A Delphi és a Tula egy olyan új technológia kifejlesztésében működnek együtt, amely az EPA tesztciklus eredményeivel összehasonlítva 15-20 százalékos üzemanyag-megtakarítást eredményez.

A modern benzinüzemű motorok gondosan vezérlik az üzemanyag és a levegő keverékét a sztöchiometrikusnak nevezett, pontos üzemanyag-levegő keverékarány biztosítása érdekében. A motorteljesítményt a levegőáramlás korlátozása vezérli. A legtöbb járművezetési helyzetben azonban a fojtószelep csaknem teljesen zárt állapotban marad (nem használjuk ki a motor teljesítményének csak kis részét), amely közismerten gátolja az üzemanyag-hatékonyságot.

Olyan rendszert dolgoztak ki, amely szándékosan, csaknem teljesen nyitva hagyja a fojtószelepet, és ehelyett egy szoftvert alkalmaz a működésben lévő hengerek számának vezérlésére. A Tula ezt a szoftvertechnológiát dinamikus gyújtásátugrásnak nevezte el.

“Többé már nem kell a motornak meghatározott számú hengerrel működnie. A Tula lényegében egy folyamatosan változó méretű motort vezetett be, amely bármely kombinációban képes a működésre, a hengerek teljes kiiktatásától kezdődően a nyolchengeres működésig” – magyarázta Jeff Owens, a Delphi műszaki igazgatója

“Olyan járművet vezethetek, amely egy henger töredékének működtetésétől egészen 7,9 vagy 8 hengerig működik” – mondta el a Tula elnök-vezérigazgatója, Scott Bailey. “Ez abnormális és mindennapos is egyben. A technológia egy perc alatt 32.000-szer értékeli újra a helyzetet, hogy a leghatékonyabb forgatónyomaték elérése érdekében mindig megtalálja, melyik a gyújtásra legalkalmasabb henger, miközben a jármű kiváló vezethetőségét fenntartja.

A cégek közlése szerint a járművezető soha nem vesz észre különbséget a jármű teljesítménye tekintetében, ugyanakkor az üzemanyag-gazdaságosság 17 százalékkal kedvezőbb.

Habár a dinamikus gyújtásátugrás technológiát először egy 6,2 literes V8-as motoron mutatták be, jövőre olyan dinamikus gyújtásátugrás technológiát mutatnak be, amely további 10 százalékos üzemanyag-gazdaságosságot jelent egy olyan középméretű gépjármű tekintetében, amelyet 4 hengeres (1.8L) turbómotor működtet.

Infografika az új ötlet működéséről (Nagyításhoz kattints!)

3,5 hengeres motor? Lehet 1