“Mintha a torkomon akadt szálkától szabadultam volna meg” – így kommentálta a londoni nemzetközi kereskedelmi kamara békéltető bíróságának szombati döntését Szuzuki Oszamu, a Suzuki elnöke.

Mint emlékezetes, a Suzuki és a Volkswagen még 2009-ben lépett szövetségre. Az együttműködés keretében a Suzuki hozzáfért volna a VW új generációs, takarékos hajtáslánc-technológiáihoz, miközben a Volkswagen belépőt nyert volna az indiai piacra, és elsajátíthatta volna a költséghatékony gyártási elveket.

Amikor még minden rendben volt: Martin Winterkorn és Szuzuki Oszamu

Amikor még minden rendben volt: Martin Winterkorn és Szuzuki Oszamu


A nagyszabású tervekből azonban két év alatt egy sem valósult meg, így a függetlensége miatt aggódó Suzuki 2011 novemberében egyoldalúan felbontotta a megállapodást, és követelte, hogy visszavásárolhassa azt a 19,9 százalékos tulajdonrészt, amelyet a VW még 2009-ben szerzett meg a Suzukiban.

A bíróság szombaton meghozott döntése értelmében a szerződést 2012. májusi hatállyal felbontottnak kell tekinteni, és a Volkswagennek lehetővé kell tennie, hogy a Suzuki az általa megjelölt módon visszavásárolja részvényeit.

Ugyanakkor a bíróság azt is kimondta, hogy a megállapodás egyoldalú felmondásával a Suzuki megsértette a szerződés feltételeit, ezért a Volkswagennek jogában áll pert indítani a japán autógyártó ellen. A kártérítés jellegéről és mértékéről egy külön tárgyalás során fognak dönteni, jelentette be a Suzuki vezetősége.

A 19,9 százalékos tulajdonrész felszabadulásával teljesen átalakul a Suzuki tulajdonosi szerkezete; egyes elemzők szerint most, hogy a vállalat függetlenedett előző partnerétől, újabb nagy erejű pártfogót kereshet magának.