Így bukott meg a Volkswagen

Egyetemi kutatók indították el a lavinát

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2015.09.24. 09.15

A pontos részletek talán soha nem derülnek ki, ám úgy tűnik, az év autós botrányának kirobbantásában idealista tudósoknak is fontos szerep jutott.

Talán soha nem sikerül tisztázni, vajon véletlen egybeesés-e, hogy éppen a Winterkorn-Piech párbaj után robbant ki az új vezér távozásához (és még ki tudja, mi minden egyébhez) vezető botrány, vagy az ex-cégfőnök nyúlt utána finoman utódjának (mi soha nem állítanánk ilyet, ezt pusztán az összeesküvés-elméletekben hívő paranoiások sutyorogják). Az Autoblog.com ma reggeli írása azonban arra utal, hogy nem oknyomozó riporterek és nem is éles szemű hivatalnokok, hanem becsületesen dolgozó kutatók pöckölték meg a legelső dominót a VW-botrányban.

2014 tavaszán a Nyugat-Virginiai Egyetem alternatív üzemanyagú erőforrásokkal és azok károsanyag-kibocsátásával foglalkozó központjának két tanára és két hallgatója az európai márkák által az USA piacára gyártott dízel autók károsanyag-kibocsátását vizsgálta. Mivel tudományos szemmel közelítették meg a kérdést, nem elégedtek meg az alapvető laboratóriumi tesztekkel, hanem inkább monstre túrára indultak az autókkal. Egy VW Jettával és egy BMW X5-össel jó 2500 kilométert mentek országúton, egy Passatba pedig több mint 3000 kilométert tettek bele.

Amikor a laborba visszatérve kielemezték a méréseket, leestek a forgószékről. A Passat, amelynek modern kipufogógáz-tisztító technológiája miatt a háromból a legkevesebb nitrogén-oxidot kellett volna kibocsátania, a nem sokkal korábban, hivatalosan megállapított érték húszszorosát bocsátotta ki. A Jettánál, amely egy korábbi technológiát alkalmazott, az eltérés harmincszoros volt. A BMW esetében a valós emisszió megfelelt az elméleti értéknek.

A kutatókban fel sem merült, hogy esetleg csalás vezetett az eltérésekhez, az okokat nem is vizsgálták, csupán a jelenséget, az arról írt jelentést pedig továbbküldték a CARB (kaliforniai levegőminőségi bizottság) részére.  Innentől ők vették át az ügy kezelését.

Az eltérést egyébként elméletileg okozhatta volna az is, hogy a VW és az USA környezetvédelmi hivatala (EPA) külön megállapodást kötött bizonyos erőforrásokra vonatkozóan, amely mentesíti a gyártót a normák teljesítésének kötelezettsége alól, ám ilyen léptékű differencia ebben az esetben sem merülhetett volna fel.

Valójában egyébként az egész folyamatot nem a kutatók, hanem az őket a vizsgálattal megbízó nemzetközi tiszta közlekedési bizottság (International Council on Clean Transportation, ICCT) indította el. Ők Olaszországban találtak nyugtalanító eltéréseket a szabványos és valós károsanyag-kibocsátási teljesítmények terén, és ennek igazolására rendelték el az észak-amerikai teszteket.

Az egyetem dolgozói elmondták, hogy bár nem elemezték a szoftvert, amely az utcai és laboratóriumi üzemmód között átváltotta a motor működését, a VW előtt számos lehetőség állt, a motorházfedél felnyitását érzékelő szenzortól kezdve a kikapcsolt kipörgésgátlót felismerő jeladón át addig az érzékelőig, amely mozdulatlan kormánykerék mellett forgó kerekek esetén adott volna figyelmeztető parancsot a motornak. “A felsorolt lehetőségek csak a legegyszerűbbek, amikre gondolhatunk, a valós opciók száma csaknem végtelen. Biztos vagyok benne, hogy a világ legnagyobb autógyártói könnyedén ki tudnának találni ennél kifinomultabb megoldásokat is.”

FRISSÍTÉS

Ide tartozó információ, hogy a B8-as, 2014-től gyártott VW Passatban valószínűleg már nem az inkriminált EA189-es kétliteres és 1,6-os dízelmotorok vannak. A motorkód segíthet eldönteni a kérdést: az EA189-nél modernebb, EA 288-as motorcsalád tagjainak kódjai:

1,6 TDI, 88 kW-120 LE motorkód: CVRB
2,0 110 kW-150 LE TDI motorkód: CRLB
2,0 140k-190 LE TDI motorkód: DDAA (ugyanez van 135 kW-184 lóerővel az A3-ban, a Leonban, az Octaviában és a Golfokban is)
2,0 176kW-239 LE TDI-Biturbo motorkód: CUAA

Kommentek

  • szaboata

    Olasz formatervezők (Giugiaro,1972-ben,majd de Silva 2000 után)és németes pricizítással kitervelt csalás sorozat,késői lebukás=a VW sikersztori.

  • Vupi

    Ha a BMW terhelés alatti emissziós értékei megfelelnek az elvárásnak, az azt jelenti, hogy az elviekben felállított és jogszabályba öntött elvárás nem teljesíthetetlen. Feltételezhető, hogy a környezetvédelmi előírás teljesítése költségesebb előállítással társul, amit ezek szerint eltrükköztek. Így viszont a kocsik piaci ára is egy nagy átverés, hiszen lehet, hogy azonos áron valóban környezetbarát gépjárművet vehetett volna a vevő, persze csak akkor, ha ez az elsődleges szempont a vásárláskor.

  • tomsimpson

    Nem értem.
    Egy Fiat Mjet 1.6 vagy 1.9 hasonló tömegű autóban, ha a valós számokat nézzük, közel dupláját(!) eszi, mint egy VW 1.6 vagy 1.9 TDI.
    Akkor hogy lehet ilyen szar? Vagy akkor az olaszok is csalnak?

  • Xebulon

    Azért lehet, hogy egy 3 literes BMW motort könnyebb tisztábbra gyártani, mint egy fele akkor Jetta motort. Nem csak azért mert dupla annyi gáz jön ki belőle és ehhez képest annyival nem több gázolajat eszik (magyarán nagyobb légfelesleggel). Hanem mert a motor tartalékai miatt hidegebb is lehet a kiáramló gáz, márpedig a Nitrogén-oxidok elsősorban magas hőmérsékleten keletkeznek. Persze húszszoros eltérést ez már nem magyaráz.
    Az baszna be, hogy emiatt leminősítenék az eladott VW autók környezetvédelmi besorolását, azaz innentől nem használhatnád szmogban, vagy több adót kellene fizetned, eladni sem tudnád annyiért.

  • CoIie

    Diesel: tudtuk, tudtuk, de nem gondoltuk volna! A technológia legallja, az emberiség elleni bűntett csimborasszója, a mohó, pénzéhes emberek mekkája…
    Apropó, de mi van a benzinnel? Most má jöhetne a szitok arra is! :)

  • Pasas

    De miért csak európai márkákat vizsgáltak?

  • szabojgy

    Kérdezem halkan hogy a BMV Diesel motorjainak ki és tovább fejlesztésében úttörő szerepet játszó magyar gépészmérnök (a neve nem jut az eszembe, valamilyen György) ott van-e még a cégnél? Tiszteletem neki, de nagy!

  • 20v

    Dr.Anisits Ferenc

GT86, az elérhető élményautó

Nem maradtak el a faceliftnél kötelező újítások, de a Toyota GT86 frissítésekor a vezetési élmény fokozására koncentrált a japán vállalat. A sportkocsi továbbra is tiszta vezetési élményt nyújt.

Nem a fáradtság okozhatta a magyar buszbalesetet

Magyar sofőrök vezették azt az autóbuszt, mely neki hajtott egy felüljàró tartóoszlopànak Olaszorszàgban.

Megszületett a Forma-1-es sztárbébi

Világra jött a Red Bull-csapatfőnök Christian Horner és az egykori Spice Girls-tag Geri Halliwell közös gyermeke.

F1: Így csapat Hülkenberg a Renault-val

Nico Hülkenberg a Force Indiát elhagyva 2017-től a Renault első számú pilótájaként folytatja F1-es pályafutását. Az új autóra még egy hónapot várnia kell, de a tavalyi modellel már ment pár kört. Panorámavideó.

Transitokkal küzd London levegőjéért a Ford

A Ford szerint nagyban csökkentené a városban, csúcsidőben futkorászó furgonok villanyosítása a levegő minőségének javulását.

Hiánypótoló oktatóvideó: hogyan töltsük fel az Alfa 4C-t ablakmosóval

Három elemből álló tölcsér és csavarhúzó is szükségeltetik ahhoz, hogy ablakmosóval töltsük fel a gyönyörű Alfa Romeo 4C-t.

F1: 2020-tól annyi Silverstone-nak?

A silverstone-i pályát tulajdonló BRDC cáfolta, hogy 2019-ben utolsó alkalommal rendeznék meg a Brit Nagydíjat.

Könnyfakasztóan csodálatos, V12-es motorpornó egy Toyota orrából

Ritkán látni ilyen formában a Toyota csodálatos V12-es motorját, pedig a hangja mellett a látvány is szívet melengető.

Szállítórobotokkal kacérkodik a Mercedes-Benz

Mit keresnek a robotok egy Sprinter rakterében? Hány szállítórobotot képes elnyelni egy furgon? Mindkét kérdést megválaszoljuk!

Így néz ki egy csoportos autómentés Oroszországban

Az oroszok senkit nem hagynak az út szélén, ha kell kézi erővel húzzák ki a bajba jutott autóst.

Ilyen az, amikor nem múlik el nyomtalanul a gyerekkor

Gigantikusra nőtt, V8-assal hajtott játékszerrel ment vásárolni ez az amerikai bácsi

Luxusautó gyűjteménnyel együtt eladó ez a hatalmas villa

Hatalmas luxusvilla 250 millió dollárért keres új gazdát, benne medence és mozi mellett pazar autógyűjtemény is található.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.