Itt a baktériumhajtású autó

Csak pára kell, és robog a kocsi

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2015.11.03. 13.00

A Columbia egyetem kutatói érdekes természeti jelenségre figyeltek fel, amely idővel energiafejlesztésre is alkalmassá tehető. Egyelőre autót hajtottak meg vele. Kisautót

Baktériumspórákat figyeltek meg amerikai egyetemi kutatók, és megállapították, hogy azok iszonyatos mennyiségű vizet tudnak felvenni, miközben többszörösére növelik saját méretüket. A folyamat során elképesztő erőt képes kifejteni a spóra, ami elég ahhoz, hogy megemeljen egy magánál jóval nagyobb tömegű testet, vagy a jelenséget megfordítva – azaz a nedves spórát kiszárítva – összehúzódásra késztessen egy rugalmas hordozóanyagot.

A Columbia University tudósai ez utóbbit kihasználva nagy mennyiségben vittek fel spórákat egy rugalmas szalagra, és lám, szemmel megfigyelhető, mérhető méretváltozást tapasztaltak: a szalag megfeszült, elernyedt. A jelenséghez minimális mennyiségű nedvesség is elegendő: épp csak egy kis pára is beindítja a folyamatot.

A jövőben megvalósulhatnak a tavak felszíne fölé telepített baktérium-erőművek, de addig is kicsiben demonstrálták a folyamat mechanikus potenciálját: egy kerékre baktériummal impregnált lapokat szereltek, majd a kerék egyik felét párás környezetbe helyezték. Az összehúzódó, illetve kitáguló lapok felborították a tömegelosztás egyensúlyát, és megforgatták a kereket. A folyamat ekkor újraindul, gyakorlatilag addig, amíg teljesen ki nem szárad a nedves közeg.

Innen már csak egy lépés volt gördülő alvázra szerelni a mókuskereket, és egy áttétel segítségével útnak indítani a baktériumtelepet. Ezt az alábbi videón nagyjából 3:20-tól figyelheted meg.

Ha így nem is fogunk soha autót hajtani, az elv később alkalmas lehet elektromos áram fenntartható, emissziómentes fejlesztésére, amiből aztán nyugodt szívvel utazhatunk hagyományos villanyautóval.

Kommentek

  • Guevara

    Hát én ezt nem igazán értem, pl fából hogy nem lehet így energiát nyerni? Hiszen a fa is megduzzad ha nedvesség éri. Úgy vagyok ezzel mint Besenyő Pista bácsi az öbölátúszással, vagyis “hülyeség”.

F1: Iszonyú sokat gyorsulnak az új autók

Az FIA legfrissebb szimulációi szerint egyes kanyarokban akár 40 km/h-val is nőhet az autók sebessége 2017-ben.

Hol kapni még új autót szívómotorral?

Mind több márka törli a turbómentes motorokat, mert az EU-szabványos fogyasztásmérés a feltöltött motoroknak kedvez. A 2008-hoz azonban atmoszférikus háromhengerest is választhatnak az óvatosabbak.

F1: Nagyot lépett előre az új motorral a Renault

A Red Bull technikai igazgatója, Adrian Newey szerint a Renault nagyot lépett előre a 2017-es motorral, de nagy kérdés, hogy a riválisok mennyit haladtak.

Megvan, ne keresd tovább a belső égésről készült tökéletes videót

Láttunk már hengerfej helyett plexivel zárt motort, amiben jól látszott a robbanások sorozata. Mókás volt, de ez a videó a profi bemutatása a történetnek, egyszerűen kihagyhatatlan.

F1: Bottas szabadon versenyezhet Hamiltonnal

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda leszögezte, hogy a Nico Rosberg helyére szerződtetett Valtteri Bottas sem lesz másodhegedűs, megverheti Lewis Hamiltont, ha tudja.

F1: Felülmúlná Alonsót a McLaren-újonc

A McLarennél idén bemutatkozó Stoffel Vandoorne azt mondja, nem egyszerűen a top10-ben akar végezni, hanem győzni akar, bár azt is tudja, idén erre még nem lesz sok esélye.

F1: Bottas még nem a végleges megoldás

A Mercedes-főnök nem titkolja, hogy Valtteri Bottas helye egyelőre csak 2017-re biztos a csapatnál, a jövőre nézve bőven van opciójuk.

Horvát villanyautó verte el a Bugatti Veyront

Na jó, nem akármilyen villanyautó, hanem a Rimac Concept One, ami sorra eszi meg a szupersportautókat.

Óriási rekord a szentgotthárdi Opel-gyárban

Szentgotthárd rekordévet zárt 2016-ban: közel 630 ezer motor készült az Opel magyarországi gyárában, ami 23 százalékkal több, mint eddig bármikor.

F1: Sainzot zsákutcába vitte a Red Bull?

A Toro Rossó-s Carlos Sainz nehezen emészti meg, hogy a Red Bull nem engedte más csapathoz, miközben házon belül sincs előrelépési lehetősége.

Decemberben is nőtt az EU-s autópiac

Decemberben nőtt a forgalomba állított új személygépkocsik száma az európai autópiacon az egy évvel korábbihoz viszonyítva.

Kevés volt a V6-os az Alfába, hősünk radikális megoldást választott

Az Alfa Romeo GTV elérhető volt kétliteres négyhengeres Twinspark motorral is, de a rajongók szerint csak a V6-os blokk az igazi. Úgy tűnik, van, akinek ez sem elég.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.