Jobban ismer az autód, mint az orvosod

Mitsubishi EMIRAI 3 xDAS tanulmány

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2015.10.15. 13.00

Űrhajószerű megjelenése ellenére a Mitsubishi új tanulmánya nem autóként fontos: a gép és ember közötti kapcsolat szintjén hoz forradalmi újdonságokat.

Megtévesztő a márkanév, hiszen az Emirai 3 xDAS voltaképpen nem a Mitsubishi, legalábbis nem a Mitsubishi Motors munkája: az ék alakú, minimalista sportautót a Mitsubishi Electric Corporation állította kerékre. Így már érthető, hogy az autó hajtásláncáról semmit nem tudunk, ellenben a fedélzeten dolgozó érzékelők és egyéb elektronikai rendszerek tucatjairól annál többet.

A fedélzeti kijelző nem egyszerű monitor például, hanem különleges ragasztásos technológiával egymás mellé rendezett panelek, amelyek a minimális hézagok miatt egybefüggő felületnek tűnnek. A tükröződésmentes kijelzők tartalma egyénileg variálható, mégpedig egy felhő alapú adatbázisból, amellyel szinkronizálható is a rendszer.

Nemcsak a kormány mögött, de a szélvédő alatt is van egy kijelző: a head-up rendszer különlegessége a háromdimenziós megjelenítés. Az információk mintha az autó előtt 10 méterrel lebegnének a térben, ráadásul a rendszer kamera segítségével érzékeli, ha a vezető tartósan elfordítja a fejét vagy csak másfelé néz (pl. elnyújtott íven haladva, mondjuk autópályára történő felhajtás során), és módosítja a kivetítés helyét.

A leggyakoribb fedélzeti utasítások – a klímarendszer hőmérsékletének beállítása, a hangerő módosítása – kézmozdulatokkal vezérelhetők, a visszajelzéseket pedig egy hordható rezgő interfész közvetíti a sofőrnek, így tényleg nem kell elvennie a tekintetét az útról.

Az eddigiekből következik, hogy az autó tudja, hogy épp mit csinál a vezetője, de ennél is alaposabb diagnosztikáról van szó: kamera és szívmonitor segítségével azonosítja a sofőr pillanatnyi állapotát, és magatartása alapján megelőző beavatkozásokat képes végrehajtani.
A navigációs rendszer előre elemzi a közeledő forgalmi helyzeteket: ha például rosszul belátható kereszteződéshez közeledünk, automatikusan aktiválja a betekintő kamerákat. Aztán mindezt megjegyzi, és legközelebb még gyorsabban alkalmazza a beállításokat, a baleseti gócpontról pedig emlékeztetőt küld egy felhőalapú adatbázisba.

A múlt és a jelen között a vezető viselkedésének tekintetében is képes párhuzamot vonni a rendszer, és ha az azonos helyzetben mutatott eltérésekből arra következtet, hogy elfáradt a sofőr, pihenőt javasol neki.

Mindettől függetlenül az autó egyébként képes a háztartási berendezés távvezérlésére is – gyanítjuk, hogy ez utóbbi már valóság, vagy legalábbis széria közeli fejlesztés lehet a japán piacon, és azért vették fel a Mitsubishi Emirai palettájára, hogy valami kézzel foghatónak is örüljenek a Tokiói Autószalon látogatói.

Kommentek

F1: Így csapat Hülkenberg a Renault-val

Nico Hülkenberg a Force Indiát elhagyva 2017-től a Renault első számú pilótájaként folytatja F1-es pályafutását. Az új autóra még egy hónapot várnia kell, de a tavalyi modellel már ment pár kört. Panorámavideó.

Hiánypótoló oktatóvideó: hogyan töltsük fel Alfa 4C-nket ablakmosóval

Három elemből álló tölcsér és csavarhúzó is szükségeltetik ahhoz, hogy ablakmosóval töltsük fel a gyönyörű Alfa Romeo 4C-t.

F1: 2020-tól annyi Silverstone-nak?

A silverstone-i pályát tulajdonló BRDC cáfolta, hogy 2019-ben utolsó alkalommal rendeznék meg a Brit Nagydíjat.

Könnyfakasztóan csodálatos, V12-es motorpornó egy Toyota orrából

Ritkán látni ilyen formában a Toyota csodálatos V12-es motorját, pedig a hangja mellett a látvány is szívet melengető.

Szállítórobotokkal kacérkodik a Mercedes-Benz

Mit keresnek a robotok egy Sprinter rakterében? Hány szállítórobotot képes elnyelni egy furgon? Mindkét kérdést megválaszoljuk!

Így néz ki egy csoportos autómentés Oroszországban

Az oroszok senkit nem hagynak az út szélén, ha kell kézi erővel húzzák ki a bajba jutott autóst.

Ilyen az, amikor nem múlik el nyomtalanul a gyerekkor

Gigantikusra nőtt, V8-assal hajtott játékszerrel ment vásárolni ez az amerikai bácsi

Érthetetlen dolog történik a magyar utak mellett

A hó alatt sem kanászodhat el a természet, töretlenül folyik a kaszálás az utak mentén.

Az utolsó simításokat végzik a Renault sportkupéján

Idén végre tényleg visszatér az Alpine sportmárka; a Renault középmotoros kalandja alumínium platformra épül.

Kabrióként is megújult a Ford Mustang

A kupé után a Ford Mustang kabrió kivitele is megújult. A változások megegyeznek a fémtetős változatéval.

Peugeot 3008 – az alakváltó

Hatalmasat változott a Peugeot 3008-as és állítólag mi akartuk így

Milyen lesz idén az F1? A Red Bull videón mutatja meg

Egy igazi F1-rajongónak ugyan nem lesz újdonság, de megnézésre azért érdemes a Red Bull animációs videója, amelybe az autók idei változásait tekinthetjük át.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.