VW-botrány: be kell tiltani a dízelmotorokat!

Súlyos gondok a szilárd részecskékkel is

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2015.09.23. 14.00

A Euro 5-ös normát sem teljesítik a valóságban a legtisztábbnak mondott dízel motorok a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület szerint.

A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) szerint a dízel járművek tisztaságát egyre szigorodó kibocsátási határértékekkel, legutóbb az Euro 6-os normával igyekeztek megteremteni. De ez csak elméletben sikerült, mivel több mérés is kimutatta, hogy az utcai emissziós értékek még az Euro 5-ös normát sem teljesítik. A mérések eredménye után indított vizsgálatok bizonyítják, hogy gyakorlatilag a dízelmotorok nem felelnek meg sem az amerikai, sem pedig az európai érvénybe lépett követelményeknek, sőt gyakorlatilag még az előzőnek sem.
“A hírekben megjelent egyetlen, de 11 millió dízelmotort érintő károsanyag-kibocsátási manipulációval ellentétben az vált bizonyítottá, hogy az új emissziós elvárásokat már nem képes gázolajjal teljesíteni az ipar” – nyilatkozta Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke.    
“A nagyságrenddel magasabb mérgezőanyag-kibocsátás mellett a szilárd részecskék is jelen vannak, nagyobb számban és lényegesen károsabban, mint valaha. Ez pedig azt jelenti, hogy a dízelmotort be kellene tiltani, de legalábbis kitiltani a sűrűn lakott övezetekből. A bio- és földgázzal hajtott motorok ezzel szemben még idejétmúlt technológiával is töredék mennyiségű nitrogén-oxidot bocsátanak ki, szilárd részecske pedig a metán elégetésekor nem keletkezik.”
A nitrogén-oxidok erősen toxikus, savas hatású gázok. Nehézlégzés kialakulásán túl heveny mérgezési tüneteket eredményeznek, de ezen felül korrozív hatásuk és a szmog fejlődésben betöltött jelentős szerepük miatt is kerülendők. A nitrogén-oxidok agresszív üvegházhatású gázok, a dinitrogén-oxid a szén-dioxidnál 300-szor nagyobb hatással bír a légköri felmelegedésre.   
A VW esetében a határérték 35-szörösét is produkálta a mért dízelautó. A mérést az autó csomagterében, mozgó laboratóriummal (PEMS) végezték, így a laborkörülmények és a művi próbaciklus helyett valós körülmények között, változatos útvonalon mérték az adatokat. A vizsgálat eredeti célja a ma alkalmazott három eltérő nitrogénoxid-kibocsátást csökkentő katalizátorrendszer összehasonlítása volt. Az eredmény azonban még egy szempontból jelentős volt.
A mérési jelentésből kiderült, hogy a szilárdrészecske-kibocsátási számok, különösen a regenerálási időszakban szintén elképesztően magasak, ami azt jelenti, hogy a dízelmotorok a legfinomabb és az emberi egészségre legkárosabb nanoméretű szemcséket továbbra is több tízbilliós mennyiségben engedik ki magukból kilométerenként.
Az, hogy a probléma alapvetően nem csak a Volkswagent érinti, kiderül abból is, hogy tavaly átfogó vizsgálatot végzett a Nemzetközi Tiszta Közlekedés Tanácsa (IPCC) európai és amerikai mérésekkel. Hat gyártó 15 eltérő Euro 6-os dízelmotoros modelljét vizsgálták meg, szintén eltérő katalizátortechnológiák elemzésével. Egyetlen egy hozta közülük a kötelező szintet, és még kettő felelt meg a korábbi elvárásnak, a másik tucat még annak sem.

Kommentek

  • demagóg

    Sajnos egy ilyen botrány kellett ahhoz, hogy érdemben megmozduljon valami.

    Az idő eljárt a dízelek felett. Zsákutca, tovább kell lépni más irányba. Hibrid, villany, hidrogén.

    A Daimler villámgyorsan reagált, néhány éven belül nem lesz új “dízelmerci”.

  • DTF

    Azert betiltani nem kell, csak csokkneteni kell a letszamot. Sajnos mara a kegtobb autogyarto modellje tobbsegeben dizelmotorral kaphat, es a vasarlok nem gondolodnak kornyezettudatosan, csak az van a fejukben h kevesebbet fogyaszt, es eros/nyomatekos. Azt nem nezik h a karosanygakibocsatasa nagyon magas (mindhibaa a kulonbozo adalekanygaok hozzakevesres)
    A jovo mindekeppen a hosszabb tavu plug in hybrideke (csak es kizarolag benzinmotorral,,a dizel-hybrid ugye megbukott). Egy hybrid auto van oylan nyomatekos, mnt a hasolno tudasu dizel, es a fogyazstasa is kb egyenlo. Persze vezetsi elmenyben lemarad picit, de legalabb nincs traktor hangja, nem rezeg alapjaraton es a szervizeles is sokkal olcsobb. A legnagyobb baj h a toyota/lexuson kivul mas hybridgyarto nemigen van (jo, a nemteek, de a techinikai szinvonal a toyotahoz kepest sehol)

  • geotrinus

    Igen, itt az ideje betiltani ezeket a rákkeltő szemeteket.
    Persze a a VW-t is inkább arra kellene kötelezni büntetés helyett, hogy kurva olcsó zéróemissziós motorokat fejlesszen ki, de nagyon gyorsan.

  • tdr

    Na már a Magyar gázos rögtön megszólalt…Jönnek majd a zöldek…stb..És láss csodát benzines lesz a jövő…Persze megint X-évig…;-)És szerintem nem véletlen ez a lebukás sem….

  • hova

    Rengeteget szenvedünk a milliárdnyi autótól, de a hiányától is ezt tennénk. Szerintem nincs más megoldás, mint olyan alternatívát választani-de nagyon keményen- ami elképesztő gyorsasággal megszünteti ezt a hihetetlen szennyezést. Ha valaki azt hiszi, a benzin az “jó”, akkor nagyon téved:csak kevésbé rossz, mint a dizel. A tévedés és a szándékos csalás között azonban szintén hihetetlenül nagy a különbség.

  • Iceman.

    “A nagyságrenddel magasabb mérgezőanyag-kibocsátás mellett a szilárd részecskék is jelen vannak, nagyobb számban és lényegesen károsabban, mint valaha. Ez pedig azt jelenti, hogy a dízelmotort be kellene tiltani, de legalábbis kitiltani a sűrűn lakott övezetekből.” -Egy modern dízel szilárdrészecske kibocsátása egy nagyságrenddel kisebb, mint egy modern DI benzinesé, tehát az ok-okozati összefüggés szerint be kell tiltani a benzines autókat is.

    “A nitrogén-oxidok erősen toxikus, savas hatású gázok. Nehézlégzés kialakulásán túl heveny mérgezési tüneteket eredményeznek, de ezen felül korrozív hatásuk és a szmog fejlődésben betöltött jelentős szerepük miatt is kerülendők. A nitrogén-oxidok agresszív üvegházhatású gázok, a dinitrogén-oxid a szén-dioxidnál 300-szor nagyobb hatással bír a légköri felmelegedésre.” -A NOx csoportba olyan molekulák sorolandók, amelyek egyetlen nitrogén atom mellett egy vagy kettő oxigén atomot tartalmaznak. Ha a cikkíró -fordító- kimondja többször egymás után, hogy DInitrogén-oxid, akkor mire következtet az atomszámok kapcsán? Ha számolnak vele gázemissziónál, akkor No2 ekvivalens mennyiség van meghatározva egyébként.

  • ladigidy

    A személyautókkal kellene kezdeni. Adózással könnyen megfordítható lenne a trend, mint az autóknál, mint az üzemanyagnál. Még mindig a dizel üzemanyagra kisebb az adó nálunk, mint a benzinre, és persze komoly kedvezményt kellene adni a hybridekre, LPG-s, CNG-s autókra. A céges autókra meg tilalommal tehetnének a dizelesekkel szemben. Persze csak akkor, ha valóban felsőbb szinten is fontos lenne a környezet, és egészségvédelem. Régen le kellet maradni, vagy minél előbb megelőzni a Trabantokat, Wartburgokat, most meg így járhatunk a dizelekkel, mert sok okádja a fekete füstöt, ha “odalépnek” nekik, és teszik is.

  • Pub

    Nekem 2.2 es japán dízel autóm van 180 lóerővel. Sokszór oda lépek neki és soha nem volt füstfelhő mögöttem. Volt német dízelem is és ott bizony volt füst dögivel. Én a napi 8 órából 7 órát töltök a városban. A tapasztalatom az hogy se Lexust se Hondát se Mazdát nem látok úgy füstölni nagyobb gázadásra mint egy Vwt,Bmwt, Audit, Fordot,Skodát. Persze ezek is mind dízelek. Lehet hogy a nagy Német autógyáraknak tanácsot kéne kérni hogy hogyan csinálják ezt Japánban.

  • Iceman.

    Pub: gondolom egy 2.2es 110kw os avensised van. Ne csodálkozz, hogy nincs füst, mert dpf – es. A német meg nem volt az. Dpf dízel semmilyen látható kormot nem köp ki, se japán se német se kínai.

  • Eddie

    És a betiltás után mindenki nyugodtan lefekszik az ágyába, ahol cca 250 rádió-és tv adást, 4-5 mobil szolgáltatót, 10-20 Wifi jelet vesz kicsi testével…

  • traylor

    Nemzetközi Tiszta Közlekedés Tanácsa (IPCC)

    Ezt benéztétek, az IPCC az a globális felmelegedés kutatásával foglalkozik, a helyes rövidítés az az ICCT, International Council on Clean Transportation.

    A hivatkozott tanulmány itt egyébként található, a konkrét márkák megnevezése nélkül: http://www.theicct.org/real-world-exhaust-emissions-modern-diesel-cars

  • Pub

    Iceman! Mazda 6. :) Egyébként a fordomba is volt. (Sajnos) volt is vele gond. :(

  • Drake

    Na ja,a japánok megmutatták milyen a “minőségi” dízelmotor,főként a Toyota a kukába való 2.2-es D-cat szarjával:)

  • Drake

    A Hondáé viszont jól sikerült: takarékos,és a többi dízelhez képest viszonylag tiszta is, de a legjobb volna,ha az összes gyártó végre áttérne a hibridekre,épp ideje volna.

  • Vérmacy

    Ugye-ügye. A szarolasz meg csak euro 4-5-ot tud teljesíteni igy nagyon. Sok cegautobeszerzesbol is kiesett (maganember lesz@rja ezt a normát is) es üzleti hatranyba került. Az ilyen jelegu karokat ki fogja megtéríteni? Nem csak az olaszoknak…

  • apaarpi

    Drake:

    nem kell isteníteni a japán dízelmotort, semmivel nem jobb az európainál, de a “kukába való szar” is nagy hülyeség a 2,2 D-cat-re.
    Gondolom hatalmas tapasztalatokon alapul a véleményed, és nem csak olvastál róla. Vagy nem.
    Nekem olyan van közel 3 éve. Előtte a normál D4D volt erős 8 évig.
    A D-cat 2009-es gyártásig, az előző modellben volt problémás, manapság semmi baja, az enyém is 2010-es.

  • mojszipupi

    Aha persze, csak a vw, meg bmw. A merci neeem az patyolat. Ja hogy sajnos mercit meg japán modelleket már nem tudott ez a gittegylet bemérni? Biztos már szegényeknek nem volt rá idejük. A határértékek köszönő viszonyban nincsenek az elérhető technológiákkal, és ezt pontosan tudják a kormányok is. De olyan jól hangzik ha azt mondhatják h megfelelünk az előírásoknak. Persze laboratóriumban

    És itt a szakértő álláspontja

    “Most tehát a német közlekedési hatóságnál a labda: egy független laboratóriummal újra be kell méretni az érintett autók tulajdonságait. Ha e megismételt vizsgálatokon is beigazolódik, hogy manipulálták az adatokat, az autók kibocsátási értékei még akkor is jobbak lennének, mint a magyar autópark átlaga

  • bbking

    Szerintem a Dizelmotor egy igazi rakás szar!
    Állandóan a hülye nyomatékkal jöttök,ami megjegyzem csak pillanatokig tart:-)
    A hangokrol nem is beszélve.Végre vége.
    Tünés a lakott területekről,irány szántani,vetni – parasztok-
    Éljen a benzin!
    MERCEDES 6.3 AMG a király. :-)))))

  • Xebulon

    Végén még kiderül, hogy az 30 éves Ikarusz 280-as buszok hegyi levegő fújnak ki a VW motorjaihoz képest…

  • v_johny

    mojszipupi – 2015.09.24 15:44

    A másik nagy autós oldalon van egy cikk amiben van Mazdáról és Mercedes-ről is szó… A MB-vel nem volt gond.

  • oszkopeter

    Gondolom, ha a dízeleket is lehetne gázosítani, akkor nem adna ki a gázautó lobbi ilyen közleményt… Sőt, valószínűleg a dízelek védelmében nyilatkozna. Szánalmas, hogy egy ilyen szomorú botrány okán is a saját hasznukat keresik egyesek. Mondjuk abba nem gondolnak bele, hogy Magyarországon is több ezer munkahely kerülne veszélybe ha leállna a dízelek gyártása mert egy halom beszállító készít hozzá alkatrészeket nálunk is. Másrészt mert a VW manipulálta bizonyos motorok szoftverét, az miért is jelentené a dízelek halálát? Eddig miért nem adtak ki ilyen közleményeket ha szerintük ennyire veszélyes a dízelmotor? Szánalmas haszonlesők!

  • v_johny

    oszkopeter – 2015.09.25 13:25

    Miből gondolod hogy csak a VW érintett? Biztosan tudod hogy más gyártóknál minden rendben? Nem ez körvonalazódik… Az EU szabvány mérése a fő gond, arra felkészítik az autókat a mérés idejére és laborban (akár a fogyasztási értékeke) szuper jók… De a valóság…

F1: Felülmúlná Alonsót a McLaren-újonc

A McLarennél idén bemutatkozó Stoffel Vandoorne azt mondja, nem egyszerűen a top10-ben akar végezni, hanem győzni akar, bár azt is tudja, idén erre még nem lesz sok esélye.

F1: Bottas még nem a végleges megoldás

A Mercedes-főnök nem titkolja, hogy Valtteri Bottas helye egyelőre csak 2017-re biztos a csapatnál, a jövőre nézve bőven van opciójuk.

Horvát villanyautó verte el a Bugatti Veyront

Na jó, nem akármilyen villanyautó, hanem a Rimac Concept One, ami sorra eszi meg a szupersportautókat.

F1: Sainzot zsákutcába vitte a Red Bull?

A Toro Rossó-s Carlos Sainz nehezen emészti meg, hogy a Red Bull nem engedte más csapathoz, miközben házon belül sincs előrelépési lehetősége.

Kevés volt a V6-os az Alfába, hősünk radikális megoldást választott

Az Alfa Romeo GTV elérhető volt kétliteres négyhengeres Twinspark motorral is, de a rajongók szerint csak a V6-os blokk az igazi. Úgy tűnik, van, akinek ez sem elég.

F1: Utcát neveznek el Jules Bianchiról

Szülővárosában, Nizzában hamarosan közterület viseli majd a 2014-es Japán Nagydíjon szerzett sérüléseibe belehalt fiatal Forma-1-es versenyző nevét.

A magyar autósokat is szívatják Párizsban

Minden Párizsban közlekedő gépjárművön, a külföldi rendszámúakon is kötelező hétfőtől a környezetvédelmi megfelelőséget jelölő plakett feltüntetése. A matrica bevezetése része annak az intézkedéssorozatnak, amelyet a francia főváros önkormányzata indított a szmog csökkentésére.

A terep-Porsche 918 jobban kéne, mint egy Macan

Egy észt grafikus engedett a csábításnak, és elkészítette ezt a nagyon állat virtuális Porsche 918 Spydert.

Megújult a BMW 4 modellcsalád

Visszafogott, de funkcionális optikai változtatások, módosított felfüggesztés, új tálalású infotainment tartalmak: ez a megújuló BMW 4 család mérlege.

Változnak a sebességhatárok

Lassabban autózhatunk több fontos főúton és egy autópályán, utóbbin az állapota miatt. Az illetékesek folyamatosan változtatják a megengedett tempót – ha szükséges.

F1: Hamilton új tetkót varratott magára

Lewis Hamilton új tetoválással kezdte az évet.

Bottas: Szoros lesz Hamiltonnal!

A világbajnok Nico Rosberg helyére igazolt Valtteri Bottas úgy véli, szoros lesz a verseny közte és Lewis Hamilton között, de tudnak majd együttműködni. A finn pilóta első F1-es győzelmére hajt a Mercedesnél.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.