Ghost vagy Wraith: te melyiket választanád?

Rolls-vásárlási tanácsadó nagyon gazdagoknak

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.11.05. 16.00

Abban a fantasztikus helyzetben vagyok, hogy teljes felelősséggel tudok tapasztalati tanácsadást nyújtani Rolls-Royce vásárlóknak: Ghostot vagy Wraith-et vegyenek inkább?

Valószínűleg széles néptömegek könnyebbülnek most meg: végre nem kell tovább rágni a körmüket, hogy két- vagy négyajtós változatot vegyenek a kisebbik Rollsból, ha rájuk szakad egy vagyon. Most ugyanis ki-ki megtudhatja, miben is tér el a Ghost és a Wraith egymástól, a nyilvánvaló ajtószám-különbségen kívül.

Tökéletes utazóautó: erős, halk, tágas, van csomagtartója és a kényelme is páratlan

Ghost: erős túralimuzin

Meghökkentő, de kétségkívül látványos fényezése dacára a Ghost tökéletesen hozta a Rolls-Royce-szal kapcsolatos összes sztereotípiát Szófiáig tartó túránk alatt. Hatalmas, nagyon erős, nagyon kényelmes, nagyon csendes, nagyon lágyan ringatózik – és mindenki megcsodálja, amerre jár.


Effortless driving, mondta Frank barátunk, akiktől a kocsikat kaptuk, és hát valóban. Az erőfeszítés-mentes vezetés tényleg a legjobb kifejezés, amivel a Ghost-élményt illethetjük. Csak pihenünk a puha, meleg fotelben, az utazás pedig valahogy megtörténik. A Ghost elképesztő, 5,4 méteres hossza ellenére mozgékony, fordulékony, jól átlátható, könnyen navigálható autó – a klasszikus forma miatt remekül láthatók és érezhetők a karosszéria határai.

Oldaltartás az nincs, a tervezéskor senki sem gondolt száguldásra, az a Wraith előjoga. Viszont ennyire finoman tömött, mégis kényelmes, ülepet anyai gondoskodással ölelő, hátat simogató foteleket nem találunk máshol. Több száz kilométer után is úgy érzi magát az ember, mintha selyemgubóban utazna.

Csupán egy apróság hiányzott ahhoz, hogy az “effortless driving” élménye maradéktalan legyen. A BMW egészen az új Hetesig nem kínált aktív kormányzással a kocsit a sávban tartó rendszert, csak a sávelhagyásra figyelmeztető kormányrezgés volt elérhető a bajor autókhoz. Így, miközben már egy Golf is képes saját magát a sávban tartani, a BMW technikáját használó Rolls modellek ezt  nem tudják. Persze a Rolls-Royce-nak minden kifogásra is van válasza, így erre is: “A mi autonóm vezetési élményünk – egy sofőr”.

A Ghost kapitányi állása.

Wraith: nagyon erős túrakupé

A Wraith, a Ghost alapjaira épített, de 30 centivel rövidebb kupé nem sofőrös autó – viszont a sávtartó automatikát nem hiányolja benne az ember. Minden pillanatban óriási élmény a vezetése, ebben a kocsiban nemigen lehet elaludni.

A Wraith fénysebességgel némán suhanó ólomgolyó. Úgy szakítja magát előre a térben, mint a sci-fi filmek terebélyes űrhajói. Van egy pillanatnyi készülődés, töltési idő, amíg megemeli az orrát, teletömi levegővel mind a 12 hengert, és huss! már el is tűnt.

800 Nm iszonyatosan sok, a 6592 köcenti is sok, a 632 lóerő is, de a 2360 kilogramm se kevés. Ebben az autóban a nagyobb erő és a kisebb súly miatt kevésbé a Ghost mozdonyszerű megállíthatatlansága, inkább a páratlanul elegáns dinamika a jellemző. Egy pillanatig sem lehet sportautónak nevezni.
 

A legendás, kézzel húzott dekorációs vonal. Ezt egy, igen, egyetlen egy mester készíti Goodwoodban. Jelenleg Mark Court végzi ezt a munkát, aki hirdetési táblák festése után kapta meg ezt a komoly, szellemileg kimerítő feladatot. Utódját még mindig keresi, eddig két jelentkező hullott ki a rostán, az egyik saját fia volt, aki végül a fafeldolgozó részlegen folytatta a munkát. Tehát ha biztos a kezed, és kész vagy évekig 6 méter hosszú autók oldalát pingálni, a lehetőség nyitott.

A kormányzás, amit a Ghostban úriasan könnyűnek éreztünk, a Wraithben a sportosabb alkat miatt bántóan döglöttnek hatott, főleg, ami a visszatérítő erőt illeti.
 

A Rolls-Royce esetén szó sincs 2+2 ülésről, hátsó értelmetlen kínpadokról. Aki ide bekászálódik, az is fejedelmi kényelemben utazhat.

Viszont egy alkalommal a Ghost Norti kolléga alatt egy intenzív gyorsítás közepette egy rettenetes szófiai nyomvályúban olyat ficánkolt, hogy megállt bennünk az ütő – míg a Wraith még a legdurvább, nagy tempónál töksötétben váratlanul megtalált kátyúban is mindig könnyen kezelhető, hihetetlenül stabil maradt. Ha gyorsan kell menni, a Wraith-et sokkal jobb vezetni, mint a Ghostot.

Műszaki adatok
Ghost Wraith
Lökettérfogat (ccm), elrendezés 6592, V12
Hengerek / szelepek száma 12/48
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 420 [570]/5250 465 [632]/5600
Max. nyomaték (Nm/ford.) 780/1500 800/1500
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 4,9 4,6
Végsebesség (km/h) 250
Átlagfogyasztás (l/100km, EU-norma) 13,6 14
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 5400/1950/1550 5269/1947/1507
Tengelytáv (mm) 3295 3112
Csomagtér (liter) 490 470
Menetkész tömeg (kg) 2435 2360
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 83
Gumiméret 255/50 R19 E:255/45 R20, H:285/40 R20

Ghost: csend, béke, nyugalom

Nagyon tompa, nagyon távoli duruzsolás, a nyolcfokozatú automata vajpuhán, észrevehetetlenül váltogatja a fokozatokat, ahogy kell. A klíma, mint minden Rollsban, észrevehetetlenül teszi a dolgát, hőfok-kijelzés nincs, csak két tárcsa, amivel lehet melegebbet vagy hidegebbet kérni a lábtérbe vagy a fejtérbe: elvégre nem az a fontos, hány fok van, hanem hogy jól érzi-e a magát az utazó. Ha egy kis direkt légáramra vágyunk, a súlyos krómtolattyúkkal kavarhatunk szellőt az autóban.

Miért uralkodik síri csend a Ghost belső terében? Többek között ezek a kétrétegű oldalablakok tehetnek róla.

A rövid tengelytávú Ghostban nem volt állítható a hátsó ülés, de a kereveten elterpeszkedve nem is hiányzott az efféle bohóckodás. Nem tévéfotel ez, kérem, hanem míves luxusbútor, ami döntés-tologatás nélkül is kényelmes. Az első ülések támláiból asztalka, masszív, súlyos króm-fa asztalka hajtható fel, amin jól megáll a laptop, de ha inkább a beépített szórakoztató-rendszerrel múlatnánk az időt, ott a két képernyő is a támlákban, külön-külön vezérléssel, külön-külön fejhallgató-csatlakozóval.

Annyi lakkot kapott a belső, hogy szinte minden felület tükröződik. Ez nem műszerfal, ez egy magas fényű, visszafogott, mégis kiemelkedő minőséget képviselő bútordarab.

A Ghostot is élmény vezetni, de talán még nagyobb élmény hátul utazni benne. Igazi sofőrös autó, igazi Rolls-Royce – aki az ilyet szereti, annak ez a változat való.

Wraith: erő a komfort előtt

A Wraith műszerfala szinte egy az egyben a Ghosté, csak a piros végű mutatók különböztetik meg a sportosabb modellt. Az elülső traktus alaphangulata is hasonló, és mégis. Akármikor ültünk át egyik Rollsból a másikba, mindig egyértelmű volt: a Ghost jobb, összeszedettebb, teljesebb autó. Viszont akármikor léptünk rá a gázra a Wraithben, az is egyértelmű volt, hogy nagyon nem mindegy az tömeg és lóerőkülönbség, ami a két autó között van.

A wraith szó északi, skót eredetű, leginkább szellemet, kísértetet, lidércet jelent. A Rolls-Royce amúgy is előszeretettel használ hasonló jelentésű szavakat modelljeinek megnevezésénél, így a Phantom, Ghost mellett teljesen jól megfér a Wraith is.

A Wraith sokkal dinamikusabb volt, sokkal jobban akart menni, sokkal jobban inspirált előzésekre, forszírozott haladásra. Ugyanakkor – fura ilyet mondani egy Rollsszal kapcsolatban – sokkal nyersebb, hangosabb, sokkal kevésbé tökéletes is volt.

A váltó a Warithben sosem tapasztalt rántásokkal kezelte le a kis nyomatéktöbbletet. A keret nélküli ablakok miatt bizony még némi szélzajt is tapasztaltunk: nyilván így is más dimenzió volt az utastér elszigeteltsége a világtól egy hétköznapi autóhoz képest, de a Ghost után bizony határozottan jelen volt a sustorgás, ahogy a kerék felől is több dübögés szűrődött be, mint a szedánban. A kilátás a döntöttebb szélvédő miatt sokkal rosszabb, a laposabban fekvő A-oszlop néha egész veszélyes mértékben ki tudta takarni a balról érkező forgalmat a kereszteződésekben.

A Wraith tetejét borító csillagok fényereje változtatható. 1340 száloptikán keresztül borul fénybe az utastér.

Országúton, sztrádán van igazán elemében a Wraith, a legcsodálatosabb élményt pedig a tragikusan szar bolgár utakon kaptuk tőle. Iszonyú kátyúkon, árkokon gázolt keresztül a szintén vajpuha, légrugós, a Ghosténál valami rejtélyes módon mégis precízebb futóművel úgy, hogy egy kis tompa dübörgésen kívül alig érzékeltünk mást az úthibákból.

Melyik fogyaszt többet?

Elsőre bizonyára a legtöbben úgy vélik, sokadrangú kérdés a célközönség számára, hogy mennyit fogyaszt egy ilyen 12 hengeres luxusautó. Pedig nem feltétlenül, ugyanis a fogyasztásnak van egy, a komfortot is érintő aspektusa: a hatótáv.

Miután nem engedtek át a szerb határon, új tervvel kellett előállnunk, borult az terv. Ennek köszönhetőek a Románia kietlen tájain készült érdekes hangulatú képek.

A túra során a Ghostba bizony eggyel többször kellett tankolni, mint a Wraithbe, hogy nagyjából azonos üzemanyag-szinttel hagyjuk ott Szófiában a kocsikat. Bár a Wraith az erősebb, a kisebb tömeg és a jobb aerodinamika jelentős előnyt mutatott takarékosság terén. A katalógusadatokkal ellentétben valamivel 15 liter felett volt a Ghost, valamivel 14 liter alatt a Wraith átlagfogyasztása százon. Még úgy is, hogy az erősebb kupénak többször léptünk oda egy-egy fejletépő gyorsulás élményéért, mint a szintén nagyon erős, de jellegénél fogva kevésbé játékos limuzinnak.

A 83 literes tank így 500 kilométerre elég, ha 100 kilométer alá csökken a hatótáv, kigyullad a narancssárga lámpa a műszerfalon.

No és melyik mennyibe kerül?

Hagyományos értelemben vett árlistája nincs a Rolls-Royce-nak, a brit luxusautókat mindig egyedi tárgyalások és persze igények alapján árazzák be. Már eleve ott kezdődik az egyedi árképzés, hogy az ügyfél a 44 000 elérhető szín melyikét (vagy milyen kombinációját) óhajtja. A két, már legyártott tesztautó árát viszont meg tudták nekünk mondani. A Wraith a drágább, ÁFA nélkül 311 675 euró, vagyis nálunk áfásan-regadósan körülbelül 125 millió forintba kerülne. A Ghost 301 375 eurós nettó árával úgy 120 millió forint.

Esztétikai trükk a Ghost jobb oldalán. Meghagyták a kulcslyukat, de csak a bal oldalon használható, vész esetén. A jobb oldali kamu, csak a szimmetria miatt kapott helyet.

Minden Rolls-Royce teljes bőrkárpitozással, navigációs rendszerrel készül, szintén jár a Spirit of Ecstasy mellé a négy év teljeskörű szervizszolgáltatás.  A gyártó tapasztalatai szerint négyből három Ghost vagy Wraith rendelését az úgynevezett Bespoke-programban tárgyalják le az ügyféllel, vagyis vannak olyan egyedi igények, amiket a Rollsnak teljesítenie kell. A maradékot feltehetően a céges vevők, szállodák, bérautós cégek viszik el, standard modellként.

A Rollsnak a kocsik árát firtató kérdésemre is volt egy fantasztikus válasz-kliséje: “mint Sir Henry Royce is megmondta, az árat már rég a feledés homálya borítja majd, amikor a minőség még mindig fennmarad”.

A végállomás Szófia.

A végső konklúzió a túra után: a Ghost bizony jobb, harmonikusabb, finomabb, úribb autó. A Wraith nyersebb, csiszolatlanabb, kevésbé Rolls-Royce – a pluszteljesítmény jól mutat a katalógusban, érezhetően ki is jön az úton, de igazából egy ekkora tömegű luxusautóban semmi szükség nincs rá. Szóval mi egyöntetűen a lila-szürke Rollsot vittük volna haza, ha lenne vidéki angol kastélyunk, teremgarázzsal, ahova illik ez a kocsi.

Hát neked melyik Rolls a szimpatikusabb, kedves olvasó?

A többi Rolls-túrás anyagunkat itt találod!

Kommentek

  • 1000rörö

    Én elhiszem, hogy marha nagy élmény egy ilyen ízlésficamos /hypermodern kijelzők, kapcsolók – kőkorszaki órák, fabetét, bőr, műanyag/ bálnát vezetni, de az ég világon senkit nem érdekel nap, mint nap, max egy cikk erejéig.

  • vargajoska

    Ne haragudjatok, nem tudom mivel fotóztatok, de az esti képek borzasztóak.
    A cikkek egyébként tetszenek. Minél több “parasztságot” csináljatok meg vele, amit a célközönsége nem tenne. Mint pl. a vastelep, a hamburgerezés (igazából hurkát vagy szalonnát enni rőla jobb lenne) :D A fuvarozós is jó ötlet volt.

  • hova

    1000rörö:
    Ha csak egy picit ismerős vagy az autók világában, tudhatod, mennyire csacskaságot mondtál.

Kéne az első Ford Mustang?

Az első szériagyártású keménytetős Ford Mustang keresi új gazdáját, aki ezzel egy szelet autótörténelmet vásárol.

Méltatlan helyen csapták falnak ezt a Lamborghinit

Kínában igazán költséges összetörni egy Lamborghini Huracant, hiszen 4,3 millió jüant kell érte fizetni, ami az eredeti ár többszöröse.

Lóbőrbe öltöztették a sportkocsit

Musztángot a Mustangnak: a Vilner kínai megrendelésre készítette el azt az egyedi autóbelsőt, aminél alighanem minden jó ízlésű ember meghúzza a határt.

Jövőre minden eddiginél nagyobb Seat jön

A Škoda kölcsönadja a Kodiaqot a Seatnak, így nekik is lesz középkategóriás szabadidőjárművük. Első részletek a leendő óriásról.

F1: “Húzok a f…ba!”

A Red Bull-os Daniel Ricciardo számára rosszabbul már nem is alakulhatott volna az Ausztrál Nagydíj, Melbourne-ben csak annak örült, hogy vége a hazai versenyének.

Sportautókra hajaz ez a német turistabusz

A most következő gyártóról ritkán hallani manapság, de ha igen, akkor az biztos valami nagy durranás.

Ennél menőbb McLarent nem látsz ma!

Szegecselt sárvédő szélesítések, hatalmas hátsó szárny és szép felnik kerültek a sárga McLaren 650S alá a Liberty Walk műhelyében.

F1: Rosberg gratulált Vettelnek

A Forma-1-es világbajnok Nico Rosberg vasárnap a családjával együtt nézte az Ausztrál Nagydíjat a tévén, a végén gratulált a győztesnek.

Alonso: A McLaren tökutolsó!

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj után Fernando Alonso lesújtó képet festett a McLaren-Honda versenyképességéről, gyakorlatilag sereghajtónak bélyegezte csapatát.

F1: Ez a Ferrari-győzelem mindenkié

Nem csoda, hogy a Ferrarinál mindenki örül a szezon első győzelmének, hiszen sokat kellett várni arra, hogy az olasz istálló újra a dobogó legfelső fokán végezzen.

Mercedes: Nincs karácsony!

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint nem a gumistratégián úszott el Lewis Hamilton győzelme, a Ferrari egyszerűen gyorsabb volt.

Vettel: Sikolt az autó, hogy keményebben nyomjad!

A 2017-es szezon első futamát, az Ausztrál Nagydíjat Sebastian Vettel nyerte. Pályafutásának 43. Forma-1-es győzelmét aratta. A dobogósok nyilatkozatai.

F1: Ferrari-győzelem a szezonnyitón

Sebastian Vettel nyerte a Forma-1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíjat, a Mercedes mellényúlt a gumistratégiával. Hamilton és Bottas a 2. és 3. az amúgy eseménytelen versenyen.

Gokarttal autózott az éjszakában

Amikor azt gondolnánk, már nem érhet meglepetés, jön egy ilyen videó, mi pedig fejet hajtunk az emberi ostobaság előtt.

Húszmilliós unalom a BMW-től

A BMW 320d GT xDrive az a bajor modell, amiben hiába is keresnéd az izgalmat, nem fogod megtalálni. Cserébe roppant praktikus, és nem csak az egész család kutyástól, de a csomagok is kényelmesen elférnek.

Speciális mentőjárművet épített a Kamaz

Szinte bárhol bevethető mentőjárművet épített a Kamaz, mely kiválóan alkalmas tűzoltók és a mentők munkájának támogatására.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.