Megtaláltuk a világ legdrágább benzinkútját!

Nincs jobb biznisz a katonai beszállításnál

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2015.11.03. 08.27

Ki nem találnád, hol üzemel a világ legnagyobb költséggel felépített, lakossági töltőállomása, azt meg pláne nem, hogy mennyibe került. Vegyél egy nagy levegőt.

Átlagember még tippelni sem igazán tud, mennyibe kerülhet egy nyilvános használatú töltőállomás kiépítése. Minimális guglizással ráakadhatunk eladó hazai kutakra, amelyek vételára helytől, mérettől és a benne rejlő lehetőségektől függően pár tízmillió forinttól negyedmilliárdig terjed. A létesítés költségei ennél értelemszerűen alacsonyabbak kell hogy legyenek, hiszen egy bejáratott töltőállomás nagyobb piaci értéket képvisel, mint egy frissen létesített telep, de ez nyilván nem két ismeretlenes egyenlet.

A történetünkben szereplő CNG-töltőállomást Afganisztánban létesítette az amerikai honvédelmi minisztérium egyik beszállítója. Egy viszonylag nagy kapacitású, de egyszerűbb infrastruktúrájú földgázkút hazai kiépítési költsége durván negyedmillió euró, számoljunk mondjuk 300 ezer dollárral. Az országgal szomszédos Pakisztánban durván félmillió dollárért, azaz jelenlegi áron számolva nem egészen 150 millió forintért lehet tető alá hozni egy többállásos, közhasználatú kutat.

Ez persze a piaci ár, ami soha nem érvényes, ha az ember katonai megrendelésre, minisztériumok kusza hálózatán át megfuttatott projektekből finanszírozva épít, pláne, ha háborús tevékenységek is zajlanak a térségben.

A sztori még 2006-ban kezdődött, amikor amerikai földtani kutatók megállapították, hogy Afganisztán dúskál a földgázban. Rögtön felállítottak egy akciócsoportot, amely azt a feladatot kapta, hogy a CNG révén csökkentsék a háború sújtotta ország importolajtól való függőségét. A csoport hárommillió dollárt kapott az USA kormányától, hogy Sheberghan városában építsen ki egy gázkutat. Egy hasonló létesítmény a szomszédos Pakisztánban pont hatod ennyibe került akkoriban, de az állami megrendeléseknél mindenhol vastagabban fog a ceruza.

Annyival persze mégsem, amennyibe végül a 2011-ben megnyitott kút került: az építkezés költségei 12,3 millió dollárra, a piaci ár 24-szeresére rúgtak, valamint felmerült még további harmincmillió, közelebbről nem részletezett rezsiköltség. Összesen tehát 43 millió dollárt (12,2 milliárd forintot) költöttek el az amerikai adófizetők pénzéből egy olyan projektre, amelyet piaci alapokon 90-szer olcsóbban meg lehetett volna valósítani. Kilencvenszer.

A történetnek egyébként nem is ez a legszebb része, hanem hogy az autók átalakításának költsége (helyi piaci árakon 7-800 dollárnak megfelelő összeg) meghaladja az afgán munkavállalók egyévi (!) átlagbérét, magyarul a program kizárólag addig fog működni, amíg a kormány finanszírozza a konverziót.

Lám, értelmetlen állami kiadások terén még nekünk is van mit tanulnunk.

Kommentek

Nagy baleset történt az F1-pilóta orra előtt

Az utakon mindenki egyforma, és ugyanakkora eséllyel fut bele egy balesetbe. Még egy F1-es pilóta is.

F1: Iszonyú sokat gyorsulnak az új autók

Az FIA legfrissebb szimulációi szerint egyes kanyarokban akár 40 km/h-val is nőhet az autók sebessége 2017-ben.

Hol kapni még új autót szívómotorral?

Mind több márka törli a turbómentes motorokat, mert az EU-szabványos fogyasztásmérés a feltöltött motoroknak kedvez. A 2008-hoz azonban atmoszférikus háromhengerest is választhatnak az óvatosabbak.

F1: Nagyot lépett előre az új motorral a Renault

A Red Bull technikai igazgatója, Adrian Newey szerint a Renault nagyot lépett előre a 2017-es motorral, de nagy kérdés, hogy a riválisok mennyit haladtak.

Megvan, ne keresd tovább a belső égésről készült tökéletes videót

Láttunk már hengerfej helyett plexivel zárt motort, amiben jól látszott a robbanások sorozata. Mókás volt, de ez a videó a profi bemutatása a történetnek, egyszerűen kihagyhatatlan.

F1: Bottas szabadon versenyezhet Hamiltonnal

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda leszögezte, hogy a Nico Rosberg helyére szerződtetett Valtteri Bottas sem lesz másodhegedűs, megverheti Lewis Hamiltont, ha tudja.

F1: Felülmúlná Alonsót a McLaren-újonc

A McLarennél idén bemutatkozó Stoffel Vandoorne azt mondja, nem egyszerűen a top10-ben akar végezni, hanem győzni akar, bár azt is tudja, idén erre még nem lesz sok esélye.

F1: Bottas még nem a végleges megoldás

A Mercedes-főnök nem titkolja, hogy Valtteri Bottas helye egyelőre csak 2017-re biztos a csapatnál, a jövőre nézve bőven van opciójuk.

Rákaptak a pestiek a percdíjas villanyautókra

A GreenGo bővítette a flottája méretét, az eddigi 45 elektromos autó helyett immár 75 autót biztosít regisztrált felhasználói számára.

Horvát villanyautó verte el a Bugatti Veyront

Na jó, nem akármilyen villanyautó, hanem a Rimac Concept One, ami sorra eszi meg a szupersportautókat.

Óriási rekord a szentgotthárdi Opel-gyárban

Szentgotthárd rekordévet zárt 2016-ban: közel 630 ezer motor készült az Opel magyarországi gyárában, ami 23 százalékkal több, mint eddig bármikor.

F1: Sainzot zsákutcába vitte a Red Bull?

A Toro Rossó-s Carlos Sainz nehezen emészti meg, hogy a Red Bull nem engedte más csapathoz, miközben házon belül sincs előrelépési lehetősége.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.