Jobban ismer az autód, mint az orvosod

Mitsubishi EMIRAI 3 xDAS tanulmány

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2015.10.15. 13.00

Űrhajószerű megjelenése ellenére a Mitsubishi új tanulmánya nem autóként fontos: a gép és ember közötti kapcsolat szintjén hoz forradalmi újdonságokat.

Megtévesztő a márkanév, hiszen az Emirai 3 xDAS voltaképpen nem a Mitsubishi, legalábbis nem a Mitsubishi Motors munkája: az ék alakú, minimalista sportautót a Mitsubishi Electric Corporation állította kerékre. Így már érthető, hogy az autó hajtásláncáról semmit nem tudunk, ellenben a fedélzeten dolgozó érzékelők és egyéb elektronikai rendszerek tucatjairól annál többet.

A fedélzeti kijelző nem egyszerű monitor például, hanem különleges ragasztásos technológiával egymás mellé rendezett panelek, amelyek a minimális hézagok miatt egybefüggő felületnek tűnnek. A tükröződésmentes kijelzők tartalma egyénileg variálható, mégpedig egy felhő alapú adatbázisból, amellyel szinkronizálható is a rendszer.

Nemcsak a kormány mögött, de a szélvédő alatt is van egy kijelző: a head-up rendszer különlegessége a háromdimenziós megjelenítés. Az információk mintha az autó előtt 10 méterrel lebegnének a térben, ráadásul a rendszer kamera segítségével érzékeli, ha a vezető tartósan elfordítja a fejét vagy csak másfelé néz (pl. elnyújtott íven haladva, mondjuk autópályára történő felhajtás során), és módosítja a kivetítés helyét.

A leggyakoribb fedélzeti utasítások – a klímarendszer hőmérsékletének beállítása, a hangerő módosítása – kézmozdulatokkal vezérelhetők, a visszajelzéseket pedig egy hordható rezgő interfész közvetíti a sofőrnek, így tényleg nem kell elvennie a tekintetét az útról.

Az eddigiekből következik, hogy az autó tudja, hogy épp mit csinál a vezetője, de ennél is alaposabb diagnosztikáról van szó: kamera és szívmonitor segítségével azonosítja a sofőr pillanatnyi állapotát, és magatartása alapján megelőző beavatkozásokat képes végrehajtani.
A navigációs rendszer előre elemzi a közeledő forgalmi helyzeteket: ha például rosszul belátható kereszteződéshez közeledünk, automatikusan aktiválja a betekintő kamerákat. Aztán mindezt megjegyzi, és legközelebb még gyorsabban alkalmazza a beállításokat, a baleseti gócpontról pedig emlékeztetőt küld egy felhőalapú adatbázisba.

A múlt és a jelen között a vezető viselkedésének tekintetében is képes párhuzamot vonni a rendszer, és ha az azonos helyzetben mutatott eltérésekből arra következtet, hogy elfáradt a sofőr, pihenőt javasol neki.

Mindettől függetlenül az autó egyébként képes a háztartási berendezés távvezérlésére is – gyanítjuk, hogy ez utóbbi már valóság, vagy legalábbis széria közeli fejlesztés lehet a japán piacon, és azért vették fel a Mitsubishi Emirai palettájára, hogy valami kézzel foghatónak is örüljenek a Tokiói Autószalon látogatói.

Kommentek

Visszanyal a fagyi: jogsértés miatt hőbörög Kína

A kínai Chery Automobile Co. panasz tett a helyi szabadalmi szervezeteknél: el akarják érni, hogy a Mercedes elektromos almárkája ne használhassa az EQ nevet.

Csalással vádolják a Fordot

Elégedetlen ügyfelek csoportos pert indítottak a Ford ellen, mert legizmosabb autójuk pont arra nem alkalmas, amire hirdették.

Keménytetőt kapott a Mazda MX-5

A klasszikus kanavász és a furmányos eltűnő targa után itt a harmadik tetővariáció. Sajnos nem veheti meg bárki.

Rollerrel reformálnák meg a közlekedést

Elektromosan hajtott rollereket használó közösségi szolgáltatással akarja megformálni a közlekedést egy startup cég Németországban.

F1: Csak a fejeket figyeljük!

Holnap az Ausztrál Nagydíj szabadedzéseivel megkezdődik a 2017-es Forma-1-es szezon. Mutatjuk a versenyzők idei sisakjait, hogy tudjuk, mikor kit látunk a pályán.

Fény derült a nyírségi permetező vonat titkára

Az összeesküvés hívők azonnal Chemtrail-t kiáltanak, ezért megkérdeztük a MÁV-t, mi is folyik ebből a vonatból.

Forma-1-es kvíz profiknak és tanulékony kezdőknek

Kened-vágod az F1-es pilóták fontos és érdekes statisztikáit? Ha igen, ha nem, itt egy kérdezz-felelek, amiből a lexikon-agyú rajongók is tanulhatnak. Tedd próbára magad!

F1: A Mercit “biztosan érdekli” Vettel

A Red Bull-fejes Helmut Marko kezdi a kavarást, azt mondja, a Mercedest egyértelműen érdekli a ferraris Sebastian Vettel 2018-as szerződtetése.

Adnál ennyi pénzt egy Bentley másolatért?

A Bentley Continental GT replika Ford Mustang alapra épült, a kivitelezéssel nincs is nagy gond, de azért látszik, hogy ez csak másolat. Kérdés, hogy megér-e ennyi pénzt.

F1: Rajthoz állhat Wehrlein Melbourne-ben

Rajthoz állhat a melbourne-i Forma-1-es idénynyitón Pascal Wehrlein, a Sauber német pilótája, miután az orvosok megadták neki az engedélyt.

F1: Egymásra mutogat Hamilton és Vettel

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj előtt a Mercedes és a Ferrari versenyzője is azt mondja, hogy a másikuk csapata kezdi favoritként az évet.

Itt a Suzuki, hol a Suzuki? A holttér átkozott veszélye videón

A 112 Press ismét hasznos, és tanulságos anyagot tett az asztalra, videójuk egy olyan forgalmi szituációt mutat be, ami könnyen balesetek forrása lehet.

A 6 legdrágább új autó itthon

Ezen a listán röpködnek a tízmilliók, szóval ha sok pénzed van, és nem tudod mire költsd el, van néhány tippünk.

F1: Elmaradhat az idény első balhéja

Úgy tudni, hogy a Mercedes és a Red Bull Racing a szezonnyitóra átépítette a korábban aerodinamikai szerepet is játszó felfüggesztését.

Valódi divatcikké vált az autó

Igazi divattermékként kezeli legújabb limitált szériáját a DS. A DS 3 Inès de la Fressange kimondhatatlan neve kiművelt koncepciót takar.

F1: Minden, amit tudni érdemes a 2017-es szezonról

Egy dolog biztosan nem lesz idén a Forma-1-ben: címvédés, hiszen Nico Rosberg visszavonult. Hogy mi lesz, mi lehet az új autókat hozó új F1-es idényben, alább soroljuk. Szezonelőzetes.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.