Nyolcmilliárdot érő veterán autót törtek meg

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2015.10.11. 13.00

Mindössze öt darab készült abból az Aston Martin DBR1 versenyautóból, amelynek egyik példányát a múlt hétvégén alaposan megropogtatták egy veterán versenyen.

Egy nagy értékű veterán autócsodánál nehéz megállapítani, hol ér véget az autónak, mint műszaki relikviának, géptörténeti mérföldkőnek kijáró elismerés, és hol kezdődik a legendák mesevilága. Történetünk négykerekű főhősének mindkettőből kijutott bőven: egyrészt egyike volt annak a mindössze öt darab DBR1-esnek, amelyet az Aston Martin a Le Mans-i 24 órás versenyre, és egyéb hosszútávú futamokra tervezett.

Az 1956-ban tervezett DBR1-et eredetileg egy kisebb, 2,5 literes blokkal szerelték, később háromliteres motort kapott, 250 lóerővel. A szépséges versenyautó – ennek első kerekei mögött jelent meg legelőször az Aston Martinokat azóta is díszítő szellőzőnyílás – nem is volt sikertelen. Tizennyolc alkalommal állt rajthoz, ebből nyolcszor győzelmet aratott, köztük a legfontosabbat 1959-ben, Le Mans-ban.

A DBR1 legendájához legalább annyira hozzátartozik azoknak a pilótáknak a névsora, akik volánja mögött az elsőségért küzdöttek: többek között Carroll Shelby, Sir Stirling Moss, Jack Brabham, és Jim Clark is közvetlen közelről hallgatta a soros hathengeres üvöltését.

A DBR1 sikereinek David Brown becsvágya vetett véget: szerette volna a Forma 1-ben is letenni névjegyét, és ezért felhagyott a sportautó-versenyzéssel. Az istállót feloszlatták, az autókat privát versenyzőknek adták el.

Annak az autónak a volánját, amely a múlt hétvégi futamon egy Austin Healey és egy Jaguar között szendvicsbe fogva orrán és farán egyaránt csúnyán megsérült, állítólag egykor Sir Stirling Moss keze markolta (nyitóképünkön ő látható a volánnál); ha így van, az autó 1958-ban első lett a Nürburgringen, és egy évvel később, Carroll Shelby mögött második Le Mans-ban.

Nyilván ez a legenda is hozzájárul ahhoz, hogy a versenyautó sérülés előtti értékét 30 millió dollárra, azaz 8,2 milliárd forintra tették szakértők. A felújítás költségeiről és várható időtartamáról nincsenek hírek, de alighanem mindkettő kívül esik a józan ésszel felfogható tartományon.

Kommentek

Kiderült, hogyan úszható meg az 50 ezres bírság

Lehet egy módja annak, hogyan kerülhető el a közterület-felügyelők által kiszabott 50 ezres bírságok kifizetése.

Durva rekord a magyar autópályákon

Az előző évhez képest 2016-ban jelentősen nőtt a bliccelő autósok ellen indított pótdíjas eljárások száma Magyarországon.

BMW M8: új legenda születik

Az 5-ös és 7-es szériákkal közös padlólemezre épül a leendő BMW 8-as szuperkupé. Már az M-verzióját tesztelik.

Elektromos terepkupét fejleszt a Škoda

305 lóerős, összkerékhajtású hajtáslánc, 500 kilométeres hatótávolság: a Škoda Vision E magas szinten indítja a cég elektromos offenzíváját.

Nézd meg, hogy kell helyesen használni a körforgalmat

Remek kis animáció demonstrálja, hogyan is kell használni a többsávos körforgalmat.

F1: Dokumentumfilm-sorozatban égeti magát a McLaren

Rosszabbkor nem is készülhetne film a csapat és a versenyzők színfalak mögötti munkájáról, de a McLaren és az Amazon idén mégis erre készül.

Titkok az új Suzukiról

Stratégiát váltott a Suzuki: míg a kifutó Swift formaterve alig tér el elődjétől, az új jóval kevésbé hasonlít rájuk. A design részleteiről a főtervezőt kérdeztük.

F1: Wehrlein dicséretet, és nem kritikát érdemel

A Sauber csapatfőnöke, Monisha Kaltenborn keményen kritizálta azokat, akik kritikát fogalmaztak meg az Ausztrál Nagydíjtól visszalépett Pascal Wehrleinnal szemben.

A főnök még több Verstappent akar az F1-be

A Forma-1 motorsportért felelős igazgatója, Ross Brawn arról álmodik, hogy a közeljövőben még több Max Verstappen versenyez majd a sorozatban.

Élesben veti be elektromos haszonjárműveit a Mercedes

Bár még nincs sorozatgyártásra alkalmas elektromos változat a Vitóból és a Sprinterből, mégis élesben tesztelhetik őket a következő években.

F1: Ha gyors a Ferrari, Vettel marad

A Ferrarinak akkor van a legnagyobb esélye a Sebastian Vettellel való szerződéshosszabbításra, ha gyors autót adnak alá. De mi lesz Räikkönennel a felpörgött Vettel mellett?

F1: A kis Schumacher is világbajnok lenne

Michael Schumacher fia, Mick édesapját tekinti a bálványának, így ő is szertne a Forma-1-es világbajnoki címig jutni.

F1-es motorértekezletre megy az Audi

Német sajtóértesülés szerint a jelenlegi motorgyártók mellett a Volkswagen-csoport egyik képviselője is ott lesz a Forma-1-es erőforrások jövőjét illető pénteki megbeszélésen.

Egykori KGB-s autót 4,5 millióért? Valaki?

A V8-as Tatra egy KGB-s változata került fel nemrég az eBay-re, amire most bárki licitálhat.

Nagyon jó hír jött az uniós közlekedési balesetekről

Kétéves stagnálás után tavaly ismét csökkent a halálos közúti balesetek száma az Európai Unióban.

Alonso: Nincs több kávészünet!

Fernando Alonso szerint belülről egészen nagy a különbség a korábbi és a 2017-esautók között, a kanyarsebesség elképesztő. Még a McLarenben is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.