Az EU már régóta tudott a VW-csalásról

Mások is gyanúsak, de még nincs új érintett

Szerző: Vezess.hu levél küldés  MTI levél küldés 
Dátum: 2015.09.23. 08.15

A német kormány és az Európai Bizottság is régóta tudja, hogy az autógyártók rendelkeznek a károsanyag-kibocsátás manipulációjára szolgáló technológiával.

A Die Welt szerint a közlekedési minisztérium az ellenzéki Zöldek parlamenti (Bundestag) frakciójának írásbeli kérdésére adott, július 28-i keltezésű válaszában azt írta: egyetértenek az Európai Bizottsággal abban, hogy még nem sikerült teljes mértékben megvalósítani a károsanyag-kibocsátási értékek manipulációjára szolgáló berendezések alkalmazásának kiküszöbölését célzó koncepciót.
Ez magyarul azt jelenti, a tárca előtt ismert, hogy létezik a szakmában ciklusfelismerőnek nevezett technológia, amelynek segítségével csökkenthető a kocsik károsanyag-kibocsátása a környezetvédelmi teszteken, és az autógyártók élnek is ezzel a lehetőséggel.
A minisztérium válaszában az is olvasható, hogy a kormány támogatja az uniós előírások rendszerének továbbfejlesztését, különösen azokat a szabályalkotási törekvéseket, amelyek a gépjárművek “tényleges kibocsátásának” további csökkentésére irányulnak. Ez pedig azt jelenti: a kormány pontosan tudja, hogy eddig nem sikerült megoldást találni a manipuláció felismerésére, és arra, hogy a gyártók ne csaljanak.
A Zöldek írásbeli kérdése nem meghatározott cégre vagy motortípusra vonatkozott, hanem az autóiparral összefüggésben felmerült több különböző problémára, köztük arra a technológiára, amelynek révén automatikusan csökken egy kocsi károsanyag-kibocsátása a vizsgálatokon.
A Volkswagen ellen éppen egy ilyen eljárás alkalmazása miatt indult eljárás az Egyesült Államokban. A környezetvédelmi hatóság (EPA) azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. Ezek a típusok közúton a megengedettet akár 40-szer meghaladó mértékben bocsátanak ki nitrogén-oxidokat.
Az amerikai tisztalevegő-törvény értelmében az előírásokat megsértő gyártó gépkocsinként 37 500 dollár büntetéssel is sújtható, így a Volkswagenre kiszabható bírság elérheti a 18 milliárd dollárt.
A német közlekedési miniszter szerint nincs jele annak, hogy a Volkswagenen kívül más autógyártók csaltak volna motorjaikkal. “Tárgyalunk az amerikaiakkal, a környezetvédelemért felelős hatóságokkal és az autóipar szereplőivel. Jelenleg nincs semmilyen arra utaló jel, hogy más autógyártók is érintettek lennének” – mondta Alexander Dobrindt.
A miniszter bejelentette: bizottságot hoz létre annak ellenőrzésére, hogy a VW által gyártott autók megfelelnek-e az európai és a német normáknak. A Michael Odenwald államtitkár vezette bizottság, amelynek a minisztériumi illetékeseken kívül tagjai lesznek a Szövetségi Közúti Közlekedési Hatóság (KBA) szakértői és tudósok is, már a héten Wolfsburgba, a Volkswagen-csoport székhelyére látogat.
A Volkswagen elismerte a csalást, és jelezte, hogy az EA 189 típusú motorral üzemelő, mintegy 11 millió jármű esetében “jelentős eltérést” tapasztaltak a tesztüzemmódban és a közúti közlekedés során ténylegesen kibocsátott káros anyagok értékei között. Martin Winterkorn, a VW vezérigazgatója a vállalat honlapján kedden közzétett két és fél perces videóüzenetében hibának nevezte a csalást, bocsánatot kért érte, valamint gyors és mélyreható vizsgálatot ígért.
“Világszerte sok millió ember bízik meg márkánkban, autóinkban és technológiáinkban. Végtelenül sajnálom, hogy elárultuk bizalmukat” – mondta Winterkorn, aki egyúttal bocsánatot kért az ügyfelektől, a hatóságoktól és a közvéleménytől a Volkswagen által elkövetett “hibáért”. A vezérigazgató jelezte, hogy jelenleg nem tud minden kérdésre választ adni, de azt ígérte, hogy a lehető leggyorsabban, legalaposabban és legátláthatóbb módon vizsgálják ki az ügyet.
A Volkswagen-csoport közel 600 ezer embert foglalkoztat világszerte. A legnagyobb európai autógyártó, a Toyota és a General Motors mellett a világ egyik legnagyobb autóipari cége. Tavaly éves bevétele 202,5 milliárd euróra rúgott. A Volkswagen, az Audi, a Seat, a Skoda típusú személyautók mellett olyan luxusmárkák gyártója, mint a Bentley, a Bugatti, a Lamborghini, a Porsche, illetve a Ducati (motorkerékpár). Saját márkájú haszonjárművei mellett a Scania és a MAN tehergépjárműveket is a VW gyártja.

Kommentek

Hivatalos, Massa visszatér a Forma-1-be

Dőlnek a dominók: mostantól egyértelmű, hogy Valtteri Bottas a Mercedesnél folytatja, ugyanis a Williams-csapat hivatalosan is bejelentette, hogy szerződést kötöttek Felipe Massával 2017-re.

F1: Hivatalosan is megvan Rosberg utódja

A Williams hétfőn hivatalosan is bejelentette Felipe Massa visszatérését, ezzel az is végérvényesen eldőlt, hogy Valtteri Bottas lesz Lewis Hamilton új csapattársa.

Ime az új Citroën C3, ami nem csak feltűnő

Az utóbbi években nem volt ennél fontosabb típus a francia márkánál, az egyedi stílussal hódító C3-nak a városi kisautók népes mezőnyében kell helyt állnia.

F1: Megmenekülhet a sereghajtó?

Pár napja maradt a csődbe jutott Manor-csapatnak a túlélésre, de úgy tudni, van már érdeklődő, megmenekülhet az alakulat.

Jön az elektromos Master

Nem lesz átlagon felüli a hatótávja, de azért megpróbálkozik vele a Renault az európai piacon.

F1: Rénszarvas húzta a világbajnokot

A kétszeres F1-világbajnok Mika Häkkinen a hétvégén megházasodott, a szertartás végén igen rendhagyó, de nagyon stílusos módon távozott a pár.

F1: A Ferrarival együtt jön az új McLaren

A McLaren-Honda is bejelentette 2017-es modelljének leleplezési időpontját, a Ferrarival egy napon mutatják majd be új autójukat. Régi-új szín kerülhet a járgányra?

F1: Hivatalos, hogy Wehrlein a Saubernél folytatja

A Sauber hivatalosan is bejelentette 2017-es felállását. Ahogyan arra hetek óta számítani lehetett, Pascal Wehrlein lesz Marcus Ericsson csapattársa.

F1: A szezon közepétől nyerhet a Red Bull

A Red Bull tulajdonosa, Dietrich Mateschitz csak a 2017-es idény közepétől vár futamgyőzelmeket csapatától. A Renault-n múlik, mennyire lesz sikeres az alakulat.

F1: A McLaren idén sem célozza a bajnoki címet

Fernando Alonso ugyan már nagyon szeretne a győzelmekért, a bajnoki címért versenyezni, de a McLarennél idén az első négybe jutás a cél.

F1: “Azt hittem, Nico még mindig részeg”

A Forma-1-es legenda Gerhard Berger még most sem igazán fogta fel, hogy Nico Rosberg világbajnokként a visszavonulást választotta.

Ezek az év legjobb új autói

A brit autós sajtó egyik meghatározó oszlopa, a What Car? minden évben megválasztja a legjobb újdonságokat. Így tettek idén is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.