Elárulták az új autók tesztelésének titkait

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2015.09.11. 16.00

A Ford európai tesztelőcsapata új módszereket is bevet az autók ellenálló képességének tesztelésére.

A tesztelési folyamat során a kávé és szénsavas üdítők mellett szépségápolási és higiéniai termékeket is felhasználnak. A csapat még olyan vizsgálatot is végez, amellyel garantálható, hogy az utastér elviseli a vörösen izzó hajsütő vasakat, amelyeket egyre gyakrabban használnak autózás közben az időhiányban szenvedő utazók. 
Robert Luetzeler, a Ford kölni üzemének anyagtervezési vezetője szerint a mérnököknek Sherlock Holmesként kell eljárniuk, vagyis detektívként kell gondolkozniuk, hogy megértsék, pontosan hogyan keletkezett egy-egy sérülés.
Vannak családok, ahol a szépségápolási csomag az autós utazófelszerelés alapvető részét képezi. A Ford számos tesztet kidolgozott, amelyek során 10 négyzetcentiméteres anyagpaneleket vonnak be körömlakklemosóval, kézkrémmel és korrozív anyagokat tartalmazó hajlakkal. Minden egyes szennyezett panelt laboratóriumban vizsgálnak, hogy kiderítsék, mennyire állnak ellen a szennyezést okozó vegyszereknek. 
Egy új tesztben rövid időre hajsütő vasat fektetnek a belső térben használt anyagokra. Ezt a vizsgálatot a szokásos lángállósági tesztek mellett végzik el, amelyeken minden Ford átesik. 
Az egyéb vizsgálatok körébe tartoznak az iskolai fuvarok, a családi nyaralások és a családi kedvencek egyre gyakrabban tapasztalható hatásainak elemzései. Ehhez az autóban használt különféle anyagokat szénsavas italokkal, kávéval és sárral áztatják el, méghozzá több ezer alkalommal. A Ford angliai Duntonban található tesztelőközpontja évente körülbelül egy kiló kávét – vagyis 130 eszpresszót – használ fel a foltokkal szembeni ellenálló képesség vizsgálatához.


A mérnökök számos további tesztet is elvégeznek: a felületeket 600 alkalommal karcolják végig egy miniatűr buzogánnyal (ami úgy néz ki, mint a középkori fegyver), hogy az övcsatok, ékszerek és farmerszegecsek okozta sérüléseket szimulálják. A 17 órás kopási teszt során a textileket 60 ezer alkalommal dörzsölik át egy csúcstechnológiájú gépezettel, a szőnyegeken újra meg újra durva dörzskerekeket futtatnak végig. A szabványos focilabdánál tízszer nehezebb gumilabdát pattogtatnak a műanyag felületeken, mégpedig akár -30 fokos hidegben is, ahol a műanyagok ridegebbé válnak.
Annak érdekében, hogy a napfény hosszú távú hatását vizsgálhassák, az anyagmintákat 3750 órán (156 napon) keresztül megszakítás nélkül UV-fényben tartják. Ezzel ugyanazt a hatást érik el, mintha a burkolatok öt éven át verőfényben álltak volna.
A mérnökök a tesztpályán, illetve a belgiumi Lommelben található tesztközpontban is aprólékos vizsgálatokat végeznek. Ilyen volt az is, amikor 80 darab ötüléses C-Max és hétüléses Grand C-Max modellel összesen 730 000 kilométert tettek meg a világ legrosszabb útjait idéző útszakaszokon – benne földutakkal, kavicsburkolattal és a világ legnagyobb kátyúival, valamint az autókat 12 héten át áztatták párakamrában, hogy teszteljék azok korrózióállóságát.
Az angliai Duntonban működő környezeti tesztlaboratóriumban a járműveket -40 foktól +55 fokig terjedő hőmérsékletnek, illetve akár 5200 méteres magasságnak megfelelő légköri viszonyoknak teszik ki. Ez a program 10 évnyi extrém használat hatásait szimulálja olyan tesztek révén, melyek általában hat hónap alatt elvégezhetőek.
Mindezek mellett a speciálisan felkészített tesztjárműveket 100 “tipikus autós” vezeti 12 hónapon keresztül olyan helyzetekben, amelyek a leginkább hasonlítanak a hétköznapi használatra. Ez idő alatt számos adat gyűlik össze a leggyakrabban használt ülésbeállításoktól kezdve egészen addig, hány percen át égett a járművekben a csomagtér-világítás.

Kommentek

Jövőre minden eddiginél nagyobb Seat jön

A Škoda kölcsönadja a Kodiaqot a Seatnak, így nekik is lesz középkategóriás szabadidőjárművük. Első részletek a leendő óriásról.

Így gyorsul 350-re a Bugatti Chiron

Nem sokan vezethették a Bugatti Chiront, de Jeremy Clarkson köztük volt. Az autós újságírás fekete báránya ízelítőnek az autó gyorsulási képességeit demonstrálta.

Hihetetlen módon úszta meg a balesetet ez a motoros

Lendületből ült fel az autó tetejére a motoros, amin valószínűleg ő is meglepődött az ütközés után.

Világrekordra készül a Jaguar

Idén 25 éves a Jaguar XJ220, és ebből az alkalomból monstre felvonulást terveznek, méghozzá Guinness-esélyes részvétellel.

Speciális mentőjárművet épített a Kamaz

Szinte bárhol bevethető mentőjárművet épített a Kamaz, mely kiválóan alkalmas tűzoltók és a mentők munkájának támogatására.

F1: A Ferrarinak hálás Grosjean

Romain Grosjean csupán két másodperccel maradt le az első helyet megszerző Hamiltontól, így igazán lelkesen vág neki az Ausztrál Nagydíjnak.

Alonso: A McLaren nem jó a pontszerzésre, szomorú a helyzet

Fernando Alonso ugyan problémamentes időmérő végén a vártnál talán jobb 13. helyet szerezte meg Melbourne-ben, de egyáltalán nem elégedett.

F1: Perezt beidézték a versenybírók

A Force Indiá-s Sergio Perezt az Ausztrál Nagydíj kvalifikációja után vizsgálat alá vonták, büntetés miatt elúszhat a 11. rajthely.

Hamilton: Bottas nagyon jól teljesített

Lewis Hamilton indul az élről Melbourne-ben, Sebastian Vettel a második, Valtteri Bottas a harmadik rajthelyet fogta meg az időmérőn. Az első három nyilatkozatai.

Videó: Így vágta falnak a Red Bullt a helyi hős

A Red Bull-os Daniel Ricciardo nem lehet elégedett, hiszen hazai közönsége előtt szúrta el az időmérőt, a Q3-ban a falban végezte.

F1: Hamiltoné az év első pole-ja

A szezonnyitó Forma-1-es Ausztrál Nagydíj időmérőjén a mercedeses Lewis Hamilton magabiztos pole-t hozott, mögötte a ferraris Sebastian Vettel, Valtteri Bottas csak a 3. A hazai sztár a falban végezte.

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Selejtes luxusautók okoznak főfájást

Ezen a héten prémium autógyártók termékeit ítélték emberi felhasználásra alkalmatlannak az európai hatóságok. Visszahívások Auditól Range Roverig.

F1: Vettel pályarekorddal az élen, az újonc a falban

Az Ausztrál Nagydíj harmadik szabadedzésén a ferraris Sebastian Vettel fél másodperccel verte a Mercedeseket, a Saubernél új versenyző mutatkozott be, a Williams újonca pedig összetörte az autót.

F1: Váratlan pilótacsere az Ausztrál Nagydíj előtt

Az Ausztrál Nagydíj szombati, harmadik szabadedzése előtt a Sauber-csapat versenyzőt cserélt, a még januárban megsérült Pascal Wehrleint kiszállították, az olasz Antonio Giovinazzi kap Forma-1-es bemutatkozási lehetőséget.

F1: Legyél Lewis Hamilton VIP-vendége! – videó

A háromszoros világbajnok videós idegenvezetést tart a Mercedes melbourne-i csapatpavilonjában a kávézótól a konyháig.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.