Megtaláltuk a világ legdrágább benzinkútját!

Nincs jobb biznisz a katonai beszállításnál

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2015.11.03. 08.27

Ki nem találnád, hol üzemel a világ legnagyobb költséggel felépített, lakossági töltőállomása, azt meg pláne nem, hogy mennyibe került. Vegyél egy nagy levegőt.

Átlagember még tippelni sem igazán tud, mennyibe kerülhet egy nyilvános használatú töltőállomás kiépítése. Minimális guglizással ráakadhatunk eladó hazai kutakra, amelyek vételára helytől, mérettől és a benne rejlő lehetőségektől függően pár tízmillió forinttól negyedmilliárdig terjed. A létesítés költségei ennél értelemszerűen alacsonyabbak kell hogy legyenek, hiszen egy bejáratott töltőállomás nagyobb piaci értéket képvisel, mint egy frissen létesített telep, de ez nyilván nem két ismeretlenes egyenlet.

A történetünkben szereplő CNG-töltőállomást Afganisztánban létesítette az amerikai honvédelmi minisztérium egyik beszállítója. Egy viszonylag nagy kapacitású, de egyszerűbb infrastruktúrájú földgázkút hazai kiépítési költsége durván negyedmillió euró, számoljunk mondjuk 300 ezer dollárral. Az országgal szomszédos Pakisztánban durván félmillió dollárért, azaz jelenlegi áron számolva nem egészen 150 millió forintért lehet tető alá hozni egy többállásos, közhasználatú kutat.

Ez persze a piaci ár, ami soha nem érvényes, ha az ember katonai megrendelésre, minisztériumok kusza hálózatán át megfuttatott projektekből finanszírozva épít, pláne, ha háborús tevékenységek is zajlanak a térségben.

A sztori még 2006-ban kezdődött, amikor amerikai földtani kutatók megállapították, hogy Afganisztán dúskál a földgázban. Rögtön felállítottak egy akciócsoportot, amely azt a feladatot kapta, hogy a CNG révén csökkentsék a háború sújtotta ország importolajtól való függőségét. A csoport hárommillió dollárt kapott az USA kormányától, hogy Sheberghan városában építsen ki egy gázkutat. Egy hasonló létesítmény a szomszédos Pakisztánban pont hatod ennyibe került akkoriban, de az állami megrendeléseknél mindenhol vastagabban fog a ceruza.

Annyival persze mégsem, amennyibe végül a 2011-ben megnyitott kút került: az építkezés költségei 12,3 millió dollárra, a piaci ár 24-szeresére rúgtak, valamint felmerült még további harmincmillió, közelebbről nem részletezett rezsiköltség. Összesen tehát 43 millió dollárt (12,2 milliárd forintot) költöttek el az amerikai adófizetők pénzéből egy olyan projektre, amelyet piaci alapokon 90-szer olcsóbban meg lehetett volna valósítani. Kilencvenszer.

A történetnek egyébként nem is ez a legszebb része, hanem hogy az autók átalakításának költsége (helyi piaci árakon 7-800 dollárnak megfelelő összeg) meghaladja az afgán munkavállalók egyévi (!) átlagbérét, magyarul a program kizárólag addig fog működni, amíg a kormány finanszírozza a konverziót.

Lám, értelmetlen állami kiadások terén még nekünk is van mit tanulnunk.

Kommentek

Nagy lebukás, tényleg sok a magyar gyorshajtó

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is.

Jön a 30-as korlátozás lakott területeken?

Violeta Bulc, az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa szerint érdemes lenne szigorúbban korlátozni a sebességet lakott területen.

Harmadik üléssort kap a Honda CR-V

Az új generációs Honda CR-V fedélzetén mostantól akár heten is utazhatnak. Egyetlen bökkenő van csupán: a sokszemélyes verziót csupán egy piacon forgalmazzák.

Marad Rexton a SsangYong csúcsmodellje

Nem várta meg a világpremiert a SsangYong, idő előtt bemutatott két képet a múlt héten beharangozott nagy szabadidő-modelljéről.

Videó: Ilyen közel voltak a nézők Vettel Ferrarijához

Sebastian Vettel melbourne-i fedélzeti kamerás felvételéből látszik igazán, mennyire veszélyes volt, hogy a nézők már a levezető körön a pályára rohantak.

F1: Lewis Hamilton önéletrajzi filmet tervez

Nem lát megfelelő színészt, ezért önmagát alakítaná.

F1: Bahreinben dől el, mi is van az előzésekkel

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint meg kell várni a Bahreini Nagydíjat az előzésekkel kapcsolatos végleges elemzésekhez.

F1: Vérfürdő készül a középmezőnyben

Az első három csapat kiléte világos, de a best of the rest pozíciójáért 2017-ben öldöklő csata folyhat a Forma-1-es középmezőnyben. Ki van előrébb, ki bírja tovább a fejlesztési versenyt?

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

F1: Alonso még öt évig maradhat?

A McLaren-Honda jelenlegi versenyképessége mellett az sem lenne meglepő, ha Fernando Alonso féltávnál kiszállna, de a wokingi csapat főnöke azt reméli, sokáig marad még a kétszeres bajnok spanyol.

Lauda: Bottas máris bizonyított

A Mercedes-csapat elnöke az Ausztrál Nagydíj után úgy látja, hogy jól választottak Valtteri Bottasszal, a finn elődje, Nico Rosberg szintjén van.

Ezt a vizsgát soha nem fogja elfelejteni egyik tanulóvezető sem

Amikor az oktató közli, hogy a vizsgán egy másik autót fognak vezetni, már ott elkezdődik a para, aztán meglátják milyen autó, és picit kikészülnek.

Életveszélyes előzés után bosszúálló üldözés Békésben

Többször írtunk már a defenzív vezetési stílus életmentő hatásáról. Mert rengeteg idióta van az utakon, és ha lesüllyedünk a szintjükre, és belemegyünk egy adok-kapok szituációba, akkor azzal csak magunkat, és utasainkat veszélyeztetjük.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.