Mindent visz a Tesla elektromos szuper-terepjárója

Elképesztő paraméterek

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2015.09.30. 09.00

Hosszas várakozás után bemutatkozott a Tesla Model X, az amerikai villanyautó-specialista szabadidő-járműve.

Ha csak a puszta számokat nézzük, már akkor új fejezetet nyit a SUV-történelemben a Tesla Model X: 3,2 másodperces gyorsulása (P90D Ludicrous modell) éppúgy felfoghatatlan, mint a 0,24-es Cw-érték: a Tesla gyakorlatilag épített egy családi versenyautót.

A 762 lóerős, 900 Nm nyomatékú, összkerékhajtású csúcsverzió mellett persze később alighanem megjelennek a kevésbé impozáns, ám annál élhetőbb paraméterekkel felvértezett változatok is, bár 400 kilométeres hatótávolságával a 2,4 tonnás csúcsmodell is alkalmasnak tűnik a mindennapi használatra.

A Tesla azonban nem a leggyorsabb, nem is a legtisztább, hanem a legbiztonságosabb szabadidőjárművet kívánta megépíteni, és ebben kulcsszerepet játszik az elektromos hajtás: az üres motortér egyetlen hatalmas gyűrődőzóna, amely ráadásul a gyalogosokat is kíméli, a padlóba integrált akkuknak köszönhetően mély a tömegközéppont, stabil az autó, így nem kell a kategóriában gyakori borulástól tartani.

A Model X alapáron kínálja az automata vészfékrendszert, a 360 fokos radart, ráadásul az autonóm közlekedés lehetőségét előre vetítő technológiák vezeték nélküli adatkapcsolaton keresztül folyamatosan frissülnek.

A Model X eleve nem bocsát ki károsanyagot, ám emellett a szellőzőrendszer HEPA szűrőn át vezeti az utastérbe a kinti levegőt, így a gyártó szerint kórházi tisztaságú levegőt szívhatnak az utasok.

Az autó régóta emlegetett, látványos eleme a sólyomszárnynak nevezett hátsó ajtórendszer, amely a második és harmadik üléssorhoz enged kényelmes hozzáférést. A dupla zsanéron mozgó ajtók mindössze 30 centis résben felnyithatók, ráadásul többféle érzékelő akadályozza meg, hogy mozgás közben nekiütődjenek környezetüknek. A vezetőajtó egyébként a tulaj érkezésére automatikusan feltárul, távozásakor becsukódik.

Minden hátsó ülés különállóan állítható eltolható és dönthető, ráadásul speciális szerkezetüknek köszönhetően bőven elfér alattuk a harmadik sori utasok lába, így talán leghátul sem lesz kínszenvedés az utazás. A szélvédő a második üléssorig húzódik, ami térérzet szempontjából remek, javítás szempontjából fájdalmas megoldás.

A Model X fedélzetén a tizenhét a bűvös szám: ennyi hangszóróból árad a zene, ha akarjuk, és ekkora az átmérője (persze colban) a középkonzoli érintőképernyőnek.

Tudva, hogy családi autót terveznek, a belsőépítészek rengeteg rekeszt alakítottak ki a kocsiban. Ezen kívül kettő csomagtartó (egy elöl, egy hátul), a második üléssor alatti tárolóhely, valamint 2,2 tonnás vontatókapacitás gondoskodik arról, hogy mindent magunkkal vihessünk a nyaralásra.

Egyelőre csak a csúcsmodellt mutatta be a Tesla: ez 3,2 másodperc alatt gyorsul 96 km/órára, végsebessége 250 km/óra, amit egyszer már leírtunk, de annyira észveszejtő, hogy muszáj volt megismételnünk. Mindezt két, egymástól függetlenül vezérelt villanymotorral éri el a Tesla: elöl 259 LE, 330 Nm, hátul 503 LE, 600 Nm gondoskodik a röhejes dinamizmusról.

Ennél is lenyűgözőbb persze a 0,24-es Cw-érték, amihez három állásban szabályozható, aktív hátsó légterelő is hozzájárul; ez nagy sebességnél részlegesen visszahúzható, és optimális leszorítóerővel stabilizálja az autót.

Az autó ára egyelőre még nem ismert, de vélhetően nem lesz olcsó. Miért is lenne olcsó a világ legbiztonságosabb, legáramvonalasabb, leggyorsabb szabadidőjárműve?

Kommentek

  • norbi50

    Ismét nagyot alkotott a Tesla! Bravo!
    Egyértelműen a mai autógyártás leginnovatívabb szereplője a Tesla. Hajrá, lehet követni konkurencia.
    Az én szememben többet ér, mint egy X5, vagy Q7 – azok mégiscsak belső égésűek, ez a Tesla az abszolút jövő.

  • Majkul23

    Nagyon eltalálták, de egy kérdésem lenne: szűk parkolásnál a sólyomszárnyas hátsó ajtó kivételével a sofőr és az anyósülés hogyan közelíthető meg? Átmászással a második sorból? Hajrá Tesla, jó irány amúgy, mindegyik autó :)

KRESZ-táblák, amikre figyelned kell télen

Van néhány speciális KRESZ-tábla, amelyeket zimankó és havazás idején erősen ajánlott figyelni. De tudjuk-e, hogy pontosan mit is jelentenek ezek a táblák?

F1: Állami elismerést kapott Kimi Räikkönen

A Ferrari világbajnok pilótája Finnország első sportnagykövete lett.

Opel, ami jobban kéne, mint egy BMW

Olyan Opelt vezettünk, amely annyira a vágy tárgya volt egykoron, hogy még egy dalba is befoglalták a nevét.

A csapatok nem kérnek F1-es tulajdonrészt

Úgy tűnik, a nem sikerült pénzt kihúzni a csapatok zsebéből, a Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media nem tudta bevonni őket a tulajdonosi körbe.

Családi mindenest, de milyet?

Használtautó-vásárlásban segít szakértőnk, aki egy levélváltással is irányt mutathat az igényeinknek megfelelő kivitel megtalálásához.

Ez a kézműves módszer új fejezetet nyit a hengerfej felújításban

Precíz megoldás helyett ösztönből tolja emberünk. Az eredmény kétséges, de legalább az eljárás látványos.

F1: Jövőre Vettel, Alonso is mehet a Mercedeshez

A Mercedes csapatfőnöke nem titkolja, hogy az idén nagyon figyelik majd a pilótapiacot, lecsaphatnak valamelyik nagyágyúra is, ha Valtteri Bottas nem hozza Nico Rosberg szintjét.

Top 10: a magyarok kedvenc használt autói

Úgy fest, hogy a közlekedési alapszükségletek kielégítésére szolgáló modellek mellett sok honfitársunk álmait valósítja meg használtautó-behozatallal. Közöljük a tíz legnagyobb darabszámban behozott használt autót.

1,3 milliárd liter benzint fogyasztottunk tavaly

Tavaly 5,5 százalékkal, csaknem 3 milliárd 358 millió literre nőtt az üzemanyag-fogyasztás a magyar piacon, ezen belül a gázolaj iránti kereslet 6,4 százalékkal, a benziné pedig 4,1 százalékkal bővült az egy évvel korábbihoz képest.

Fából faragott futóművel támasztották fel a sánta terepjárót

Aki terepjárásra adja a fejét, annak leleményesnek kell lennie. Az erdő mélyén, a vadonban nincs szerviz, csak a merész ötletek segíthetnek ha nagy a baj.

Iszonyatos luxus-pickup a Mercedestől

Miközben a Nissannal közösen fejlesztett X-osztály mezei munkaeszköznek ígérkezik, a cég más részlegei nem voltak ennyire józan gondolkodásúak.

Megvan az év első, szájtátós kamiontuningja!

Egy magyar csapat úgy alakította át egy Scania utasterét, hogy arra talán még külföldön is csorgatni fogják a nyálukat a kamionsofőrök.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.