Az elmúlt napok eseményei sokkolták Martin Winterkornt, megdöbbentette, hogy ekkora horderejű csalás történhetett a Volkswagennél. Mindez a német vállalat szerda délutáni közleményében volt olvasható.
A közlemény után, pontban 17 órakor egy tízperces, rendkívüli sajtótájékoztatón hivatalosan is bejelentették a lemondást, és a végén megköszönték Winterkorn több évtizedes munkáját az Audinál illetve a Volkswagennél és a konszern élén.

A lemondás szövege. Eredetiben drámai hatású

Erklärung Prof. Dr. Martin Winterkorn:

Wolfsburg, 23. September 2015 ? ?Ich bin bestürzt über das, was in den vergangenen Tagen geschehen ist. Vor allem bin ich fassungslos, dass Verfehlungen dieser Tragweite im Volkswagen Konzern möglich waren.

Als Vorstandsvorsitzender übernehme ich die Verantwortung für die bekannt gewordenen Unregelmäßigkeiten bei Dieselmotoren und habe daher den Aufsichtsrat gebeten, mit mir eine Vereinbarung zur Beendigung meiner Funktion als Vorstandsvorsitzender des Volkswagen Konzerns zu treffen. Ich tue dies im Interesse des Unternehmens, obwohl ich mir keines Fehlverhaltens bewusst bin.

Volkswagen braucht einen Neuanfang ? auch personell. Mit meinem Rücktritt mache ich den Weg dafür frei.

Mein Antrieb war es immer, dem Unternehmen, vor allem unseren Kunden und Mitarbeitern zu dienen. Volkswagen war, ist und bleibt mein Leben.

Der eingeschlagene Weg der Aufklärung und Transparenz muss weitergehen. Nur so kann wieder Vertrauen entstehen. Ich bin überzeugt, dass der Volkswagen Konzern und seine Mannschaft diese schwere Krise bewältigen werden.?

Egyes elemzők szerint a legjobban fizetett német menedzsernek mindenképp le kellett volna mondania, akár tudott a manipulációról, akár nem, szóval ez csak idő kérdése volt. Eközben az amerikai igazságügyi minisztérium bűnügyi nyomozást indított a Volkswagen ellen a környezetvédelmi határértékek tudatos be nem tartása miatt.
Összesen 482 000 darab, amerikai, dízelmotoros Volkswagen Jetta, Golf, Beetle, Passat és Audi A3 esetében derült ki, hogy az engedélyezett határértéknél sokszor több nitrogén-oxiddal károsítják a levegőt. Mivel ez a motor európai autókban sokkal nagyobb arányban forog, világszerte mintegy 11 millió EA189 kódú modell lehet érintett a határérték feletti környezetszennyezésben.
A céget ért arculati kárt nem lehet számokkal kifejezni. Az ügy kezelésére a Volkswagen egyelőre 6,5 milliárd eurót, nagyjából 2015 milliárd forintot különített el. Mivel az Egyesült Államokban az eddig adatok alapján 482 000 autót érint a csalás és autónként maximum 37 500 dollár (10 425 000 Ft) lehet a büntetés, a kettő szorzata 5024,85 milliárd forint.