Elárulták az új autók tesztelésének titkait

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2015.09.11. 16.00

A Ford európai tesztelőcsapata új módszereket is bevet az autók ellenálló képességének tesztelésére.

A tesztelési folyamat során a kávé és szénsavas üdítők mellett szépségápolási és higiéniai termékeket is felhasználnak. A csapat még olyan vizsgálatot is végez, amellyel garantálható, hogy az utastér elviseli a vörösen izzó hajsütő vasakat, amelyeket egyre gyakrabban használnak autózás közben az időhiányban szenvedő utazók. 
Robert Luetzeler, a Ford kölni üzemének anyagtervezési vezetője szerint a mérnököknek Sherlock Holmesként kell eljárniuk, vagyis detektívként kell gondolkozniuk, hogy megértsék, pontosan hogyan keletkezett egy-egy sérülés.
Vannak családok, ahol a szépségápolási csomag az autós utazófelszerelés alapvető részét képezi. A Ford számos tesztet kidolgozott, amelyek során 10 négyzetcentiméteres anyagpaneleket vonnak be körömlakklemosóval, kézkrémmel és korrozív anyagokat tartalmazó hajlakkal. Minden egyes szennyezett panelt laboratóriumban vizsgálnak, hogy kiderítsék, mennyire állnak ellen a szennyezést okozó vegyszereknek. 
Egy új tesztben rövid időre hajsütő vasat fektetnek a belső térben használt anyagokra. Ezt a vizsgálatot a szokásos lángállósági tesztek mellett végzik el, amelyeken minden Ford átesik. 
Az egyéb vizsgálatok körébe tartoznak az iskolai fuvarok, a családi nyaralások és a családi kedvencek egyre gyakrabban tapasztalható hatásainak elemzései. Ehhez az autóban használt különféle anyagokat szénsavas italokkal, kávéval és sárral áztatják el, méghozzá több ezer alkalommal. A Ford angliai Duntonban található tesztelőközpontja évente körülbelül egy kiló kávét – vagyis 130 eszpresszót – használ fel a foltokkal szembeni ellenálló képesség vizsgálatához.


A mérnökök számos további tesztet is elvégeznek: a felületeket 600 alkalommal karcolják végig egy miniatűr buzogánnyal (ami úgy néz ki, mint a középkori fegyver), hogy az övcsatok, ékszerek és farmerszegecsek okozta sérüléseket szimulálják. A 17 órás kopási teszt során a textileket 60 ezer alkalommal dörzsölik át egy csúcstechnológiájú gépezettel, a szőnyegeken újra meg újra durva dörzskerekeket futtatnak végig. A szabványos focilabdánál tízszer nehezebb gumilabdát pattogtatnak a műanyag felületeken, mégpedig akár -30 fokos hidegben is, ahol a műanyagok ridegebbé válnak.
Annak érdekében, hogy a napfény hosszú távú hatását vizsgálhassák, az anyagmintákat 3750 órán (156 napon) keresztül megszakítás nélkül UV-fényben tartják. Ezzel ugyanazt a hatást érik el, mintha a burkolatok öt éven át verőfényben álltak volna.
A mérnökök a tesztpályán, illetve a belgiumi Lommelben található tesztközpontban is aprólékos vizsgálatokat végeznek. Ilyen volt az is, amikor 80 darab ötüléses C-Max és hétüléses Grand C-Max modellel összesen 730 000 kilométert tettek meg a világ legrosszabb útjait idéző útszakaszokon – benne földutakkal, kavicsburkolattal és a világ legnagyobb kátyúival, valamint az autókat 12 héten át áztatták párakamrában, hogy teszteljék azok korrózióállóságát.
Az angliai Duntonban működő környezeti tesztlaboratóriumban a járműveket -40 foktól +55 fokig terjedő hőmérsékletnek, illetve akár 5200 méteres magasságnak megfelelő légköri viszonyoknak teszik ki. Ez a program 10 évnyi extrém használat hatásait szimulálja olyan tesztek révén, melyek általában hat hónap alatt elvégezhetőek.
Mindezek mellett a speciálisan felkészített tesztjárműveket 100 “tipikus autós” vezeti 12 hónapon keresztül olyan helyzetekben, amelyek a leginkább hasonlítanak a hétköznapi használatra. Ez idő alatt számos adat gyűlik össze a leggyakrabban használt ülésbeállításoktól kezdve egészen addig, hány percen át égett a járművekben a csomagtér-világítás.

Kommentek

F1: Ezért mellőzte Wehrleint a Mercedes

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azért nem Pascal Wehrleint ültette Nico Rosberg helyére, mert nem akarta tönkretenni a fiatal pilóta karrierjét.

“Feltámad a Trabant, 1,4 millióba fog kerülni!”

Muszáj írni egy olyan álhírről, ami futótűzként terjed a közösségi hálókon, és egyre több oldal hiteles állításként veszi át, pedig csak nyomokban igaz.

F1: Maldonado várta a mercis lepattanót

A korábbi Williams- és Lotus-pilóta balesetkirály, Pastor Maldonado abban reménykedett, hogy Nico Rosberg visszavonulása visszatérési lehetőséget nyit számára a Forma-1-ben.

F1: 2017-ben is a tavalyi autóval indulna a sereghajtó

Az összeomlás szélén táncoló Manor-csapat kérvényezte a Nemzetközi Automobil Szövetségnél, hogy a tavalyi modellel vághasson neki a 2017-es idénynek.

Száznál is több autóbuszt vásárolt tavaly a BKV

Megkérdeztük a BKV-t, hogy tavaly hány darab autóbuszt sikerült vásárolniuk. A számolgatás végén mi is meglepődtünk.

F1: Bottas magával vitte a Williams-szponzort

A Williams nem csak versenyzőjét veszti el, Valtteri Bottasszal együtt régi-régi szponzora is a Mercedeshez távozik.

KRESZ-táblák, amikre figyelned kell télen

Van néhány speciális KRESZ-tábla, amelyeket zimankó és havazás idején erősen ajánlott figyelni. De tudjuk-e, hogy pontosan mit is jelentenek ezek a táblák?

F1: Állami elismerést kapott Kimi Räikkönen

A Ferrari világbajnok pilótája Finnország első sportnagykövete lett.

Opel, ami jobban kéne, mint egy BMW

Olyan Opelt vezettünk, amely annyira a vágy tárgya volt egykoron, hogy még egy dalba is befoglalták a nevét.

A csapatok nem kérnek F1-es tulajdonrészt

Úgy tűnik, a nem sikerült pénzt kihúzni a csapatok zsebéből, a Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media nem tudta bevonni őket a tulajdonosi körbe.

Családi mindenest, de milyet?

Használtautó-vásárlásban segít szakértőnk, aki egy levélváltással is irányt mutathat az igényeinknek megfelelő kivitel megtalálásához.

Ez a kézműves módszer új fejezetet nyit a hengerfej felújításban

Precíz megoldás helyett ösztönből tolja emberünk. Az eredmény kétséges, de legalább az eljárás látványos.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.