Az öreg magyar Rolls üdvözli az ifjakat

Rolls-túra: fotózkodás az ük-papával

Szerző: Rácz Tamás levél küldés  Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2015.11.01. 08.00

A két irdatlan bestiával első utunk Szentendrére vezetett, ahol egy két éve csendben rozsdásodó vén Silver Shadow-t látogattunk meg egy autós öregek otthonában.

Vendéglátónk igazi autóbolond, abból is a veterános megszállott típus. Megrögzött rajongója mindennek, ami valaha gurult, és most ugyan nem gurul, de még egyszer gurulhat. Nem csak gyűjti ezeket a kocsikat, kereskedik is velük: Szentendre határában lévő telepén most is ott várja a feltámadást néhány jobb sorsra érdemes legenda. 

Érdekes élmény három ilyen autót egy placcon látni. Rengeteg gondolatot szül, és akaratlanul is felmerül az értékvesztés mértéke. Vajon ez a két, ma 100-150 milliós ársávban mozgó csoda is egy kisautó áráért hazatolható majd jó 25-30 év múlva?

A terepralis Pajero, az alaposan kibelezett 1938-as Bentley mellett például egy Rolls-Royce is, egy 1975-ös Silver Shadow. Hárommilliós irányáron várja új gazdáját, ami azért nem sok az alapos felújítást igénylő, lejárt OT-s minősítésű autóért, mert magyar rendszámos, indítható Rollsot nem egyszerű találni.

Mi ez a Rolls-izé?

Az úgy van, hogy kaptunk két Rolls-Royce-ot Budapesten: nesztek, itt a kulcs, lécci vigyétek el őket Szófiába, köszi! És most megyünk.

Röviden ennyi, a részletek ebben a cikkben olvashatók. A cikkeket az útról ebbe a rovatba gyűjtjük. Jó szórakozást!

Á, nincs ennek különösebb története, mondja a tulaj, amikor arról kérdezem, mit mesélhetne a fehér vénség, ha beszélni tudna. Aztán kiderül, hogy mégis: a brit autóarisztokrata ugyancsak magyar sorsot élt meg, miután hozzánk vetődött. 

A válság után tartozás miatt lefoglalta ugyanis a bank, és öt évet töltött megalázó helyzetben, zálogtárgyként, amíg jelenlegi gazdája meg nem vásárolta. Mostani helyén már csaknem két éve áll, és bár állapota egyre romlik, annyival azért több haszna van, mint banki túszként volt, hogy legalább a Budapest felől Szentendrére beérő autósok egy pillanatra felderülnek, amikor megpillantják őfenségét, ahogy roskatagon, de büszkén szemléli a 11-es út forgalmát.

Amit a Silver Shadow-ról tudni kell

Az 1965-től ’80-ig készült, önhordó karosszériás modell hatalmas műszaki ugrás volt az elődhöz, a külső sárhányós, alvázas Silver Cloudhoz képest. Ez volt az első úgynevezett “single bow” dizájnban készült Rolls: a kifejezés arra utal, hogy az övvonal alatt egységbe olvad a karosszéria, a sárvédők elkülönült ívei eltűnnek az autó profiljából.

A Spirit of Extasy marad, nem tünteti el semmilyen biztonsági előírás!

1970-ig 6,25, ’70-től 6,75 literes V8 volt a Silver Shadow-k motorja, a fehér autó egykor 189 lóerőt tudott (bár akkoriban a Rolls még ragaszkodott ahhoz a szokásához, hogy nem közölt hivatalos teljesítmény-adatokat autóiról). A motorhoz a General Motors négyfokozatú automatája kapcsolódott. 

Fiam, jól kicombosodtál! - árulkodik az öreg Silver Shadow tekintete.

A Silver Shadow talán legnagyobb újítása a szintszabályzós hidropneumatikus felfüggesztés és a vele kombinált fékrendszer volt: a Citroentől licenszelt rendszer a DS-ből lehet ismerős. 1969-ig mindkét tengely szintszabályzós volt, innentől csak a hátsó tengelyen maradt meg az automatikus szint-kiegyenlítés.

Az L-széria igazi különlegesség, nagy túlélő. Fejlesztését még az 1950-es években kezdték meg, és a Lamborghini V12-ese, valamint a Corvette V8-asa mellett ez a leghosszabb ideje gyártásban lévő blokk. Természetesen rengeteg átalakítással, de ma is szolgál, a Rolls-Royce BMW tulajdonba kerülése ótakizárólag a Bentley típusokban. A jelenleg duplaturbóval szerelt 6,75 literes verzió 530 lóerőt, és 1050 Nm nyomatékot termel, és még mindig Angliában gyártják.

’77-től egy facelift után Silver Shadow II-ként forgalmazták a típust. Az első szériából 16717, a másodikból 25142, a hosszú tengelytávú változatokból 4915 példányt gyártottak. Aki egy ilyen Rollsra vágyik, és nem a szűkös magyar kínálatból akar meríteni, Németországban 8-9 ezer euró, szűk hárommillió forint körül ülhet bele a jobbkormányos kínálat aljába. 

Négy hengerrel, és közel négyszáz lóerővel tud többet a Ghost. Viszont Silver Shadow motorját még házon belül fejlesztették, a V12 pedig BMW eredetű blokk.

Egy kifogástalan állapotú, karbantartott vagy restaurált példány, ha nem valami különleges, nagyon egyedi darab, baloldali kormánnyal 25-30 ezer euró.

Még mindig kerek a kipufogó csak puccos keretet kapott.

A többi Rolls-túrás anyagunkat itt találod!

Kommentek

Ismét csökken az üzemanyag ára

Szerdán folytatódik az üzemanyag árának csökkenése, ezúttal a gázolaj lesz olcsóbb.

Tarlós véget vet az autósok rommá bírságolásának

Tarlós István szerint változtatni kell a közterület-felügyeletek szellemiségén az autósok bírságolását illetően, a főpolgármester módosítást is kezdeményez az ügyben.

Kátyúba hajtott a Ferrarival, az önkormányzat fizetni fog

Jótékony célra ajánlotta fel az önkormányzattól kapott kártérítést a kátyúban megsérült Ferrari után tulajdonosa.

Fokozatosan szorulnak ki az autók Londonból

London polgármestere hatékony lépéseket tesz a levegő minőségének javítása érdekében. Most az iskolák környékéről tiltotta ki az autókat.

F1: A Mercedes orrára koppintottak

A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari sikerétől hangos a Forma-1-es idénynyitó, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj másnapján.

F1: A McLaren kikéri magának a mercis pletykát

A McLaren szerint szó sincs arról, hogy a csapat fontolgatná a Honda kipöckölését a versenyképesebb Mercedes-motorért cserébe.

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

F1: Räikkönen nem bírja a tempót?

Kimi Räikkönen nem volt igazán versenyképes az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarinál többet várnak tőle, de vajon képes lesz-e hozni?

F1: Az újonc is beszólt a McLarennek

Fernando Alonso után újonc csapattársa, Stoffel Vandoorne is azt nyilatkozta, hogy a McLaren-Hondáé a leglassabb autó a mezőnyben.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

F1: Vizsgálják a melbourne-i pályainváziót

Bár egyesek ünnepelték, hogy a nézők az Ausztrál Nagydíj leintése után bemehettek a pályára, a Nemzetközi Automobil Szövetség kivizsgálja az egyértelműen veszélyes esetet.

Bicikli 11 millióért, nooormális?!

A jacht után most itt a Bugatti-kétkerekű: a PG bringája műszakilag is odateszi magát, de 39 ezer dolláros ára azért így is magas.

Hemzsegnek az 50 ezres kanyarok Budapesten

Mutatjuk, hol kaphatsz súlyos büntetést Budapesten, ha egy kicsit nem figyelsz, vagy nem követed a szabályokat.

Munkagéppel mennek a tüntetők ellen a rendőrök

A szomszédos Szlovákiában fejlesztik a jövő rendőrségi oszlatójárművét. A Božena Riot az építőipari és mezőgazdasági munkagépek ketrecharcos unokatestvére.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.