A Volkswagen konszern magára vállalja a ténylegesnél alacsonyabbnak feltüntetett szén-dioxid-kibocsátási értékek miatt a járművek tulajdonosaira esetleg utólagosan háruló adófizetési kötelezettségeket.

“A Volkswagen jótáll az esetleg keletkező pótlék megfizetéséért” – tájékoztatta levélben az EU 28 tagállamának pénzügyminisztereit pénteken Matthias Müller, a konszern – a botrány kirobbanása után kinevezett elnöke.
    
A gépjárműadó összege 2009. július elseje óta a jármű szén-dioxid-kibocsátásától függ. A konszern elnöke levelében arra kérte az uniós pénzügyminisztereket, hogy az eltérő értékek miatt keletkező adókülönbözet közvetlenül a Volkswagennek legyen kiszámlázva még akkor is, ha ennek lebonyolítása többletköltségekkel jár.

Azt jelezte egyúttal, hogy a konszern a “lehető leghamarabb” közölni fogja a tényleges szén-dioxid-kibocsátási értékeket. Erről már folynak az egyeztetések az illetékes hatóságokkal.

Alexander Dobrindt német szövetségi közlekedési miniszter a héten szerdán kijelentette, hogy a Volkswagen felelőssége és kötelezettsége a hamis szén-dioxid-kibocsátási adatok miatt az ügyfeleit terhelő költségek megtérítése. Közölte, hogy a pénzügyminisztériummal együtt egy olyan törvény előkészítésén dolgoznak, amely garantálná, hogy az adópótlékot ne a járműtulajdonosoknak, hanem a Volkswagen konszernnek kelljen megfizetnie.

A Volkswagen hét eleji tájékoztatása szerint a szén-dioxid-kibocsátási értékek megváltoztatása 800 ezer járművet érint, ebből 200 ezret Németországban. A “dízelbotrány” megváltoztatott nitrogén-oxid-értékek miatt robbant ki szeptemberben, de azóta kiderült, hogy az Európában vizsgált szén-dioxid értékekkel is gond van.

Ezzel persze nem merültek ki a Volkswagen fizetési kötelezettségei, hiszen az autók vásárlásához nyújtott kedvezményeket is visszakövetelik a tagállamok. Ez a tétel autónként több százezer forint is lehet.