Annyi per fenyegeti a VW-t, hogy csak bírják kihordani lábon

Szerző: Vezess levél küldés 
Dátum: 2015.10.02. 19.00

Két héttel a Volkswagen emisszió-hamisítási botrányának kirobbanása után nem csillapodnak Európa legnagyobb autógyárának gondjai.

A cég Németországban és Franciaországban újabb eljárásoknak néz elébe, az Egyesült Államokban kongresszusi meghallgatásra idézték a VW amerikai részlegének vezetőjét, és az ügyvédi irodák kártérítési igényekkel kezdik bombázni a vállalatot.
Első ízben fordult pénteken egy német magánbefektető kártérítési igénnyel a bírósághoz hiányos tájékoztatás okozta árfolyamveszteség címén. A panaszos április és július között elsőbbségi részvényeket vásárolt, és most az ügyletek megsemmisítését kívánja, mert ügyvédei szerint ügyfelüket 20 ezer euró veszteség érte. 
    
Az ügyvédek azzal érvelnek, hogy a VW sok esetben nem vagy csak hiányosan tájékoztatta részvényeseit, ezért ők jogosan léphetnek fel kárpótlási igénnyel. Egy 2011-ben hozott német legfelsőbb bírósági határozat szerint ezen a jogcímen megítélhető kártérítés. Az amerikai gyűjtőperekhez hasonló gyakorlat Németországban nem létezik ugyan, de csoportos perek indíthatók, és német irodák készülnek is erre.
    
Jóval nagyobb méretekben számíthat hasonlókra a VW az Egyesült Államokban. Az amerikai kongresszus egyik bizottsága csütörtökön hallgatja meg Michael Hornt, a VW amerikai részlegének vezetőjét. Jelen lesznek a környezetvédelmi hivatal (EPA) képviselői is, ez a szervezet indította el a lavinát. A Financial Times szerint az EPA azt tervezi, hogy a BMW-t is vizsgálat alá veszi. A BMW megerősítette, hogy tudomása van az EPA terveiről, de “minthogy minden előírást és szabályt betartottak, nem számítanak negatív meglepetésekre”. Az EPA értesülések szerint még 28 további modellt készül megvizsgálni.
    
Az Egyesült Államokban a hivatalosan kiszabható maximális büntetés elérheti a 18 milliárd dollárt, a magánperek során többnyire “csalás” és “szerződésszegés” címén követelt összegek pedig megbecsülhetetlenek. Csupán a texasi Harris megye, ahol 6 ezer VW dízelautó fut, átszámítva 90 millió eurót követel a levegő tisztaságának rontása címén. 
    
Franciaországban, ahol mintegy 950 ezer a manipulált autók száma, előzetes vizsgálat indult. A kormány elrendelte, hogy 100 kocsin végezzenek szúrópróbaszerű vizsgálatot, és kilátásba helyezte, hogy Spanyolországhoz hasonlóan visszaköveteli a környezetbarát VW-típusok értékesítésének támogatására fordított összeget.
    
Az európai autógyártók szövetsége (ACEA) ugyanakkor óvta a politikusokat attól, hogy túlreagálják az ügyet.  “El kell kerülni az olyan intézkedéseket, amelyek aláássák iparágunk versenyképességét, amely 12 millió embernek ad munkát Európában” – írta az EU ipari minisztereihez intézett levelében Carlos Ghosn, a Renault vezérigazgatója, az ACEA elnöke. Egyben gyanújának adott hangot, hogy az Egyesült Államok eljárásával az európaiaknak a dízelautók terén betöltött piacvezető szerepét akarta megtámadni. 
    
A VW oroszországi részlegének igazgatója szerint a konszern tevékenységét Oroszországban nem érinti a dízelbotrány. “Semmilyen problémára sem számítok” – mondta Marcus Osegowitsch. A VW-nek két gyára van Oroszországban. 
    
A VW korábban elismerte, hogy az Egyesült Államokban olyan szoftvert alkalmazott, amely csak a próbapadon tartja a határérték alatt az emissziós értékeket, normál üzemmódban azonban nem korlátozza a motorteljesítményt. A vállalat közölte, hogy világszerte mintegy 11 millió VW-gépkocsi fut az emissziós értékeket manipuláló szoftverrel.
    
A VW részvénye pénteken tovább esett, a botrány kirobbanása óta a papír 43 százalékkal zuhant.
MTI

Kommentek

  • mojszipupi

    A többi német, francia és japán márka pedig cinkosként össze kacsintva dörzsöli a tenyerüket, hogy egy nagy riválissal kevesebb, miközben az összes márka más vezérléssel küldi tesztre az autót, mint amivel eladja azt. Mocskos dolog ez, nagyon nem érdemli meg a VW csoport amit most kap. A német hivatal és a felelős emberek is kussolnak, pedig pontosan tudják, hogy nagyban módosított vezérléssel mérik az autókat a teszten

  • hova

    “El kell kerülni az olyan intézkedéseket, amelyek aláássák iparágunk versenyképességét, amely 12 millió embernek ad munkát Európában” -mondja C.G. ACEA vezérigazgató. Bizony átérzem a félelmét, mert egy kiválóan működő szerkezet billent meg és rosszul is sülhet el, akár munkaerő tekintetében is. De láthatóan némi csend után egyre-másra jönnek, indulnak a kártérítési perek, ami nem dönti romba a Vw-t, de a HIT megingása, az a legnagyobb csapás. És kérem ne jöjjön senki azzal, hogy más típusok is szennyeznek, más cégek nevetnek a markukba. A “mások” készítettek egy autót, amit nem manpulált senki. A Vw-n legnagyobb gazembersége, csibészsége az, hogy SZÁNDÉKOSAN HAMISÍTOTTA MEG az autók légszennyezését. Itt a szándékosságon van a hangsúly.

  • Keeep

    Én azt nem értem miért nem csinálnak egy részletes tesztet minden autógyártóval azonos löktérfogatu dizelekröl? A FORGALOMBAN !!! Csak igy derülne ki mennyivel szennyezőbb ez a motor más gyártók azonos motorjaival !
    Mert ez igy csak találgatás. Szeretném látni a számokat minden összetevőnél ! Ha pl 100 az átlag NO2 vagy a CO stb…akkor ennél a motornál mennyi !
    Mert eddig egy mérést láttam ahol 138 helyett 136 Le lett ill 350nm helyett 310nm lett az a bizonyos motor a csaló szoftvert bekapcsolva.
    Lehet kiderülne a csaló szoftver nem használva 5-10 % külő
    önbség lenne csak ??? Ami akkor is csalás ! viszont a mértéke annyi kb mint vihar egy pohár vizben.

  • tdr

    Gyanítom lassan már minden csalás/átverés lesz,és márkától függetlenül..Ezek a lebukások valszeg nem véletlenek..Most majd érdekes mód,sokkal több benzinest vesznek…tisztább lesz a világ..stb…

Jövőre minden eddiginél nagyobb Seat jön

A Škoda kölcsönadja a Kodiaqot a Seatnak, így nekik is lesz középkategóriás szabadidőjárművük. Első részletek a leendő óriásról.

Így gyorsul 350-re a Bugatti Chiron

Nem sokan vezethették a Bugatti Chiront, de Jeremy Clarkson köztük volt. Az autós újságírás fekete báránya ízelítőnek az autó gyorsulási képességeit demonstrálta.

Hihetetlen módon úszta meg a balesetet ez a motoros

Lendületből ült fel az autó tetejére a motoros, amin valószínűleg ő is meglepődött az ütközés után.

Világrekordra készül a Jaguar

Idén 25 éves a Jaguar XJ220, és ebből az alkalomból monstre felvonulást terveznek, méghozzá Guinness-esélyes részvétellel.

Speciális mentőjárművet épített a Kamaz

Szinte bárhol bevethető mentőjárművet épített a Kamaz, mely kiválóan alkalmas tűzoltók és a mentők munkájának támogatására.

F1: A Ferrarinak hálás Grosjean

Romain Grosjean csupán két másodperccel maradt le az első helyet megszerző Hamiltontól, így igazán lelkesen vág neki az Ausztrál Nagydíjnak.

Alonso: A McLaren nem jó a pontszerzésre, szomorú a helyzet

Fernando Alonso ugyan problémamentes időmérő végén a vártnál talán jobb 13. helyet szerezte meg Melbourne-ben, de egyáltalán nem elégedett.

F1: Perezt beidézték a versenybírók

A Force Indiá-s Sergio Perezt az Ausztrál Nagydíj kvalifikációja után vizsgálat alá vonták, büntetés miatt elúszhat a 11. rajthely.

Hamilton: Bottas nagyon jól teljesített

Lewis Hamilton indul az élről Melbourne-ben, Sebastian Vettel a második, Valtteri Bottas a harmadik rajthelyet fogta meg az időmérőn. Az első három nyilatkozatai.

Videó: Így vágta falnak a Red Bullt a helyi hős

A Red Bull-os Daniel Ricciardo nem lehet elégedett, hiszen hazai közönsége előtt szúrta el az időmérőt, a Q3-ban a falban végezte.

F1: Hamiltoné az év első pole-ja

A szezonnyitó Forma-1-es Ausztrál Nagydíj időmérőjén a mercedeses Lewis Hamilton magabiztos pole-t hozott, mögötte a ferraris Sebastian Vettel, Valtteri Bottas csak a 3. A hazai sztár a falban végezte.

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Selejtes luxusautók okoznak főfájást

Ezen a héten prémium autógyártók termékeit ítélték emberi felhasználásra alkalmatlannak az európai hatóságok. Visszahívások Auditól Range Roverig.

F1: Vettel pályarekorddal az élen, az újonc a falban

Az Ausztrál Nagydíj harmadik szabadedzésén a ferraris Sebastian Vettel fél másodperccel verte a Mercedeseket, a Saubernél új versenyző mutatkozott be, a Williams újonca pedig összetörte az autót.

F1: Váratlan pilótacsere az Ausztrál Nagydíj előtt

Az Ausztrál Nagydíj szombati, harmadik szabadedzése előtt a Sauber-csapat versenyzőt cserélt, a még januárban megsérült Pascal Wehrleint kiszállították, az olasz Antonio Giovinazzi kap Forma-1-es bemutatkozási lehetőséget.

F1: Legyél Lewis Hamilton VIP-vendége! – videó

A háromszoros világbajnok videós idegenvezetést tart a Mercedes melbourne-i csapatpavilonjában a kávézótól a konyháig.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.