Huszonhat perc: az átlagos észak-amerikai autós ennyit időt tölt munkába járással naponta. Ez nem tűnik olyan soknak, mégis, ha összeadjuk, egy munkahét alatt 130 percet, azaz több mint két órát pocsékolunk el autónk volánja mögött színtiszta, agyzsibbasztó ingázással, anélkül, hogy akár az utazás, akár a vezetés élményében részesülhetnénk.

Az otthonunk és a munkahelyünk közötti útszakaszt a Volvo sem varázsolhatja madárfüttyös erdei szerpentinné vagy húzós sikánrengeteggé, azt viszont megteheti, hogy ezt a heti két órát (és tíz percet) visszaadja nekünk – ennek a mikéntjéről szól a Concept 26.

A Volvo leendő autonóm gépkocsiját előrevetítő tanulmány háromféle üzemmódban használható: ezek a vezetés, az alkotás és a pihenés. Az elsőt nem kell magyarázni, az utóbbi kettő pedig a robotpilóta-üzem kétféle kihasználását jelöli. Előbbi esetben hasznos munkával, utóbbiban pihenéssel töltjük azokat a perceket, amikor nem kell a vezetéssel bíbelődnünk.

A megfelelő robotmód kiválasztásakor a kormánykerék előre, az első ülések a padlókonzollal együtt hátramozdulnak, az utas előtti műszerfal-szegmensből pedig kifordul egy gigantikus multimédiás monitor. Az üléspozíció a preferált tevékenységnek megfelelően változik.

Hogy eztán mit teszünk, az nem csak rajtunk, és nem is csak a Volvón múlik: ahogy a gyár rámutatott, az autonóm mobilitás újszerű iparági együttműködéseket, üzleti lehetőségeket vet fel, és ezekkel tudni kell élni.

A Concept 26 elvileg egyetlen konkrét autót sem előlegez meg, ellenben deklaráltan arra az SPA moduláris padlólemezre épül, amelyre az XC90 és a hamarosan érkező S90 szedán is. Ez viszont azt jelenti, hogy az itt látható részletek közül néhánnyal minden bizonnyal a soron következő modellekben is találkozhatunk, ha nem előbb, hát utóbb.