Akár hatvanmillió eurós (18 milliárd forint) végkielégítést is kaphat Martin Winterkorn, a csalási botrányba keveredett Volkswagen német autógyártó volt vezérigazgatója, aki szerdán mondott le tisztségéről. Az összeg azonban csak elméletileg lehetséges, mert a Volkswagen belső szabályzata szerint nem adható végkielégítés, ha a vezetői megbízatás megszűnését olyan ok idézi elő, amelyért az érintett felelős. 
A 2014. évi beszámoló szerint Winterkornt 28,5 millió euró (9 millád forint) illeti meg nyugdíjba vonulásának esetére. Ezt az összeget biztosan megkapja a 68 éves üzletember. Ehhez az összeghez járul még végkielégítés gyanánt maximum két évi fizetés, ha vezérigazgatói székéből szerződésének lejárta előtt távozik. Márpedig megbízatása érvényben volt, annak meghosszabbításáról – ha nem pattant volna ki a botrány – pénteken döntött volna a vállalat felügyelőbizottsága. 
    
Martin Winterkorn Németország legjobban fizetett vállalati vezetője volt: 2013-ban 15 millió eurót, tavaly pedig 16,6 millió eurót keresett, ami összesen 31,6 millió eurót tesz ki. Ez azt jelenti, hogy akár 60 millió euró is ütheti a zsebét. A végkielégítés összegéről a felügyelőbizottság dönt. 
    
Winterkorn a lemondásáról szóló közleményben “megdöbbenését” fejezte ki az Egyesült Államokban kipattant károsanyag-kibocsátási botrány miatt, ugyanakkor közölte, hogy vállalja a felelősséget a dízelmotorokkal kapcsolatos szabálytalanságok miatt. Nyitott marad a felelősség szó értelmezése, amely a németországi bírói vizsgálat eredményétől függ majd, így ezzel együtt az esetleges végkielégítés is kérdéses.
    
Az AFP francia hírügynökség érdeklődésére a wolfsburgi székhelyű vállalat nem kívánt reagálni az ügyben. 
    
Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) pénteken azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. A Volkswagen elismerte a csalást, és jelezte, hogy világszerte mintegy 11 millió, EA 189 típusú motorral üzemelő autóját érintheti az ügy. 
    
Amellett, hogy akár 18 milliárd dolláros bírságot kaphat a vállalat, számos más költség is terheli majd  – visszahívások, bírósági eljárások következményeként – a csalás miatt. Négy nap alatt, csütörtök estig több mint 31 százalékkal esett a VW Frankfurtban jegyzett részvényeinek árfolyama, jelentősen romlottak adóskockázati mutatói, és a három nagy hitelminősítő leminősítés lehetőségére utaló negatívra rontotta a vállalat elsőrendű adósbesorolását.

FRISSÍTÉS

Ide tartozó információ, hogy a B8-as, 2014-től gyártott VW Passatban valószínűleg már nem az inkriminált EA189-es kétliteres és 1,6-os dízelmotorok vannak. A motorkód segíthet eldönteni a kérdést: az EA189-nél modernebb, EA 288-as motorcsalád tagjainak kódjai:

1,6 TDI, 88 kW-120 LE motorkód: CVRB
2,0 110 kW-150 LE TDI motorkód: CRLB
2,0 140k-190 LE TDI motorkód: DDAA (ugyanez van 135 kW-184 lóerővel az A3-ban, a Leonban, az Octaviában és a Golfokban is)
2,0 176kW-239 LE TDI-Biturbo motorkód: CUAA