Téli gumi – itt az ideje?

Újat, használtat, márkásat, vagy olcsó téli gumit vegyünk?

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2015.11.19. 07.00

Vajon lesz még idén tél? Tetessük már fel a téli gumit? Vagy kihúzhatjuk áprilisig a nyárival?

Egyelőre még boldogan lubickolunk a november végi tavaszban, rugdossuk a faillatú, színes leveleket, rövidujjúban ténfergünk a vakító surlófényben, de hétvégén állítólag már nyakunkon érezhetjük a tél fagyos markát. Vasárnap akár hó is eshet, és ahogy az időjárás-előrejelző oldal mondja: “Európa északkeleti területén már igazi téli az idő, több helyen napközben is fagy és gyakori a hóesés. … A következő napokban erős lehűlés kezdődik a szárazföld nyugati és középső részén is.” 
Szóval ha jó még a tavalyi téli gumi, akkor most érdemes felrakatni, sorban állás, várakozás nélkül. Hajrá!

A három csúcs és a hópehely jelzi, hogy rendes téli gumival van dolgunk

Mi az a téli gumi?

“Téli gumiabroncs”: olyan gumiabroncs, amelyen a futófelület mintázatát és szerkezetét elsősorban arra tervezték, hogy a szokásos gumiabroncsnál jobb tapadást biztosítson sárban és friss vagy olvadó hóban. A téli gumiabroncs futófelületének mintázata általában hornyokból (bordából) és/vagy a szokásos gumiabroncshoz képest nagyobb közökkel elhelyezett blokkokból áll. 
Kicsit pontosabban definiálja a téli abroncsot a 6/1990. KöHÉM rendelet, II. fejezet 36. §:
(17a) *  E rendelet alkalmazásában téli gumiabroncs az olyan gumiabroncs, amelynek
a) a gyártása során az anyagkeveréket, a futófelület mintázatát, a szerkezetét a téli időjárási körülményekhez és útviszonyokhoz választották meg annak érdekében, hogy alacsony hőmérséklet melletti rendeltetésszerű használata során fokozott kapaszkodóképességgel rendelkezzen,
b) a gyártója téli abroncsként jelölte meg az oldalfalán a következő jelölések valamelyikével: “M+S“, “M&S“, “M.S“, “MS”, “Winter“, “Winter Use” felirat, “Hópihe” ábra, “Háromágú hegycsúcs” ábra, és
c) a mintázat magassága (bordázat mélysége) meghaladja a 4 mm-t.

A Michelin FB oldalán ezzel kapcsolatban még annyi információ olvasható, hogy a “három hegycsúcs, hópihe” ikon az abroncson azt jelzi, hogy hivatalosan tesztelt és elfogadott téli gumiról van szó. Ha csupán az M+S felirat (Mud + Snow) látható az abroncson, akkor az egy olyan téli gumi, amit hivatalosan nem teszteltek téli körülmények között. Bármit is jelentsen ez.

Más keverék, más mintázat jellemzi a téli abroncsokat

Meddig jó egy téli gumi?

“A gumiabroncsok általában 35-50 ezer kilométert, vagy 4-5 telet élnek meg. Ha keveset használják és alig kopik, 8-10 éves korában akkor is illik újra cserélni, mert az anyaga ennyi idő alatt jó eséllyel elfárad, merevvé, repedezetté válik” – mondja Szabó Péter, a vezess gumiszakértője. Persze ha mostoha körülmények között tárolják, hamarabb is elöregedhet az abroncs. Tehát érdemes jól tartani.

Hová tegyük?

A legjobb, ha az abroncsokat száraz, hűvös helyen, napfénytől védve tudjuk tárolni. Ha felnin tároljuk, akkor a normális abroncsnyomásnál nagyjából 0,5 barral fújjuk keményebbre a gumikat és vagy a felninél akasztva tároljuk, vagy egy függőleges rúdra fűzzük fel őket, úgy, hogy ne érjenek egymáshoz. A meztelen gumikat állítva is eltehetjük két szezon között, de ilyenkor néha forgassuk át őket, hogy ne deformálódjanak. Persze a legjobb, ha nem kell vele tökölni, és gumicserénél egyszerűen otthagyjuk a gumisnál, viselje ő gondját a gumijainknak. Persze ez nem lesz ingyen, de talán megéri, hogy nem kell a tárolóban kerülgetni őket.

Városban ritka a tartós hó, így itt simán el lehet vegetálni a négy évszakos abronccsal is

Miért jó?

Ha nem akarunk télen az első hó megérkezésekor hanyatt fordított ganajtúróként egy helyben pörögni a parkolóban, akkor időben tegyünk téli gumit az autó alá. Általában akkor szokták javasolni a gumicserét, amikor 7 fok körülire hűl a levegő. Az unalomig ismételt tények is igazak, a hidegben a nyári használatra tervezett abroncsok megkeményednek, és képtelenek teljesíteni azokat az elvárásokat, amiknek meg kéne felelniük. Mondjuk az is igaz, hiába van a legjobb téli gumi az autón, ha a sok elakadt nyári gumis félnótás miatt más sem tud haladni. Egy felmérés szerint az európai autóvezetők 65 százaléka nem cserél gumit.

Miért rossz?

A téli gumi amellett, hogy télen zseniális, és ha leesik a hó, akkor szinte lehetetlen nélküle megmozdulni, néha kifejezetten veszélyes is lehet. Például a nyárra fent hagyott téli abroncs nagyjából ugyanannyira veszélyes, mint télen, hóban balettozni a nyári szettel. Sőt, talán még veszélyesebb, mert hó alig van pár napig, míg a nyári extrém meleg hetekig, hónapokig is eltarthat. A forró aszfalton elkenődő gumi pedig mindent csinál, csak nem tapad. 

A téli gumi csak 4mm-es barázdamélységig téli gumi

Használtat vagy újat?

Itthon a roppant árérzékeny piacon szépen fogynak a külföldről behozott, de még jó állapotban lévő abroncsok is. Ugyan mi tiszta lelkiismerettel nem ajánlanánk senkinek, hogy ilyet vegyen, de sokan bevállalják a kockázatot, amit az ismeretlen előéletű abroncs jelenthet. Persze az is igaz, hogy használt autó vásárlásakor sem cseréli le senki a gumikat a kocsin, pedig azokról sem tudni semmit. Mit éltek már át, hogyan használták, tárolták őket? Emellett nem is biztos, hogy megéri használtat venni, hiszen a gyári 8 mm körüli barázdamélység a télinél hamar eléri a kritikus 4 mm-es barázdamélységet.

Ha már újat, akkor milyet?

Ezernyi márka és típus van a boltokban, ember legyen a talpán, aki kiigazodik közöttük. Pláne, ha abba is belegondolunk, hogy a méret is számít, például egy 20 colos méretben prímán teljesítő téli abroncs 14-esként már hitvány is lehet. És persze fordítva is megtörténhet. Szerencsére vannak, akik elvégzik helyettünk a teszteket, csak el kell olvasni az eredményeket. Mondjuk itt. A teszteredményeket nézegetve tisztán látszik, hogy a névtelen, olcsó gumik jó eséllyel sokkal gyengébben teljesítenek, mint az ismert, bevált márkák termékei. Ki gondolta volna…

Mi van helyette?

A téli gumi mellett jó megoldás lehet a négy évszakos abroncs is. Bár a legtöbb szakértő úgy tartja, ezek télen is, nyáron is gyengébben teljesítenek, mint a kifejezetten egy-egy évszakra fejlesztett gumik, amolyan sehol sem igazán jó darabok. Ennek ellenére bátran ajánlható azoknak az autósoknak, akik főleg városban, nem túl extrém körülmények között autózzák végig a telet. Emellett a lustábbak, akik gyűlölnek évente kétszer gumishoz járni, azok is nyugodtan választhatják ezt a megoldást. A Michelin ráállt erre a témára, nekik olyan télen is használható, de nyáron is tökéletes gumijuk van, amely egész évben jól teljesít, így sosem éri meglepetés a vezetőt, nem kell csereberélni, illetve tárolni sem a váltás abroncskészletet. Egy egy abroncskészlet téli-nyári fel és leszerelése 6-10 ezer forintos kiadást jelent. Évente kétszer. Ötéves elhasználódással számolva ez 60-100 ezer forintos kiadást jelent, a gumi élettartama alatt.
Ennek ellenére van egy nagy előnye is a gumiváltásnak, mégpedig az, hogy így legalább az autós évente kétszer elmegy gumishoz, aki ellenőrzi a gumik állapotát, beállítja a megfelelő abroncsnyomást, és centrírozza a kerekeket. Valljuk be, máskor biztosan nem nézünk rá a gumikra, egy rendesen kiegyensúlyozott kerék pedig még a későbbi, komolyabb kiadásoktól is megmenthet.

Kommentek

  • Marcikutya

    Most kedden hajnalban lesz egy kicsit hideg (-3), de hó nem lesz. Ezután viszont csak melegebb lesz. -3 foknál még nem viszem be az erkélynövényeimet, a nyolcadikon jóval fagypont felett van.

    A téligumi ennek ellenére felkerült.

  • Marcikutya

    A Rotation márkájú téligumi nem jó.

  • Gyelasaa

    Marcikutya-
    A rotation az nem az abroncs márkája, hanem a futásirányt jelzi. :)
    Rotation=(kör)forgás

  • simonl

    marcikutya: tudom, a TDK nevu egyuttes is tiszta atveres volt :-)

Kiderült, hogyan úszható meg az 50 ezres bírság

Lehet egy módja annak, hogyan kerülhető el a közterület-felügyelők által kiszabott 50 ezres bírságok kifizetése.

Durva rekord a magyar autópályákon

Az előző évhez képest 2016-ban jelentősen nőtt a bliccelő autósok ellen indított pótdíjas eljárások száma Magyarországon.

BMW M8: új legenda születik

Az 5-ös és 7-es szériákkal közös padlólemezre épül a leendő BMW 8-as szuperkupé. Már az M-verzióját tesztelik.

Elektromos terepkupét fejleszt a Škoda

305 lóerős, összkerékhajtású hajtáslánc, 500 kilométeres hatótávolság: a Škoda Vision E magas szinten indítja a cég elektromos offenzíváját.

F1: A kis Schumacher is világbajnok lenne

Michael Schumacher fia, Mick édesapját tekinti a bálványának, így ő is szertne a Forma-1-es világbajnoki címig jutni.

F1-es motorértekezletre megy az Audi

Német sajtóértesülés szerint a jelenlegi motorgyártók mellett a Volkswagen-csoport egyik képviselője is ott lesz a Forma-1-es erőforrások jövőjét illető pénteki megbeszélésen.

Egykori KGB-s autót 4,5 millióért? Valaki?

A V8-as Tatra egy KGB-s változata került fel nemrég az eBay-re, amire most bárki licitálhat.

Nagyon jó hír jött az uniós közlekedési balesetekről

Kétéves stagnálás után tavaly ismét csökkent a halálos közúti balesetek száma az Európai Unióban.

Alonso: Nincs több kávészünet!

Fernando Alonso szerint belülről egészen nagy a különbség a korábbi és a 2017-esautók között, a kanyarsebesség elképesztő. Még a McLarenben is.

A KRESZ örök dilemmájára kerül most pont

Kiengedjem? Ne engedjem ki? Mikor engedjem ki?

Így javítanak utat Ukrajnában, nem szép látvány

A járhatatlan sártengerré változó földutakat régen gyakran töltötték fel építési törmelékkel, téglákkal, amelyet a járművek szép lassan bedolgozták a földbe, és ideig-óráig könnyebb volt a haladás.

Hivatalos: jön az új Ikarus

Cseppfolyós földgázzal (LNG) hajtott buszok gyártásába kezd az év második felében az Ikarus.

Miért csökkentették 70-re a tempót a reptéri úton?

Pár hónapja felvetettük a Budapest Közútnál, hogy tán újra kéne gondolni a repülőtéri gyorsút forgalmi rendjét. És, Isten irgalmazzon lelkünknek, újra is gondolták!

Morbid: El akarták lopni a Ferrari-alapító maradványait

Az olasz rendőrség kedden közölte, hogy sikerült meghiúsítaniuk a néhai Ferrari-alapító, Enzo Ferrari földi maradványainak ellopását. Váltságdíjra utaztak a reménybeli sírrablók.

F1: A Merci-főnökön röhög az egész internet

Toto Wolff beindította a mémgyárakat az Ausztrál Nagydíjon bemutatott asztalcsapkodásával.

Videó: Ilyen közel voltak a nézők Vettel Ferrarijához

Sebastian Vettel melbourne-i fedélzeti kamerás felvételéből látszik igazán, mennyire veszélyes volt, hogy a nézők már a levezető körön a pályára rohantak.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.