Gondolnák, hogy a teherautókkal kapcsolatos műszaki hibák egyharmada gumiproblémákra vezethető vissza? És hogy egy-egy ilyen kiesés és a vele járó kiszállás, műszaki mentés, illetve az időveszteség átlagosan 1000 eurójába kerül a fuvarozó cégnek? Az is megdöbbentő adat, hogy a gumiproblémák 90 százalékát a nem megfelelő abroncsnyomás okozza, illetve az is, hogy ha az előírtnál 10 százalékkal alacsonyabb az abroncsnyomás, az egyszázalékos fogyasztásnövekedést jelent?
A Michelinnek van elegáns megoldása a problémára egy mobilapplikáció képében. Az ingyenesen letölthető alkalmazás segít rendszerbe foglalni a gumiabroncsokkal kapcsolatos teendőket, a futott kilométerek, szükséges cserék, felújítások idejének adminisztrációjához.

TireLog

20 autónál kisebb flották abroncsmenedzseléséhez ajánlják – Európában a fuvarcégek 95 százaléka ilyen – és leginkább az idő- és papírigényes, nehezen szinkronizálható adatkezelést teszi át modern, digitális formába. Az aktuális abroncsadatok mellett ez arra is jó, hogy a cég statisztikát készítsen, milyen abronccsal hány kilométert lehet megtenni, ami a jövőbeli abroncsvásárlásoknál is sokat segíthet.

iCheck

Az iCheck egy PDA-szerű kézi készülékből és egy profilmélység-, valamint abroncsnyomásmérő készülékből áll. A kézi egységbe kell bepötyögni a teherautó adatait, a kilométeróra-állást, a vizsgált kerék azonosítóját, majd elvégezni a méréseket. Az adatok rögtön a felhőbe kerülnek, így az abroncsok állapotáról pontos, aktuális képet kaphat bárki, akinek ez fontos.

iManage

De ez még nem minden. Nagyobb, több autót kezelő flottáknak ennél jóval többre van szükségük, ők már a rendszeres abroncsellenőrzés átlagosan negyedórás folyamatának lerövidítésében is érdekeltek lehetnek. És hogy hogyan lehet mindezt gyorsabban megoldani? Beszélő abroncsokkal.
A gumikba akár a gyártásnál, akár később, apró, rádiófrekvenciás chipeket szerelnek be – RFID -, így a gumi a gyártósortól indulva egész élettartama alatt nyomon követhető. A borsszemnyi chipből a megfelelő eszközzel, fizikai kontaktus nélkül, másodpercek alatt kiolvasható az abroncsban uralkodó pillanatnyi légnyomás és hőmérséklet. Az adatok itt is a felhőben tárolódnak, az alacsony nyomású és kopott abroncsok hamar lebuknak. A rendszer segítségével jól tervezhetővé válik a kerékcserék, az újravágás, futózás ideje is, ami végső soron egy halom megtakarított pénzt jelenthet.
Egy 300 autóval dolgozó fuvarozó cég évente 17 ezer eurónyi üzemanyagot tud megspórolni az állandóan jó értéken tartott abroncsnyomással, 9000 eurót a jól megválasztott abroncscsereidővel – az abroncs minden egyes millimétere 15 ezer kilométert jelent és Európában jellemzően az előírásokban szereplő minimális profilmélység elérése előtt már jóval korábban lecserélik a gumikat – egymillió kilométerenként egy megspórolt műszaki hibán 30 ezer eurót, illetve 8 munkanapot a rövidebb idő alatt elvégezhető abroncsellenőrzéssel. Ez összesen 55 800 euró. Persze ez nincs ingyen, a 300 autóra évente 4680 euróba kerül az iCheck készlet. De rövid számolás után kiderül, hogy nagyon megéri az árát.