Az emissziócsalás következményeiről és Martin Winterkorn Volkswagen-vezér jövőjéről kezdett szerdán megbeszéléseket a német autóipari konszern legszűkebb felső vezetése. A német ipari és kereskedelmi szövetségek az ügy gyors és teljes feltárását sürgetik, hogy a bizalmi válság ne terjedjen tovább az egész iparra. A tőzsdén közben megnyugodott a hangulat, a VW részvénye enyhén erősödött.
A VW igazgatótanácsa elnökségének, a konszern legfelsőbb vezetőiből és a nagyrészvényesek képviselőiből álló öttagú grémiumnak határoznia kell, hogy milyen lépéseket tesznek a VW presztízsének javítására, amelynek egyelőre beláthatatlan kárt okozott a dízelüzemű autók károsanyag-kibocsátásának manipulálása. A személyi konzekvenciák levonása is napirenden lesz, elsősorban az, hogy a jelenlegi körülmények között egyáltalán szóba jöhet-e Winterkorn szerződésének péntekre tervezett idő előtti meghosszabbítása.
Egyes elemzők szerint a legjobban fizetett német menedzsernek mindenképp le kell mondania, akár tudott a manipulációról, akár nem, a különbség csak annyi, hogy az előbbi esetben azonnal távoznia kell.
Értesülések szerint az amerikai igazságügyi minisztérium bűnügyi nyomozást indított, több szövetségi állam főügyésze közösen kezd vizsgálatot. A cégnek azzal is számolnia kell, hogy magánperek tömegét indítják ellene. A VW a harmadik negyedév terhére egyelőre 6,5 milliárd eurót tett félre a költségek fedezésére.
Angela Merkel kancellár “tökéletes átláthatóságot” követelt a vállalattól, amelynek neve 78 éves története során generációk számára a mérnöki tökély szinonimájává vált. A német közlekedési minisztérium szerdán cáfolta a Die Welt című napilap állítását, hogy tudomása volt az emissziós értékek meghamisításáról. 
A német kereskedelmi és ipari szövetségek elítélik a manipulációt, és az ügy gyors és teljes tisztázását kívánják, nehogy a német ipar egészének presztízse károsodjon. Ulrich Grillo, a német gyáriparosok szövetségének (BDI) elnöke üdvözölte, hogy a VW független szakértőket bízott meg a vizsgálattal.
Az ACEA európai autóipari szövetség szerdán közölte, hogy “nagyon komolyan veszi” az amerikai piacon elkövetett hamisítást, de hangsúlyozta: elszigetelt esetről lehet szó, nincs rá bizonyíték, hogy az ügy az egész iparágat érintené. Az Európai Bizottság képviselője az Európai Parlament környezetvédelmi bizottsága előtt azt mondta, egyelőre nem lehet megmondani, hogy az Európában futó VW-gépkocsikat manipulálták-e. Az EU bizottsága a következő napokban össze kívánja hívni a tagországok felügyeleti szerveit, hogy megvitassák, megfelelő-e a jelenlegi ellenőrzési rendszer.
A Neue Zürcher Zeitung szerdai számában azt írja: nyílt titok, hogy a gyártók által megadott fogyasztási és emissziós értékeket csak laboratóriumi körülmények között lehet elérni, ezért már évek óta több oldalról az ügyfelek megtévesztésével vádolják a gyárakat. El lehet várni, hogy a gyártók végre valóságosabb számokat adjanak meg, de a felügyeleti hatóságoktól is elvárható, hogy reálisabb határértékeket szabjanak meg.