Mindent visz a Tesla elektromos szuper-terepjárója

Elképesztő paraméterek

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2015.09.30. 09.00

Hosszas várakozás után bemutatkozott a Tesla Model X, az amerikai villanyautó-specialista szabadidő-járműve.

Ha csak a puszta számokat nézzük, már akkor új fejezetet nyit a SUV-történelemben a Tesla Model X: 3,2 másodperces gyorsulása (P90D Ludicrous modell) éppúgy felfoghatatlan, mint a 0,24-es Cw-érték: a Tesla gyakorlatilag épített egy családi versenyautót.

A 762 lóerős, 900 Nm nyomatékú, összkerékhajtású csúcsverzió mellett persze később alighanem megjelennek a kevésbé impozáns, ám annál élhetőbb paraméterekkel felvértezett változatok is, bár 400 kilométeres hatótávolságával a 2,4 tonnás csúcsmodell is alkalmasnak tűnik a mindennapi használatra.

A Tesla azonban nem a leggyorsabb, nem is a legtisztább, hanem a legbiztonságosabb szabadidőjárművet kívánta megépíteni, és ebben kulcsszerepet játszik az elektromos hajtás: az üres motortér egyetlen hatalmas gyűrődőzóna, amely ráadásul a gyalogosokat is kíméli, a padlóba integrált akkuknak köszönhetően mély a tömegközéppont, stabil az autó, így nem kell a kategóriában gyakori borulástól tartani.

A Model X alapáron kínálja az automata vészfékrendszert, a 360 fokos radart, ráadásul az autonóm közlekedés lehetőségét előre vetítő technológiák vezeték nélküli adatkapcsolaton keresztül folyamatosan frissülnek.

A Model X eleve nem bocsát ki károsanyagot, ám emellett a szellőzőrendszer HEPA szűrőn át vezeti az utastérbe a kinti levegőt, így a gyártó szerint kórházi tisztaságú levegőt szívhatnak az utasok.

Az autó régóta emlegetett, látványos eleme a sólyomszárnynak nevezett hátsó ajtórendszer, amely a második és harmadik üléssorhoz enged kényelmes hozzáférést. A dupla zsanéron mozgó ajtók mindössze 30 centis résben felnyithatók, ráadásul többféle érzékelő akadályozza meg, hogy mozgás közben nekiütődjenek környezetüknek. A vezetőajtó egyébként a tulaj érkezésére automatikusan feltárul, távozásakor becsukódik.

Minden hátsó ülés különállóan állítható eltolható és dönthető, ráadásul speciális szerkezetüknek köszönhetően bőven elfér alattuk a harmadik sori utasok lába, így talán leghátul sem lesz kínszenvedés az utazás. A szélvédő a második üléssorig húzódik, ami térérzet szempontjából remek, javítás szempontjából fájdalmas megoldás.

A Model X fedélzetén a tizenhét a bűvös szám: ennyi hangszóróból árad a zene, ha akarjuk, és ekkora az átmérője (persze colban) a középkonzoli érintőképernyőnek.

Tudva, hogy családi autót terveznek, a belsőépítészek rengeteg rekeszt alakítottak ki a kocsiban. Ezen kívül kettő csomagtartó (egy elöl, egy hátul), a második üléssor alatti tárolóhely, valamint 2,2 tonnás vontatókapacitás gondoskodik arról, hogy mindent magunkkal vihessünk a nyaralásra.

Egyelőre csak a csúcsmodellt mutatta be a Tesla: ez 3,2 másodperc alatt gyorsul 96 km/órára, végsebessége 250 km/óra, amit egyszer már leírtunk, de annyira észveszejtő, hogy muszáj volt megismételnünk. Mindezt két, egymástól függetlenül vezérelt villanymotorral éri el a Tesla: elöl 259 LE, 330 Nm, hátul 503 LE, 600 Nm gondoskodik a röhejes dinamizmusról.

Ennél is lenyűgözőbb persze a 0,24-es Cw-érték, amihez három állásban szabályozható, aktív hátsó légterelő is hozzájárul; ez nagy sebességnél részlegesen visszahúzható, és optimális leszorítóerővel stabilizálja az autót.

Az autó ára egyelőre még nem ismert, de vélhetően nem lesz olcsó. Miért is lenne olcsó a világ legbiztonságosabb, legáramvonalasabb, leggyorsabb szabadidőjárműve?

Kommentek

  • norbi50

    Ismét nagyot alkotott a Tesla! Bravo!
    Egyértelműen a mai autógyártás leginnovatívabb szereplője a Tesla. Hajrá, lehet követni konkurencia.
    Az én szememben többet ér, mint egy X5, vagy Q7 – azok mégiscsak belső égésűek, ez a Tesla az abszolút jövő.

  • Majkul23

    Nagyon eltalálták, de egy kérdésem lenne: szűk parkolásnál a sólyomszárnyas hátsó ajtó kivételével a sofőr és az anyósülés hogyan közelíthető meg? Átmászással a második sorból? Hajrá Tesla, jó irány amúgy, mindegyik autó :)

Jövőre minden eddiginél nagyobb Seat jön

A Škoda kölcsönadja a Kodiaqot a Seatnak, így nekik is lesz középkategóriás szabadidőjárművük. Első részletek a leendő óriásról.

Így gyorsul 350-re a Bugatti Chiron

Nem sokan vezethették a Bugatti Chiront, de Jeremy Clarkson köztük volt. Az autós újságírás fekete báránya ízelítőnek az autó gyorsulási képességeit demonstrálta.

Hihetetlen módon úszta meg a balesetet ez a motoros

Lendületből ült fel az autó tetejére a motoros, amin valószínűleg ő is meglepődött az ütközés után.

Világrekordra készül a Jaguar

Idén 25 éves a Jaguar XJ220, és ebből az alkalomból monstre felvonulást terveznek, méghozzá Guinness-esélyes részvétellel.

Speciális mentőjárművet épített a Kamaz

Szinte bárhol bevethető mentőjárművet épített a Kamaz, mely kiválóan alkalmas tűzoltók és a mentők munkájának támogatására.

F1: A Ferrarinak hálás Grosjean

Romain Grosjean csupán két másodperccel maradt le az első helyet megszerző Hamiltontól, így igazán lelkesen vág neki az Ausztrál Nagydíjnak.

Alonso: A McLaren nem jó a pontszerzésre, szomorú a helyzet

Fernando Alonso ugyan problémamentes időmérő végén a vártnál talán jobb 13. helyet szerezte meg Melbourne-ben, de egyáltalán nem elégedett.

F1: Perezt beidézték a versenybírók

A Force Indiá-s Sergio Perezt az Ausztrál Nagydíj kvalifikációja után vizsgálat alá vonták, büntetés miatt elúszhat a 11. rajthely.

Hamilton: Bottas nagyon jól teljesített

Lewis Hamilton indul az élről Melbourne-ben, Sebastian Vettel a második, Valtteri Bottas a harmadik rajthelyet fogta meg az időmérőn. Az első három nyilatkozatai.

Videó: Így vágta falnak a Red Bullt a helyi hős

A Red Bull-os Daniel Ricciardo nem lehet elégedett, hiszen hazai közönsége előtt szúrta el az időmérőt, a Q3-ban a falban végezte.

F1: Hamiltoné az év első pole-ja

A szezonnyitó Forma-1-es Ausztrál Nagydíj időmérőjén a mercedeses Lewis Hamilton magabiztos pole-t hozott, mögötte a ferraris Sebastian Vettel, Valtteri Bottas csak a 3. A hazai sztár a falban végezte.

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Selejtes luxusautók okoznak főfájást

Ezen a héten prémium autógyártók termékeit ítélték emberi felhasználásra alkalmatlannak az európai hatóságok. Visszahívások Auditól Range Roverig.

F1: Vettel pályarekorddal az élen, az újonc a falban

Az Ausztrál Nagydíj harmadik szabadedzésén a ferraris Sebastian Vettel fél másodperccel verte a Mercedeseket, a Saubernél új versenyző mutatkozott be, a Williams újonca pedig összetörte az autót.

F1: Váratlan pilótacsere az Ausztrál Nagydíj előtt

Az Ausztrál Nagydíj szombati, harmadik szabadedzése előtt a Sauber-csapat versenyzőt cserélt, a még januárban megsérült Pascal Wehrleint kiszállították, az olasz Antonio Giovinazzi kap Forma-1-es bemutatkozási lehetőséget.

F1: Legyél Lewis Hamilton VIP-vendége! – videó

A háromszoros világbajnok videós idegenvezetést tart a Mercedes melbourne-i csapatpavilonjában a kávézótól a konyháig.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.