A gekkók talpát másolja a Ford

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2015.10.27. 14.00

A Ford kutatói a gekkó tapadós talpának tanulmányozásával szeretnének javítani a ragasztóanyagok minőségén, és növelni az autóalkatrészek újrafelhasználhatóságát.

A Ford szerint az egyik legnagyobb kihívás az autógyártásban, hogy a műanyagokat és a fémeket olyan habalapú anyaggal ragasztják egymáshoz, amely szinte lehetetlenné teszi, hogy az autóalkatrészeket újrahasznosítás céljából szétszedjék.

Itt jön képbe a gekkó.

Egy olyan gyíkféléről van szó, amely a talpa kialakításának köszönhetően szinte bármilyen sima felületre képes rátapadni, amelyen nincsen folyadék vagy felületi feszültség. A hüllő könnyedén leválik ezekről a felületekről, és még csak nyomot sem hagy. Az átlagosan 70 gramm tömegű felnőtt gekkó akár 132 kilót is képes megtartani.

A biomimetikai megközelítés egyébként nem új. A japán sinkanszen gyorsvonatot a jégmadár ihlette, a tépőzárat a bogáncsos növények. Az orvostudományban használt tűket a szúnyogok révén fejlesztették tovább. A biomimikri iránt az elmúlt évtizedben megnőtt az érdeklődés, mivel egyre többen veszik komolyan a klímaváltozást és a környezetvédelmi kihívásokat.

Az újrahasznosításon túl a Ford formatervezői csapata már tíz éve kutat természet ihlette technológiák után, s nemrég az üléshuzatoknál és tetőkárpitoknál használt fonalak gyártásában értek el sikereket.

Kommentek

  • TEPE

    Nagyon örültem a hírnek, van mit javítania a Fordnak: autómon elengedte magát a motortér szigetelése több helyen, az ajtó kapaszkodó díszítése, a műszerfal teteje felpúposodott(!), a csom.tér ajtó kapcsolója + rendszámlápák szétrohadtak a szigetelés nem megfelelő illesztése/ragasztása miatt. Bár 4 év után lehet én várok el túl sokat…

F1: A szezon közepétől nyerhet a Red Bull

A Red Bull tulajdonosa, Dietrich Mateschitz csak a 2017-es idény közepétől vár futamgyőzelmeket csapatától. A Renault-n múlik, mennyire lesz sikeres az alakulat.

F1: A McLaren idén sem célozza a bajnoki címet

Fernando Alonso ugyan már nagyon szeretne a győzelmekért, a bajnoki címért versenyezni, de a McLarennél idén az első négybe jutás a cél.

F1: “Azt hittem, Nico még mindig részeg”

A Forma-1-es legenda Gerhard Berger még most sem igazán fogta fel, hogy Nico Rosberg világbajnokként a visszavonulást választotta.

Ezek az év legjobb új autói

A brit autós sajtó egyik meghatározó oszlopa, a What Car? minden évben megválasztja a legjobb újdonságokat. Így tettek idén is.

Bosszút állt, de ő szívta meg és a jogsija is ugrott

Picit ideges lett a MINI-s, mert a kamion besorolt elé. Húzott egy merészet, aztán nem ő nevetett a végén.

Hótakarítás, ahogy még sosem láttad

Gyors, hatékony és nem karcolja össze a fényezést. Persze ehhez az kell, hogy 30 ezer wattnyi hangtechnika pihenjen az autóban.

Filmbe illő balesetet szenvedett egy Škoda

Nekünk a Végső állomás ugrott be elsőre, annyi a különbség, hogy itt senki nem halt meg. Kész csoda!

F1: A Red Bull csak álmodhat a bajnoki címről?

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a Red Bullra csalódás vár, ha azt hiszik, 2017-ben már legyőzhetik a Mercedest. Az aerodinamika nem minden.

F1: A Williams elengedi Bottast

A Williams csapatvezetője félhivatalosan bejelentette, hogy Valtteri Bottas lesz Nico Rosberg utódja a Mercedesnél. Napok kérdése, hogy végleg lezáruljon a kérdés.

Vízen jár a legerősebb Lexus

Két darab Lexus V8-as motor hajtja a japán luxusmárka legújabb tanulmányát, amely ha megvalósulna, a márka legdrágább terméke lehetne.

Versenyautó épült a Teslából, iszonyat, mire képes

Egymárkás versenyszéria indul, az alapot a világ legjobb gyorsulású személygépkocsija adja. El tudod képzelni, mit tud? Nem, nem tudod.

Autók, amiket nem érdemes ellopni

Az ezüst színű német autókon túl is van élet. Az igazi egyéniségek ezek közül választanak autót

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.