3,5 hengeres motor? Lehet

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2015.10.27. 12.20

Olyan új motorvezérlés kifejlesztésén dolgozik a Delphi és a Tula, amellyel nem hengersorokat kapcsolnak le, hanem hengereket, sőt azokat is csak részben.

A Delphi és a Tula egy olyan új technológia kifejlesztésében működnek együtt, amely az EPA tesztciklus eredményeivel összehasonlítva 15-20 százalékos üzemanyag-megtakarítást eredményez.

A modern benzinüzemű motorok gondosan vezérlik az üzemanyag és a levegő keverékét a sztöchiometrikusnak nevezett, pontos üzemanyag-levegő keverékarány biztosítása érdekében. A motorteljesítményt a levegőáramlás korlátozása vezérli. A legtöbb járművezetési helyzetben azonban a fojtószelep csaknem teljesen zárt állapotban marad (nem használjuk ki a motor teljesítményének csak kis részét), amely közismerten gátolja az üzemanyag-hatékonyságot.

Olyan rendszert dolgoztak ki, amely szándékosan, csaknem teljesen nyitva hagyja a fojtószelepet, és ehelyett egy szoftvert alkalmaz a működésben lévő hengerek számának vezérlésére. A Tula ezt a szoftvertechnológiát dinamikus gyújtásátugrásnak nevezte el.

“Többé már nem kell a motornak meghatározott számú hengerrel működnie. A Tula lényegében egy folyamatosan változó méretű motort vezetett be, amely bármely kombinációban képes a működésre, a hengerek teljes kiiktatásától kezdődően a nyolchengeres működésig” – magyarázta Jeff Owens, a Delphi műszaki igazgatója

“Olyan járművet vezethetek, amely egy henger töredékének működtetésétől egészen 7,9 vagy 8 hengerig működik” – mondta el a Tula elnök-vezérigazgatója, Scott Bailey. “Ez abnormális és mindennapos is egyben. A technológia egy perc alatt 32.000-szer értékeli újra a helyzetet, hogy a leghatékonyabb forgatónyomaték elérése érdekében mindig megtalálja, melyik a gyújtásra legalkalmasabb henger, miközben a jármű kiváló vezethetőségét fenntartja.

A cégek közlése szerint a járművezető soha nem vesz észre különbséget a jármű teljesítménye tekintetében, ugyanakkor az üzemanyag-gazdaságosság 17 százalékkal kedvezőbb.

Habár a dinamikus gyújtásátugrás technológiát először egy 6,2 literes V8-as motoron mutatták be, jövőre olyan dinamikus gyújtásátugrás technológiát mutatnak be, amely további 10 százalékos üzemanyag-gazdaságosságot jelent egy olyan középméretű gépjármű tekintetében, amelyet 4 hengeres (1.8L) turbómotor működtet.

Infografika az új ötlet működéséről (Nagyításhoz kattints!)

3,5 hengeres motor? Lehet 1

Kommentek

Új csúcsmodellt kap a koreai terepspecialista

Jövő csütörtökön mutatkozik be a SsangYong eddigi legnagyobb szabadidőjárműve. Egyelőre még neve sincs az autónak.

Jogtalanul büntették autósok ezreit Budapesten?

Tarlós István szerint jogtalanul bírságoltak meg rengeteg autóst Budapesten. A főpolgármester arra buzdít, hogy ne fizessenek az autósok.

Kabrió, bátraknak

Ha már a Techart GTstreet R Cabriolet karosszériája láttán rossz érzéseid támadnak, várj, amíg megtudod, mire képes a dög.

Unod a dugót? Itt a megoldás

Te is kivagy attól, hogy órákig araszolsz reggelente, míg beérsz a munkába? Két megoldás van: válaszd a tömegközlekedést, vagy ugorj a kocsisor elejére. Mutatjuk, hogyan.

F1: Újabb motort fejleszt a Honda

Bár az Ausztrál Nagydíj pénteki szabadedzésein a McLaren elfogadhatóan szerepelt, a Hondánál tudják, hogy a jelenlegi erőforrással nem tudnak messzire jutni. Újat fejlesztenek májusra.

Verstappen: A Red Bull “túl lassú”

Az Ausztrál Nagydíj első edzésnapja után nem lehetnek igazán elégedettek a Red Bullnál, messze a Ferrari és még messzebb a Mercedes csúcstempója.

Villamosnak indult, busz lett belőle

Ha megvalósul a közösségi közlekedésben az, ami most a mérnökök fejében van, akkor elképzelhető, hogy évek múlva nehezen tudunk majd különbséget tenni a buszok és a villamosok között.

F1: Vettelt nem izgatja a Mercedes

Sebastian Vettel azt mondja, a Mercedeshez való átszerződés egyáltalán nem téma számára. A vártnál gyengébb melbourne-i kezdés sem probléma.

“Feltámad a Zsiguli, 200 lóerővel tér vissza” – Ordas kamu, el ne hidd!

Muszáj írni egy olyan álhírről, ami futótűzként terjed a Facebookon, és egyre több magyar internetes oldal hiteles állításként veszi át, pedig hatalmas nagy kamu az egész.

F1: Hamilton 99 százalékos, Bottas szombatra javulna

A Forma-1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíj szabadedzései után Lewis Hamilton hajszál híján tökéletesnek érezte a napot, Valtteri Bottasnak viszont fel kell kötnie a gatyát.

Egy film, amit látnod kell, ha érdekel a hazai motorgyártás sorsa, történelme

Kende Márta és a Magyar Televízió 47 perces filmje a Motorkerékpárgyárról, és annak bezárása előtti időszakáról.

F1: Videón a szezon első autótörése

Aki lemaradt a közvetítésről, most megnézheti a 2017-es Forma-1-es idény első autótörését és azt, hogyan úszott meg egy potenciálisan nagy bukást a Red Bull-os Max Verstappen Melbourne-ben.

F1: Hamilton uralta az idény első edzésnapját

A Forma-1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíj mindkét pénteki szabadedzésén fél másodperc feletti előnnyel zárt a mercedeses Lewis Hamilton. A Ferrari egyelőre hátrébb van.

Új Insignia: minél drágább, annál jobb!

Erős benzinmotorral, fullosan az igazi az új Insignia. Egy ilyenben még igaz is az Opel állítása: olyan, mint egy prémiumautó, csak olcsóbb.

F1: Jövőre eltüntetik a cápauszonyokat

A Forma-1 állandó versenyigazgatója szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség 2018-ra betilthatja az idén visszatért légterelőket. Charlie Whiting a Verstappen-szabályról is beszélt.

Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.