtengely minden félfordulatára pontosan egy gázlöket érkezik a turbóhoz.

A további részletek a 100 fokra lehűtött kipufogógáz visszavezetése, ami 10,5:1 arányú sűrítést tesz lehetővé; ez a turbómotorok körében igen magas érték.

A motor már 2000 fordulat/perctől 420 Nm nyomatékot állít elő, maximális teljesítménye 250 LE. A mérnökök csökkentették a hajtáslánc belső súrlódását, valamint javították a modell aerodinamikáját, így 88 km/óránál a korábbi 22 helyett 18 lóerő is elég az állandó sebességű haladáshoz. A jobb gázreakciók miatt nagysebességű gyorsításnál nem szükséges visszakapcsolni, ami további megtakarításokat eredményez, ugyanúgy, ahogy a modell első- vagy összkerékhajtástól függően 90-130 kg-os tömegcsökkentése is.

Merthogy, ne feledjük, a CX-9 minden elemében vadonatúj modell, amely nem csak könnyebb, de merevebb és számottevően csendesebb is elődjénél. Az újonc 5065 mm hosszú, 3 centivel rövidebb, mint eddig, ugyanakkor a tengelytáv 5,5 centivel nőtt, így az autónak az arányai is megváltoztak.

A biztonság terén aktív vezetőtámogató rendszerek széles választékát kínálja az autó: kamera- és radarvezérelt szolgáltatások figyelik a holtteret, a követési távolságot, a vészfékezés szükségességét. A CX-9 magától fékez, hogy elkerülje a gázolást, és automatikusan megakadályozza a szembejövők vakítását.

Ha a szembejövőket nem is vakítja el, az utasokat lenyűgözi a CX-9: igényes bőrök, valódi fabetétek, finom alumínium díszíti a kocsi belterét. A formák organikusak, az anyagmegmunkálás során hagyományos mesterségek (kardművesek, gitárkészítők) mesterfogásaihoz nyúltak vissza a tervezők.

A prémium minőség ellenére mégis csak praktikus, három üléssoros szabadidőjárműről van szó, amit jó eséllyel családok fognak vásárolni. Ezért a Mazda úgy alakította ki a hátsó üléssorokat, hogy azokat akár egy gyerek is képes legyen kezelni. Ez vonatkozik a harmadik sori ülések nyitására, vagy a második üléssor előredöntésére – utóbbi úgy is megoldható, hogy nem szereljük ki az ott rögzített gyermekülést.

Kommentek

Rózsaszín taxikkal védik a nőket

A nők biztonságos közlekedését szolgáló új taxiszolgáltatást indítanak csütörtökön Pakisztánban: a nők vezette rózsaszín taxikat telefonon vagy mobilalkalmazáson keresztül lehet megrendelni, de akár le is lehet inteni az utcán.

Van okostelefonod? Akkor ezt most imádni fogod!

Persze csak akkor, ha Te is azok közé tartozol, akik sokszor elfelejtik, pontosan hová is parkoltak. Nagyvárosban azért ez előfordul, pláne ha nincs helyismereted.

Minden autó megbukott a spanyol emissziós vizsgálaton

Spanyolországban minden vizsgált, dízelmotoros autómodell a megengedettnél több káros anyagot bocsát ki közúton.

Nem erőlteti tovább a kisautókat a BMW

Nem tervezi újabb modell fejlesztését a Mini fronthajtásos platformjára a BMW. Inkább nagyobb autóiból szeretne többet eladni.

F1: Minden, amit tudni érdemes a 2017-es szezonról

…címvédés, hiszen Nico Rosberg visszavonult. Hogy mi lesz, mi lehet az új autókat hozó új F1-es idényben, alább soroljuk. Szezonelőzetes.

Tudod, hogyan kell helyesen parkolni? Lehet, hogy nem

Mi a különbség a parkolási pótdíj és a helyszíni bírság között? Most néhány kérdésre választ adunk.

F1: Hülkenberg végre sisakot választott

Zöld vagy piros? Ma megkaptuk a választ. A Force India versenyzői is újítottak, de nincs benne sok köszönet.

F1: Hamilton thai boksszal készült a szezonra

A Mercedes-pilóta brutális kockahasat villantott a szezonnyitó előtt.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

McLaren: A Honda felejtse el a céges kultúrát!

A McLaren versenyfőnöke szerint a motorgyártó Hondának el kellene fogadnia, hogy a Forma-1 más világ, mint az autógyártás, itt mindennél fontosabb a gyorsaság és a hatékonyság.

Milliós bírságok az osztrák utakon

Vége a türelmi időszaknak, milliós bírságokat kaphatnak az osztrák utakon közlekedők, ha nem tartják be a szabályokat.

Akár Budapesten is feltűnhet az új magyar busz

Úgy tűnik, a hazai elővárosi és távolsági szegmensben a magyar Credo veszi át az Ikarus korábbi vezető szerepét. A cégnél azért Budapestről sem tettek le teljesen.

F1: Ricciardo kisiklatná a Verstappen-expresszt

Daniel Ricciardo hangsúlyozza, hogy egyelőre jó a viszonya Max Verstappennel, de az motiválja, hogy megverje a széles körben hájpolt holland tinit.

Vadállat hibridet fejleszt a McLaren

2019-ben érkezik minden idők legáramvonalasabb McLarenje. A BP23 kódjelű jármű frappáns trükkel tiszteleg az egykori F1 előtt.

A Forma-1 befutott Melbourne-be, képeken a készülődés

Itt az első képcsomag a Forma-1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíj helyszínéről. Készülődés, mókázás, szponzori rendezvények, pályabejárások Melbourne-ben.

F1: A Red Bullt sem kell félteni

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint hátrányuk egészen kicsi a Mercedeshez és a Ferrarihoz képest, és a megbízhatóság miatt sem aggódik.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.