Az öreg magyar Rolls üdvözli az ifjakat

Rolls-túra: fotózkodás az ük-papával

Szerző: Rácz Tamás levél küldés  Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2015.11.01. 08.00

A két irdatlan bestiával első utunk Szentendrére vezetett, ahol egy két éve csendben rozsdásodó vén Silver Shadow-t látogattunk meg egy autós öregek otthonában.

Vendéglátónk igazi autóbolond, abból is a veterános megszállott típus. Megrögzött rajongója mindennek, ami valaha gurult, és most ugyan nem gurul, de még egyszer gurulhat. Nem csak gyűjti ezeket a kocsikat, kereskedik is velük: Szentendre határában lévő telepén most is ott várja a feltámadást néhány jobb sorsra érdemes legenda. 

Érdekes élmény három ilyen autót egy placcon látni. Rengeteg gondolatot szül, és akaratlanul is felmerül az értékvesztés mértéke. Vajon ez a két, ma 100-150 milliós ársávban mozgó csoda is egy kisautó áráért hazatolható majd jó 25-30 év múlva?

A terepralis Pajero, az alaposan kibelezett 1938-as Bentley mellett például egy Rolls-Royce is, egy 1975-ös Silver Shadow. Hárommilliós irányáron várja új gazdáját, ami azért nem sok az alapos felújítást igénylő, lejárt OT-s minősítésű autóért, mert magyar rendszámos, indítható Rollsot nem egyszerű találni.

Mi ez a Rolls-izé?

Az úgy van, hogy kaptunk két Rolls-Royce-ot Budapesten: nesztek, itt a kulcs, lécci vigyétek el őket Szófiába, köszi! És most megyünk.

Röviden ennyi, a részletek ebben a cikkben olvashatók. A cikkeket az útról ebbe a rovatba gyűjtjük. Jó szórakozást!

Á, nincs ennek különösebb története, mondja a tulaj, amikor arról kérdezem, mit mesélhetne a fehér vénség, ha beszélni tudna. Aztán kiderül, hogy mégis: a brit autóarisztokrata ugyancsak magyar sorsot élt meg, miután hozzánk vetődött. 

A válság után tartozás miatt lefoglalta ugyanis a bank, és öt évet töltött megalázó helyzetben, zálogtárgyként, amíg jelenlegi gazdája meg nem vásárolta. Mostani helyén már csaknem két éve áll, és bár állapota egyre romlik, annyival azért több haszna van, mint banki túszként volt, hogy legalább a Budapest felől Szentendrére beérő autósok egy pillanatra felderülnek, amikor megpillantják őfenségét, ahogy roskatagon, de büszkén szemléli a 11-es út forgalmát.

Amit a Silver Shadow-ról tudni kell

Az 1965-től ’80-ig készült, önhordó karosszériás modell hatalmas műszaki ugrás volt az elődhöz, a külső sárhányós, alvázas Silver Cloudhoz képest. Ez volt az első úgynevezett “single bow” dizájnban készült Rolls: a kifejezés arra utal, hogy az övvonal alatt egységbe olvad a karosszéria, a sárvédők elkülönült ívei eltűnnek az autó profiljából.

A Spirit of Extasy marad, nem tünteti el semmilyen biztonsági előírás!

1970-ig 6,25, ’70-től 6,75 literes V8 volt a Silver Shadow-k motorja, a fehér autó egykor 189 lóerőt tudott (bár akkoriban a Rolls még ragaszkodott ahhoz a szokásához, hogy nem közölt hivatalos teljesítmény-adatokat autóiról). A motorhoz a General Motors négyfokozatú automatája kapcsolódott. 

Fiam, jól kicombosodtál! - árulkodik az öreg Silver Shadow tekintete.

A Silver Shadow talán legnagyobb újítása a szintszabályzós hidropneumatikus felfüggesztés és a vele kombinált fékrendszer volt: a Citroentől licenszelt rendszer a DS-ből lehet ismerős. 1969-ig mindkét tengely szintszabályzós volt, innentől csak a hátsó tengelyen maradt meg az automatikus szint-kiegyenlítés.

Az L-széria igazi különlegesség, nagy túlélő. Fejlesztését még az 1950-es években kezdték meg, és a Lamborghini V12-ese, valamint a Corvette V8-asa mellett ez a leghosszabb ideje gyártásban lévő blokk. Természetesen rengeteg átalakítással, de ma is szolgál, a Rolls-Royce BMW tulajdonba kerülése ótakizárólag a Bentley típusokban. A jelenleg duplaturbóval szerelt 6,75 literes verzió 530 lóerőt, és 1050 Nm nyomatékot termel, és még mindig Angliában gyártják.

’77-től egy facelift után Silver Shadow II-ként forgalmazták a típust. Az első szériából 16717, a másodikból 25142, a hosszú tengelytávú változatokból 4915 példányt gyártottak. Aki egy ilyen Rollsra vágyik, és nem a szűkös magyar kínálatból akar meríteni, Németországban 8-9 ezer euró, szűk hárommillió forint körül ülhet bele a jobbkormányos kínálat aljába. 

Négy hengerrel, és közel négyszáz lóerővel tud többet a Ghost. Viszont Silver Shadow motorját még házon belül fejlesztették, a V12 pedig BMW eredetű blokk.

Egy kifogástalan állapotú, karbantartott vagy restaurált példány, ha nem valami különleges, nagyon egyedi darab, baloldali kormánnyal 25-30 ezer euró.

Még mindig kerek a kipufogó csak puccos keretet kapott.

A többi Rolls-túrás anyagunkat itt találod!

Kommentek

Változnak a sebességhatárok

Lassabban autózhatunk több fontos főúton és egy autópályán, utóbbin az állapota miatt. Az illetékesek folyamatosan változtatják a megengedett tempót – ha szükséges.

F1: Hamilton új tetkót varratott magára

Lewis Hamilton új tetoválással kezdte az évet.

Bottas: Szoros lesz Hamiltonnal!

A világbajnok Nico Rosberg helyére igazolt Valtteri Bottas úgy véli, szoros lesz a verseny közte és Lewis Hamilton között, de tudnak majd együttműködni. A finn pilóta első F1-es győzelmére hajt a Mercedesnél.

F1: Fontos vizsgán felelt meg a fejvédő

Az FIA a bevezetés előtt álló fejvédő rendszerrel is szimulálta Fernando Alonso hatalmas 2016-os bukását.

Hivatalos, Massa visszatér a Forma-1-be

Dőlnek a dominók: mostantól egyértelmű, hogy Valtteri Bottas a Mercedesnél folytatja, ugyanis a Williams-csapat hivatalosan is bejelentette, hogy szerződést kötöttek Felipe Massával 2017-re.

F1: Hivatalosan is megvan Rosberg utódja

A Williams hétfőn hivatalosan is bejelentette Felipe Massa visszatérését, ezzel az is végérvényesen eldőlt, hogy Valtteri Bottas lesz Lewis Hamilton új csapattársa.

Ime az új Citroën C3, ami nem csak feltűnő

Az utóbbi években nem volt ennél fontosabb típus a francia márkánál, az egyedi stílussal hódító C3-nak a városi kisautók népes mezőnyében kell helytállnia.

F1: Megmenekülhet a sereghajtó?

Pár napja maradt a csődbe jutott Manor-csapatnak a túlélésre, de úgy tudni, van már érdeklődő, megmenekülhet az alakulat.

Jön az elektromos Master

Nem lesz átlagon felüli a hatótávja, de azért megpróbálkozik vele a Renault az európai piacon.

F1: Rénszarvas húzta a világbajnokot

A kétszeres F1-világbajnok Mika Häkkinen a hétvégén megházasodott, a szertartás végén igen rendhagyó, de nagyon stílusos módon távozott a pár.

F1: A Ferrarival együtt jön az új McLaren

A McLaren-Honda is bejelentette 2017-es modelljének leleplezési időpontját, a Ferrarival egy napon mutatják majd be új autójukat. Régi-új szín kerülhet a járgányra?

F1: Hivatalos, hogy Wehrlein a Saubernél folytatja

A Sauber hivatalosan is bejelentette 2017-es felállását. Ahogyan arra hetek óta számítani lehetett, Pascal Wehrlein lesz Marcus Ericsson csapattársa.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.