Így bukott meg a Volkswagen

Egyetemi kutatók indították el a lavinát

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2015.09.24. 09.15

A pontos részletek talán soha nem derülnek ki, ám úgy tűnik, az év autós botrányának kirobbantásában idealista tudósoknak is fontos szerep jutott.

Talán soha nem sikerül tisztázni, vajon véletlen egybeesés-e, hogy éppen a Winterkorn-Piech párbaj után robbant ki az új vezér távozásához (és még ki tudja, mi minden egyébhez) vezető botrány, vagy az ex-cégfőnök nyúlt utána finoman utódjának (mi soha nem állítanánk ilyet, ezt pusztán az összeesküvés-elméletekben hívő paranoiások sutyorogják). Az Autoblog.com ma reggeli írása azonban arra utal, hogy nem oknyomozó riporterek és nem is éles szemű hivatalnokok, hanem becsületesen dolgozó kutatók pöckölték meg a legelső dominót a VW-botrányban.

2014 tavaszán a Nyugat-Virginiai Egyetem alternatív üzemanyagú erőforrásokkal és azok károsanyag-kibocsátásával foglalkozó központjának két tanára és két hallgatója az európai márkák által az USA piacára gyártott dízel autók károsanyag-kibocsátását vizsgálta. Mivel tudományos szemmel közelítették meg a kérdést, nem elégedtek meg az alapvető laboratóriumi tesztekkel, hanem inkább monstre túrára indultak az autókkal. Egy VW Jettával és egy BMW X5-össel jó 2500 kilométert mentek országúton, egy Passatba pedig több mint 3000 kilométert tettek bele.

Amikor a laborba visszatérve kielemezték a méréseket, leestek a forgószékről. A Passat, amelynek modern kipufogógáz-tisztító technológiája miatt a háromból a legkevesebb nitrogén-oxidot kellett volna kibocsátania, a nem sokkal korábban, hivatalosan megállapított érték húszszorosát bocsátotta ki. A Jettánál, amely egy korábbi technológiát alkalmazott, az eltérés harmincszoros volt. A BMW esetében a valós emisszió megfelelt az elméleti értéknek.

A kutatókban fel sem merült, hogy esetleg csalás vezetett az eltérésekhez, az okokat nem is vizsgálták, csupán a jelenséget, az arról írt jelentést pedig továbbküldték a CARB (kaliforniai levegőminőségi bizottság) részére.  Innentől ők vették át az ügy kezelését.

Az eltérést egyébként elméletileg okozhatta volna az is, hogy a VW és az USA környezetvédelmi hivatala (EPA) külön megállapodást kötött bizonyos erőforrásokra vonatkozóan, amely mentesíti a gyártót a normák teljesítésének kötelezettsége alól, ám ilyen léptékű differencia ebben az esetben sem merülhetett volna fel.

Valójában egyébként az egész folyamatot nem a kutatók, hanem az őket a vizsgálattal megbízó nemzetközi tiszta közlekedési bizottság (International Council on Clean Transportation, ICCT) indította el. Ők Olaszországban találtak nyugtalanító eltéréseket a szabványos és valós károsanyag-kibocsátási teljesítmények terén, és ennek igazolására rendelték el az észak-amerikai teszteket.

Az egyetem dolgozói elmondták, hogy bár nem elemezték a szoftvert, amely az utcai és laboratóriumi üzemmód között átváltotta a motor működését, a VW előtt számos lehetőség állt, a motorházfedél felnyitását érzékelő szenzortól kezdve a kikapcsolt kipörgésgátlót felismerő jeladón át addig az érzékelőig, amely mozdulatlan kormánykerék mellett forgó kerekek esetén adott volna figyelmeztető parancsot a motornak. “A felsorolt lehetőségek csak a legegyszerűbbek, amikre gondolhatunk, a valós opciók száma csaknem végtelen. Biztos vagyok benne, hogy a világ legnagyobb autógyártói könnyedén ki tudnának találni ennél kifinomultabb megoldásokat is.”

FRISSÍTÉS

Ide tartozó információ, hogy a B8-as, 2014-től gyártott VW Passatban valószínűleg már nem az inkriminált EA189-es kétliteres és 1,6-os dízelmotorok vannak. A motorkód segíthet eldönteni a kérdést: az EA189-nél modernebb, EA 288-as motorcsalád tagjainak kódjai:

1,6 TDI, 88 kW-120 LE motorkód: CVRB
2,0 110 kW-150 LE TDI motorkód: CRLB
2,0 140k-190 LE TDI motorkód: DDAA (ugyanez van 135 kW-184 lóerővel az A3-ban, a Leonban, az Octaviában és a Golfokban is)
2,0 176kW-239 LE TDI-Biturbo motorkód: CUAA

Kommentek

  • szaboata

    Olasz formatervezők (Giugiaro,1972-ben,majd de Silva 2000 után)és németes pricizítással kitervelt csalás sorozat,késői lebukás=a VW sikersztori.

  • Vupi

    Ha a BMW terhelés alatti emissziós értékei megfelelnek az elvárásnak, az azt jelenti, hogy az elviekben felállított és jogszabályba öntött elvárás nem teljesíthetetlen. Feltételezhető, hogy a környezetvédelmi előírás teljesítése költségesebb előállítással társul, amit ezek szerint eltrükköztek. Így viszont a kocsik piaci ára is egy nagy átverés, hiszen lehet, hogy azonos áron valóban környezetbarát gépjárművet vehetett volna a vevő, persze csak akkor, ha ez az elsődleges szempont a vásárláskor.

  • tomsimpson

    Nem értem.
    Egy Fiat Mjet 1.6 vagy 1.9 hasonló tömegű autóban, ha a valós számokat nézzük, közel dupláját(!) eszi, mint egy VW 1.6 vagy 1.9 TDI.
    Akkor hogy lehet ilyen szar? Vagy akkor az olaszok is csalnak?

  • Xebulon

    Azért lehet, hogy egy 3 literes BMW motort könnyebb tisztábbra gyártani, mint egy fele akkor Jetta motort. Nem csak azért mert dupla annyi gáz jön ki belőle és ehhez képest annyival nem több gázolajat eszik (magyarán nagyobb légfelesleggel). Hanem mert a motor tartalékai miatt hidegebb is lehet a kiáramló gáz, márpedig a Nitrogén-oxidok elsősorban magas hőmérsékleten keletkeznek. Persze húszszoros eltérést ez már nem magyaráz.
    Az baszna be, hogy emiatt leminősítenék az eladott VW autók környezetvédelmi besorolását, azaz innentől nem használhatnád szmogban, vagy több adót kellene fizetned, eladni sem tudnád annyiért.

  • CoIie

    Diesel: tudtuk, tudtuk, de nem gondoltuk volna! A technológia legallja, az emberiség elleni bűntett csimborasszója, a mohó, pénzéhes emberek mekkája…
    Apropó, de mi van a benzinnel? Most má jöhetne a szitok arra is! :)

  • Pasas

    De miért csak európai márkákat vizsgáltak?

  • szabojgy

    Kérdezem halkan hogy a BMV Diesel motorjainak ki és tovább fejlesztésében úttörő szerepet játszó magyar gépészmérnök (a neve nem jut az eszembe, valamilyen György) ott van-e még a cégnél? Tiszteletem neki, de nagy!

  • 20v

    Dr.Anisits Ferenc

Ismét csökken az üzemanyag ára

Szerdán folytatódik az üzemanyag árának csökkenése, ezúttal a gázolaj lesz olcsóbb.

Tarlós véget vet az autósok rommá bírságolásának

Tarlós István szerint változtatni kell a közterület-felügyeletek szellemiségén az autósok bírságolását illetően, a főpolgármester módosítást is kezdeményez az ügyben.

Kátyúba hajtott a Ferrarival, az önkormányzat fizetni fog

Jótékony célra ajánlotta fel az önkormányzattól kapott kártérítést a kátyúban megsérült Ferrari után tulajdonosa.

Fokozatosan szorulnak ki az autók Londonból

London polgármestere hatékony lépéseket tesz a levegő minőségének javítása érdekében. Most az iskolák környékéről tiltotta ki az autókat.

F1: A Mercedes orrára koppintottak

A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari sikerétől hangos a Forma-1-es idénynyitó, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj másnapján.

F1: A McLaren kikéri magának a mercis pletykát

A McLaren szerint szó sincs arról, hogy a csapat fontolgatná a Honda kipöckölését a versenyképesebb Mercedes-motorért cserébe.

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

F1: Räikkönen nem bírja a tempót?

Kimi Räikkönen nem volt igazán versenyképes az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarinál többet várnak tőle, de vajon képes lesz-e hozni?

F1: Az újonc is beszólt a McLarennek

Fernando Alonso után újonc csapattársa, Stoffel Vandoorne is azt nyilatkozta, hogy a McLaren-Hondáé a leglassabb autó a mezőnyben.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

F1: Vizsgálják a melbourne-i pályainváziót

Bár egyesek ünnepelték, hogy a nézők az Ausztrál Nagydíj leintése után bemehettek a pályára, a Nemzetközi Automobil Szövetség kivizsgálja az egyértelműen veszélyes esetet.

Bicikli 11 millióért, nooormális?!

A jacht után most itt a Bugatti-kétkerekű: a PG bringája műszakilag is odateszi magát, de 39 ezer dolláros ára azért így is magas.

Hemzsegnek az 50 ezres kanyarok Budapesten

Mutatjuk, hol kaphatsz súlyos büntetést Budapesten, ha egy kicsit nem figyelsz, vagy nem követed a szabályokat.

Munkagéppel mennek a tüntetők ellen a rendőrök

A szomszédos Szlovákiában fejlesztik a jövő rendőrségi oszlatójárművét. A Božena Riot az építőipari és mezőgazdasági munkagépek ketrecharcos unokatestvére.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.